Ga naar inhoud

alleen bijgekomen bestanden er bij kopieren >> hoe doe je dat handig?

Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik haalde Apple aan, aangezien ik meteen verder denk dan mijn neus lang is. Syncroniseren is leuk, maar werkt het ook op de Mac? Of linux, of je telefoon (ios, android), etc. Vandaar dat ik het aanhaalde, en mooi aangevuld door Menno. Want inderdaad. Time Machine werkt super! Zelfs met de gratis versie op de NAS. Heb ook al een keer de hele boel terug gezet toen ik een nieuwe mac kreeg. Echt alles is dan hersteld.

Windows Backup testen is lastig, want dan ben je de bron ook kwijt als het mis gaat :P

Overigens draai ik op mijn Mac net zo goed windows spul hoor. Dat heet dan weer Vmware Fusion in Unity mode. Zo hebben Steve en Bill dat niet bedacht denk ik, samen 1 desktop en 'startmenu' delen. Werkt naadloos, gewoon internet explorer (alleen het venster) tussen Finder en Safira. (ok, als test want wie wil er nou IE?)

Wat wil je eigenlijk back-uppen Marco? je OS of je documenten? Syncen naar een USB-stick/disk is anders ook prima namelijk. En dan gaat het file based, dus makkelijk te controleren, makkelijk terug te zetten en bij corruptie niet meteen alles verloren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote vraag blijft altijd: heb je ooit daadwerkelijk een complete restore gedaan (hetzij moeten, hetzij als test)??

Tsja, backup-vragen komen bijna altijd voort uit problemen. ;) Ja dus. Mijn SSD-c-schijf is gecrasht. Ik heb al mijn persoonlijke mappen op de D-schijf én op een externe harde schijf staan, dus als die data had ik nog. Al mijn programmatuur echter niet meer... dus moest ik ineens Windows opnieuw installeren, samen met alle programmatjes die ik in een jaar tijd verzameld had, maar ook grote pakketten als Adobe Design CS5 en AutoCAD 2012. Daar wordt je minder vrolijk van. Vervolgens kwam ik er achter dat mijn email óók op de c-schijf had gestaan (stom, ik weet het). Kortom, ik was teveel data én tijd kwijt.

Wat wil je eigenlijk back-uppen Marco? je OS of je documenten? Syncen naar een USB-stick/disk is anders ook prima namelijk. En dan gaat het file based, dus makkelijk te controleren, makkelijk terug te zetten en bij corruptie niet meteen alles verloren.

In mijn voorgaande stukje ligt al deel shet antwoord op deze vraag. Ik heb sowieso een kopie van al mijn bestanden (en ja, nu ook van mail ;)), maar wil ook mijn programma's en dergelijke veilig stellen. Ik wil dus (volgens mij) gewoon een complete image.

Ik heb nu een Windows-backup op een externe harddisk gemaakt, en als het goed is moet dat inderdaad een image zijn. Maar ik weet dat maar liever zeker op basis van praktijkervaringen, vandaag mijn vraag.

(en nee, een overstap naar Apple is inderdaad geen optie) :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was trouwens op zoek naar het topic waarin ik ongeveer een jaar geleden om jullie advies heb gevraagd. Stond toen voor de keuze om een Imac te kopen en een snelle Windows-pc. Heb daar een heleboel nuttige tips van jullie gekregen - maar dat hele topic is nergens meer terug te vinden...

Mods, kan het zijn dat er topics "verdwenen" zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn zakelijke leven (ahum) ben ik een aantal keren betrokken geweest bij diverse storage en back-up oplossingen. Als je het echt helemaal goed wilt doen, kom je inderdaad uit op bepaalde back-up pakketten. Wat in de zakelijke wereld vooral belangrijk is zijn je RTO, RPO en natuurlijk je retentie.

RTO - Recovery Time Objective = hoelang mag het duren voordat we alles weer in de lucht hebben

RPO - Recovery Point Objective = Hoeveel data mogen we verliezen (dus hoe vaak maken we een back-up)

Retentie hoelang ga je spullen bewaren en hoeveel versies..

Verder heb je nog de vraag wil je het in of buiten huis bewaren? (in het geval je veel foto's hebt ;) is een buiten de deur oplossing wellicht wel zo fijn)

Als dan je huis afbrandt heb je nog steeds de foto's van Joost, je eerste Skoda, je O2 op de ring enz..

De antwoorden op dergelijke vragen vertalen zich dan naar een bepaalde oplossing en back-up strategie. Als je bijvoorbeeld bij vrienden, familie of kennissen iets neer kunt zetten en kruislings bij elkaar kunt back-uppen kun je het heel mooi inregelen.

Maar most of all, wat vaak vergeten wordt, je moet je back-up periodiek controleren of hij ook restore-baar is. Nu is dat in een thuissituatie wellicht lastig, maar ik wil je de kost niet geven van bedrijven die braaf dagelijks back-uppen maar nooit controleren of een dergelijke back-up ook terug te zetten is.

Wellicht een erg vanuit de bedrijfswereld bekeken reactie, maar sommige dingen zijn toch wel de moeite waard om even goed over na te denken..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, ben jij aan 't bezemen geweest? ;)

Net aan t bezemen

Niet aan het stofzuigen

En ik heb dan ook niet jouw Topic verwijderd.

Ja ik verwijder wel eens wat , maar dat is hoofdzakelijk in Wie ben ik met van die gasten die zich voorstellen als hoi en dat soms verdeeld over 2 berichten.

Dus blijft over dat Ronald een uitsluitsel kan geven dat er tijdens een backup oid wat fout is gegaan !?

Maar gecrashte SSD , mmm je bent de eerste die ik erover hoor.

Maar uiteraard is het mbt de schijf wel garantie werk ?

Of je er verder blij mee moet zijn dat geloof ik niet , want al backup je dagelijks je raakt altijd wel wat kwijt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet gooien wij inderdaad helemaal niks weg, of het moet vol onzin staan. En zoals Ed aangeeft komt dat eigenlijk alleen voor bij welkom topics. Blablabla enz...

In dit geval was hij ergens in een niet openbaar hoekje beland. Maar, ik heb hem gevonden en hij staat hier nu ergens naast! >>

@Marco, ik zou gewoon even kijken naar zowel Ghost als Acronis. Doen beiden wat jij wilt. Zelf gebruik ik dus met succes Acronis, niks installeren (dus ook geen licentie geneuzel) alleen even booten met de CD (die je pas kan maken als je hem 1x ergens geïnstalleerd hebt :P ). Opslaan naar USB, 2e disk, NAS, wat je wilt. Voorheen gebruikt ik dus Ghost, ook prima. Geen idee hoe dat er tegenwoordig uit ziet.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

thanks mannen! Ik hoor veel goeie berichten over Acronis, ook op het fotografieforum waar men vaak kritisch is mbt backups. Ga me daar maar even verder in verdiepen denk ik.

Enige wat jammer is, is dat ik misschien iets aanschaf terwijl de Windows Backup wellicht gewoon hetzelfde doet. Alleen voelt Windows minder goed - en da's ook een factor van belang bij dit soort issues. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een klein beetje handig bent met windows en batchfiles kun je het ook heel simpel met robocopy doen.

http://ss64.com/nt/robocopy.html

Daarmee kun je met de /MIR optie van een directorie een mirror maken naar een tweede locatie.

Als je dan een batch file maakt met daarin alle mappen die je wilt syncen kun je die batch file weer schedulen.

Maar dat is wel een stuk hoger hobby niveau dan de producten die je net noemde en je kunt er alleen platte files mee kopieren..

aangepast door bakkertje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me (voor een niet IT-er) een totale no-go. Ook voor de thuisgebruiker die net wat meer wil gaat hem dat al niet worden. Maar voor de hobbyist wellicht eens leuk om mee te stoeien. Je kan er van alles mee ;)

@Marco, als je een versie van de bootdisk wil om te testen. Stuur even een PM. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een klein beetje handig bent met windows en batchfiles kun je het ook heel simpel met robocopy doen.

Dat is niet simpel meer... :P

Dan werkt b.v. een product als Allway Sync een stuk handiger.

Bovendien mis je boot informatie, userprofiles c.q. andere data die normaliter altijd in-use is.

Nee, dan zijn image-achtige producten zoals Acronis, Ghost of de Windows 7 backup tools daar beter voor geschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al aangegeven dat het niet makkelijk is met robocopy en dat ie alleen platte files kopieert ;)

Maar het is wel een hele handige tool. Werkgerelateerd gebruikten we Robocopy om grote data volumes met behoud van NTFS rechten over te zetten naar een nieuw volume. Je kunt dan bijvoorbeeld doordeweeks een initiële kopie uitvoeren en op het feitelijke omzet moment (meestal in het weekend) kun je dan een laatste differentiële kopie doen. Dat scheelt je aardig wat tijd.

Voor Marco is waarschijnlijk een programma als allwaysync veel makkelijker, dan kun je gewoon op plaatjes klikken :P

Kun je trouwens met allway sync ook systeem informatie syncen? (ik dacht dat die alleen files synct)

Misschien dat het nog wel een idee is om z'n primaire bootdisk in raid 1 opstelling te doen? Is wel een stuk duurder, maar je programma's blijven wel beschermd bij een disk uitval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Marco, is het in jouw geval niet voldoende om af en toe je bestanden naar een externe schijf te kopiëren? Voor de meeste huis-tuin-en-keuken gebruikers is het regelmatig maken van een totale systeembackup niet erg interessant en volstaan gratis, goede en makkelijke programmaatjes als SyncExp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ bakkertje: RAID1 zou een oplossing kunnen zijn, alleen een stukkie duurder, en dan moet ik daarnaast alsnog backuppen.

@ Casey: dat was dus precies wat ik tot nu toe deed - maar daardoor was ik met die SSD-crash dus de pineut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe