Ga naar inhoud

hoger toerental na starten


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik had gisteren de motor gestart, zat ff te prutsen voor ik wegreed, en na 20 sec. hoorde ik de motor niet meer. Waarna ik me realiseerde dat DAT juist normaal was, en dat het dus gek was dat ik hem daarvoor wel hoorde. Hij maakt na het starten dus meer toeren stationair om vervolgens weer terug te zakken tot het normale niveau. Terwijl het verder niet koud was of zo.

Hebben meer mensen dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend fenomeen. Maar ik herken het ook van andere auto's. Zelfs de vroegere Toyota Yaris van m'n vrouw had dat. Vooral bij lagere temperaturen.

En idd, mijn 1.2 TSI ook, vooral als het koud is.

Op zich lijkt het me ook niet zo'n vreemd verschijnsel. Zelfs bij de O2 2.0 TDI trad dit op (wel in mindere mate), maar ook vooral bij lagere temperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn we allen de chokekop in de wgen vergeten ?

Ja die is er fisiek uitgesloopt maar met al die mooie sensoren en een coputer op die manier terug gebracht.

En ja dan is t de vraag ofdie programeur de juiste waardens heeft geprogrameerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebeurt bij mij ook te pas en te onpas.

In theorie (JD info) is het verhoogde toerental om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen zodat hij z´n werk kan doen (milieu ijsje) :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eventjes toevoegen van een gedoseerde hoeveelheid extra brandstof, dient het milieu blijkbaar, maar voornamelijk toch de katalysator.

Het verhoogde toerental (bij sommigen) lijkt hiermee verklaard, zelf heb ik geen verhoogd toerental bij de start waargenomen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is mij ook weleens opgevallen, zal ook zeker afhangen van de afnemers. Denk aan omvormers/koelboxen (!), temperatuur, druk stuur/remmen e.d., climatronic, accu opladen, roetfilter 'schoonbranden' (of hoe je dat noemt), of weet ik veel wat er allemaal schommelingen in het toerental veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is mij ook weleens opgevallen, zal ook zeker afhangen van de afnemers. Denk aan omvormers/koelboxen (!), temperatuur, druk stuur/remmen e.d., climatronic, accu opladen, roetfilter 'schoonbranden' (of hoe je dat noemt), of weet ik veel wat er allemaal schommelingen in het toerental veroorzaakt.

Dat pleit voor "dat ding het zelf laten uitzoeken en verder niet te diep over nadenken". :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo lang het zo nu en dan voorkomt en ik niet direct verband met iets zie wel ja.

Als ik het zie is het met name bij een koude start of als de auto gekoeld moet worden. Dan is de link snel gelegd en denk je er verder niet over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Yeti doet het ook af en toe, duurt dan wel 10 a 15 seconden en dat is net vervelend met wegrijden/uitparkeren. Hij draait dan echt te hard.

Hij is 4 maanden oud, het is pas de in laatste maand begonnen en een keer of 4 gebeurd.

Wat de temperatuur er mee te maken heeft kan ik niet peilen, want het is de ene keer als hij helemaal afgekoeld is en een andere keer als hij daarvoor nog gebruikt is.

Zondagavond was het weer zover, de auto was na een lange (puzzel)rit om 5 uur 's morgens neergezet en 's avonds pas weer gebruikt, dus helemaal afgekoeld.

Nu gebeurde er iets heel geks, we zijn van Almere naar Weesp gereden, en een anderhalf uur later weer terug. Een ritje waar ik normaal een gemiddeld verbruik van 1 op 12 zie staan, maar deze keer zag ik op de terugweg een gemiddelde van 1 op 15 staan (volgens mij zit het gemiddelde van de heenrit daar nog bij, de verbruiksmeter op stand 1 "reset" zich geloof ik na 2 uur)

Op het laatste stukje, een doorgaande weg waar je 80 mag, stond ineens 1 op 20 op de display tegen normaal 1 op 16 á 17.

Gisteren was de "zuinige" bui vanzelf weer over :(

Is het toeval geweest? Op de heenweg was er wel een restje langzaam rijdend verkeer vanwege een open brug in de A1 waardoor we niet harder dan 50 a 60 konden, maar ook op een onbelemmerde terugweg was het verbruik ineens opvallend laag.

Ik vraag me af of dat "verhoogd stationair" iets gedaan heeft met het verbruik, of dat het verbruik gewoon hetzelfde was maar dat de meting even ontregeld is geweest. Helaas is het met aftanken niet te controleren, daar was de afstand te klein voor.

Ik wacht af wat er de gebeurt als hij de volgende keer bij het starten verhoogd stationair loopt.

De (Yeti) 1.4TSI is sowieso niet zo zuinig als verwacht, hoe sommigen het voor elkaar krijgen altijd 1 op 15 te rijden is me een raadsel, maar dit terzijde.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo je lijst bekijk en je verhaal lees dan zie ik mbt verbruik wel veel terug van mijn yeti in jouw verhaal.

Maar zie ook dat je onder de 5000Km nog zit en je zal gaan zien, zodra je die grens over bent zie je de Yeti weer zuiniger worden.

Heb af en toe het idee gehad in de eerste 10K dat ergens in de boordcomputer de boel is aangepast / gemanupuleerd

Dus dat hij rijkere instellingen heeft van 0 tot 2500 en iets mindere van 2500 naar de 5000Km

Klinkt misschien vreemd maar ik kan het niet anders verklaren.

En nu zit ik op de 1 op 13,1 volgens SP en via BC 1 op 13.

Maar als ik dan weerzie wat ik verbruik op een enkele rit woonwerkverkeer dan is dit de ene maal 1 op 12,5 en de volgende rit zit ik dan weer 1 op 14,5 tot 15 volgens de BC.

Maar me gemiddelde zie je amper oplopen in gunstige zin.

Maar over twee weken krijgt hij weer eens flink op zijn donder met een 2000 Km in een lang weekend naar Engeland en zal mij benieuwen wat dit eventueel voor positieve of negatieve effecten gaat krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die wind mee of heb ik gemerkt, zeker hier in de polder.

Een ritje Lelystad door de open polder deed met wind tegen deed 1 op 10 bij 100km/u.

Met de caravan van Nijkerk naar Almere met zware tegenwind zelfs 1 op 5.

Over het algemeen zitten er redelijk wat stadsritjes bij, een gemiddelde van 1 op 11,9 over 5000 kilometer is op zich niet verkeerd voor een auto met gewicht en model van de Yeti, maar ik had toch op iets zuiniger gehoopt.

Laten we er maar van uitgaan dat op Spritmonitor de echte zuinigheidsfanaten staan. Laatst was er een link naar een site waarop de verbruikscijfers van leaserijders met tankpas staan, ook dat is niet helemaal representatief denk ik. Zelf zit ik daar tussenin.

Maar goed, terug naar het verhoogd stationair. Zulke mooie cijfers als daarna had ik nog niet eerder gezien.

aangepast door Ron_2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe