Ga naar inhoud

DSG of schakelen?


Wmm is er niet meer
 Delen

  

36 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

Ik had graag een DSG gewild, gemiste kans.

Gisteren las ik trouwens een test van taxirijders (in Duitsland) waarbij onder anderen de Touran met DSG ter sprake kwam. Toen begon ik wel even te twijfelen over de DSG. Het ging erom hoe betrouwbaar nu de verschillende merken waren voor de veeleisende kilometervreter. Mercedes kwam er vrijwel perfect uit terwijl de Touran met DSG er bekaaid af kwam (2,5 van de 5 punten). Een zwak punt van de volkswagen was de DSG die gedeeltelijk vervangen moest worden (versleten koppelingsplaten), kennelijk geen uitzondering trouwens...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zometeen?? Zal wel ff duren voor iedereen het heeft ingevuld! Maar je kunt niets winnen hiermee hoor. Gewoon leuk om te weten?

Mercedes kwam er vrijwel perfect uit terwijl de Touran met DSG er bekaaid af kwam (2,5 van de 5 punten). Een zwak punt van de volkswagen was de DSG die gedeeltelijk vervangen moest worden (versleten koppelingsplaten), kennelijk geen uitzondering trouwens...

Voornamelijk de DSG-6! Stond er niet bij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je met de dsg geen last van, nu met de winterbanden helmaal niet, maar vorig jaar met de zomerbanden ging het ook prima.

Heb het al vaker verteld, maar ik heb dsg in 1e instantie genomen om zo mijn vrouw over de yeti streep te trekken. Maar ik was meteen verkocht en nog steeds geniet ik er van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige nadeel vind ik dat er geen winterstand op zit, met de gladheid van de laatste dagen heb je echt een fluwelen voet nodig om weg te rijden op sneeuw/ijs zonder te slippen.

Heb ik ook altijd jammer gevonden aan automaten, dat je bij gladheid niet met je koppeling kunt werken maar alleen met gasgeven en remmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook nutteloze weetjes zijn soms gewoon leuk om te weten...

En, for the records: ik hoor sinds kort ook tot het DSG-kamp, tot volle tevredenheid, al mis ook ik het spelen met de koppeling in gladde situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu weer gelijk hoewel mijn stem nog niet geldig is.

Ik heb proefgereden in een octavia 1.2 met dsg en vond het niet prettig rijden. Die bak schiet zo snel in de hoogste versnelling dat de carroserie mee gaat trillen en een soort diepe brom oplevert. Het voelt ook niet als de juiste versnelling, zeker wanneer je de bocht in gaat. Dan wil ik liever terugschakelen. Het is ongetwijfeld ook heel veel wennen maar aan het einde van de rit was ik zelfs een beetje misselijk.. Uiteindelijk ga ik dus niet voor de dsg (al was het omdat ie niet leverbaar is op de 20% superb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is idd een kwestie van wennen; ik herken wat je schrijft van de eerste keren. Ook al ben je zoals ik gewend om snel op te schakelen, dan nog verrast de dsg bak je behoorlijk in het begin. Al snel leer je echter hoe je eea desgewenst met je rechtervoet kunt regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb proefgereden in een octavia 1.2 met dsg en vond het niet prettig rijden. Die bak schiet zo snel in de hoogste versnelling dat de carroserie mee gaat trillen en een soort diepe brom oplevert. Het voelt ook niet als de juiste versnelling, zeker wanneer je de bocht in gaat. Dan wil ik liever terugschakelen.

Da's overigens een "kwaaltje" wat niet zozeer aan de DSG toe te schrijven is, maar vooral aan de combinatie met de 1.2TSI. Met de 1.4TSI en 1.8TSI heb je daar totaal geen last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens een leenauto (Fabia Combi) met DSG mee gehad. Ik vond het wel heel relaxt rijden. Bij een nieuwe auto zeker het overwegen waard.

Ook het meer verbruik ten opzichten van een handbak valt mij in postieve zin mee. Daar hebben veel (oudere) automaten meer problemen mee.

Zo'n DSG heeft in een taxi ook wel een zwaar leven, en dat daar dan meer problemen mee zijn kan ik mij best voorstellen. Maar op de hoeveelheid verkochten DSG-bakken valt het denk best mee.

Van de andere kant is het ook nog een vrij nieuw systeem, waar zeker zo links en rechts wat verbeteringen noodzakelijk zijn. Daar zal in de toekomst zeker aan gewerkt worden.

Ik vind het in ieder geval een fijne versnellingsbak. Alleen duur in aanschaf als je gaat voor een DSG-bak in de Fabia, word je meteen gedwongen om een TSI met 105 pk te nemen. Deze kost al € 1600,-- meer dan een 85 pk variant, en de DSG-bak kost nog eens een extra investering van € 1400,--. Dat is bij elkaar toch € 3000 meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de andere kant is het ook nog een vrij nieuw systeem, waar zeker zo links en rechts wat verbeteringen noodzakelijk zijn. Daar zal in de toekomst zeker aan gewerkt worden.

Vrij nieuw? De DSG is al bijna tien jaar op de markt. Dat noem ik niet nieuw meer. Daar is al het nodige aan verbeterd hoor. Inmiddels is de eerste DSG-6 alweer ruim 4 jaar geleden opgevolgd door de DSG-7. Denk dat je een tijdje niet opgelet hebt ;)

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap wel wat men bedoelt, al heb ik het zelf nooit als hinderlijk ervaren. Een enkele keer, bij heel weinig toeren in de 7, wilde het wel eens enigszins resoneren.

Ik heb overigens wel de indruk dat ik de bak soms wat meer voel na de tuning, ook niet in hinderlijke mate trouwens

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSG werkt blijkbaar het prettigst als het koppel toereikend is. Na tuning Menno is dat nu dus zo.

Overigens, is dat echt zo dat je DSG nu sneller doorschakeld naar 7?

Dan zou je bijna denken dat zo'n bak werkt door de trekkracht te meten. Dus niet schakelen naar snelheid, maar schakelen op het moment dat een bepaalt koppel wordt geleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe