Ga naar inhoud

fotografie

Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Verdorrie Edwin nu moet ik weer een muur metselen !

En op de 5e foto ligt volgens mij een heel erg mooie deur op de grond

Als je die goed schoonmaakt / schuurt en in de lak zet heb je een pracht van een deur.

Tsja alleen moet je uiteraard wel de woning met de juiste deurpost ervoor hebben.

post-27-0-74402200-1351708626_thumb.jpg

En zo even gesneden vind ik hem nog mooier Marco.

even op foto klikken voor juiste grote

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lukt me niet Skoody, heb die vogel nu al 3 keer gevraagd of die wat naar rechts wou gaan !

Maar hij begon er niet aan zei de vogelfluisteraar.

En weet je waarom ?

Hij was bang dat hij van t paaltje zou donderen want hij kon niet op 1 poot staan.

Dus ga ik maar iets meer links van de foto zitten zodat het lijkt dat hij meer rechts zit...................... snappie em nog ?

aangepast door EdK
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond deze tijd van het jaar is er één onderwerp waar vrijwel iedere fotograaf zich weer toe laat verleiden: paddo's... en ook ik ben voor de verleiding bezweken.

Ik krijg altijd enorm de neiging om de paddestoelen te "cleanen" en dus de "storende" takjes, beestjes en dingetjes weg te halen. Maar ik heb de verleiding weerstaan! ;)

Ik8153632487_09a2123f3a_b.jpg

IMG_6748A by marcoeoscanon, on Flickr

8153631949_d479536fc4_b.jpg

IMG_6755A by marcoeoscanon, on Flickr

8153630881_aa850084b3_b.jpg

IMG_6767A by marcoeoscanon, on Flickr

8153631579_b8998be34e_b.jpg

IMG_6759A by marcoeoscanon, on Flickr

8153631241_752fe8d348_b.jpg

IMG_6760A by marcoeoscanon, on Flickr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou toch meer van landschappen. Ben er nog niet eens zo lang achter hoe mooi het Leersumse veld en omgeving is. Vind de 3e foto het mooist, maar in real life zou ik dat misschien niet vinden. Wijdsheid is toch vaak moeilijk te vangen op foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordeweeks een dag vrij nemen en dan gaan is de mooieste optie.

Kom zo af en toe ook door mooie gebieden omdat je weer eens ergens een camping in the middle off nowhere moet bezoeken.

En ook dan kom je er achter dat nederland nog zooooo mooi kan zijn ( als je dat wil zien)

En bij mooi weer kan ik dan ook rustig even stoppen en een bakkie uit de thermos pakken en dan lekker genieten en daarna op naar de volgende klant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik het stuk tussen (pakweg) Utrecht, Rhenen, Arnhem, apeldoorn, Amersfoort geweldig mooi vind. Afwisselend, ruig, en je kunt er uren lopen zonder anderen tegen te komen, zelfs op zondagmiddag ;)

Ik loop er vaak met de camera, maar regelmatig kom ik zonder foto's terug maar met een heerlijk leeg hoofd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotografietopic? Nee, of toch wel.

Ik heb m'n (grafisch foto werkstation) PC geupgrade qua CPU.

Dus alleen maar de CPU vervangen.

Van een i7 920 naar een i7 980X. :D

En die i7 980X zit er inmiddels in! icon_cool.gif

FF wat testjes gedraaid. Een conversieslag van tig NEF files --> TIFF omzetten duurde eerst 18 minuten.

En met deze nieuwe CPU nog 10 minuten!

M.a.w. het heeft zeker geholpen! 6/12 cores ipv 4/8 cores scheelt blijkbaar nogal wat. icon_cheesygrin.gif

Voor de rest (nog) helemaal niks veranderd, alleen de CPU geswapped.

En D800E NEFjes bewerken met ViewNX2 gaat nu bijna net zo snel als voorheen D700 NEFjes bewerken met de 'oude' CPU.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze site laat wel zien wat voor mij de ideale foto inhoudt:

http://www.bahnbilder.ch/travelogues/

Een interessante trein in een mooi landschap.

Ik ben eens aan het selecteren gegaan in mijn collectie, en kom tot de conclusie dat er eigenlijk te veel foto's mislukt zijn vanwege belichtingsproblemen. Vooral overbelichting komt te vaak voor.

Het goede aan treinfoto's is dat je de compositie van tevoren kunt inschatten. Ook kan je van tevoren scherpstellen op het punt waar je als de trein daar is de foto maakt. Alleen de lichtomstandigheden zijn dan wel verandert, al was het maar door de trein zelf, of anders een wolk voor de zon, etc.

Maar dat is niet het enige, ook bij stilstaande treinen heb ik vaak last van overbelichting. Kan iemand mij een paar tips geven waar ik op moet letten om dit te voorkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor camera gebruik je Skoody, en in welke stand?

Bij de meeste camera's kun je instellen hoe de belichting gemeten moet worden (in het midden, of gemiddeld, of op het scherpstelgebied) en kun je de belichting aanpassen en dus iets onder- of overbelichten. Als je toch aan wat meer statische fotolocatie hebt, kun je vooraf alvast een beetje experimenteren en zo op voorhand al de juiste belichting voor dat moment uitproberen.

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling op Marco's post: zeker als de camera ingesteld is op "matrixmeting" gaat de belichting vaker fout dan goed. Matrixmeting pakt een gemiddelde van alle meetpunten in de camera.

Zelf gebruik ik altijd centrumgerichte meting, zodat het onderwerp altijd juist belicht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belichting is altijd een (letterlijk) gevoelig onderwerp. Het heeft vooral te maken met het onderwerp en de matrix meting neemt inderdaad een soort gemiddelde. Maar centrum of spotmeting neemt ook een gemiddelde van het onderwerp in het meetveld (grijswaarde). Het meest optimale is nog steeds handmatig en spotmeting in combinatie met het "ouderwetse" zonesysteem om het maximale uit het dynamische bereik te halen. Maar goed, da's ouderwets.

In de praktijk voldoet de matrix redelijk, maar je moet nog steeds rekening houden met je onderwerp (licht/ donker etc..).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Sony Alpha 200. Ik heb net de handleiding gedownload. Huiswerk is nu het doornemen van blz. 72 t/m 78, en die inhoud vergelijken met de gegeven tips. Dan zal ik eens wat spelen met een statisch object, en als ik dan nog geen idee heb hoe ik om moet gaan belichting in stellen bij bewegende objecten dan hoop ik dat ik daar dan wat gerichtere vragen over kan stellen.

@Marco: Ik heb er eerder mee zitten spelen, en daaruit afgeleid dat hij in ieder geval niet het gemiddelde neemt, dus dat hij of meet in het midden of in het scherpstelgebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe