Ga naar inhoud

Privacy


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Serieuze zaken zet ik niet op Facebook alleen wat flauwekul,  je mening over verschillende onderwerpen zet ik er al helemaal niet op. Ofschoon mij wel af en toe de handen jeuken om er wel iets bij te zetten. Het is net zoals@Snelle zegt, je moet er echt voorzichtig mee zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar met flauwekul moet je ook mee oppassen. Want leg later nog maar eens uit dat het allemaal een grapje was... -_-

Of nog erger, de andere partij heeft al een conclusie getrokken op basis van de flauwekul en je hoort er niks meer van... :( (m.a.w. je krijgt niet eens de kans om uit te leggen dat het flauwekul was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je privacy-instellingen goed in de gaten houden helpt ook (een beetje). Facebook heeft het tegenwoordig een stuk makkelijker gemaakt om je privacy-instellingen te checken, maar dan nog blijft het oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Forget it!

De simpele zoekterm 'wasmachineman' is al voldoende om op skodaforum.eu uit te komen.

Laat staan als je doelgerichter gaat zoeken...

 

En koppelen van info is niet zo moeilijk als het lijkt hoor! Zodra je ziet waar iemand woont of in welke auto hij/zij rijdt heb je al heel snel nadere info te pakken. En dan hoef je nog niet eens AIVD of NSA te zijn... :P

 

Zelfs het begrip 'Frank Wasmachineman Twitter Electrolux' duikt al op, op de 1ste google zoekpagina.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel ik hoor me neef (66 jaar ) nog zeggen , ik heb geen PC ik zit geheel niet op het internet dus van mij zullen ze niets vinden.

Wel datt had hij beter niet kunnen zeggen daar hij actief is op een tennis vereniging en biljart vereniging.

Dus sávonds thuis even zijn voor en achternaam in google geplaatst en search  geklikt.

Als ik op dat moment alles had moeten uitprinten wat ik van hem tegenkwam waar zijn naam in voorkwam maar ook foto's vereniging verslagen etc dan had ik een doos A4 papier kunnen halen.

 

Maar één en ander wel uitgeprint en de keer er op meegenomen en hem laten zien, hij werd er toch wel even stil van.

 

Zo ook bij een collega zijn naam eens gedaan bij zo'n uitspraak

Die was de dag er op niet zo blij toen ik hem vroeg wanneer hij nu eens op tijd de contributie van de voetbal vereniging van zijn zoon ging betalen ?

 

Wat ik wil zeggen is dat al ben je zelf nog zo voorzichtig, zodra iemand in je gezin actief is in een vereniging oid dan is er een boel te vinden en ook soms dingen die je eigenlijk niet zo leuk vind

Link naar reactie
Delen op andere sites

Smart-tv's van LG sturen gegevens door naar Zuid-Korea

Bron: Belga © reuters.

Televisietoestellen van LG met een internetaansluiting hebben informatie over de kijkgewoonten van de gebruikers doorgestuurd naar een server van de fabrikant. Dat heeft het Zuid-Koreaanse elektronicaconcern donderdagavond toegegeven.

De gegevens kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld gepersonaliseerde reclame op de smart-tv's mogelijk te maken.

LG benadrukt dat het "niet om persoonsgebonden informatie ging, maar informatie over kijkgewoonten".

Het bedrijf wil nu zo snel mogelijk een aangepaste softwareversie ter beschikking stellen, waarbij de gebruiker ervoor kan kiezen om het doorsturen van gegevens uit te schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

'Ruimere bevoegdheden veiligheidsdiensten'

DEN HAAG -

De Nederlandse veiligheidsdiensten AIVD en MIVD moeten ruimere bevoegdheden krijgen om vooral op internet inlichtingen te kunnen verzamelen en cyberaanvallen tegen bijvoorbeeld websites van de overheid of DDos-aanvallen tegen banken te kunnen voorkomen. Daarvoor pleit de commissie-Dessens maandag in een rapport dat is overhandigd aan de minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) en Jeanine Hennis (Defensie).

'Meer bevoegdheden voor AIVD en MIVD'

De extra bevoegdheden moeten worden ingezet als de nationale veiligheid in het geding is. Het kan ook gaan om het tegengaan van digitale spionage of het verzamelen van inlichtingen over een land waar Nederland een militaire missie naar toe wil sturen.

De commissie werd vorig najaar aan het werk gezet door de Tweede Kamer, en kreeg als opdracht mee om de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten uit 2002 te evalueren.

In die wet is vooral sprake van activiteiten door veiligheidsdiensten in de ether, maar gezien het toegenomen internetverkeer via (glasvezel)kabel en de „onstuitbare en vergaande technologische ontwikkelingen”, moeten de wet worden aangepast, aldus de commissie-Dessens. Een activiteit waarvoor de commissie ruimere bevoegdheden bepleit, is het monitoren van complete netwerken, waarbij dataverkeer wordt doorzocht op kenmerken van malware. Deze „ongerichte kabelgebonden interceptie van communicatie” moet worden toegestaan.

Tegenover de uitbreiding van de bevoegdheden staat wel een strengere sturing en toezicht op het werk van de veiligheidsdiensten. De commissie beveelt aan dat iedere activiteit op de kabel expliciete goedkeuring krijgt van de minister. Ook wordt de rol van de Commissie van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD) uitgebreid. Als die een bezwaar ziet, heeft ze het recht om de activiteit te laten staken.

De commissie pleit ook voor zoveel mogelijk transparantie. Als geheimhouding niet langer noodzakelijk is voor de nationale veiligheid, moeten individuele burgers kennis kunnen nemen van gegevens die over hen zijn verwerkt. Ook moeten media hun rol als publieke waakhond kunnen uitoefenen en moet historisch onderzoek mogelijk gemaakt worden, aldus de commissie.

Vanuit de politieke hoek wordt gereageerd op de uitbreiding van de bevoegdheden. Zowel GroenLinks, D66 en SP laten weten dat diepgravend onderzoek naar de bevoegdheden en het handelen van de inlichtingsdiensten noodzakelijk is voordat er en afweging wordt gemaakt over het ongericht aftappen. Zij willen zeker weten dat het toezicht vanuit de Kamer in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog steeds hebben we niks te verbergen, toch?

 

http://tweakers.net/nieuws/92996/nsa-verzamelt-dagelijks-5-miljard-locatiegegevens-van-mobieltjes.html

 

De NSA verzamelt dagelijks bijna 5 miljard records waarmee wereldwijd de locatie van smartphones kan worden gevolgd. De metadata wordt opgeslagen in reusachtige databases, waarbij de geheime diensten met behulp van data-analysetools uitvoerig aan datamining doen.

Dat meldt The Washington Post op basis van documenten van klokkenluider Edward Snowden en gesprekken met anonieme medewerkers van Amerikaanse geheime diensten. Volgens de Amerikaanse krant weet de NSA dagelijks bijna 5 miljard records te verzamelen door dataverkeer af te tappen op verbindingen die mobiele telecomaanbieders wereldwijd met elkaar hebben. Deze data verdwijnt in reusachtige databases en kan met analysesoftware onderzocht worden. Deze software maakt onderdeel uit van het zogeheten Co-Traveler-programma.

Volgens diverse personen die bij de Amerikaanse inlichtingendiensten werken, wordt er weliswaar ook data van Amerikanen verzameld, maar dit wordt gekwalificeerd als 'bijvangst' en zou daarmee niet in strijd zijn met de wet. Daarnaast wordt het grootschalig inzamelen van dergelijke gegevens door de NSA gezien als noodzakelijk om geavanceerde analyses te kunnen maken.

 

De schaal van de inzameling van locatiedata van mobiele telefoongebruikers door de NSA lijkt tot nu toe een van de grootste inbreuken op de privacy. Niet alleen kunnen mobieltjes in de loop der tijd worden gevolgd, ook kunnen vergaande relaties worden gelegd, mede omdat mobiele telefoons ook locatiedata produceren als er geen gesprekken worden gevoerd of er een sms wordt gestuurd. Technologie als wifi en gps, die in steeds meer mobieltjes aanwezig is, verhogen bovendien de nauwkeurigheid.

Volgens The Washington Post kreeg de NSA met zijn inzamelprogramma zoveel data binnen - volgens een schatting 27TB per dag - dat de inlichtingendienst moeite had om de gegevens op te kunnen slaan. Daarom zouden er stappen zijn gezet om snel meer opslagcapaciteit beschikbaar te krijgen. Verder zou uit de door Snowden gelekte documenten dat de meeste locatiedata op tien locaties in de wereld wordt onderschept. De NSA zou bovendien op grote schaal toegang hebben tot databases van mobiele netwerkaanbieders, waaronder door providers gedeelde databases die roaming mobiel verkeer in goede banen moet leiden.

 

Door de uitvoerige methoden van de NSA om het wereldwijde mobiele telefoonverkeer te analyseren, zouden veel gehanteerde methoden om de privacy te beschermen in de praktijk niet werken. Zo zou de Co-Traveler-software het opmerken als een nieuw tot dan toe onbekend toestel verbinding maakt met een zendmast kort nadat een ander toestel gebruik heeft gemaakt van dezelfde zendmast. Ook het selectief in- en uitschakelen van meerdere toestellen - de side-by-side methode - zou geen soelaas bieden.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ver van ons bed?

 

Telefoniste : ‘Pizza Hut, goede morgen.’
Klant: ‘Goede morgen, ik wil een paar pizza’s bestellen.’
Telefoniste: ‘Mag ik uw Burgerservicenummer, meneer?’
Klant: ‘Dat is 222 0033653 52.’
Telefoniste: ‘Dank U, meneer Jan Vandenbroecke. Uw adres is Haagstraat 256 en uw vaste telefoonnummer is 288 54 22. Uw telefoon op uw werk bij Dexia is 678 89 65 en uw GSM 0475-65 25 32. Vanuit welke locatie belt U ons?’
Klant : ‘Euh…. ik ben thuis. Vanwaar haalt u al deze info over mij?’
Telefoniste: ‘Wij zijn op Het Systeem aangesloten, meneer.’
Klant: (zucht diep) ‘Goed dan! Mag ik twee pizza’s met ham, mozzarella en…’
Telefoniste: ‘Ik denk niet dat dit een goed idee is, meneer.’
Klant: ‘Hoezo?’
Telefoniste: ‘U lijdt volgens uw medisch dossier aan hoge bloeddruk en u hebt ook een te hoog cholesterolgehalte; uw ziekteverzekering weigert de gevolgen van schadelijk eetgedrag te vergoeden in geval van problemen. Bovendien krijgen wij ook een boete voor het leveren ervan.’
Klant: ‘Oei! Wat raadt u mij dan aan?’
Telefoniste: ‘Probeert u onze Pizza met yoghurt en sojabrokjes eens. U zult dat ongetwijfeld heel lekker vinden.’
Klant: ‘ Waarom denkt u dat ik dat zal lusten?’
Telefoniste: ‘Uw vrouw heeft onlangs het boek ‘Lekkere recepten met soja’ in de lokale bibliotheek geleend’.
Klant: ‘Oké… stuurt u daar dan twee van. Voor mij en mijn vrouw.’
Telefoniste: ‘Goed. Dat kost samen dertig euro.’ Klant: ‘Prima. Ik geef u het nummer van mijn creditkaart. Dat is….’
Telefoniste: ‘Sorry, meneer, maar u hebt uw toegestane bedrag al overschreden. U zult cash moeten betalen.’
Klant: ‘ Okay! Ik haal het bedrag wel uit de muur voordat uw bezorger arriveert.’
Telefoniste: ‘Dat zal niet lukken, meneer, er staat niets meer op uw bankrekening.’
Klant (boos): ‘ Dat is uw zaak niet! Stuur die pizza’s en ik zorg wel dat ik het geld heb. Hoelang duurt het’?
Telefoniste: ‘U krijgt de pizza’s over een uur bij u thuis. Hebt u haast, dan kunt u ze hier afhalen en contant betalen. Maar pizza’s per motor vervoeren is niet aan te raden, meneer.’
Klant (getergd): ‘Hoe weet u dat ik een motor heb??’
Telefoniste: ‘Ik lees hier dat u uw afbetalingen van uw auto niet meer hebt kunnen doorbetalen en dat uw wagen in beslag is genomen. Maar uw motor is betaald, dus ik veronderstel dat u die gebruikt.’
Klant: ‘@#%/$@&?#!’
Telefoniste: ‘Mag ik U verzoeken om beleefd te blijven, meneer? U bent al eens veroordeeld geweest wegens belediging van een wetsdienaar. Een tweede aanklacht zou niet best zijn.’
Klant: (Sprakeloos)
Telefoniste: ‘Nog iets anders, meneer?’
Klant: ‘Neen… Of ja, toch wel: vergeet niet om ook de gratis twee liter Cola te leveren zoals in uw folder staat.’
Telefoniste: ‘Sorry, meneer, een uitsluitingclausule in onze vergunning verbiedt ons om gratis dranken, die suiker bevatten, aan diabetici te geven…. wat dacht u van suikervrije Rivella, meneer? Die moet u natuurlijk wel betalen, maar…’
Klant: Hangt op.

 

 

bron

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben eigenlijk best wel blij dat ze aan me gezondheid deken en er voor zorgen dat ik niet nog verder in de schulden geraak !!

Mag van mij morgen ingevoerd worden hoor bij de pizzaboer.......................................... :bom: :bom:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De sporters in Sotsji hebben toch niks te verbergen...toch?

 

https://decorrespondent.nl/57/zelfs-sven-kramer-ontkomt-niet-aan-de-russische-geheime-dienst/1460910-8679bab6

 

 

De communicatiegegevens van de Nederlandse sporters, journalisten en hoogwaardigheidsbekleders in Sotsji worden drie jaar lang opgeslagen in een database van de Russische geheime dienst. Zowel het ministerie van Buitenlandse Zaken als het Nederlands Olympisch Comité blijken hen daarvan niet op de hoogte te hebben gesteld.

Zelfs Sven Kramer ontkomt niet aan de Russische geheime dienst

 

Op 8 november heeft de Russische premier Medvedev een decreet  ondertekend waarin is bepaald dat de communicatiegegevens van alle geaccrediteerden op de Olympische Spelen in Sotsji moeten worden opgeslagen in een database. Deze internet- en telefoongegevens - met wie, hoe lang en hoe vaak wordt gebeld/gemaild - zullen voor drie jaar worden bewaard en zijn 24 uur per dag toegankelijk voor de Russische inlichtingendienst en andere opsporingsdiensten. Het decreet heeft onder andere betrekking op alle sporters en begeleiders die naar Sotsji gaan, alle journalisten die in de stad aanwezig zijn en alle personen die werken voor de organiserende partijen.

Dat betekent dat de zogenoemde metadata van bijvoorbeeld schaatser Sven Kramer, journalist Dione de Graaff en IOC  -lid Camiel Eurlings voor drie jaar opgeslagen liggen in een Russische database. De tekst van het decreet lijkt eveneens te impliceren dat de gegevens van hoogwaardigheidsbekleders als premier Rutte, koning Willem-Alexander en minister Schippers - die allen door het IOC zijn geaccrediteerd - ook zullen worden verzameld en opgeslagen.

Opmerkelijk is dat, anders dan de Europese Commissie beweert, geen van de betrokkenen over deze surveillance en privacyschending is geïnformeerd, zo blijkt uit een rondgang langs de daarvoor verantwoordelijke instanties - te weten het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Nationaal Olympisch Comité (NOC). Sterker, de instanties zeggen van niets te weten.

 

De Winterspelen als oorlogsgebied

Bekend is dat Sotsji, een middelgrote Russische stad aan de Zwarte Zee, van 7 tot en met 23 februari omgebouwd is tot een zwaarbewaakt fort. Honderden spionagedrones zullen constant de omgeving afspeuren, tienduizenden bewakers lopen er rond en ook een geavanceerd videosysteem moet de bezoeker hoeden voor gevaar. De Russische president Vladimir Poetin heeft zijn geheime dienst FSB de verantwoordelijkheid gegeven over de beveiliging van de stad en die dienst, de opvolger van de KGB, neemt haar taak bloedserieus. 

Minder bekend is dat er de afgelopen jaren in de aanloop naar de Spelen ook een omvangrijk surveillancesysteem is opgetuigd. In relatief korte tijd zijn de wettelijke bevoegdheden én technologische mogelijkheden van de inlichtingendiensten om de communicatie van burgers en buitenlanders te monitoren sterk verruimd. Alles is in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat vooral de communicatie van de bezoekers van Sotsji niet aan de ogen en oren van de FSB zal kunnen ontsnappen. En met bezoekers bedoel ik: alle bezoekers: supporters, sporters en hun begeleidende staf, hoogwaardigheidsbekleders alsook journalisten. Van iedereen die de stad bezoekt kan de internet- en telecommunicatie gemonitord, geanalyseerd en bewaard worden.

De maatregelen die in Sotsji worden genomen op het gebied van veiligheid zijn niet te vergelijken met die van voorgaande Olympische Spelen, zegt professor Colin Bennett van de Universiteit van Victoria, Canada. Hij is expert op het gebied van de beveiliging van grote evenementen als de Olympische Spelen. Wat Sotsji anders maakt dan andere Olympische Spelen, legt Bennett uit, is dat Sotsji in een sterk verarmd gebied ligt, vlak bij de politiek instabiele regio Noord-Kaukasus. Bennett: ‘Poetin heeft zijn eigen reputatie in de waagschaal gesteld om dit deel van Rusland rustig te krijgen. Het gevolg is dat de olympische zone nu een soort oorlogsgebied is. Het is een nachtmerrie van surveillance.'

 

 

Gedragsgegevens drie jaar opgeslagen

Het is opvallend dat het aspect van surveillance nagenoeg ontbreekt in de Nederlandse discussies over Sotsji. Opvallend, omdat niet alleen de Nederlandse supporters onderworpen worden aan grootschalige surveillance, maar ook de Nederlandse geaccrediteerden  , waaronder dus eerdergenoemde schaatser Sven Kramer, journaliste Dione de Graaff en IOC-lid Camiel Eurlings, nadrukkelijk onder de nieuwe wet vallen. Daarnaast wordt er in Rusland helemaal niet zo geheimzinnig gedaan over de nieuwe maatregelen: de betreffende wettekst staat gewoon afgedrukt in de staatskrant. Het is, met andere woorden, grotendeels openbare informatie.

Zo verscheen half november in de Rossijskaja Gazeta  de tekst van het door premier Medvedev ondertekende decreet. Het decreet dwingt leveranciers van communicatiediensten, zoals telecom- en internetproviders, om de data van de bezoekers op te slaan in een database die door de FSB en andere overheidsdiensten kan worden gebruikt. Het gaat om gegevens over de identiteit van een bezoeker, zoals de naam en het paspoortnummer, om informatie over de organisatie waar hij of zij toe behoort en metadata over het communicatiegedrag. Met andere woorden: met welk telefoonnummer er contact is geweest en voor hoe lang, welke sites zijn bezocht en naar welke e-mailadressen is gemaild.

De database wordt daarna voor drie jaar bewaard en is is in die periode 24 uur per dag toegankelijk voor de FSB en andere, niet bij naam genoemde opsporingsdiensten.

​(Mocht je het probleem niet zo zien van het verzamelen van 'slechts' metadata, lees dan hier het artikel 'Hoe je onschuldige smartphone bijna je hele leven doorgeeft aan de geheime dienst'

 

Voor de duidelijkheid: de gegevens die van alle Nederlandse sporters, journalisten en hoogwaardigheidsbekleders in Sotsji drie jaar lang in een database worden opgeslagen, zijn dezelfde als de gegevens waarvan de PCLOB,  de onafhankelijke toezichtshouder in de Verenigde Staten op het gebied van privacy en burgerrechten, heeft gezegd dat ze 'een serieuze bedreiging voor de privacy vormen', omdat ze een 'helder beeld schetsen van de persoonlijke relaties van een invidu en zijn gedrag.' Die uitspraak ging alleen nog maar over de verzameling van telefoonmetadata door de NSA en niet, zoals in de FSB-database, ook over internetmetadata.

In Rusland wordt helemaal niet zo geheimzinnig gedaan over de maatregelen: sommige wetten staan gewoon in de krant

Welke bezoekers precies onder het Russische decreet vallen? Afgaande op de lijst die in de krant is gepubliceerd: iedereen die in Sotsji aanwezig is met een officiële reden. Die lijst bevat onder andere: de organisatoren van de Spelen, de leden van het IOC, de leden van het World Anti-Doping Agency, alle atleten, hun trainers, de medische staf en sponsoren. Ook wordt tot twee keer toe benadrukt dat alle journalisten onderdeel zullen zijn van de surveillance. Dit geldt voor zowel Russische als buitenlandse verslaggevers.

Aan het einde van de lijst staat nog een soort restcategorie, namelijk die van andere personen die geaccrediteerd zijn door het Internationaal Olympisch Comité. Een woordvoerder van de Nederlandse sportorganisatie NCO*NSF laat in een reactie weten dat het IOC ook premier Mark Rutte, koning Willem-Alexander en minister Edith Schipper bij de Spelen heeft geaccrediteerd. 'Het decreet sluit niet uit dat ook hun metadata in de database worden opgeslagen,' zegt Andrei Soldatov   

Het twitteraccount van Andrei Soldatov , een onderzoeksjournalist en surveillance-expert uit Moskou. 'Het lijkt er op dat ook zij onder het decreet vallen.' Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken kon dit bij navraag niet bevestigen.

 
Totale surveillance

De database is slechts een van vele middelen die de FSB ter beschikking staat in Sotsji. 'Het is niet overdreven om te zeggen dat er sprake is van totale surveillance in Sotsji,' zegt Andrei Soldatov. Hij is hoofdredacteur van de onafhankelijke website agentura.ru.    

Het Engelstalige deel van de site Samen met collega Irina Borogan doet hij al jaren onderzoek naar de FSB.

 

Een korte samenvatting volstaat: uit verschillende documenten blijkt dat de telefoon- en internetnetwerken in de omgeving van Sotsji de afgelopen jaren op zo'n manier zijn aangepast dat de FSB in staat is om het communicatieverkeer te monitoren. Zo zijn internet- en telecomproviders verplicht om apparatuur aan hun netwerken te koppelen, waardoor de FSB direct communicatie kan aftappen. Dit geldt niet alleen voor metadata, maar ook voor het afluisteren van de inhoud van communicatie. Daarnaast heeft de Russische regering ervoor gezorgd dat er supersnel draadloos internet in Sotsji zal zijn. Dit draadloze netwerk - zowel in hotels als op andere plekken in de stad-, moest aan bepaaldetechnische voorwaarden voldoen zodat de FSB er toegang toe heeft, zo ontdekten Soldatov en Borogan.

Verder vonden de Russische onderzoeksjournalisten dat het spiksplinternieuwe mobiele publieke 4G-netwerk dat in de omgeving van Sotsji is aangelegd door het Russische nationale telecombedrijf Rostelcom, beschikt over de zogenoemde Deep Packet Inspection-technologie. Hiermee is het mogelijk om naar de inhoud van het internetverkeer te kijken, met mails mee te lezen en naar trefwoorden te zoeken. Soldatov: 'de Russische autoriteiten hebben zich er simpelweg van verzekerd dat alle communicatie van en naar Sotsji de geheime diensten niet kan ontgaan.'

 

Nederland niet op de hoogte

De vraag is: is de Nederlandse afvaardiging in Sotsji hiervan op de hoogte? En, minstens zo belangrijk: zijn de bezoekers van Sotsji - sporters, supporters, hoogwaardigheidsbekleders, de journalisten ₋ hiervoor gewaarschuwd?

De waarschuwing op de site van het Amerikaanse State Department aan de bezoekers van Sotsji liegt er in ieder geval niet om: 'Travellers should be aware that Russian Federal law permits the monitoring, retention and analysis of all data that traverses Russian communication networks, including internet browsing, e-mail messages, telephone calls, and fax transmissions.'

Noemt het ironisch of hypocriet, het is in ieder geval klare taal.

Deze waarschuwing wordt ook door Brussel van de Europese lidstaten verwacht. 'De Russische federale wetgeving staat toe alle gegevens die via Russische communicatienetwerken worden doorgegeven, te observeren, te bewaren of te analyseren,' zei eurocommissaris Viviane Reding als antwoord op vragen van Europarlementariër Sophie in 't Veld. 'De lidstaten van de EU informeren hun burgers die naar de Olympische Spelen gaan over de voorwaarden die in zo'n derde land gelden.'

Gebeurt dit ook in Nederland?

Op de site van de ministeries van Buitenlandse Zaken en die van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is niets te vinden. Ook niet op de site van het NOC*NSF, of die van de Nederlandse ambassade in Moskou. Een woordvoerder van het ministerie wijst bij navraag op het 'Oranje Boekje', de officiële voorlichtingsfolder voor bezoekers van Sotsji. Hierin staat veel praktische informatie over hotels, medicijnen en openbaar vervoer. 'Er staat ook wel wat in over telefoon en internet,' aldus de voorlichter.

Op de site van het BuZa staat dat het 'raadzaam' is om in Sotsji een lokale simkaart in combinatie met een prepaidkaart te kopen. Niet vanwege de FSB, maar vanwege de kosten

Dat klopt: er staat dat het 'raadzaam' is om in Sotsji een lokale simkaart in combinatie met een prepaidkaart te kopen. Niet vanwege de FSB, maar vanwege de kosten. Ook raadt het Oranje Boekje aan om 'naar het thuisfront te skypen', omdat dit het goedkoopst is. En: 'Bijna ieder hotel heeft tegenwoordig wifi in de lobby dan wel internet.'

Geen waarschuwing dus, maar een aanbeveling het Russische netwerk te gebruiken.

'Over hoe het in Sotsji is geregeld kan ik je niets vertellen,' vertelt de woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Op de vraag of het ministerie contact onderhoudt met de atleten die naar Sotsji gaan zegt hij: 'Wij hebben geen communicatie met de sporters. Daar gaat NOC*NSF over.'

Op de vraag of de organisatie op de hoogte is van de surveillanceprogramma's van de Russische staat in Sotsji, antwoordt de woordvoerder van het NOC*NSF: 'Nee, wij zijn met sport bezig. Wij gaan ervan uit dat als er iets aan de hand is, de Nederlandse overheid zich er wel mee bezighoudt.' Ook heeft het Nederlands Olympisch Comité de sporters en andere bezoekers niet geïnformeerd over de privacyschendingen die in Sotsji plaats zullen vinden. 'Als er openbare informatie is dan zullen mensen die zelf wel vinden. Wij hebben dat in ieder geval niet opgezocht en verspreid,' aldus het NOC*NSF.

Samenvattend: de Russische regering heeft tijdens de Spelen de bevoegdheid om de communicatie van alle Nederlandse bezoekers te monitoren en te analyseren. De technologie ligt er om niet alleen de metadata te registreren, maar ook om de inhoud van de communicatie af te luisteren. En er is een wet aangenomen die ervoor zorgt dat er een database wordt gebouwd waar metadata - die door kenners als zeer persoonlijke gegevens worden aangemerkt - van specifieke bezoekers voor drie jaar lang worden bewaard en beschikbaar zijn voor verschillende Russische opsporingsdiensten. En de Nederlandse bezoekers zijn hiervan, anders dan de Europese Commissie beweert, niet op de hoogte gesteld.

 

Vijf uur na mijn eerste gesprek met de voorlichter van Buitenlandse Zaken belt hij mij weer op. 'Heb je ons reisadvies voor Rusland gezien? Dat is net aangepast.'

Inderdaad: opeens zijn er twee regels toegevoegd op de site van Buitenlandse Zaken:

'Weest u zich ervan bewust dat de Russische wet het toestaat om alle dataverkeer (telefoon, e-mail, internet etc.) over Russische communicatienetwerken te monitoren, bewaren en analyseren.'

 

    

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederland niet op de hoogte

De vraag is: is de Nederlandse afvaardiging in Sotsji hiervan op de hoogte?

    

 

Ach kom op. De Russische geheime dienst is actief. Zou het ooit anders kunnen zijn?

 

Voordeel: je hebt geen last van hooligans of Haarense feestjes.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe