Ga naar inhoud

Bandenspanningslampje gaat branden na bandenwissel


DikkieDick
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Gisteren zijn de zomerbanden vervangen door winterbanden (incl. velgen). Toen mijn vrouw een paar 100 meter gereden had, ging het bandenspanningslampje branden. Kan me vaag herinneren een keer hier iets over gelezen te hebben na bandenwissel, maar vind het niet (meer?) terug.

Kan het veroorzaakt worden door de iets gewijzigde maat? Zit nu 185-60-15 op, zomerband is 185-60-14. Bandenspanning is voor zover ik weet nog wel in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaat het lichtje ook altijd branden na het wisselen, dan moet ik de Reset knop indrukken en heb ik er geen last meer van. Merkwaardig wel want bij jullie zit de band dus op velg al gemonteerd en bij mij worden de banden om de huidige velg gelegd! Dus bij mij zou je meer storing moeten en kunnen verwachten?!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was bij mij inderdaad ook na de wissel. Bij mij liggen de winterbanden op de standaard lichtmetalen velgen, maar toch een waarschuwing. Ik dacht dat de controle werkte doordat 1 van de wielen afwijkt qua draaisnelheid ten opzichte van de andere. Bij een aanpassing van alle 4 de banden had ik het dan ook niet verwacht.

Wellicht dat er toch nog meer slimmigheid achter zit?

Hoe dan ook, contact uit, aan knopje ingedrukt houden en het is weer over. Sindsdien heeft het lampje ook niet meer gebrand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTFM? :blink:

Je denkt toch niet dat ik het hele boekje door ga lezen? Daarnaast heeft dit forum dan ook een stuk minder bestaansrecht als iedere member eerst het boekje gaat doorlezen van A tot Z!

Weggooien die gebruiksaanwijzing of alleen in noodgevallen raadplegen als het internet platligt en er geen andere communicatiemogelijkheden meer zijn! :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hebben ze een inhoudsopgave voor uitgevonden Frank!

Of desnoods google. Dan heb je het antwoord eerder dan alhier een stukkie tekst neer te kwakken. :P

Papieren boekjes zijn alleen voor pech onderweg. Ga ik verder nooit gebruiken, want dan is er geen control-F. En de control-F functie is zo ongeveer de allerbeste reden tot digitaliseren.

Ik verveel me trouwens zo erg tijdens het wachten op mijn Faab dat ik de oude handleiding al 2 keer uit heb, en blij ben dat PCfreak een nieuwe heeft geupload. Thanks PCfreak!

aangepast door EdK
taalgebruik veranderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zo makkelijk is, kan 1 van jullie mij dan uitleggen hoe het kan dat bij mij het lampje ging branden?

Zowel de winter als zomerbanden zijn 205/55 R16. De omtrek lijkt me dan toch hetzelfde.

Ook kan ik het niet rijmen waarom het bij een wissel van alle 4 de banden optreedt. Het gaat immers om de afwijking van de omwentelingen ten opzichte van de overige banden.

Oh ja, in de maxidot heb je nog een optie voor het geval er winterbanden geplaatst zijn. Ik heb de handleiding nog niet nagekeken ;) waar deze optie voor is. Wellicht voor het corrigeren van de snelheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

RTFM? :blink:

Je denkt toch niet dat ik het hele boekje door ga lezen? Daarnaast heeft dit forum dan ook een stuk minder bestaansrecht als iedere member eerst het boekje gaat doorlezen van A tot Z!

Weggooien die gebruiksaanwijzing of alleen in noodgevallen raadplegen als het internet platligt en er geen andere communicatiemogelijkheden meer zijn! :notworthy:

Je wilt zeker nog niet aan de leesbril?:mmouse:

aangepast door Witte Yeti
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, in de maxidot heb je nog een optie voor het geval er winterbanden geplaatst zijn. Ik heb de handleiding nog niet nagekeken ;) waar deze optie voor is. Wellicht voor het corrigeren van de snelheid?

Heb die optie ook in me Yeti in de maxidot

En als ik hem aanzet dan zie ik echt geen correctie verschijnen , maw de afwijking blijft tov de zomerbanden.

Dus kan me alleen bedenken dat er correctie's mbt ABS , ESP en ASR worden gedaan of zoiets.

Heb al wel eens gezocht in manual maar blijf vinden dat een kader mbt de instellingen Maxidot er niet echt worden uitgelegd !

Gemiste kans ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat die maten kloppen ?Met een ruime 4% afwijking is het niet gek dat je lampje gaat branden.

En let je goed op de teller, anders wordt het een dure winter

O, maar dan lijkt het wel goed te komen. Hij heeft nu nl. een behoorlijk afwijking naar beneden. Dus als je op de teller 100 rijdt, rijdt je volgens de GPS iets van 95.

Dit was bij mij inderdaad ook na de wissel. Bij mij liggen de winterbanden op de standaard lichtmetalen velgen, maar toch een waarschuwing. Ik dacht dat de controle werkte doordat 1 van de wielen afwijkt qua draaisnelheid ten opzichte van de andere. Bij een aanpassing van alle 4 de banden had ik het dan ook niet verwacht.

Wellicht dat er toch nog meer slimmigheid achter zit?

Hoe dan ook, contact uit, aan knopje ingedrukt houden en het is weer over. Sindsdien heeft het lampje ook niet meer gebrand.

Hmmm... toch een vraagje want ik kon het niet in de FM vinden: welke knop is het en waar zit ie in de Fabia Greenline? Het enige wat ik over het lampje kon vinden was dat je zo snel mogelijk de bandenspanning moest gaan opmeten en niet te hard meer mocht rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Systeem werkt simpel: checkt a.h.v. de pulsen van de ABS sensoren, i.c.m. stuurhoeksensor of er een wiel een afwijkende (verhoogde) draaisnelheid heeft.

Een wiel met lagere spanning zal een kleinere straal hebben en dus sneller moeten draaien om mee te kunnen komen met de overige wielen.

Als je het systeem reset zal er per wiel een waarde worden opgeslagen, voor een aantal opeenvolgende snelheidsranges.

Ondanks dat winterbanden en zomerbanden wellicht dezelfde maat hebben, kan er toch een afwijking zijn in de belaste straal/afrolomtrek. Zelfs voor soortgelijke banden van verschillende merken zal dit niet gelijk zijn...

Kortom: bij wisselen van één of meerdere wielen, altijd even een reset uitvoeren, evenals je je banden oppomt bij de pomp!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

i.c.m. stuurhoeksensor

Dat is wel een goede, die zou ik als Fabia Greenline rijder niet hebben want ik kan cornerlights om die reden niet activeren. Één van beide is dus onjuist :P

Na het oppompen van de banden even de boel resetten lijkt mij wel een goed idee. Altijd kloppend op basis van de laatste wijziging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe