Ga naar inhoud

groepsaankoop tuning


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Als er ergens anders een foutmelding door optreed worden hogere waarden (dan normaal mogelijk) vastgelegd. Op die basis kan men vaststellen dat er iets aangepast is geweest. Bijv. hogere turbodruk.

Voor zover ik nu begrijp gebeurt dat niet bij de externe omdat de hogere waarde wordt verborgen door de externe ECU (hij nept de boel dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, als voorbeeld dus die turbodruk getallen. Worden opgeslagen bij foutmeldingen e.d., dat kan je al deels zien in VCDS als je bijv. een defect lampje hebt (al dan niet door een foute instelling). Hij logt dat met allerlei aanvullende gegevens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar het lijkt me eerlijk gezegd allemaal een hoop gedoe om niets, als je gewoon uitgaat van een op common sense gebaseerde risico-inschatting.

Vergelijk het maar met het risico op betrokken worden bij een ongeval en daarbij ernstig gewond raken of erger. Dat weerhoudt de meeste mensen er ook niet van dagelijks de weg op te gaan

niet zichtbaar natuurlijk wel in de zin van uiterlijk zichtbaar, dwz je ziet geen kastje zitten of zoiets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wat dubbel: heb besproken met dealer en die heeft op zich geen probleem met tuning en goede ervaringen met een lokale tuner die met externe box werkt, zegt er echter meteen bij dat ik wel moet opletten dat ik de fabrieksgarantie niet verspeel.

Dat spreekt nu net weer tegen "interne" tuning die door JD op de 1.4 tsi toegepast wordt.

@Rosinfield: tijdelijk laten resetten ok, maar wat te doen als je ergens compleet stilvalt en je wagen opgeladen en afgevoerd wordt naar de dealer? Dan heb je niet zoveel te kiezen en kun je ook niet ff naar Lochem rijden. Zult zien dat dan altijd een van Murphy's Wetten om de hoek komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nog wel een goed insteek Menno, wat is "zichtbaar"? Net als wij al zelf discussiëren over de risico's is dat net zo'n raadesel voor de dealer/PON, dus als je het kan verdoezelen heb je in ieder geval niet de schijn tegen. Zo zie ik het dan maar weer.

@Rosinfield: tijdelijk laten resetten ok, maar wat te doen als je ergens compleet stilvalt en je wagen opgeladen en afgevoerd wordt naar de dealer? Dan heb je niet zoveel te kiezen en kun je ook niet ff naar Lochem rijden. Zult zien dat dan altijd een van Murphy's Wetten om de hoek komt.

In zijn geval voldoende om ter plekke de boel los te koppelen... Bovendien weet zijn (en de mijne ook) dealer dat hij getuned is dus kan men hem er daar direct afhalen indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fre@k: inderdaad "in zijn geval". Heb eerder al via PM contact gehad met JD en die bieden "in mijn geval" de interne tuning aan van het motormanagement omdat daar de juiste resultaten mee te halen zijn. Ik zou dus niks los kunnen koppelen, waardoor in geval van helemaal stilvallen van de wagen, ik best wel een groot risico loop.

De dealer kan daar dan ook niks meer aan veranderen want die beschikt niet over de benodigde apparaatuur, laat staan de originele programmatuur van de ECU.

aangepast door IBV
Link naar reactie
Delen op andere sites

@IBV: zoals ik al zei, het is een kwestie van het risico inschatten op basis van common sense. Als je niet als een idioot gaat rijden met je (goed) getunede auto, is mijn overtuiging dat het risico van schade verwaarloosbaar is. Uiteraard is dit niet slechts een gevoel, ik heb wel degelijk getracht hieromtrent info te verkrijgen wat betreft gebruikerservaringen. Ben echter geen alarmerende, maar alleen geruststellende ervaringen tegengekomen.

Er zijn ook mensen die structureel veel te veel toeren maken bij een koude motor, om maar wat te noemen. Ook dergelijke mishandelingen kan zo'n motor doorgaans aan in de garantieperiode. Dus laat staan een betrouwbaar uitgevoerde tuning in combinatie met een gezonde rijstijl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm, niet als je dealer het allemaal OK vind. De dealer zal je dan alleen wel vertellen dat jij zelf moet zorgen dat hij weer origineel moet worden als het iets met de ECU van doen kan hebben. Misschien kan de dealer hem zelfs weer origineel maken door een update... Uiteraard tegen betaling.

Zover ik weet houdt JD ook een back-up van de tuning en het origineel. Ik zou zeggen, overleg even met je dealer en wat JD in zo'n geval zou aanraden te doen.

@Menno, ik ga hier uit van wat als. Je kan altijd stil komen te staan, al ben je een oud vrouwtje van 80 die niet eens kracht heeft om het gaspedaal in te trappen.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

@PC-fre@k: vedraaid da's misschien een idee, dat origineel maken door een update :thumb2: dank daarvoor.

Kan iemand hier er al iets over zeggen, of dat zo zou kunnen werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n risico-inschatting is denk ik ook iets persoonlijks. Mensen verschillen daarin. Ik denk dat ik wat dat betreft wel iets makkelijker ben. Beetje te vergelijken met zo'n extra garantie die ze je altijd proberen aan te smeren wanneer je iets koopt (auto, tv, wasmachine, enz). Dat doe ik dus ook nooit. Denk dat dit min of meer iets vergelijkbaars is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Extra garantie zie ik ook niet zitten, voegt niks toe. Echter met risico-inschattingen is mijn ervaring dat ook daar de wetten van Murphy bijna altijd van toepassing zijn. Het is goed om dan vooraf een meervoudige escaperoute opgezet te hebben. Ik probeer altijd maar een aantal stappen vooruit te denken.

Ik ga straks maar eens even bij de dealer langs om die "update" optie eens te bespreken.

aangepast door IBV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig wat je daar zegt, het kenmerk van die wet van Murphy is nu juist dat die praktisch nooit van toepassing is. Wel is het zo dat als er wat goed fout gaat, Murphy zich nogal eens doet gelden. Maar dat is dus wezenlijk iets heel anders. Ik ken het verschijnsel uit het vliegongevallen-onderzoek. Bij zo'n ongeval is praktisch nooit sprake van 1 enkele oorzaak, maar van een zgn chain of events. Ontbreekt er 1 schakeltje in die keten, dan gebeurt het ongeval niet. En de kans op een vliegongeval op zich is zoals bekend ontzettend klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt het alleen maar beter, alleen weet jij als geen ander (denk ik) dat mensen eenmaal alles willen controleren. in de zin van bepalen, liever alles al van te voren weten ook...

Maar het gaat hier niet om wat de kans is op (risico), maar wat als. Daar reageer ik dan ook op :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja snap ik, Ronald. En ik weet idd als geen ander dat het gedrag van mensen over het algemeen niet wordt gereguleerd door dit soort kennis. Anders gooiden ze niet massaal enorme hoeveelheden geld weg aan loterijen b.v. Maar bij dat "wat als" speelt wel degelijk een rol wat de kans op dat "als" is. "Objectief" gezien dan ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rosinfield: gelukkig is er heel veel grijs tussen zwart en wit, dat besef ik ook wel. Anticiperen op het voorzienbare blijft echter wel handig. En ja, het onvoorzienbare heet niet voor niets zo!

Ik kom na mijn gesprekje met de dealer nog wel even terug...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en als je ook die gesprekken hoort, ook hier in huis regelmatig tussen moeder en zoon, over wat ze allemaal gaan doen als ze de jackpot winnen. Gek genoeg maken ze zich geen enkele zorg over allerlei onheil dat hen boven het hoofd hangt en waarop de kans vele malen groter is.

Ben ook benieuwd naar de bevindingen van IBV. En bij gedachtenwisselingen als deze denk ik, terugdenkend aan de vraag van Yeti34 naar wat dit forum anders maakt, van die dingen ja!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag de vraag net voorbij komen bij de buren :)

Ik heb trouwens JD net even gemaild dat ik de tuning incl. rollenbank na de 30k beurt wil doen, zal dus ergens eind van de maand worden voor ik kan aangeven wat de exacte datum zou kunnen worden. Zal wel goed komen denk ik, hun planning loopt ook door en ze hebben nu mijn gegevens al.

Even geduld dus, heb ik ook mooi nog even tijd om de zomervelgen binnen te krijgen en te plaatsen. Moet toch wel minstens 1 of 2 tankbeurten hebben met dezelfde banden hebben om iets te meten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe