Ga naar inhoud

JaSkoda

Members
  • Aantal items

    21
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

JaSkoda won de laatste dag op 7 mei 2012

JaSkoda had de meest gelikete inhoud!

Auto

  • Merk
    Skoda
  • Type
    Fabia Combi II
  • Uitvoering
    Greenline/Businessline
  • Motor
    1.2 CRTDI
  • Transmissie
    Hand-5
  • Kleur
    Black Magic
  • Bouwjaar
    2012-04
  • Eigenaar sinds
    13-04-2012
  • Kilometerstand
    1350
  • Opties
    Sunset, Dakrailing, MaxiDot, Bluetooth
  • Accessoires
    Dorpelstrips, Dakdragers, 4 extra Antares velgen voor winterbanden
  • Spritmonitor gebruikersnaam
    JaSkoda
  • Spritmonitor ID
    510806

JaSkoda's prestaties

Newbie

Newbie (1/14)

5

Reputatie

  1. Zie hier het voorlopige resultaat. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over. Maar het ergste is er wel uit. Rustige plek uitgezocht, want ik heb helaas geen garage, laat staan een werkplaats. En zo midden op straat moet het toch een raar gezicht zijn voor voorbijgangers als er iemand met een brander een (zijn) auto te lijf gaat. Eerst heb ik het getroffen deel nog even schoongemaakt, want stel je voor dat er door de hitte vuil aan de lak gaat hechten. Dan ben je helemaal ver van huis. Er stond flink wat wind, waardoor het lastig was om de vlam goed te richten en eerlijk gezicht durfde ik 'm ook niet goed te verhitten uit angst dat de lak of de bumper zou smelten. Toen het voor mijn gevoel redelijk warm geworden was ben ik onder de auto gekropen en heb ik geprobeerd om be bumper van binnenuit naar buiten te duwen. Was niet al te moeilijk, hij plopte mooi mee, maar aan de bovenkant bleef hij helaas ingedeukt. Daar kon ik van onderaf verder niet goed bijkomen, dus heb ik het achterlicht verwijderd en mijn hand in het gat tussen de bumper en het chassis gestoken. Daarmee lukte het gelukkig wel om ook de bovenkant naar buiten te duwen Het eindresultaat is redelijk, maar er zijn nog drie plekken over waar het niet helemaal glad is. Zie de foto's. Dat zijn lastige plekken, want die kun je er niet zo maar uit krijgen door van binnenuit te duwen. Daarvoor moet ik de bumper denk ik in zijn geheel verwijderen en er dan na verhitting iets tegenaan houden (van binnenuit) wat de bumper weer in zijn oorspronkelijke vorm brengt. Daar ga ik nog even over nadenken. Ik denk ook dat een verfstripper beter werkt dan een brander, want één foutje en de bumper wordt beschadigd. Het is moeilijk om te beoordelen hoe ver je kunt gaan. Overigens ziet het er van een afstand beter uit dan je zou vermoeden op basis van de foto's. Op zich een leuke klus (half uur mee bezig geweest in totaal), maar het blijft natuurlijk wel pijnlijk om te zien, want de auto is pas één maand oud.
  2. JaSkoda

    Album van JaSkoda

    Foto's van mijn Fabia II Combi Greenline/Businessline
  3. Hierbij alvast twee foto's van de huidige situatie (ingedeukte bumper). Ik ga vandaag weer proberen om 'm 'uit te deuken'. Dit keer met behulp van een hobby-brander. M'n verfstripper is helaas overleden. Met een gewone föhn lukte het in ieder geval niet om de bumper op de juiste temperatuur te krijgen. Wordt vervolgd.
  4. Bestandsnaam : Onderhoudsprijzen Skoda Fabia Bestand Ingestuurd door : JaSkoda Bestand ingestuurd : 07 mei 2012 Bestands Categorie : Skoda Fabia Brochure bevat onderhoudsprijzen voor de Fabia I, Fabia II en de Roomster voor 2012. Klik hier om dit bestand te downloaden
  5. Bestandsnaam : Leaflet Fabia Combi Fresh Bestand Ingestuurd door : JaSkoda Bestand ingestuurd : 07 mei 2012 Bestands Categorie : Skoda Fabia Actiebrochure van de Fabia Combi Fresh Klik hier om dit bestand te downloaden
  6. Version SKO11A108

    10 downloads

    Actiebrochure van de Fabia Combi Fresh
  7. Version 2012

    47 downloads

    Brochure bevat onderhoudsprijzen voor de Fabia I, Fabia II en de Roomster voor 2012.
  8. Waarom de Skoda? Laat ik vooropstellen dat ik de Fabia (en in het bijzonder de Combi uitvoering) nu niet bepaald de meest sexy auto vond. En eigenlijk nog steeds niet. Dat hangt samen met de, al vaker genoemde, vreemde verhoudingen (smal, hoog) en ook met de kleur. De neus, zeker van de Fabia II, is helemaal goed. Maar wat er achteraan komt kan mijn hart niet echt sneller laten kloppen. Dan heb ik het puur over de buitenkant. Want de binnenkant is dik in orde vind ik. Dat de auto 10 cm smaller is dan de Mondeo merk je totaal niet. Als ik achter het stuur zit en mijn rechterarm strek kan ik net niet het portier aan de rechterkant aanraken. Precies als bij de Mondeo. Dat de auto hoger is, is alleen maar prettig. Ruimte voor passagiers achterin houdt niet over, maar is zeker niet slecht te noemen en de kofferruimte van de Combi is, op papier, marginaal kleiner dan die van de Mondeo Wagon. Binnenkort ga ik op vakantie en zullen we zien wat we écht aan ruimte hebben ingeleverd. De Mondeo ruimte werd dan zo goed als volledig benut. Voor de zekerheid heb ik al vast dakdragers aangeschaft, maar nog geen dakkoffer. Ok, het was dus geen liefde op het eerste gezicht. Vandaar dat ik eerst een proefrit met de Seat Ibiza ST heb gemaakt. Die auto heeft vreemd genoeg wél meer sex-appeal. Maar één blik op het onrustige dashboard was voldoende om er niet voor te gaan. Bovendien bleek de ruimte achterin aanzienlijk kleiner dan bij de Fabia Combi en vond ik de ruimte voor de passagiers achterin minder. En ik kreeg een auto mee van een medewerker van de dealer. Nogal slordig, want de auto was niet echt schoon en er was in gerookt. Bovendien had ik constant ruzie met de middenarmsteun. Die stond in de hoogste stand, ik dacht dat die niet naar beneden kon, dus dan maar omhooggeklapt. Irritant. Niet bepaald gunstige condities om voor die auto te gaan. Toen bij terugkeer bij de dealer ook nog eens bleek dat het actiemodel (Copa Plus) waarschijnlijk niet meer geleverd zou kunnen worden en al helemaal niet in mijn kleur (wit) was de liefde snel over. Er zat een nieuw model aan te komen en daarvan lag het prijskaartje wel een stuk hoger. En o ja, ik moest snel beslissen want anders zou die wellicht niet meer voor 1 juli geleverd kunnen worden en dan ging de prijs omhoog. Dan zijn ze bij mij aan het verkeerde adres. Daarop geswitched naar de Fabia. Weer een proefrit gemaakt. Beviel goed. Ruim, mooi interieur, maar ja, die buitenkant. Ik probeerde 'm in alle kleuren voor te stellen. Mijn vrouw vond 'm niks. Tegen haar aangehouden dat dit toch de meest verstandige keuze zou zijn met het oog op hogere prijs per 1 juli en de groenpremie. En dan ook weer in het wit (geen zin om bij te betalen voor metallic lak). Maar toen bleek dat die waarschijnlijk ook niet meer leverbaar was vóór 1 juli. Importeur gebeld of er ergens in Nederland nog een witte Fabia Combi GL/BL uitvoering in de showroom stond of binnen zou komen. Gelukkig dat bleek het geval. Contact gezocht met die dealer, afspraak gemaakt en tijdens het gesprek bleek toch weer dat het onzeker was dat die op tijd binnen zou komen. Maar hij had wel een 'gewone' GL in het wit staan. Kon hij me ook een betere prijs aanbieden voor mijn Mondeo. Maar ik wilde graag de businessline uitvoering. Er was er één op komst, maar in het zwart. Of dat niet iets was. Zwart was mijn 2e voorkeur, maar ik wilde er eigenlijk niet extra voor betalen. Bedenktijd gevraagd. Groot voordeel: auto bijkans rijklaar. Maar toen kwam ineens die Clio Estate om de hoek kijken. Die had ik in eerste instantie over het hoofd gezien. Bij Renault was er net een actie gestart, waarbij er extra inruilpremie werd aangeboden. Een afspraak voor een proefrit was snel gemaakt. De auto reed uitstekend en ik kon ook een heel mooie (inruil)deal maken voor de uitvoering van mijn keuze (Night&Day in het wit). In principe een overeenkomst gemaakt met bedenktijd. Ondertussen benaderde de Skoda dealer mij met steeds betere voorstellen. Toen ontdekte ik dat ook de kofferruimte van de Clio aanzienlijk kleiner was dan die van de Fabia. De twijfel sloeg toe. Levertijd van de Clio bleek mogelijk een probleem te worden. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor de zwarte Fabia Combi GL/BL gegaan. Mijn voordeel tijdens de onderhandelingen was dat ik totaal geen emotionele band had met die auto. Als je 'm per se wilt hebben is dat veel lastiger denk. Maar uiteindelijk denk ik wel dat ik de juiste beslissing heb genomen. En aan het uiterlijk begin ik inmiddels al een beetje te wennen. Ik kom er vaak. Eigenlijk weinig problemen met parkeren gehad tot nu toe, ja wel om een plek te vinden. Je ziet er wel bijna geen onbeschadigde auto's rondrijden. En een krasje/veeg op de bumper moet kunnen vind ik. Daar is'tie tenslotte voor (je auto beschermen). Maar als die bumper dan ook een net onderdeel uitmaakt van de rest en als de auto nog geen 3 weken oud is, doet het wel pijn ja. En toen ik de auto daar parkeerde schatte ik de kans nog in dat er een auto achter zou gaan staan. Ruimte genoeg voor een Smart, maar amper voor een Golf. Het werd dus een Golf... Eigenlijk zouden bumpers gewoon van donkergrijs kunststof moeten zijn. Waarom moeten ze altijd in de kleur van de auto meegespoten worden? Blij verrast was ik wel dat hij mooi ingedeukt was zonder te scheuren. Mijn garage adviseerde me om hem met een verfbrander te verhitten en dan van binnenuit terug te duwen. Dan zou het voor 99% goed moeten komen. Ik ga het van de week eens proberen en anders moet de garage het maar doen. O ja, en dan nog iets: ik heb inmiddels ontdekt dat er ook een Skodaforum.nl is en een Skodaweb.nl. Ook deels met dezelfde members volgens mij. Zijn dat 'vrienden' of concurrenten van elkaar? Is dat wel handig?
  9. Ja, ik heb al wat verhalen over tuning gelezen. En die van JD in het bijzonder. Ik zou er wel wat voor voelen, maar ben ook wel bang voor de consequenties m.b.t. de garantie. Want daarvoor zou je 'm alleen via de Skoda-dealer mogen laten tunen, toch? En dat is schreeuwend duur. Begrijp sowieso niet dat de auto af-fabriek al niet optimaal getuned wordt. Ik hou het in mijn achterhoofd, want een vermogensstijging van 75 naar 100 pk en meer trekkracht bij lage toerentallen is zeer welkom. Ik worstel in de stad bij 50km/u altijd tussen de 3e (2000 tpm) en de 4e (1500 tpm).
  10. Hallo, Sinds 13 april (ja een vrijdag!) ben ik de trotse bezitter van een Fabia Combi GL. Mijn allereerste nieuw gekochte auto. Hiervoor altijd (ex-)lease-auto's gereden: Toyota Corolla (1985), Honda Accord (1985-1987), Mazda 626 (1987-1994), Ford Escort / Mondeo (1994-2004), Opel Omega (2004-2006), Ford Mondeo (2006-2012). Zoals je ziet niet helemaal merkentrouw. Hoewel ik altijd met veel plezier in iedere auto heb gereden, is de overstap naar een ander merk veelal ingegeven door onaantrekkelijke opvolger van het model, een hogere (lease)prijs of meer ruimte i.v.m. LPG-tank. Nu dan mijn eerste Skoda. Het was voor mij een zeer bewuste keuze om 'groener' te gaan rijden en het mocht ook wel een beetje kleiner. De ruimte heb ik eigenlijk alleen nodig als ik op vakantie ga en om dan de rest van het jaar met een oversized boodschappenwagentje rond te rijden vond ik zonde. Mijn laatste Mondeo had er bijna 250.000 km opzitten en begon de laatste paar jaar toch wel wat overdreven onderhoudskosten met zich mee te brengen. Hij stond daardoor al een tijdje op de nominatie om vervangen te worden. Maar de druppel die de emmer deed overlopen was een spontane werkweigering na een tankstop in België onderweg naar Frankrijk. Weggesleept naar een dealer in de buurt die vaststelde dat de startmotor het had begeven. Ik mocht de auto daar laten staan en dan zou die maandag (het was op een donderdag) gerepareerd worden. Een vervangende auto zat niet in mijn verzekeringspakket, maar gelukkig bleek na een beetje soebatten een werkwillige monteur toch bereid om de startmotor te vervangen. Na 5 uur en ruim 500 euri armer kon ik mijn reis voortzetten. Dit voorjaar, met het oog op de nog gunstige regelingen voor BPM- en wegenbelastingvrije auto's, serieus op zoek gegaan naar een nieuwe. Op mijn shortlist kwamen de Seat Ibiza ST, de Renault Clio Estate en de Skoda Fabia Combi. Ik zal de afwegingen hier verder niet aangeven, maar het is dus de Skoda geworden. En ik ben erg gelukkig met mijn keuze. Wel moet ik de straffe vering (zeker t.o.v. de Mondeo) en de matige trekkracht bij lage toerentallen vermelden, maar daar zijn mede GL'ers natuurlijk ook al achter gekomen. Verder rijdt het tot nu toe prima. O ja, en dan nog dit: afgelopen weekend naar Parijs geweest. Ging helemaal goed, maar ja, die Parijzenaars met hun auto's en hun 'talent'voor inparkeren...Na terugkomst bij de auto net vóór de terugreis een flinke deuk in de achterbumper! Auto is nog geen 3 weken oud! Het lijkt mee te vallen, want zo te zien kun je die bumper weer van binnenuit terugduwen. Bij m'n Mondeo was die beslist gescheurd. Even kijken hoe dat af gaat lopen. Maar leuk is het natuurlijk niet.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe