Ga naar inhoud

Opgepast voor fraude via de telefoon (Microsoft)

PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik werd vanmiddag gebeld door een klant (en goede vriend) van mij.

Hij was gebeld door Microsoft door iemand uit Sri Lanka of iets dergelijks, de meneer stelde zich in gebrekkig Engels voor als Jack Williams uit de VS namens Microsoft.

Er was geconstateerd dat mijn klant een virus zou hebben. Dus hij moest achter de huiscomputer gaan zitten (welke van de 4 laptops en 2 desktops?) om iets te installeren zodat de boel weer veilig was. Gedurende het gesprek verbond hij weleens door en zetten hij je in de wacht. Ook vertelde hij dat als er niks aan gedaan zou worden je uiteraard een defecte computer zou overhouden en in de toekomst niks meer van MS zou kunnen kopen.

Mijn klant heeft de man (als smoes) gezegd dat hij toch niks van computers snapt en ze later maar even terug moesten bellen (zodat ik had kunnen antwoorden - zo zei hij het tegen deze beller).

Ofwel, ik word gebeld (door mn klant) en had het natuurlijk meteen door. Maar goed dat ik het er regelmatig over heb gehad en ze een fatsoenlijk antivirus programma hebben.

Nadien heeft hij Microsoft Nederland nog gebeld. Is er bekend mee, schijnt nu stormvloed van telefoontjes in NL te zijn. Doel? Zo veel mogelijk schade en dan laten betalen om het 'op te lossen'.

Dus, om die reden wil ik dit aan zoveel mogelijk mensen vertellen.

Je wordt NOOIT gebeld door Microsoft om een virus te verwijderen, ze zouden dan eerder vragen om een flinke smak geld want zulke support tickets zijn belachelijk duur!

Denk ook goed na, hij weet je naam niet... hoe weet hij je nummer? je koopt je PC/Licentie toch bij de computer winkel? Waarom zou ik maar 1 pc hebben? hoe weet hij dat het deze is? waarom zou iemand uit de VS slecht engels praten? En zo voort...

aangepast door PC-fre@k
Even wat duidelijker geformuleerd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg brutaal vind ik het. Maar vertel het dus door aan diegene die hier in zou stinken...

Wat ze ook weleens doen is vragen stellen die je met JA moet beantwoorden. Daarna zit je aan een peperduur abonnement of sta je allerlei collect-call gesprekken toe. (zo een van gehad op mijn werk, heel slim... docenten hè)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vader is ook gebeld door iemand van zogenaamd Microsoft. Dat was ook nadat z'n hotmail account gehackt was. Hoe het heeft kunnen gebeuren snap ik niet, hoe komen ze bijvoorbeeld aan je telefoonnummer?

Anyways, mijn vader verstaat nagenoeg gee nengels en spreekt het nog minder dus die heeft vriendelijk bedankt vervolgens een nieuw emailadres aangemaakt bij yahoo en daarmee was het klaar met Microsoft ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort verhalen (en aanverwante dingen)... ik kan er gewoon niet bij dat er mensen zijn die er intuimen...

Zucht, hoeveel en hoevaak moeten dit soort oplichterij hardop en breeduit uitgemeten worden in de media, voordat de mensen wakker worden?

Als er iemand aan je huisdeur komt met een of 't ander zwetsverhaal, dan is het gelijk einde oefening, maar als ze opbellen, ga je een discussie beginnen? :gestoord:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het geval van mijn vader: Je kunt bij het aanmaken van een hotmail account een telefoonnummer opgeven voor het geval je je wachtwoord vergeten bent. Daardoor kun je dus door Microsoft gebeld worden en aangezien hij gehackt was, was het niet zo vreemd. Ik gok dat ie gehackt is, ze bij zijn instellingen het telefoonnummer achterhaald hebben en vervolgens gebeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zaterdag waren we bij mijn schoonouwelui en de telefoon gaat. Anonieme beller en ik neem stom toevallig op (zat naast de telefoon). Een gebrekkig engelse stem vroeg naar de heer des huizes. "Hello is mister ... there?" "I'm calling for the problem with your computer" Waarop ik antwoordde "There is no problem with the computer"

"Yes there is" was het antwoord.

"No there is not, bye bye" en opgehangen..

Ik vind het onwijs brutaal dat er zomaar gebeld kan worden. Ik kan me best voorstellen dat digibeten hier intrappen..

Ow, en ik weet eigenlijk voor 99,99% zeker dat die mensen nooit ergens een telefoonnummer hebben achtergelaten, dus volgens mij is het echt random.

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je hebt dan wel het bel-me-niet-register, maar daar trekken ook velen zich niks van aan. Laat staan buitenlandse call centers.

En dat ze random bellen, dat klopt. Heel veel telefoongegevens zijn gewoon openbaar.

Maar ik zou zo graag zulk soort lui aan de telefoon hebben, dan weet ik nog wel een leuk spelletje om ze terug te pakken... :jager:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg voorheen regelmatig telefoontjes over allerlei business onderzoeken, voorstellen voor investeringen, etc.

Daar ging ik dan altijd heel serieus op in (ahum). Vertelde uitgebreid dat mijn tijd kostbaar was en dat ik idd op zoek was naar manieren om goed met m'n geld om te gaan. Dan merkte je gewoon dat men het idee kreeg, 'ja, we hebben beet'. Vervolgens legde ik uit dat mijn uurtarief minstens XXX euro per uur bedroeg. En dat mijn minimum afrekeneenheid een half uur werk was. :vos: Of ik dan hun factuurgegevens mocht, dan zou ik een factuur sturen en als die betaald was, dan mochten ze me terugbellen om het gesprek te continueren! WOEHA! :lol:

De reacties aan de andere kant v.d. telefoon! Je hoorde bij wijze van spreken hun bek openvallen van verbazing! :lol:

Vorige week nog eentje: belt om kunststof kozijnen aan te smeren...Want volgens dat bedrijf waren onze waaibomen houten kozijnen dringend aan vervanging toe...

Vraag ik: "hoe weet u dat dan?" "Heeft u hier ter plekke onderzoek gedaan?"

Ze beweerden van wel. Ik zeg "dan liegt u!" "want onze kozijnen zijn van hardhout" "zelfs al zouden ze ongeschilderd zijn, dan nog verrotten ze niet"

"komt u nog maar eens terug, als u de waarheid spreekt"

Woeha. :lol::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik probeer ook altijd zoiets totaal onverwachts. Zoals bij aanbiedingen van bv goedkope energie: maar mijnheer/mevrouw, ik wil helemaal geen goedkope energie, ik heb liever dure. Ik ben een rare hoor, maar ik betaal altijd liever het volle pond, dat is beter voor mijn chakra!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij dat soort bellers gaat de eerste maal de hoorn er bot op.

Tweede keer dan leg ik de hoorn naast het toestel, hun telefoon ksoten lopen dan lekker door.

En na een half uurtje dan luister ik of ze nog aan de lijn zijn !

En in algemeen hebben ze dan wel opgehangen en hoor je ze nooit meer

Eén keer een volhouder gehad die na half uur nog aan de lijn hing dus nogmaals een half uur de hoorn ernaast gehouden.

En daarna had die persoon het ook opgegeven.

Het is dus een manier die ook werkt, moet alleen ff geen belangrijke gesprekken houden op dat moment, maar TV kijken is al genoeg dan, of stofzuigen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het anders! Ik houd ze aan de lijn en geef ze de meest mogelijk grote onzin retour! Bij energieleveranciers vertel ik altijd dat ik in een kasteel woon! Of dat ik 3 jaar terug een Feyenoord Stadion Kaart erbij kreeg als ik een jaarcontract afsloot bij ze. We bellen u wel terug hoor je dan, hahaha!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk Frank maar veel te veel energie kost me dat , die ik beter kan benutten !

Ook zo mooi altijd, stoor ik u ?

Ja

Mag ik u wat vragen ?

Nee

En dan is het blabla bla

Hup de hoorn erop

2 minuten later gaat de telefoon weer

Ja ineens was de lijn verbroken

maar om me verhaal af te maken

Hooo mevr / meneer ik heb nee gezegd maar u luisterd niet dus nu hang ik voor de tweede maal op

tuut tuut !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kreeg deze mail binnen van Microsoft

Boven de tekst staat ook Het Microsoft Logo maar even weggehaald ivm dat anders de tekst vervormd was hier om te lezen

Maar moeten we deze serieus nemen of is het net zo'n geintje als die telefoondiensten ?

Want ook dit ssort mails ben ik niet gewend van Microsoft !

We've updated the Microsoft Services Agreement, which governs many of our online services - including your Microsoft account and many of our online products and services for consumers, such as Hotmail, SkyDrive, Bing, MSN, Office.com, Windows Live Messenger, Windows Photo Gallery, Windows Movie Maker, Windows Mail Desktop, and Windows Writer. Please read over the new Microsoft Services Agreement here to familiarize yourself with the changes we've made.

The updated agreement will take effect on October 19, 2012. If you continue to use our services after October 19th, you agree to the terms of the new agreement or, of course you can cancel your service at any time.

We have modified the agreement to make it easier to read and understand, including using a question and answer format that we believe makes the terms much clearer. We also clarified how Microsoft uses your content to better protect consumers and improve our products, including aligning our usage to the way we're designing our cloud services to be highly integrated across many Microsoft products. We realize you may have personal conversations and store personal files using our products, and we want you to know that we prioritize your privacy.

Finally, we have added a binding arbitration clause and class action waiver that affects how disputes with Microsoft will be resolved in the United States.

Thank you for using Microsoft products and services! msft_logo.jpg

Microsoft respects your privacy. Please read our online Privacy Statement. Microsoft Corporation

One Microsoft Way

Redmond, WA 98052

aangepast door PC-fre@k
Links verwijderd (je weet nooit).
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat zou zo kunnen zijn, Google stuurt ook weleens van dat soort mails. Je hoeft in ieder geval niks te doen en de links die er in staan gaan ook daadwerkelijk naar de website van Microsoft met overeenkomstige teksten. Alleen klopt er niks van de data, 27 sept vs. 19 oktober

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe