Ga naar inhoud

koelvloeistof / olie --> na 8000 km


MacManiac78
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Na het oppompen van de banden, dacht ik meteen even te kijken hoe het met de vloeistoffen stond.

Enigszins verbaasd zag ik dat het koelvloeistofniveau onder MIN bevind.

Nadat ik de oliepijlstok had schoongeveegd, meteen even het oliepijl gemeten. Normaal gesproken moet je dit doen bij een koude moter, want olie zet iets uit bij warmte, dus verwachtte ik een hoger pijl.

Maar tot mijn schrik staat ook dit niveau ONDER min.

Kan een nog redelijk maagdelijke diesel (+/- 8000 km) deze vloeistoffen consumeren, of is er iets anders aan de hand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

peil je olie nog eens bij een koude motor

Want het uitzetten van de olie omdat deze warm is in principe niet de oorzaak van een lager of hoger peil

Bij een koude motor is alle ( overgrote deel) terug gezakt in je carter en dan heb je een echt beeld van het oliepeil.

Zodra je de motor start dan wordt ook de olie weer door je motor heen gepompt en dat duurt gewoon even voor het allemaal terug is gezakt

Dan ook de vraag of je je wagen bij het peilen van beide nivo's wel op een vlak stuk wegdek had staan met de 4 wielen?

Want als hij scheef staat dan heb je ook weer een verkeerd beeld van het peilen van de beide nivo's waar je over praat

Dus hou dit wel in de gaten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar je temperatuur loopt niet abnormaal op tijdens het rijden ?

Check ook morgen dat nivo nog eens

En anders even bij dealer langsgaan en punt voorleggen ,en dan eerst vragen of het normaal is bij die Km stand en zodra hij hierop zegt nee dan aps vermelden dat je dat met jou wagen hebt

En dat je aan de hand van de leeftijd van je wagen dan wel graag uitgezocht / opgelost wil hebben

Maw dat je geen rekening wil zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem snel ziet terug lopen zal de radiator fan wel dreeien en de warmte geforceerd wordt gekoeld.

En temp bij mijn yeti varieert ook tussen 90 en 100 graden als we spreken over de olie temp

Koelvloeistof is in principe een wijzertje in me dashboard en minder nauwkeurig met aangeven dan de digitale aanwijzing van de olie in me maxidott

Dus morgen even weer controleren en indien nog te laag even met dealer praten, kan best zijn dat zij te weinig hebben gevuld met rijklaar maken. En dan kunnen ze het even corrigeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het oliepeil in het begin wat zakt bij een diesel is niet zo heel vreemd. Heb je het niveau ook gecontroleerd toen je de auto nieuw ophaalde bij de garage? M.a.w. anders weet je niet of je 'm wel met juist afgevuld carter meekreeg.

En het peil in het expansievat, dat staat idd vaak tegen de min-markering aan. Moet je eens de dop van het expansievat los draaien (alleen bij koude motor!) en dan eens afwachten of je het niveau van de roze vloeistof plots wat ziet stijgen. Vaak is er wat onderdruk in het expansievat, waardoor dit niveau vrij laag staat. Maar idd, dit niveau moet niet TE laag, nog te hoog (bij warme draaiende motor) staan.

De gebruikte peilstok vind ik zelf niet echt duidelijk, er zitten wat ribbeltjes in en een vage markering tussen min en max niveau. En ergens daartussen dient je oliepeil te zijn. Bij een koude motor, op een vlakke ondergrond. En altijd ff de peilstok eruit halen, afvegen (met een niet-pluizende doek), terugsteken en dan kijken wat de stand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs nog gehoord dat het tegenwoordig blijkbaar gebruikelijk is bij Skoda om wagens af te leveren met koelvloeistof op minimum. Als er dan nog een beetje lucht in het systeem zit, is het normaal dat de koelvloeistof in het begin een beetje zakt. Eenmaal bijgevuld zal je dat probleem normaal gezien niet meer hebben.

Misschien was de olie ook slechts tot het minium gevuld. Beetje verbruik daarvan is normaal, hoewel bij moderne diesels dat tegenwoordig eigenlijk beperkt is.

Wel spijtig dat wagens tegenwoordig zo afgeleverd worden, alsof dat beetje koelvloeistof (en olie) zoveel kosten aan een dealer (of bij productie, dat is toch voor te lachen). Maar als je dat als klant merkt, geeft het toch een negatieve indruk.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is een kwestie van grote getallen.

In iedere auto 0,3l minder olie en 100ml minder koelvloeistof betekent op een jaarproductie van miljoenen auto's, heel wat... 8-)

100 ml koelvloeistof op de productie van alle Skoda's, hoeveel brengt het op? 100.000 euro? Het bedrijf waarvoor ik werk, moet ook besparen, maar zo een bedragen noemen ze hier wat gebrabbel in de marge hoor. En dan nog voor dingen die zo duidelijk in het zicht van de klant gebeuren, zou niet graag voor Skoda werken als het er zo slecht mee gesteld is.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij niet goed om het normaal te vinden dat je Skoda of welk ander merk met minimale volumes wordt afgeleverd. De afleverkosten zijn hoog genoeg, lijkt mij. Goed te weten, want ik verwacht over 4 weken m'n Yeti. Voor ik wegrij zal ik e.e.a. controleren en ga niet weg voor zaken op maximum staan. Inderdaad bij koeling i.v.m. lucht in het systeem. Anderzijds een paar keer gassen en het moet goed zijn. Olie hoort op het maximum te staan bij koude motor als de wagen wordt afgeleverd. Bij Citroen had ik altijd tegenovergestelde problemen, omdat men de olie in m'n HDi soms ruim boven max. vulde. Zeer slecht bij zo'n diesel. Rare jongens werken er soms bij garagebedrijven met zelf bedachte regeltjes als: ja dat doen we omdat de motor altijd olie verbruikt en zo hoeft u er voorlopig niet naar om te kijken. Er werd ook een halve liter extra op de rekening gezet. Wat? Er uit met die olie en rap een beetje en aanpassen de rekening. Het is dan prettig als je een technische achtergrond hebt. De meeste mensen worden belazerd daar ben ik inmiddels van overtuigd geraakt.

Het ANWB-keuringsstation was achter de Citroengarage en heb daar eens een second opinion gevraagd t.a.v. een onderhoudsbeurt binnen de garantietermijn. Dat loog er niet om.

Daarom onderhoud ik mijn auto's als meer dan 40 jaar zelf als de garantie over is. Voordelen zijn groot: je weet wat je hebt gedaan, nooit pech, en vele malen goedkoper. Ook gebruikte ik voor soms een kwart van de garageprijs de beste smeermiddelen.

Na de garantie gaat m'n Yeti gewoon in eigen onderhoud.

Het kan heel lucratief zijn om na de garantie lid te worden van een autosleutelclub. Is mij in het verleden altijd uitstekend bevallen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je geen ongelijk geven. Dealer zal normaal wel zelf bijvullen, maar je kan best eens kijken of het effectief gedaan is. Het verhaal van de olie, ook meerdere keren meegemaakt. Ook bij de nieuwe auto's van mijn ouders doen ze dat. En dan zeggen ze telkens dat het geen kwaad kan. Nu de laatste keer (bij mijn Felicia), tot 1 cm boven de max gevuld. Toen gaven ze zelf toe dat het teveel was. Moest ik er de tijd en kennis voor (over)hebben, ik deed ook alles zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt ook aan je garage of ze de bolide zo afleveren. Af fabriek is misschien alles minimaal afgevuld, maar een beetje garagehouder controleert alles nog even en maakt het in orde (brengt het "op peil"). Ik moet zeggen dat mijn ervaringen goed zijn. Alles is netjes bijgevuld. Laatste wel een oranje olievaatje in het display bij 27k km. Even naar de garage en ze hebben er een half litertje olie bijgevuld, als service van de zaak.

Ben dus ook blij met de garage. Voor mij trouwens een reden om weer een Skoda te kopen. Ligt misschien meer aan de dealer. Als er wat is (er zal altijd wat zijn) moet je van die mensen op aan kunnen. In het verleden vaker een Ford gehad. Nadat ik eens een Fiesta had waar ik 4 keer terug moest komen voordat ze er achter waren dat het wijzertje van de benzine meter klemde (was het eerste wat ik zelf suggereerde maar dat kon het niet zijn volgens hun..). Nu rijd ik zuinig, maar 500 km met 5 liter haal ik ook niet.. Het was dus achteraf een klemmende meter en ze hebben dus 2 keer de complete tank voor niks uitgebouwd :o, had ik het dus helemaal gehad met de garagiste. Daarna nog wel een Ford gehad (Focus), maar via de Skodadealer die hier in de buurt toevallig ook een dealerschap van Ford heeft (iets verderop trouwens, niet in het dorp van mij). Geweldige auto overigens en ik was daarna meteen overtuigd van de kwaliteiten van de dealer. Die positieve ervaring is tot nu toe gebleven. Als ze het zeggen doen ze het, als ze het niet weten zeggen ze dat ook en zoeken een oplossing, lekker no-nonsense :D .

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe staan al die handelingen precies in hun systeem. Hoeveel liter van welke vloeistof er bij welke auto in moet. Maar ja, lezen en doen hè... Kan me aan de andere kant wel voorstellen dat je na de zoveelste keer ook niet precies gaat kijken hoe het zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zogenaamde inrijden is tegenwoordig niet meer zo als 30 a 40 jaar geleden. Ik rij altijd nieuw en rij de eerste 1000 km rustig en wisselend. Bij m'n Citroen na 2500 km terug voor wat nastellen etc en verder niets ook geen olie vervangen of bijvullen. Simpelweg niet nodig. Weet nog dat vroeger bij m'n Opel na 1500 km de olie werd ververst en je inderdaad glinsterende stukjes in de olie zag. Motoren worden tegenwoordig veel preciezer gebouwd.

Ik kocht in 1992 een nieuwe BX 1.9 TZi en hing er na 600km een caravan achter en reed met het gezin naar de Dordogne via de RN. Rustig aan natuurlijk, maar geen drup olie bij hoeven vullen. Een oliezuiper maak je zelf door te hoge toeren te draaien bij optrekken. Ik ben nog ouderwets en zorg eerst dat mijn motor op temperatuur is en dan pas het gas erop. Dat kan al na zo'n 3 a 4 km. Na 10 jaar ruil ik de auto's in met rond 150.000 km en draaien de motoren nog als naaimachines.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zogenaamde inrijden is tegenwoordig niet meer zo als 30 a 40 jaar geleden. Ik rij altijd nieuw en rij de eerste 1000 km rustig en wisselend. Bij m'n Citroen na 2500 km terug voor wat nastellen etc en verder niets ook geen olie vervangen of bijvullen. Simpelweg niet nodig. Weet nog dat vroeger bij m'n Opel na 1500 km de olie werd ververst en je inderdaad glinsterende stukjes in de olie zag. Motoren worden tegenwoordig veel preciezer gebouwd.

Ik kocht in 1992 een nieuwe BX 1.9 TZi en hing er na 600km een caravan achter en reed met het gezin naar de Dordogne via de RN. Rustig aan natuurlijk, maar geen drup olie bij hoeven vullen. Een oliezuiper maak je zelf door te hoge toeren te draaien bij optrekken. Ik ben nog ouderwets en zorg eerst dat mijn motor op temperatuur is en dan pas het gas erop. Dat kan al na zo'n 3 a 4 km. Na 10 jaar ruil ik de auto's in met rond 150.000 km en draaien de motoren nog als naaimachines.

Het zogenaamde inrijden is tegenwoordig niet meer zo als 30 a 40 jaar geleden. Ik rij altijd nieuw en rij de eerste 1000 km rustig en wisselend

Dit lijkt toch wel veel op het "ïnrijden"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is omdat ik dat zelf nog steeds prettig vind. De garage zegt "gewoon rijden", eerste kilometers rustig dan gewoon gas erop. Ik doe het nog op de ouderwetse manier. Dat is wat ik schrijf. Overigens is een groot verschil, dat men nu geen inrij-olie meer gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik het ook gedaan, alleen nu geholpen door de olietemperatuurmeter.

Deze op zo'n max 95 °C gehouden, de eerste 5000 km had deze de neiging tot 118 ° C te willen stijgen bij hogere snelheden.

Nu niet meer, zelfs bij 170 km/h keurig op 90 °C.

Dit lijkt toch wel op een wat hogere wrijvingsweerstand van de bewegende delen de eerste kilometers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of men het nu inrijden noemt of niet, de inwendige slijtage zal gelijk zijn aan de rijstijl. Daar bedoel ik mee, als je altijd rustig rijdt, dan slijt je motor anders dan wanneer je "altijd" relatief hoge toerentallen draait. Bij hoge toerentallen komt de zuiger hoger in de cilinder dan bij lage toerentallen. Dan heb je het over microns, maar volgens deskundigen zou dat wel zo zijn a.g.v. rek van de zuigerstangen etc. Je kunt het je haast niet voorstellen. Daarom zou het goed zijn om de motor wisselend te belasten. Maar goed, daar bestaan hele theorieën over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog ouderwets en zorg eerst dat mijn motor op temperatuur is en dan pas het gas erop. Dat kan al na zo'n 3 a 4 km.

Sommige dingen "van vroeger" zijn best de moeite waard om erin te houden. Zo ook het goed warm rijden. Alleen herken ik me niet echt in die 3 à 4 km, dan is mijn olie echt nog geen 98 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, maar da's een andere uitleg dan ik geef aan "en dan het gas erop". Ik weet niet helemaal zeker wat je bedoelt met praktisch relevant blijven en labaratoriumrijden, maar voordat ik echt ga planken wil ik toch echt wel zeker weten dat mijn olie op temperatuur is. Voor de dagelijkse praktijk is het veel minder relevant, tegen de tijd dat ik de snelweg bereik ga ik er van uit dat ik toch wel gewoon 120 kan rijden. Alleen ga ik niet volgas naar de 120 toe. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe