Ga naar inhoud

JaSkoda stelt zich voor


JaSkoda
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds 13 april (ja een vrijdag!) ben ik de trotse bezitter van een Fabia Combi GL. Mijn allereerste nieuw gekochte auto. Hiervoor altijd (ex-)lease-auto's gereden: Toyota Corolla (1985), Honda Accord (1985-1987), Mazda 626 (1987-1994), Ford Escort / Mondeo (1994-2004), Opel Omega (2004-2006), Ford Mondeo (2006-2012). Zoals je ziet niet helemaal merkentrouw. Hoewel ik altijd met veel plezier in iedere auto heb gereden, is de overstap naar een ander merk veelal ingegeven door onaantrekkelijke opvolger van het model, een hogere (lease)prijs of meer ruimte i.v.m. LPG-tank.

Nu dan mijn eerste Skoda. Het was voor mij een zeer bewuste keuze om 'groener' te gaan rijden en het mocht ook wel een beetje kleiner. De ruimte heb ik eigenlijk alleen nodig als ik op vakantie ga en om dan de rest van het jaar met een oversized boodschappenwagentje rond te rijden vond ik zonde. Mijn laatste Mondeo had er bijna 250.000 km opzitten en begon de laatste paar jaar toch wel wat overdreven onderhoudskosten met zich mee te brengen. Hij stond daardoor al een tijdje op de nominatie om vervangen te worden. Maar de druppel die de emmer deed overlopen was een spontane werkweigering na een tankstop in België onderweg naar Frankrijk. Weggesleept naar een dealer in de buurt die vaststelde dat de startmotor het had begeven. Ik mocht de auto daar laten staan en dan zou die maandag (het was op een donderdag) gerepareerd worden. Een vervangende auto zat niet in mijn verzekeringspakket, maar gelukkig bleek na een beetje soebatten een werkwillige monteur toch bereid om de startmotor te vervangen. Na 5 uur en ruim 500 euri armer kon ik mijn reis voortzetten.

Dit voorjaar, met het oog op de nog gunstige regelingen voor BPM- en wegenbelastingvrije auto's, serieus op zoek gegaan naar een nieuwe. Op mijn shortlist kwamen de Seat Ibiza ST, de Renault Clio Estate en de Skoda Fabia Combi.

Ik zal de afwegingen hier verder niet aangeven, maar het is dus de Skoda geworden. En ik ben erg gelukkig met mijn keuze. Wel moet ik de straffe vering (zeker t.o.v. de Mondeo) en de matige trekkracht bij lage toerentallen vermelden, maar daar zijn mede GL'ers natuurlijk ook al achter gekomen. Verder rijdt het tot nu toe prima.

O ja, en dan nog dit: afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ging helemaal goed, maar ja, die Parijzenaars met hun auto's en hun 'talent'voor inparkeren...Na terugkomst bij de auto net vóór de terugreis een flinke deuk in de achterbumper! Auto is nog geen 3 weken oud! Het lijkt mee te vallen, want zo te zien kun je die bumper weer van binnenuit terugduwen. Bij m'n Mondeo was die beslist gescheurd. Even kijken hoe dat af gaat lopen. Maar leuk is het natuurlijk niet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom! JaSkoda, jammer van de deuk in de bumper zie hier in de Honda ook het tol van de parkeerplaatsen zeker langs de deuren verschillende blutsen en niemand die zal zeggen het komt van mij, laat staan in het buitenland daar ben jij de " vreemde " .

In iedere geval het is te repareren en dan is hij terug als nieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Skoda Ja hallo, wat een verhaal heb je hier neergeplant, moet er haast vrij voor nemen om alles te kunnen lezen !

Maar zonder gekheid verder, wou dat men een voorbeeld aan je nam mbt het voorstellen !

Kunnen menig leden een puntje aan zuigen !

Het kortste bericht hier is één enkele punt jawel "."

Maar goed hoop dat je je draai hier kunt vinden en dat je ook actief zal zijn in de topics, want met zijn allen maken we het forum groot en niet een paar leden !

de matige trekkracht

En mbt die trekkracht, kijk eens in de topics mbt tuning, staat ergens een verhaal en meetgegevens van PC-Fre@k die zijn GL heeft getuned bij JD tuning en hiermee een fijne goed trekkende wagen ervor terug heeft gekregen

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn shortlist kwamen de Seat Ibiza ST, de Renault Clio Estate en de Skoda Fabia Combi.

Ik zal de afwegingen hier verder niet aangeven

....

Tja, ik vind het ook een hele mooie manier van je voorstellen hoor, ook zeer wel passend bij ons forum, maar ik mis inderdaad wel het hoofdstuk "Afwegingen waarom dus een Skoda". Zou je dat nog even willen bijtypen? Ik heb de rest al uit, en verder is het toch een rustige dag hier.

Mocht het veel werk zijn, dan mag je de inhoudsopgave, het zakenregister, het notenapparaat en verklarende woordenlijst verder laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit fijne forum, en de uitgebreide voorstelling.

Misschien een geluk bij een ongeluk de Parijzenaars mogen alleen een demotable trekhaak monteren. Dus daar heb je geen last van.

Ik heb er niets mee te maken maar waarom met de auto Parijs in ? Je kunt veel beter ergens in een voorstad parkeren en dan de metro nemen. Gaat veel sneller en de kans op schade is een stuk kleiner.

Maar als je toch Parijs in wil, parkeer dan in een parkeergarage b.v. Bercy, of onder het Louvre.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op dit forum.

Ook ik heb naar de zelfde modellen gekeken, alleen dan in de benzine versie.

Voor mij was het de tsi motor die de doorslag gaf en de ruimte, dit t.o.v. de Seat.

Nog geen spijt gehad.

Gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Skoda Ja hallo, wat een verhaal heb je hier neergeplant, moet er haast vrij voor nemen om alles te kunnen lezen !

Maar zonder gekheid verder, wou dat men een voorbeeld aan je nam mbt het voorstellen !

Kunnen menig leden een puntje aan zuigen !

Het kortste bericht hier is één enkele punt jawel "."

Maar goed hoop dat je je draai hier kunt vinden en dat je ook actief zal zijn in de topics, want met zijn allen maken we het forum groot en niet een paar leden !

En mbt die trekkracht, kijk eens in de topics mbt tuning, staat ergens een verhaal en meetgegevens van PC-Fre@k die zijn GL heeft getuned bij JD tuning en hiermee een fijne goed trekkende wagen ervor terug heeft gekregen

Ja, ik heb al wat verhalen over tuning gelezen. En die van JD in het bijzonder. Ik zou er wel wat voor voelen, maar ben ook wel bang voor de consequenties m.b.t. de garantie. Want daarvoor zou je 'm alleen via de Skoda-dealer mogen laten tunen, toch? En dat is schreeuwend duur. Begrijp sowieso niet dat de auto af-fabriek al niet optimaal getuned wordt. Ik hou het in mijn achterhoofd, want een vermogensstijging van 75 naar 100 pk en meer trekkracht bij lage toerentallen is zeer welkom. Ik worstel in de stad bij 50km/u altijd tussen de 3e (2000 tpm) en de 4e (1500 tpm).

Link naar reactie
Delen op andere sites

....

Tja, ik vind het ook een hele mooie manier van je voorstellen hoor, ook zeer wel passend bij ons forum, maar ik mis inderdaad wel het hoofdstuk "Afwegingen waarom dus een Skoda". Zou je dat nog even willen bijtypen? Ik heb de rest al uit, en verder is het toch een rustige dag hier.

Mocht het veel werk zijn, dan mag je de inhoudsopgave, het zakenregister, het notenapparaat en verklarende woordenlijst verder laten zitten.

Waarom de Skoda?

Laat ik vooropstellen dat ik de Fabia (en in het bijzonder de Combi uitvoering) nu niet bepaald de meest sexy auto vond. En eigenlijk nog steeds niet. Dat hangt samen met de, al vaker genoemde, vreemde verhoudingen (smal, hoog) en ook met de kleur. De neus, zeker van de Fabia II, is helemaal goed. Maar wat er achteraan komt kan mijn hart niet echt sneller laten kloppen. Dan heb ik het puur over de buitenkant. Want de binnenkant is dik in orde vind ik. Dat de auto 10 cm smaller is dan de Mondeo merk je totaal niet. Als ik achter het stuur zit en mijn rechterarm strek kan ik net niet het portier aan de rechterkant aanraken. Precies als bij de Mondeo. Dat de auto hoger is, is alleen maar prettig. Ruimte voor passagiers achterin houdt niet over, maar is zeker niet slecht te noemen en de kofferruimte van de Combi is, op papier, marginaal kleiner dan die van de Mondeo Wagon. Binnenkort ga ik op vakantie en zullen we zien wat we écht aan ruimte hebben ingeleverd. De Mondeo ruimte werd dan zo goed als volledig benut. Voor de zekerheid heb ik al vast dakdragers aangeschaft, maar nog geen dakkoffer.

Ok, het was dus geen liefde op het eerste gezicht. Vandaar dat ik eerst een proefrit met de Seat Ibiza ST heb gemaakt. Die auto heeft vreemd genoeg wél meer sex-appeal. Maar één blik op het onrustige dashboard was voldoende om er niet voor te gaan. Bovendien bleek de ruimte achterin aanzienlijk kleiner dan bij de Fabia Combi en vond ik de ruimte voor de passagiers achterin minder. En ik kreeg een auto mee van een medewerker van de dealer. Nogal slordig, want de auto was niet echt schoon en er was in gerookt. Bovendien had ik constant ruzie met de middenarmsteun. Die stond in de hoogste stand, ik dacht dat die niet naar beneden kon, dus dan maar omhooggeklapt. Irritant. Niet bepaald gunstige condities om voor die auto te gaan. Toen bij terugkeer bij de dealer ook nog eens bleek dat het actiemodel (Copa Plus) waarschijnlijk niet meer geleverd zou kunnen worden en al helemaal niet in mijn kleur (wit) was de liefde snel over. Er zat een nieuw model aan te komen en daarvan lag het prijskaartje wel een stuk hoger. En o ja, ik moest snel beslissen want anders zou die wellicht niet meer voor 1 juli geleverd kunnen worden en dan ging de prijs omhoog. Dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres.

Daarop geswitched naar de Fabia. Weer een proefrit gemaakt. Beviel goed. Ruim, mooi interieur, maar ja, die buitenkant. Ik probeerde 'm in alle kleuren voor te stellen. Mijn vrouw vond 'm niks. Tegen haar aangehouden dat dit toch de meest verstandige keuze zou zijn met het oog op hogere prijs per 1 juli en de groenpremie. En dan ook weer in het wit (geen zin om bij te betalen voor metallic lak). Maar toen bleek dat die waarschijnlijk ook niet meer leverbaar was vóór 1 juli. Importeur gebeld of er ergens in Nederland nog een witte Fabia Combi GL/BL uitvoering in de showroom stond of binnen zou komen. Gelukkig dat bleek het geval. Contact gezocht met die dealer, afspraak gemaakt en tijdens het gesprek bleek toch weer dat het onzeker was dat die op tijd binnen zou komen. Maar hij had wel een 'gewone' GL in het wit staan. Kon hij me ook een betere prijs aanbieden voor mijn Mondeo. Maar ik wilde graag de businessline uitvoering. Er was er één op komst, maar in het zwart. Of dat niet iets was. Zwart was mijn 2e voorkeur, maar ik wilde er eigenlijk niet extra voor betalen. Bedenktijd gevraagd. Groot voordeel: auto bijkans rijklaar.

Maar toen kwam ineens die Clio Estate om de hoek kijken. Die had ik in eerste instantie over het hoofd gezien. Bij Renault was er net een actie gestart, waarbij er extra inruilpremie werd aangeboden. Een afspraak voor een proefrit was snel gemaakt. De auto reed uitstekend en ik kon ook een heel mooie (inruil)deal maken voor de uitvoering van mijn keuze (Night&Day in het wit). In principe een overeenkomst gemaakt met bedenktijd.

Ondertussen benaderde de Skoda dealer mij met steeds betere voorstellen. Toen ontdekte ik dat ook de kofferruimte van de Clio aanzienlijk kleiner was dan die van de Fabia. De twijfel sloeg toe. Levertijd van de Clio bleek mogelijk een probleem te worden. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor de zwarte Fabia Combi GL/BL gegaan.

Mijn voordeel tijdens de onderhandelingen was dat ik totaal geen emotionele band had met die auto. Als je 'm per se wilt hebben is dat veel lastiger denk.

Maar uiteindelijk denk ik wel dat ik de juiste beslissing heb genomen. En aan het uiterlijk begin ik inmiddels al een beetje te wennen.

Welkom op dit fijne forum, en de uitgebreide voorstelling.

Misschien een geluk bij een ongeluk de Parijzenaars mogen alleen een demotable trekhaak monteren. Dus daar heb je geen last van.

Ik heb er niets mee te maken maar waarom met de auto Parijs in ? Je kunt veel beter ergens in een voorstad parkeren en dan de metro nemen. Gaat veel sneller en de kans op schade is een stuk kleiner.

Maar als je toch Parijs in wil, parkeer dan in een parkeergarage b.v. Bercy, of onder het Louvre.

Ik kom er vaak. Eigenlijk weinig problemen met parkeren gehad tot nu toe, ja wel om een plek te vinden. Je ziet er wel bijna geen onbeschadigde auto's rondrijden. En een krasje/veeg op de bumper moet kunnen vind ik. Daar is'tie tenslotte voor (je auto beschermen). Maar als die bumper dan ook een net onderdeel uitmaakt van de rest en als de auto nog geen 3 weken oud is, doet het wel pijn ja. En toen ik de auto daar parkeerde schatte ik de kans nog in dat er een auto achter zou gaan staan. Ruimte genoeg voor een Smart, maar amper voor een Golf. Het werd dus een Golf...

Eigenlijk zouden bumpers gewoon van donkergrijs kunststof moeten zijn. Waarom moeten ze altijd in de kleur van de auto meegespoten worden?

Blij verrast was ik wel dat hij mooi ingedeukt was zonder te scheuren. Mijn garage adviseerde me om hem met een verfbrander te verhitten en dan van binnenuit terug te duwen. Dan zou het voor 99% goed moeten komen. Ik ga het van de week eens proberen en anders moet de garage het maar doen.

O ja, en dan nog iets: ik heb inmiddels ontdekt dat er ook een Skodaforum.nl is en een Skodaweb.nl. Ook deels met dezelfde members volgens mij. Zijn dat 'vrienden' of concurrenten van elkaar? Is dat wel handig?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank JaSkoda voor je uitgebreide aanvulling. Mooi uitgesplitst in enerzijds heldere overwegingen en anderzijds een geschiedenisje van hoe dingen zijn gelopen.

Die meegespoten bumpers vind men mooier staan waarschijnlijk. Maar ik ben er ook niet onverdeeld gelukkig mee. Je moet veel meer poetsen om je auto toonbaar te houden. En ik heb nog wel eens dat ik thuiskom en dan de vuilniswagen is geweest, en die vuilinismannen zetten die lege kliko's vrij rommelig voor mijn huis. Met mijn vorige auto duwde ik al inparkerend 8 lege kliko's voor me uit, maar met meegespoten bumbers doe ik dat maar niet meer. Nadeel van een fatsoenlijke auto: hij dwingt je af en toe tot fatsoenlijk gedrag.

Skodaweb weet ik niet veel van. Maar skodaforum.nl heeft een wat andere insteek dan dit forum. Hier wordt over meer gekletst dan over auto's alleen, en wordt het minder snel een probleem gevonden als je in een topic een zijpaadje inslaat. In die zin hebben beide fora bestaansrecht en kunnen ze elkaar niet helemaal vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom JaSkoda, en alvast bedankt voor je actieve bijdrage aan de downloads. Goed opgelet, die ontbraken nog.

De diverse fora hebben allemaal hun kracht, de skodaweb.nl stopt er mee (zijn al gestop met posten).

en skodaforum nl houdt er gewoon wat andere ideeën en striktere regels/mogelijkheden op na. Door gebrek aan die mogelijkheden/manier van denken is dit forum ontstaan en gegroeid. Handig of niet, velen van ons zijn er zeer blij mee ;)

Hoop maar dat je bumper weer de oude wordt. Maak anders even en foto van ervoor en erna wanneer je tijd hebt. Foto's zijn altijd welkom hier en prima te plaatsen in bijv. een album (die foto's kan je dan invoegen in een bericht met 'My Media' - klein knopje met diskette midden in de werkbalk met B I U S), of gewoon als bijlage (gebruik dan 'meer reageer opties').

Hoop meer van je te horen, te zien ben je hier helemaal thuis en dat is nou juist zo leuk, jij maakt dit forum, niet de beheerders ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij alvast twee foto's van de huidige situatie (ingedeukte bumper).

Aiiii 1e schade

Lekker ingedeukt

Ik ga vandaag weer proberen om 'm 'uit te deuken'. Dit keer met behulp van een hobby-brander. M'n verfstripper is helaas overleden. Met een gewone föhn lukte het in ieder geval niet om de bumper op de juiste temperatuur te krijgen.

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een grote deuk of je deze met op te warmen gaat goed krijgen is nog de vraag, maar ja je hebt niets te verliezen natuurlijk.

En hopelijk lukt het.....succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig in model terug, forget it !

Maar toonbaarder dan nu, ja met wat geduld is dat wel mogelijk.

Maar zou wel een verfstripper ervoor nemen want met brander /vlam gaat dat niet goed,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier het voorlopige resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Maar het ergste is er wel uit. Rustige plek uitgezocht, want ik heb helaas geen garage, laat staan een werkplaats. En zo midden op straat moet het toch een raar gezicht zijn voor voorbijgangers als er iemand met een brander een (zijn) auto te lijf gaat.

Eerst heb ik het getroffen deel nog even schoongemaakt, want stel je voor dat er door de hitte vuil aan de lak gaat hechten. Dan ben je helemaal ver van huis. Er stond flink wat wind, waardoor het lastig was om de vlam goed te richten en eerlijk gezicht durfde ik 'm ook niet goed te verhitten uit angst dat de lak of de bumper zou smelten.

Toen het voor mijn gevoel redelijk warm geworden was ben ik onder de auto gekropen en heb ik geprobeerd om be bumper van binnenuit naar buiten te duwen. Was niet al te moeilijk, hij plopte mooi mee, maar aan de bovenkant bleef hij helaas ingedeukt. Daar kon ik van onderaf verder niet goed bijkomen, dus heb ik het achterlicht verwijderd en mijn hand in het gat tussen de bumper en het chassis gestoken. Daarmee lukte het gelukkig wel om ook de bovenkant naar buiten te duwen

Het eindresultaat is redelijk, maar er zijn nog drie plekken over waar het niet helemaal glad is. Zie de foto's. Dat zijn lastige plekken, want die kun je er niet zo maar uit krijgen door van binnenuit te duwen. Daarvoor moet ik de bumper denk ik in zijn geheel verwijderen en er dan na verhitting iets tegenaan houden (van binnenuit) wat de bumper weer in zijn oorspronkelijke vorm brengt. Daar ga ik nog even over nadenken. Ik denk ook dat een verfstripper beter werkt dan een brander, want één foutje en de bumper wordt beschadigd. Het is moeilijk om te beoordelen hoe ver je kunt gaan. Overigens ziet het er van een afstand beter uit dan je zou vermoeden op basis van de foto's.

Op zich een leuke klus (half uur mee bezig geweest in totaal), maar het blijft natuurlijk wel pijnlijk om te zien, want de auto is pas één maand oud.

Eerst nog even schoongemaakt

"Uitgedeukt!" Nou ja, grotendeels

Er blijft nog wel wat zichtbaar: zowel boven,

als onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe