Ga naar inhoud

OBD tuning 1.2 tsi


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Wel kees dit wat je in je bericht 74 zet heeft bij mij dezelfde vragen gegeven en heb het idee dat er nog een paar mensen dit gevoel hebben.

Vooral toen ik de elegantere oplossing tekst las zag ik helemaal geen verband meer.

Dat wil niet zeggen dat ik hiermee zeg dat je het niet moet doen of iets dergelijks , dat is gelukkig een geheel vrije keuze bij jezelf.

Maar af en toe heb ik het idee dat je hier een bevestiging zocht voor je keuze maar aan de andere kant ook weer niet omdat je volgens mij voor openen van dit topic de keuze al was gemaakt.

Maar ben nu alleen nog benieuwd of je al zeer binnenkort overgaat tot OBD of dat je vanwege je ESP lampie de 6 weken nog in acht gaat houden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het verschil tussen chiptuning en een powerbox?

Een powerbox is een kastje dat tussen de bedrading aangesloten wordt. Bij een chiptuning wordt de Eeprom(chip) in de motorcomputer vervangen en opnieuw geprogrammeerd.

Wat zijn de voordelen van een powerbox?

Een powerbox is eenvoudig door iedereen te plaatsen en te verwijderen en is goedkoper dan chiptuning.

Wat zijn de nadelen van een powerbox?

Een powerbox veranderd de waarde die naar de motor ecu worden gestuurd. De goedkopere powerboxen hebben dan ook regelmatig het probleem dat men de juiste afstelling niet kan vinden( te veel rook en/of co). De resultaten zijn iets minder goed dan bij chiptuning.

Chiptuning is mogelijk voor benzine injectiemotoren en voor turbo-dieselmotoren(electronisch bestuurd).

Wat zijn de voordelen van chiptuning?

De levensduur van de motor wordt niet aangetast. Het brandstofverbruik is meestal lager. De afstelling kan veel nauwkeuriger gebeuren omdat men alle nodige krachtvelden in de Eeprom aanpast, in alle toerentallen en/of versnellingen (zeker bij een automaat van groot belang) en chiptuning is onzichtbaar van buitenaf.

Wat zijn de nadelen van chiptuning?

Is niet zo makkelijk te verwijderen. Is duurder dan een powerbox. Meestal wordt er in de motorcomputer een voetje gesoldeerd. Bij de meeste auto's vanaf 2000 is dit niet meer nodig en kan het via de diagnosepoort van de auto.

Quotes zijn vanuit Google gehaald door mij.

Dus als je wilt tunen kun je kiezen! Menno kon eerst niet kiezen en was dus veroordeeld aan "het kastje"

Nu dus een andere tuning die verfijnder is? Ik denk het wel en we zullen het wel merken als we paar duizend kilometer verder zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je denkt dat je met OBD nóg lekkerder rijdt dan met boxje, hoewel je zelfs zónder tuning lekker rijdt, en je maalt niet om de extra kosten, moet je het natuurlijk gewoon doen.

Ik denk ook, na alles doorgelezen te hebben hier, dat dit wel eens een mooie conclusie kan zijn!???

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe