Ga naar inhoud

Brandstoftank


MINX
 Delen

Aanbevolen berichten

Hoi, hierbij een algemene vraag over brandstoftanks.

In mijn Skoda zit een brandstoftank van 55 liter. Als mijn auto aangeeft dat er 0 km mee gereden kan worden (omdat de brandstof op is) gaat dan pas dan de X liter reserve in of zit dat tegenwoordig niet meer in moderne auto's.

Dus kan ik dan nog bijvoorbeeld 50 km rijden?

Ik begrijp dat het niet aan te raden is ivm vuil in de leidingen etc etc. Maar zo heel af en toe kan het wel eens voorkomen dat je net langs een benzinestation rijd en je je realiseert dat je toch even had moeten tanken (of je rijd in Italie en de volgende pomp is over 35 km).

Mocht iemand dit weten, alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn handleiding staat hoe groot de reserve is (bij mij wordt dat 7 liter). In jouw handleiding staat dat vast ook. Kan jij niet op enig moment (beetje constant rijden) te weten komen wat

- het verbruik is

- de resterende tankinhoud is

- welke actieradius wordt aangegeven

Vooral bij een niet zo volle tank zou dan moeten opvallen of die boordcomputer die 7 liter wel of niet meeneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BC geeft op bepaald moment aan dat je moet tanken en geeft daar de geschatte aantal km bij weer die je nog kunt rijden

En aan de hand van jouw rijstijl kan het zijn dat die opgegeven Km door de BC gaan varieren

Want het is altijd moeilijk te zeggen hoeveel excact je kunt rijden , want heb je wind mee of juist giga tegen, rij je de helingen af of juist op !

Dus wil je het echt weten, gooi een jerrycan met brandstof in je kofferbak en rijdt hem met je normale rijstijl je tank leeg en hou daar uiteraard de gereden Km in de gaten.

Als je dan stotterend stilstaat de jerrycan weer legen in de tank en dan de dichtsbijzijnde brandstof verkoper bezoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BC geeft op bepaald moment aan dat je moet tanken en geeft daar de geschatte aantal km bij weer die je nog kunt rijden

En aan de hand van jouw rijstijl kan het zijn dat die opgegeven Km door de BC gaan varieren

De auto hanteert voor de nog te rijden afstand het gemiddelde verbruik km/liter van de afgelopen 50 km en vertaalt die naar het aantal km/liter * aantal liters. Oftewel je rijstijl zoals Ed het heeft gemeld.

Daarbij dus even uitkijken hoe dat rijgedrag was, als die voorzichtig was moet je natuurlijk niet opeens met hoge snelheid naar de pomp rijden, anders wordt het lopen :D .

Bij de maxidot wordt bij het gaan branden van het lampje van de benzine de-nog-te-rijden-afstand overigens overgeschakeld van 10km resolutie naar 5 km resolutie, bij het normale display (niet maxidot) waarschijnlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn auto een keer helemaal tot op de laatste km leeggereden (en ik reed de laatste 50 km uiterst zuinig). Dat zal op 20.05.2011 zijn geweest (teruggevonden in spritmonitor), ik tankte toen maar 42,64 liter. Hier had ik 974 km op gereden, na het tanken was mijn radius 1240 km.

Dus toen ik echt op 0 km stond op de boordcomputer kon ik vermoedelijk (45L tank) nog tussen de 40 en 50 kilometer rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij opvalt, is dat bij een overgebleven actieradius van 120 km, bij eenzelfde rijsstijl, de actieradius daarna versneld minder wordt.

Dus niet evenredig minder, zoals bij een volle tank, tot die 120 km.

Zelf heb ik het idee, dat dit met de vorm van de tank te maken heeft, onderin een trechtervorm .

De niveaumeting denkt met een rechthoekige doos van doen te hebben.

Dus als er op de maxidot staat, nog 80 km, is dit in de praktijk, op dat moment, nog maar ca. 60 km.

Het idee van Ed spreekt mij wel aan, de jerrycan mee en laat maar zien, waar het schip strandt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, het is mij duidelijk, daarvoor dank.

Maar nog even een opmerking. Als ik een jerrycan meeneem en hem tot stotterend oprij heeft dit dan geen invloed op de (diesel)motor?

Ik was altijd in de veronderstelling dat je een dieseltank nooit tot stotterend op mag rijden ivm de druk die er op de leidingen moet staan.

Klopt dit of is dit een fabeltje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,

In je eerste post wuifde je dat probleem een beetje weg, maar ik heb altijd begrepen dat het nooit goed is om stotterend tot stilstand te komen, wat voor motor je ook hebt.

Kan je niet

- die gevulde jerrycan meenemen waar EdK het over had

- proberen minimaal 50 km te rijden met constant verbruik, en dan zo door tot de benzinemeter op nul staat, dus de reserve er nog is zodat je niet je motor mishandelt

- kijken wat dan op dat moment het verbruik en resterende actieradius dan zijn volgens de boordcomputer

- en met het verbruik de boordcomputer narekenen wat betreft de actieradius. Als de boordcomputer dicht bij 0 uitkomt neemt hij dus de reserve niet mee. Maar kom je in ieder geval een flink eind in de richting van 105 km (ik ga even uit van 7 liter reserve, en een verbruik van 1 op 15, geeft een actieradius van 7*15=105 km) komt, dan neemt hij hem kennelijk wel mee. Waardes die teveel tussenin liggen zijn natuurlijk vervelend, want ja, dan weet je het nog niet omdat kennelijk ergens ruis zit.

- Dan gooi je je jerrycaninhoud in de tank, en rijdt naar het tankstation, zodat je motor niet het laatste slokje hoeft te slurpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn display geeft nog 65 km aan, de meter staat half in het rood.

Tot aan het begin van het rood kan ik er +/- 40 liter in kwijt, je zou dus denken dat er nu nog zo'n 2,5 liter in zit tot het eind van het rood. 2,5 * 21,2 = 53 km. Mijn huidige gemiddelde verbruik (50km) is echter 1 op 24, dat maakt 60 km. Morgenvroeg maar eens tanken, dan gaan we het merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een behoorlijke non-discussie: je auto geeft toch netjes via de boordcomputer aan wat het resterend acceradius is op de actueel resterende voorraad!?!

Daarnaast komt op een gegeven moment de melding dat je brandstofniveau laag is met nog af te leggen afstand (bij mij meestal 110 tot 130km). Binnen die afstand kom je vast wel een geschikte pomp tegen om te tanken lijkt mij...

Waarom zou je überhaupt je tank leeg gaan rijden totdat de auto begint te stotteren??? Jij wacht toch ook niet met eten totdat je flauw valt?!?

  • Downvote 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

tja,

maar zoveel gewicht gaat het dan toch ook niet over? Niet dat ik het nu over het soortelijk gewicht van benzine wil hebben.

Volgens mij..... is het gewoon leuk om te weten, mits je er nieuwsgierig naar bent, en anders..... is het inderdaad een non-discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij hem eigenlijk ook nooit 'helemaal' leeg. Maar ben ook wel benieuwd naar de inhoud, dus wie zich hier niet in kan vinden hoeft niet te reageren, no problemo... :notworthy:

Bovendien vind ik het nogal kort door de bocht te zeggen dat iets meteen een non-discussie is. Je mag je toch wel iets afvragen, controleren en bevinden? Doe mijn hele (eigenlijk nog korte) leven niks anders en ben dan ook een boel ervaringen rijker. Maarja, dat zal wel een non-discussie zijn :lol: Mocht één van jullie zich toch afvragen of dit klopt, dan moet je toch maar even verder lezen.

Nagoed, om verder in de te gaan op het verhaal van de TS:

Het rode begon dus met 120 km resterend, nog geen 10 km verderop stond hij op 75 waar hij een hele poos op gestaan heeft. Eenmaal op de helft aangekomen sprong hij op 65.

Met die 65 ben ik vanmorgen richting Maarsbergen gereden (47 km), waar ik bij Shell getankt heb voor 1,295 (diesel) dus heb hem zo vol mogelijk gedaan.

De range was nog iets van 25 km, mijn gemiddeld verbruik op de BC was op dat moment 3,6l/100km en er ging 42,5 liter brandstof in. Ik kreeg er ongeveer 1,5 liter extra in door 2x het mondstuk wat verder uit de opening te halen en nogmaals verder te vullen.

Afhankelijk of een 45 liter tank incl. of excl. de reserve is mis ik dus ergens 2,5 liter (of 4l i.v.m. behoorlijk vol tanken).

Op basis van die 25 km resterend op de meter zou je zeggen dat hij nog 1 liter had tot hij 0 aan zou geven en de meter helemaal onderin het rood zou staan.

Dan zou ik dus nog 33 km of 66 km kunnen rijden (bij een gemiddeld verbruik van 1 op 22) na het bereiken van de 0, dat maakt gemiddeld 50 km...

Mede aangezien mijn brandstof meter pas terug begin te lopen na 110-130km en ik er nooit meer dan 42,6 liter in heb gekregen (zelfs een keer 0km resterend gehad) vind ik dat je de brandstof meter dus als een indicatie moet gebruiken, net als het gemiddeld verbruik. Ik geloof er niet helemaal in dat de tank precies zo groot is als in het boekje staat, ook geloof ik niet dat range 0 betekend tank leeg (dat had ik dus al een keer stil gestaan). Ik gok dat je minstens iets van 2-3 liter hebt nadat je 0 hebt bereikt, je radius zal dan afhangen van je gebruik.

Veel meer dan dit was ik niet van plan te gaan doen, zoals al eerder geopperd is het verder eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Het is misschien gewoon leuk om te weten, normaal gezien zou ik namelijk niet proberen zo lang mogelijk te wachten. Het zelfde met geld, ga niet op pad zonder wat geld ergens je weet nooit wat er gebeurd. En zo sta ik dus liever altijd minimaal met 1/4 tank i.p.v. 1/4 in het rood.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien vind ik het nogal kort door de bocht te zeggen dat iets meteen een non-discussie is. Je mag je toch wel iets afvragen, controleren en bevinden? Doe mijn hele (eigenlijk nog korte) leven niks anders en ben dan ook een boel ervaringen rijker. Maarja, dat zal wel een non-discussie zijn :lol: Mocht één van jullie zich toch afvragen of dit klopt, dan moet je toch maar even verder lezen.

+1!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een behoorlijke non-discussie: je auto geeft toch netjes via de boordcomputer aan wat het resterend acceradius is op de actueel resterende voorraad!?!

Daarnaast komt op een gegeven moment de melding dat je brandstofniveau laag is met nog af te leggen afstand (bij mij meestal 110 tot 130km). Binnen die afstand kom je vast wel een geschikte pomp tegen om te tanken lijkt mij...

Waarom zou je überhaupt je tank leeg gaan rijden totdat de auto begint te stotteren??? Jij wacht toch ook niet met eten totdat je flauw valt?!?

Je hebt gedeeltelijk gelijk. Natuurlijk ga ik niet wachten tot de laatste druppel (gaf ik ook al aan in de inleiding).

Maar mijn vrouw is italiaanse dus we rijden om de 7/8 weken naar Italie. En als ik in Italie kan tanken, ipv Oostenrijk, dan scheelt dat geld. Geld wat ik liever uitgeef aan lekker eten, veel beter dan aardappels vlees en groente, dan doen ik dat. Toch?!

En zoals je ziet evolueert zo'n vraag meestal toch wel een beetje :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe