Ga naar inhoud

3D Printing in de praktijk.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...

En wat is de reden van deze nieuwe Danny ?

Kun je hier grotere dingen mee printen of is de andere toch tegen gevallen ?

 

Maar ben benieuwd hoe deze er uit gaat zien en wat hij allemaal kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is net een hobby Danny, of niet? ;)

Ah dat opvullen van die vrije tijd heeft een naam ;) en de "schuldige" daarvoor is de topicstarter ;) deze heeft mij op dit spoor gebracht.

 

 

 

En wat is de reden van deze nieuwe Danny ?

Kun je hier grotere dingen mee printen of is de andere toch tegen gevallen ?

 

Maar ben benieuwd hoe deze er uit gaat zien en wat hij allemaal kan

 

Wel deze was eigenlijk mijn eerste gedacht een "compact" model in kubusvorm maar vond op dat moment onvoldoende informatie op het net om er eentje te bouwen. Kon ook niet aan de geprinte delen geraken en van de huidige Prusa I3 was dit wel te vinden zo heb ik eerst die gebouwd en daaruit heel wat geleerd om nu de kubus te bouwen.

 

Het printoppervlakte zal groter zijn de huidige deze heeft 20X20 en de nieuwe 20X30 en dit in een compactere behuizing zodat hij ook op verplaatsing kan de Prusa I3 heeft profielen van 8cm breed de kubus 2cm.

 

Is de bedoeling om deze printer steeds te optimaliseren zodat hij preciezer kan printen en ook sneller.

De "oude" printer zal gebruik worden voor wat experimenten en ook gewoon te printen natuurlijk.

En natuurlijk is het bouwen van zo een toestel het plezantste vanuit niets een toestel maken waar men heel leuke en nuttige dingen kan mee printen.http://www.thingiverse.com/newest

aangepast door Snelle
link toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de eigen printer, want de onderdelen zijn niet zo maar verkrijgbaar, heb wel de bestanden gevonden op het net en hier en daar wat aanpassingen uitgevoerd met behulp van een CAD programma.

Wil men het onderste uit de kan halen met een 3D printer is het wel nodig om met een CAD programma te werken. Dan kan men zelf dingen ontwerpen.

Vb: wij hadden hier nieuwe verlichting geplaatst en het licht was wat storend voor ons omdat in de zijkant van onze bril een weerspiegeling aanwezig was.

Dan maar een ring getekend deze geprint en weg is de weerspiegeling de ring is net een onderdeel van het verlichtingsarmatuur.

post-677-0-90233000-1422724166_thumb.jpg

post-677-0-90015000-1422724179_thumb.jpg

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo'n klein randje kan net voor een andere lichtbundel zorgen.....

En zie zoiets maar via officieele wegen te krijgen.......not dus de doorsnee mens gaat dan over op andere armaturen in ergste geval.

 

Maar word niet te warm de ring met de lamp ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
  • 1 jaar later...
De Amerikaanse marine is erin geslaagd in slechts enkele weken de romp van een onderzeeër te maken door middel van 3D-printen. Volgens de ontwikkelaars biedt dit enorm veel kansen voor het leger.
Amerikaanse marine maakt 3D-geprinte onderzeeër

Het idee van het printen van wapens of voertuigen klinkt als science fiction maar is iets waar het leger al druk mee bezig is. De 3D-geprinte duikboot is ontwikkeld door een team van de Naval Surface Warfare Center (NSWC) en Carderock Division’s Disruptive Technology Laboratory (DTL) en heeft de naam Optionally Manned Technology Demonstrater (OMTD) gekregen.

Industriële printer

Voor het printen van het object werd gebruik gemaakt van een grote industriële 3D-printer genaamd Big Area Additive Manufacturing (BAAM), gevestigd in de Amerikaanse staat Tennessee. Het team creërde daarmee de grootste 3D-geprinte aanwinst voor de marine ooit: een proof-of-concept rompprint voor de Optinally Manned Technology Demonstrator (OMTD). Het team begon ermee in augustus 2016 en maakte met de grote 3D-printer zes onderdelen van koolstofvezel. Die onderdelen zijn vervolgens gemonteerd en daarmee kreeg de proof-of-concept vorm. Het team kreeg vier weken om de romp te ontwikkelen, waarbij de eerste week in het teken stond van het ontwerpen en vanaf de tweede week begonnen werd met het printen van de componenten. 

Het OMTD test artikel is 30 feet lang en gebaseerd op de Mark 8 Mod 1 Seal Delivery Vehicle (SDV) die momenteel in gebruik is. Dit is een bemande onderzeeër die Seals en materieel aflevert voor speciale operaties. “Een voertuig zoals de SDV kost zo’n 800.000 doller en 5 maanden om te produceren", aldus Garry Shields, aanjager van het project en directeur van DTL. "Ons proof of concept is 90 procent goedkoper en binnen een paar dagen geproduceerd. Een belangrijke winst voor het leger; dit betekent dat vervangingsonderdelen of speciaal ontworpen materieel snel gemaakt en in gebruik genomen kunnen worden.”

Mogelijkheden

Shields vervolgt: "We hebben onszelf afgevraagd of we door alles anders te doen ook andere resultaten zouden krijgen. We denken dat we hiermee hebben aangetoond dat deze manier van produceren een game changer betekent voor het leger."

OMTD is op dit moment niet operationeel of testbaar in het water. Deze versie laat volgens de makers enkel zien wat er mogelijk is en dát het mogelijk is.

"De ultieme visie van dit systeem is het creëren van voertuigen met modulaire energie- en datasystemen. De boot wordt ingezet zolang als nodig en daarna aangepast voor een volgende missie. Dit is niet zomaar een 3D-geprint voertuig: het is tot stand gekomen door verschillende potentiële technologiën en bestaande technologiën die samen zijn gekomen in één geweldig werkend voertuig. Dat belooft wat voor de toekomst."

Het team kreeg voor hun werk een NAVSEA Commanders Award voor Innovation en maken nu plannen om een tweede, waterdichte versie van de onderzeeër te printen.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: US Navy

http://www.maakindustrie.nl/nieuws/amerikaanse-marine-maakt-3d-geprinte-onderzeeër

aangepast door Drs. G.A.E.S. Bierhalen
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Drs. G.A.E.S. Bierhalen said:

.......

Het team kreeg voor hun werk een NAVSEA Commanders Award voor Innovation en maken nu plannen om een tweede, waterdichte versie van de onderzeeër te printen...

Dus als ik het goed begrijp is de 1e versie niet waterdicht, en blijft dus vanaf de eerste ingebruikname permanent onder water...

3D-printen is een leuke technologie met veel mogelijkheden, maar wat ik mis zijn gegevens over de sterkte van geprinte onderdelen, en in hoeverre deze materialen gevoelig zijn voor materiaalmoeheid, of gevoelig voor oplossen bij contact met bepaalde stoffen. Het feit dat je kunt printen, maakt dat het printmateriaal per definitie 'vloeibaar' moet kunnen worden onder bepaalde omstandigheden, anders kun je er niet mee printen, de vraag is in hoeverre je een geprint onderdeel weer 'op kan lossen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur ago , Cordoba said:

.... maar wat ik mis zijn gegevens over de sterkte van geprinte onderdelen, en in hoeverre deze materialen gevoelig zijn voor materiaalmoeheid, of gevoelig voor oplossen bij contact met bepaalde stoffen. Het feit dat je kunt printen, maakt dat het printmateriaal per definitie 'vloeibaar' moet kunnen worden onder bepaalde omstandigheden, anders kun je er niet mee printen, de vraag is in hoeverre je een geprint onderdeel weer 'op kan lossen'.

Duh...ze gaan een aap niet leren klimmen natuurlijk. Alles wat de Amerikanen tot nu toe gedaan hebben is Top Secret. De vijand leest mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur ago , Drs. G.A.E.S. Bierhalen said:

Alles wat de Amerikanen tot nu toe gedaan hebben is Top Secret. De vijand leest mee.

Duhhh, welke van de ..........
nog niet zo lang terug was t er 1, tegenwoordig met die mongool daar in washington worden het er steeds meer.....

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur ago , Drs. G.A.E.S. Bierhalen said:

Duh...ze gaan een aap niet leren klimmen natuurlijk. Alles wat de Amerikanen tot nu toe gedaan hebben is Top Secret. De vijand leest mee.

Straks ga je nog vertellen dat het kapsel van Trump ook een 3D-print is. :lol:

 

Serieus: van allerlei materialen is de sterkte bekend bij een bepaalde productiemethode, voor gesmede metalen onderdelen staat bijvoorbeeld een andere sterkte als wanneer je hetzelfde metalen onderdeel van hetzelfde metaal uit een blok materiaal maakt door het overtollige materiaal weg te halen. Van bijvoorbeeld carbon, is bekend dat je de vezelrichting van de verschillende lagen carbonmatjes moet weten om de sterkte te berekenen enz. enz.

Als je wat van die 3D prints weet te scoren kun je ook materiaalkundige proeven doen om de sterkte te bepalen, dergelijke zaken hou je gewoon niet geheim omdat deze technologie al volop gebruikt wordt in commerciele projecten, dus ook de kennis kun je binnen afzienbare tijd over vandaan halen. Het idee dat je kennis/technologie geheim kunt houden is meer voor de simplisten á la Trump. Een mooi voorbeeld is de sterkteberekening en ontwikkeling van rotorbladen voor (militaire) helicopters: ook tijdens de koude oorlog ging op dat gebied vaak kennis tussen de USA en de (toen nog) USSR over en weer tussen de specialisten, ook al was dat officieel verboden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De techniek staat nog wat in zijn kinderschoenen en deze heeft zijn beperkingen, maar dat is met andere materialen ook zo.

Voor de hobby printer zijn er op dit moment voldoende materialen ter beschikking om leuke dingen te maken.

Vb mijn huisnummerletters zijn gemaakt in ABS en momenteel al drie jaar aan de muur en ziet er nog goed uit. Ook de rolluikstoppen zien er nog prima uit beter dan de originele.

Nu nog een afdekkap tekenen voor de buitencamera en dan printen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelle dat is precies mijn punt: onderdelen waarbij de vorm het belangrijkste onderdeel is, kun je prima printen, als het om constructurele sterkte gaat, dan is daar nog heel weinig mee gedaan, maar ik weet dat men er mee bezig is.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe