Ga naar inhoud

DSG schokkerig bij acceleratie na snel decelereren


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Ben benieuwd of men het volgende herkent. Soms, wanneer ik snel decelereer, bv bij verlaten van snelweg) en dan weer na einde afrit accelereer, schokt de dsg in de lagere versnellingen (denk de 2e).

Heb het in elk geval gemeld voor de 60 000 beurt die gepland staat op 29/3. Dan gaan ook de zomerwielen er weer onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herken het ook niet direct. Wat ik wel heel af en toe heb, is dat de bak schokt als ik optrek en meteen het gas weer loslaat. Dat gebeurt dan in de file, als er bijvoorbeeld nét iemand tussen duikt als ik wil optrekken. Dit is echter normaal: de bak verwacht dat hij van "2" naar "3" gaat schakelen, maar moet dan terug naar "1".

Overigens: elke 60.000km dient de olie in de DSG-bak vernieuwd te worden. Kost rond de EUR 200 bij de dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Overigens: elke 60.000km dient de olie in de DSG-bak vernieuwd te worden. Kost rond de EUR 200 bij de dealer.

Ehhh...? komt dat NOG eens er bovenop bij een 60.000km beurt? Daar heb ik ze niet over gehoord bij de garage toen ik vroeg wat een 60KKm beurt kost...

60.000 beurt kost 260,-

luchtfilter 35,-

4 bougies 115,-

interieurfilter 40,-

tezamen 450 euro. Dat vond ik al fors. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms, wanneer ik snel decelereer, bv bij verlaten van snelweg) en dan weer na einde afrit accelereer, schokt de dsg in de lagere versnellingen (denk de 2e).

Idd, soms. Alleen als je heeeeeel voorzichtig je gaspedaal beroert, treedt het niet op. Je moet als het ware kunnen 'aanvoelen' wat de bak doet en navenant je voet gebruiken.

Maar dat is idd lastig te voorkomen. M.a.w. ja, ik herken het.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat quotes bij googlen gevonden:

===

Bij DSG 6 traps (natte plaatkoppeling) Is fabrieksvoorschrift inderdaad 60.000 km en filter vervangen. Bij DSG 7 traps (droge plaatkoppeling) is er af fabriek geen voorschrift meer betreft verversings interval (heeft ook geen filter meer op bak.) Ik zou toch zoals sommige hier ook al aangeven de olie dan minimaal 1x per 100.000 km verversen.

===

Bij DSG 6 traps (natte koppeling) altijd bij 60.000km olie en filter vernieuwen. Bij DSG 7 traps (droge koppeling) ook olie bij 60.000km vernieuwen, filter niet. De DSG 7 traps heeft een differieel met aparte olie (cartanolie) en die is lifetime.

===

Sommige modellen moet er wel olie ververst worden met een 7 traps DSG. Voorheen niet.

Wanneer een auto gechipt is moet de olie bij 30000 km ververst worden.

===

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vertrouw er op dat men wel weet wat te doen. Ik interpreteerde het intuitief als volgt, waarbij ik me de bak als een soort wezentje met een soort van brein voorstel:

je rijdt een hele tijd 120, gaat dan van de snelweg af, laat de auto uitlopen tot aan einde afrit waar je stopt. Analoog aan wat Cyrus in de file beschrijft (de bak denkt zus, maar er gebeurt zo), gebeurt er nu iets dergelijks. Moet ahw even aan het idee wennen. Ja, ik wet, slaat natuurlijk nergens op, maar als je het niet al te letterlijk neemt, zit er wellicht iets in. Een dergelijke actie gebeurt bij mij gewoonlijk in korte tijd, dus je gaat vrij abrupt van 120 (ook nog een groot stuk op de afrit uit laten lopen zonder te remmen) naar stilstand en dan meteen weer door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het kan zijn dat de verkeerde versnelling voorgesorteerd staat. Je bent van 7 naar 2 afgezakt, de 1 staat nu voorgesorteerd maar je gaat weer naar 3.

Maar toch: vooral in stadsverkeer ga je nogal willekeurig heen en weer tussen de verschillende versnellingen en dan heb je geen last. Dan komt het vaak voor dat je bijv. van 1 naar 5 en dan weer naar 4 gaat (ipv 6).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht (maar goed, het is maar van gelezen), dat de olie van de DSG 7 niet hoeft te worden vervangen in theorie. In de praktijk wordt de olie wel vuil en daarom wordt het vaak wel gedaan, er zijn zelfs gespecialiseerde bedrijven voor las ik eens op het andere forum. Maar, VAG is vrij strikt met vervangen olie en vloeistoffen, dus als ze zelf niet aangeven dat het moet, hoef je denk ik ook niet te vrezen dat het veel kwaad kan om ze er in te laten.

Voor het probleem van Rosinfield: in het verleden las je dezelfde problemen met de DSG wel vaker, en dat lag dan vaak aan de mechatronic. Maar ik geloof dat dit vooral een probleem was bij de DSG 6 en niet meer met de DSG 7.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat quotes bij googlen gevonden:

===

Bij DSG 6 traps (natte plaatkoppeling) Is fabrieksvoorschrift inderdaad 60.000 km en filter vervangen. Bij DSG 7 traps (droge plaatkoppeling) is er af fabriek geen voorschrift meer betreft verversings interval (heeft ook geen filter meer op bak.) Ik zou toch zoals sommige hier ook al aangeven de olie dan minimaal 1x per 100.000 km verversen.

===

Bij DSG 6 traps (natte koppeling) altijd bij 60.000km olie en filter vernieuwen. Bij DSG 7 traps (droge koppeling) ook olie bij 60.000km vernieuwen, filter niet. De DSG 7 traps heeft een differieel met aparte olie (cartanolie) en die is lifetime.

===

Sommige modellen moet er wel olie ververst worden met een 7 traps DSG. Voorheen niet.

Wanneer een auto gechipt is moet de olie bij 30000 km ververst worden.

===

Maarre, de DSG-7 is een droge plaatkoppeling...m.a.w. daar zit geen olie(?). Of is het gedeelte waar de tandwielen draaien niet gesloten en levenslang gesmeerd?

Lijkt me ook wat tegenstrijdige info? Natte koppeling wordt normaal gezien gekoeld door motorolie, en dan wordt er een filter geplaatst om te voorkomen dat er te veel gruis in het systeem komt. Bij een droge koppeling heb je dat filter natuurlijk niet.

De bakolie zit altijd apart, want dat is volledig andere olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CH: dat is in ieder geval voor de DSG-6 het voorschrift en de daarmee samenhangende kosten zijn niet inbegrepen in de onderhoudsprijzen zoals Skoda deze voor een "standaardbeurt" op de website en in de onderhoudsfolder heeft staan.

Voor de DSG-7 weet ik het niet (zeker) of daarvan ook elke 60.000km de olie ververst dient te worden; de meningen onder de monteurs en andere experts lopen daarover ook uiteen. Check dat dus even in je onderhoudsboekje, bij je eigen Skoda-garage en desnoods nog een (paar) willekeurige andere Skoda-garage(s) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het alleen als ik snel me gas indruk dat hij wel eens hapert dan en ff wat schokt.

Maar dit heeft te maken dat de gaspedaal niet meer aan een kabel is gekoppeld maar aan een potmeter en die een bepaalde ohmse weerstand doorgeeft aan de BC en dan even niet weet wat hij hiermee moet en dan hapert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om dat probleem te ondervangen heeft met het "ge-tune-de" gaspedaal.

http://www.pedalbox.com/nl/shop.html

Zegt men...

Persoonlijk denk ik dat dit schakelmomenten zijn voor de DSG.

Terugloop van snelheid = terugschakelen, dan weer accelereren betekend weer opschakelen en als je net tussen de schakelmomenten gasgeeft dan krijgt de bak een tik. Elke automaat kent dat. Zeker bakken met een kickdown. De gehele auto kan hierdoor gaan schudden. Bij het herhaald laten "schudden" van je auto. Lees: De bak de tijd niet geven om te schakelen, dan kan je je sper, of erger geheel naar god helpen. Al schakelt een DSG lekker soepel, deze abrupte duw van newtonmeters kan hem fataal worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dit heeft te maken dat de gaspedaal niet meer aan een kabel is gekoppeld maar aan een potmeter en die een bepaalde ohmse weerstand doorgeeft aan de BC ...

Kleine aanvulling:

Het gaspedaal van TSI motoren is een kombinatie van twee inductie sensoren, geen potmeters.

M.a.w. de positie van het gaspedaal wordt d.m.v. twee inductieopnemers bepaald. Twee stuks uit veiligheidsoverwegingen.

Inductieopnemers zijn in principe vrij van mechanische slijtageverschijnselen (hetgeen bij een potmeter al snel een probleem zou zijn)

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

denk het niet. Elders heb je het over bochten en achteruit en daar ervaar ik geen trillingen. Eigenlijk alleen soms schokkerig bij snel afremmen en dan voor je (helemaal) stil staat weer verder willen. Snap het ook wel, ding denkt dat je gaat stoppen, maar nee, dan wil je ineens toch weer verder. Vraagt natuurlijk enige bedenktijd. Afgezien hiervan heb ik geen klachten eigenlijk

We zullen het vrijdag zien.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk alleen soms schokkerig bij snel afremmen en dan voor je (helemaal) stil staat weer verder willen. Snap het ook wel, ding denkt dat je gaat stoppen, maar nee, dan wil je ineens toch weer verder. Vraagt natuurlijk enige bedenktijd. Afgezien hiervan heb ik geen klachten eigenlijk

Dit heb ik ook wel eens hoor maar ik vind het niet irritant verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe