Ga naar inhoud

Brandstoftank


MINX
 Delen

Aanbevolen berichten

En als ik in Italie kan tanken, ipv Oostenrijk, dan scheelt dat geld.

Ik heb op vakantie naar een nieuwe of verre bestemming altijd een kunststof jerrycan met brandstof bij me.

Als ik het niet hoef te gebruiken gooi ik het in NL weer gewoon in de tank voor het tanken bij de pomp. ;)

Ik heb één keer in de file gestaan op de tolweg in Frankrijk in een huurauto waarvan het lampje van de tank al brandde.

Had echt nog helemaal geen idee wat de actieradius was van een tank brandstof in die auto (Citroën)

Toen we de poortjes eindelijk voorbij moesten zag ik in de verte de borden van het tankstation maar wij moesten de snelweg af :mad3: .

Kan je wel vertellen dat we samen (vriendin en ik) met samengeknepen billen de snelweg afreden en gelukkig binnen een paar km een ander tankstation tegen kwamen.

Ik voelde de motor al inhouden :huh:

We reden puur op de navigatie en ik had echt geen idee hoeveel we zouden moeten omrijden als ik op de tolweg was gebleven.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten we beetje onderscheid maken tussen praktisch niet belangrijk (moet natuurlijk ook gezegd mogen worden) en volstrekt oninteressant. Mensen die je een beetje bij de les houden met dat praktische oplossingen soms toch fijner zijn dan theoretische doolhoven leveren daarmee ook een goede bijdrage. Het is meer de formulering denk ik.

@MINX: Ga je nou ook iets doen met de jerrycan tip?

@PC-Fre@k: volgens mij ben jij aardig goed in de weg vinden in theoretische doolhofjes. Beleef veel rekenlol aan jouw bijdrage!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat nog ver in Frankrijk toen het lampje ging branden om me te zeggen dat de reserveliters werden aangesproken. Dit zouden er 7 moeten zijn volgens het boekje. Mijn plan was echter om in Luxemburg te tanken (1,18€/l). Ik kon volgens de BC nog 120 km rijden, Luxemburg was echter nog 200 km ver! Ik heb dus een grote gok genomen om alle tankstations langs de franse autoroute te negeren en koppig door te rijden. Ik ging wat trager rijden en deed de airco uit.

Op 50 km van Luxemburg was het dan zover, volgens de BC was er niets meer in de tank, ik kon nog 0,0 km rijden. Dat was best een eng gevoel zo midden in de nacht met dat getal voor je. Toen werd het serieus! Ik ben naar een vrachtwagen toe gereden en erachter blijven rijden. CC ingesteld, radio uit, GPS uit. Ik wist wel dat je nog een 25 km kunt rijden nadat het volgens de BC op is, maar dit was wel even het dubbele. Maar ik heb het gewoon gehaald. In die laatste 200 km was het gemiddelde verbruik over de hele rit van 800 km helemaal gekelderd, zo zuinig. Er ging na veel aandringen 44,41 liter in, er zat zeker nog wat in.

Dus ja, het kan gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een goeie hobbel. Valt mij altijd op dat als ik de dop er weer op draai de boel begint te ontluchten. Dan denk ik weer, waarom niet 10 sec eerder toen ik de slang nog in de hand had.

Kan dat verder geen kwaad? In die zin; waarom hebben er voor gekozen is om het niet te ontluchten als je de slang er in doet maar wel als je de dop erop doet?

Wat ik me ook weleens af heb zitten vragen, voor wie erg veel en vooral lange afstanden zou moeten rijden. Kan je niet gewoon een mega brandstoftank op de plek van het reservewiel laten maken? Was ik zelf niet van plan hoor, om de 800-900 tanken vind ik prima :P (voorheen rond de 400! - LPG)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanken is altijd vervelend, iets wat je moet vermijden.

Maar hoe ?

Je tankinhoud vergroten, of beter benutten.

Size Matters !

Sorry dame

In de verwarmingstechnologie is opslag de laatste tijd het toverwoord, zoveel mogelijk energie opslaan in een grote warmtebuffer, of bezinetank, ook goed,

VOPAC Rotterdam wordt schreeuwend rijk, door alleen maar brandstoffen op te slaan en te bufferen,

wat let ons, particulieren, dit op kleinere schaal thuis een te gaan doen.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

De allerbelangrijkste factor die bepaalt hoe snel de tank leeg is, bevindt zich tussen het stuur en de hoofdsteun. :lol:

De gashandle van een voor een gehandicapte aangepaste auto?

aangepast door Ron_2
  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb gister eens wat leuks gedaan...

Ben gaan tanken in Maarsbergen (1,309 Diesel), na ongeveer 42 liter stopte de pomp. Al tankende merkte ik een zwart palletje op aan de rechterkant van het gat. Toen ik deze aantikte met het brandstofpistool begon de boel te ontluchten en verdween de diesel die ik nog ik de hals zag staan als sneeuw voor de zon (dit gebeurd ook als je de dop er weer opdraait).

Weer een paar liters erin, en hupsa weer ontluchten. Na een keer of 4-5 schrok ik opeens en draaide me om zodat ik kon zien hoeveel er nou in gegaan was. 50,3 Liter! En dat voor een 45 liter tank waar eigenlijk maar 42 liter bij zou moeten passen....

Dat zou willen zeggen dat ik ongeveer 53-54 liter in de tank had toen ik weer wegreed (zonder de eerder besproken reserve).

Na wat googlen las ik dat bijna elke brandstoftank 10 liter lucht heeft gereserveerd om de brandstof in de zomer uit te kunnen laten zetten. Benzine heeft hier veel meer last van dan diesel maar de techniek wordt bij beiden toegepast. Opgelet dus, anders vind je 10 liter brandstof op de oprit... Men zegt dat het minder kwaad kan als je na het tanken nog een heel stuk moet rijden (extra getankt X gemiddelde km/l), het verbruiken van de brandstof kan dan wellicht het opwarmen voorblijven.

Mijn gemiddelde verbruik in SpritMonitor is niet echt schokkend veranderd maar het ziet er wel gek uit. 889 kilometer gereden op 50 liter brandstof ;) (niet echt green)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat genoemde palletje is het bekende palletje van veel discussie's

Bij mijn Fab 1 en RR had ik dat palletje ook en gebruikte het bij elke tankbeurt, en met een beetje geduld gaat er inderdaad veel meer de tank in !

Maar bij de Yeti kan ik dat palletje niet meer terug vinden !??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe vermijden wij een lege tank?

Deze vraag houdt iedereen bezig, dus hierbij een tip, die ik ergens las (voor wat het waard is) :

Handeltje links in de vulmond indrukken met het brandstofpistool.

Hierdoor kun je ca. 6 ltr. meer in je tank kwijt, omdat je alles ontlucht.

@ PC Freak,

Waarom zit dat palletje bij jou nou weer rechts ?

Yeti's hebben geen palletje nodig

idd, Yeti's gaan tot het gaatje !

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat palletje nog nooit gezien......toch mijn leesbril maar eens opzetten bij het tanken :lol:.

Zou dit palletje ook een oplossing zijn voor het probleem wat ik nu 3 x heb gehad, dat ik met veel pijn en moeite mijn tank vol heb gekregen?:mad3:

De eerste keer was in februari 2011 in Duitsland. Na veel klooien met het vulpistool heb ik er 10 liter ingekregen. Bij een volgende pompstation geen enkel probleem.

Nu laatst weer 2x achtereen bij het zelfde pompstation...heel voorzichtig de hendel indrukken en dan krijg ik de tank vol, maar ben wel een tijd bezig. Als ik de hendel iets te ver indruk.......klik, en stopt het vullen.

Laatste keer bij het hetzelfde benzinestation, maar bij een andere pomp, geen enkel probleem.

Rara hoe kan dat?

Zou het te maken hebben met de druk in de slang?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook de Yeti moet een keer ontluchten. Zou best kunnen dat hij dit net als een VW (van horen zeggen..) doet bij het starten van de auto.

Mijn metertje begon trouwens pas terug te lopen bij 320 kilometer, normaal doet hij dat bij ongeveer 120 kilometer. 200 km extra gereden dus door dat beetje extra (liter of 8-9). Ook zoiets vreemds dus, als de tank vol zit (op de normale manier) staat dat niet gelijk aan 100% weergave van het brandstofmetertje op het dashboard. Deze begint na een liter of 5-6 pas mee te doen... Je went er aan, maar ik blijf het stom vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe