Ga naar inhoud

Exit Felicia


The bone collector
 Delen

Aanbevolen berichten

Vandaag mijn Felicia nog eens naar de garage gebracht (sinds lang, want ik deed de meeste dingen zelf de laatste jaren). Technische keuring komt dichter, en ik wou graag de opinie van de garagist. Geen verrassing te horen gekregen, ik wist alles eigenlijk al; laskosten bedragen honderden euro, op voorhand moeilijk in te schatten omdat het roesten van binnenuit komt. Homokineet kapot, thermostaat is er ook geweest. Met alle bijkomende zaken, zoals slijtage synchromesh, en veel kleine dingen: achteruitverwarming kapot, ventilator valt uit, achterdempers versleten, altijd maar zwarte rook, slippende multiriem, denk ik dat ik maar tot één conclusie kan komen, mijn wagen is na 14 jaar en 250k economisch op. Vriendelijke garagist ook, ging zelfs geen onderhoud meer plegen omdat het 'geld uit mijn zakken halen' was volgens hem :)

Tot nu toe heb ik altijd rationeel kunnen verdedigen om hem te houden, omdat de kosten altijd beperkt bleven, en hij daardoor veel goedkoper was dan een nieuwe, maar eigenlijk was het altijd al emotie. Maar dat neemt niet weg dat mijn beslissing niet rationeel moet zijn natuurlijk, al geloof ik niet dat ik met zoveel plezier in een andere wagen zal rijden, dat wordt gewoon 'maar' een auto, zoals een koffiezet.

Tijd om uit te kijken naar een andere dus, ik weet niet of het een nieuwe wordt, of een jonge tweedehands. En eerlijk gezegd, ook niet of ik voor een Skoda ga. Denk dat ik dat maar eens rustig ga bekijken.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die Felicia heeft aardig z'n diensten bewezen en met 250 dkm mag ie ook met pensioen.

Misschien kun je een andere felicia vinden met minder km-ers?

Ik heb in m'n jaren dat ik auto rijdt maar 2 auto's gehad die me echt niet konden bekoren. Een opel Astra en een Ford Focus, nou ja die Ford had dan toch nog wat goede dingen (elektrische voorruit verwarming bijvoorbeeld).

Alle andere auto's hebben altijd wel iets gehad (zelfs de 2 renaults die als voorloper heb gehad).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al zitten denken aan een andere Felicia, maar ze zijn ondertussen allemaal zo oud, dat ze alleen daardoor niet echt meer betrouwbaar zijn. En dat is iets wat mij, en mijn vriendin nog veel meer, stoort. En bovendien is er voor mij wel een verschil tussen een oude auto houden, of nog een andere oude aankopen. Niet dat ik mij veel van status aantrek, maar dat gaat mij misschien toch wat te ver. Een aantal van mijn collega's nemen in hetzelfde station als ik de trein, en die rijden wel met een ander type auto :) .

Het is nog maar mijn eerste eigen auto, en misschien ben ik moeilijk, maar slechts weinig auto's kunnen mij 'bekoren'. Als ik al eens rijd in de auto's van mijn ouders/schoonouders, allemaal modernere wagens, zeggen die mij echt niks. Rijdt allemaal heel correct en gemakkelijk, maar plezier, neen voor mij niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen op zoek naar een goede oude 2e handse van oud omatje der Felicia en deze aanhouden en alle goede onderdelen er af halen en conserveren en opslaan als onderdelen van de ander die je dan hebt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog maar mijn eerste eigen auto, en misschien ben ik moeilijk, maar slechts weinig auto's kunnen mij 'bekoren'. Als ik al eens rijd in de auto's van mijn ouders/schoonouders, allemaal modernere wagens, zeggen die mij echt niks. Rijdt allemaal heel correct en gemakkelijk, maar plezier, neen voor mij niet.

Heb je voor jezelf een beeld welke factoren voor jou voor rijplezier zorgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel lekker herkenbaar, we hebben een tijdje een Golf 1 cabrio gehad. Daar konden we maar heel moeilijk afstand van doen. Rationeel was er totaal geen reden om hem te houden. Maar wat een lol was het om ermee te rijden. En rijden is dan nog echt rijden. Weinig vanzelf, maar meer "puur" als je het zo wilt omschrijven. Dat zal bij de felicia ook zo zijn gok ik. Bij de moderne auto's rijd de auto nog net niet zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel van zelf je onderhoud te doen is (als je geen monteurs achtergrond hebt), dat je niet alles zelf kunt. Je constateerd eigenlijk pas als het al te laat is dat er serieuze mankementen zijn. En dan zijn de kosten om het weer gerepareerd krijgen erg hoog.

Als je regelmatig naar een garage gaat wordt er vaak preventief onderhoud gepleegt, en dat zorgt ervoor dat je zorgeloos van je auto kunt genieten. En dat de kosten te overzien zijn.

Iedere auto kost geld hoe groot of klein die ook is.

Want 250.000 km voor een diesel dat is niet veel.(is eigenlijk net ingelopen 8-) )

Ik hoop dat je succes heb bij het zoeken naar een waardige opvolger voor de Felicia. Als je tevreden bent/was over Skoda zou ik zeker eens kijken voor een Skoda

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je voor jezelf een beeld welke factoren voor jou voor rijplezier zorgen?

Ik denk dat Bakkertje dat perfect omschreven heeft.

Het nadeel van zelf je onderhoud te doen is (als je geen monteurs achtergrond hebt), dat je niet alles zelf kunt. Je constateerd eigenlijk pas als het al te laat is dat er serieuze mankementen zijn. En dan zijn de kosten om het weer gerepareerd krijgen erg hoog. Als je regelmatig naar een garage gaat wordt er vaak preventief onderhoud gepleegt, en dat zorgt ervoor dat je zorgeloos van je auto kunt genieten. En dat de kosten te overzien zijn. Iedere auto kost geld hoe groot of klein die ook is. Want 250.000 km voor een diesel dat is niet veel.(is eigenlijk net ingelopen 8-) ) Ik hoop dat je succes heb bij het zoeken naar een waardige opvolger voor de Felicia. Als je tevreden bent/was over Skoda zou ik zeker eens kijken voor een Skoda Succes

Daar ben ik het niet echt mee eens. Ik heb geen monteurs achtergrond, maar er was helemaal niets anders mis met mijn wagen dan de dingen die ik al wist. Trouwens, de thermostaat, dat had de monteur zelf nooit gezien, aangezien mijn Felicia niet uitgelezen kan worden, krijg je dat alleen door oplettendheid in de gaten. Als je dan enkel op de garage vertrouwt, krijg je pas grote slijtage. En ik ken ook geen garage die een thermostaat of homokineet preventief gaat onderhouden. Ik heb hem zelf altijd correct onderhouden, bijna alle originele onderdelen zitten er trouwens nog in.

En het roesten heeft niets te maken met achterstallig onderhoud, alle Felicia's roesten, aangezien ze nergens verzinkt zijn. Voor de jaren 90 hadden zoveel auto's daar last van, goed onderhouden of niet.

Een diesel van een jaar of 4, met 250k km, die zal misschien net ingereden zijn. Een diesel van 14 jaar met dezelfde kilometerstand is iets helemaal anders hoor. Heeft heel veel korte afstanden gereden. Maar inderdaad, de motor kan nog met gemak 100k mee, het is al de rest…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend al een paar merken bezocht voor een auto in het B-segment; helaas Skoda nog niet, maar dat komt nog wel. Maar ik had een beetje eerder moeten rondkijken, want blijkbaar kan een levering binnen de 4 maand niet bij elk merk meer, en dat is wel nodig, want in juni is de technische keuring al. Niet dat een stockwagen zo erg is, maar als je dan toch iets koopt, kies je toch liever alles zelf.

Maar eigenlijk ben ik er nog altijd niet uit wat ik (of wij) wil(len). En spijtig, maar echt veel plezier lijken wij beiden ook niet te hebben van het kiezen van een nieuwe auto. Naast misschien centrale deurvergrendeling en misschien wat verhoogde veiligheid missen we niets.

Vandaag heeft de ventilator ook de geest gegeven, maar dat had zich nu ook wel meer dan een jaar aangekondigd. Ik vraag me af hoe ik morgen de voorruit moet ontwassemd krijgen met dit weer :hmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites

vraag me af hoe ik morgen de voorruit moet ontwassemd krijgen met dit weer

Stand van de hendels gewoon in openstand houden dan zal er altijd een bepaalde flow ontstaan die uiteindelijk ontwasemd

En zeemleren lap/spons krijg je ook snel en goed je raam mee schoon hoor !

Zo ging dat vloegel ook vaak !

En tsja vaak staan er nog wel wagens in backorder die al in productieproces meelopen maar waar nog een en ander aan is te wijzigen

Dus misschien even met skodadealer praten wat hierin de mogelijkheden zijn ?

En misschien een optie om te kijken of dealer een 2e hands heeft staan met de kop eraf en toch naar jullie ideeen van wat de wagen moet wezen.

Of is 2e hands in deze geen optie meer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweedehands is zeker nog een optie, maar heb ik nog niet direct naar gekeken. Daar is sowieso nog wel wat tijd voor. Maar bedankt voor de tip, ik dacht dat je een sowieso niets meer te kiezen had eens je een auto moest nemen uit 'stock'.

En de ruiten lukken ook wel met een zeem, vandaag ook gedaan, maar toch niet geheel helder te krijgen. Hopelijk lukt het morgen beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat als jij beslist om een nieuwe te kopen dat je met de dealer tot een oplossing kan komen mbt het overbruggen van de periode dat je Felicia begraven wordt en je nieuwe wagen nog geboren moet worden

Vaak hebben de dealers wat ruilwagens staan die je dan voor een afgesproken periode voor een aangepaste prijs of gratis kan gebruiken

Uiteraard dan wel de brandstofkosten voor jou rekening in die tijd !

Maw als je even praat met ze en dit soort dingen aankaart blijken er meer mogelijkheden te zijn dan je zelf vermoed !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer van je Felicia. Ik zou als ik jou was eerst even de specs op een rijtje zetten die je moet hebben en die je graag zou willen hebben. Daarna kun je natuurlijk makkelijker een selectie maken of je een nieuwe of een 2e hands wilt.

Daarbij is het natuurlijk van belang of je de nieuwste veiligheidstechnieken wilt (klapzakken en dergelijk) of iets voor het milieu wilt doen (de prijs speelt dan geen rol natuurlijk). Nieuw of een jonge 2e hands zit dan meestal in de hoek waar je moet zijn.

Uiteindelijk is het natuurlijk altijd de vraag wat je er voor over hebt. Hoe eea fiscaal in België zit weet ik niet en dat zou maar beperkt uit moeten maken omdat het gewoon in het aspect van de prijs verwerkt zit, je hebt immer de investering en je lopende kosten die je daarin meeneemt.

Een niet te onderschatten aspect is trouwens je garagist. Het klinkt alsof je huidige eerder tot het verstandige type behoort die je niet onnodig op kosten wil jagen, maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben. Dat is wel belangrijk, want je hebt genoeg "zwarte schapen" die je eerst binnen halen met een strakke prijs en vervolgens de omzet via de werkplaats dubbel en dwars binnen halen.

Naast de kosten heb je natuurlijk ook de factor "emotie" zoals een collega van mij dat zo treffend beschrijft, daarmee zet je de factor prijs natuurlijk (deels) buiten spel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad heel wat om rekening mee te houden. Nu, milieu is niet onbelangrijk voor mij, maar aangezien wij slechts 10k km per jaar rijden (misschien in de toekomst iets meer, want met een betrouwbare wagen overwegen we misschien eens op reis te gaan) is het nu ook niet doorslaggevend bij mijn keuze. Maar we gaan sowieso voor een kleine benzine.

De vereisten voor zowel nieuw als tweedehands heb ik ondertussen ook eens opgelijst. Eigenlijk vind ik alle nieuwe wagens vrij goed uitgerust, allemaal ABS, stuurbekrachtiging, enz…. Daarom is mijn verlanglijstje slechts beperkt: Grootte B-segment, 5-deurs, mettalic-lak en centrale deurvergrendeling (met afstandsbediening). Dat zijn echt mijn basisvereisten. Alle andere opties, daar laat ik me enkel van overtuigen als er bijvoorbeeld een actie loopt waardoor ik een mooi voordeel krijg, anders hoef ik dat allemaal niet.

Eind deze week moet ik echt langs Skoda, want eigenlijk voldoet de Fabia perfect aan mij eisen. En in België is de Fabia eigenlijk nog veruit de goedkoopste.

Alvast bedankt voor alle reacties en tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook (ff vloeken op een Skoda-forum) een Dacia Sandero overwogen? Zijn toch echt nog wel wat goedkoper, en voldoet misschien ook wel aan jouw lijstje. Zijn ook zeer onDuits geveerd, wat meestal als nadeel wordt aangevoerd, maar veel mensen volgens mij ook als een voordeel kunnen ervaren.

Wil je centrale deurvergrendeling moet je de ambiance-uitvoering nemen, ben je met metallic lak onder de 9000 euro klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe