Ga naar inhoud

Race Eend stelt zich voor


Race Eend
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste Skoda Forum leden,

Ik zal me even netjes voorstellen, al zal ik voor sommige wel een bekende zijn vanwege het grote aantal fora wat ik bezoek.

Mijn naam is Mark, op dit moment van schrijven 26 jaar, woon (samen met vriendin en 2 katten) en werk in Lochem.

Zelf ben ik niet in het bezit van een Skoda, wel 2 auto's uit de VAG modellenserie (Seat Ibiza 6k2 Cupra & Ibiza 6L 130pk TDI sport). Wel rijd ik dagelijks in de skoda's tijdens mijn werkzaamheden voor JDEngineering ;) .

Na aanleiding van het bezoek van Menno bij ons op de zaak, nodigde hij me uit om dit forum ook eens te bezoeken en misschien her en der wat technische info/aanvulling te kunnen geven.

Mijn 1e auto, nog altijd in bezit:

De Ibiza Cupra 1.8-20vt uit 2001, uiterlijk redelijk origineel met wat finetuning.

gepoetst2.jpg

Onder de kap zit het meeste werk:

img2815p.jpg

Vermogensuitdraai 424pk & 470Nm

markg.jpg

Daarnaast voor het dagelijkse verkeer (vooral van de vriendin):

De Ibiza 6L 1.9 TDI 130pk:

zij3.jpg

Ondanks mijn plan om daar niet te veel aan te doen, toch voorzien van enkele modificaties om tot 200pk en 425Nm te komen.

markfmic.png

Ik zal het forum niet verder vervuilen met dit seat spul spam

Groeten,

Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Mark, geen lame duck zo te zien! We hebben de positieve verhalen van Menno met Henk gehoord die nu met Warp snelheid tussen Amsterdam en Friesland pendelt.

Kwam dit trouwens vanmorgen tegen, misschien een kleine reminder dat je als klant wel even in de gaten moet houden waar je mee bezig bent en de unleashed power die jullie uit de beestjes halen met verstand moet inzetten..

http://www.youtube.com/watch?v=6dI5ewOmHPQ&feature=player_embedded

Wat de tuning betreft zou me zelf wel het effect van de tuning op het verbruik interesseren. De extra PK's zijn immers wel leuk, maar voor de bestaande gebruikers van de auto's kan de eventuele besparing door het tunen natuurlijk ook een belang argument zijn. Iets minder PK's in ruil voor een bluemotion/ greenline upgrade zonder dat je de auto hoeft in te ruilen. Ik neem aan dat dat misschien een andere soort tuning is die jullie kunnen uitvoeren?

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom.

Hoelang hou een motor deze prestatie vol ?

Deze nieuwe motor zit op 40.000km voor de 1.8T. De motor kan ook wel 600pk en 600Nm verdragen hoor, echter de bak en turbo kunnen dit niet leveren (en ik wil niet nog meer vermogen met dit wagengewicht en 2wd.

De originele motor (zonder upgrade zuigers/nokkenassen etc) is overigens in takt, gebruikt verkocht. Deze krachten zou ze niet langdurig kunnen hebben.

Wat de tuning betreft zou me zelf wel het effect van de tuning op het verbruik interesseren. De extra PK's zijn immers wel leuk, maar voor de bestaande gebruikers van de auto's kan de eventuele besparing door het tunen natuurlijk ook een belang argument zijn. Iets minder PK's in ruil voor een bluemotion/ greenline upgrade zonder dat je de auto hoeft in te ruilen. Ik neem aan dat dat misschien een andere soort tuning is die jullie kunnen uitvoeren?

Autorijden moet je altijd met je verstand doen, of je nu een 1.9 TDI getuned naar 140pk hebt of een 2.0 TDI met standaard 140pk is natuurlijk om het even.

Mijn vriendin rijdt over het algemeen in de TDI en zal het vermogen eigenlijk nooit aanspreken, boven de 3000rpm heb ik haar nooit zien komen. Echter het extra koppel maakt het voor haar wel fijn om even snel in te kunnen voegen op de snelweg of veilig een tractor in te kunnen halen hier op de provinciale wegen.

Remmen ed zijn gemaakt op het wagengewicht, maar als het budget er is kan het geen kwaad deze te verbeteren, een set sport-blokken is vaak al een hele goede upgrade. Mijn beide wagens zijn voorzien van grotere remmen (een tarox 10 pots remklauw + 330mm schijven voor de Cupra en 312mm TT remmen voor de TDI).

Wat betreft het verbruik, eco tuning geloof ik niet in (marketing onzin, veel bedrijven "tunen" dan de verbruiksmeter).

(chip)tunen van een motor doe je omdat je meer vermogen en koppel wilt en bovenal een prettiger rijdende auto. Wel is het zo dat als je van 80 naar 130 wilt accelereren, je er normaal bv 12 seconden over doet. na een tuning lukt dit in 10 seconden, in die 10 seconden gaat er meer brandstof in, echter kun je 2 seconden eerder van het gas..

Kortom: In veel gevallen zul je brandstof besparen bij de stukken dat je constante snelheden rijdt (minder vaak terugschakelen etc), maar uiteraard meer verbruiken op het moment dat dit extra koppel en vermogen wordt aangesproken bij een sportieve rijstijl, of je onder de streep zuiniger uit zult komen ligt dus volledig aan de rechtervoet.

aangepast door Race Eend
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe