Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 05/19/21 in alle zones

  1. Vandaag was ik ff in de buurt dus ben ik gaan kijken bij de garage en verrek...ze waren net bezig met de Yeti. Alle vloeistoffen etc bijvullen en poetsen zodat wij kunnen genieten van de Yeti! Waarschijnlijk zaterdag kunnen we de auto ophalen, anders een weekje later. Koplampsproeiers zijn okay! 😜
    2 punten
  2. Aangezien ik zelf ook met deze vraag heb geworsteld, bij deze een discussie topic over het wel of niet kiezen voor een EV. Een paar aspecten waar ik zo snel aan denk Aanschafprijs / Fiscale waarde Bijtelling (voor de leaserijders onder ons) Keuze vrijheid Actieradius Laadtijd Tankstations Prijs/km Afschrijving Milieu Subsidie In mijn geval gaat het om een leaseauto waarbij ik twijfelde tussen een Octavia en Enyaq. Voor mij van belang: Bijtelling (en in zeker mate de fiscale waarde). De Skoda Enyaq die ik heb besteld is (geleverd in 2021) verkrijgbaar met 12% bijtelling (tot 40.000 euro). In 2022 heb je dus een heel andere business case aangezien het dan alweer 16% is. Ik heb vooraf nog wel gekeken naar de Octavia als PHEV en MHEV. De kosten wegen hier niet op tegen de baten omdat deze sowieso in de 22% bijtelling vallen en een relatief hoge fiscale waarde hebben. Wel kan ik een goed aangeklede Octavia Business Plus Benzine prima wegstrepen tegen een even goed aangeklede Enyaq iV 60. De Octavia is gunstiger in leasebedrag ex. brandstof, maar de Enyaq is zeker de winnaar incl. brandstof. Voorbeeldberekening bijtelling: https://www.athlon.com/nl/mobility-reporter/bijtelling-2021 Actieradius Als ik elke bestemming in Nederland kan halen (enkele reis) zonder te tanken, is dat prima. Doorgaans liggen mijn bestemmingen voor mijn werk binnen een uur rijden, in dat geval kan ik dus met gemak heen en weer met de gemiddelde volwaardige EV. De Enyaq iV 60 heeft een WLTP van 390 en de verwachting is dat die nog omhoog gaat eind 2021 (OTA software update). De echte actieradius zal overigens lager liggen, mogelijk ergens rond de 300 km. Mijn huidige Octavia 1.2 benzine uit 2016 haalt rond de 600 km op een tank (zeker i.c.m. Corona waar ik niet langs klanten kan) Laadtijd Leuk zo een EV. Maar als je geen verbrandingsmotor meer hebt, ja dan moet je dus wachten tot je accu vol is. Thuis duurt het opladen al snel 6 uur als je relatief snel kan laden (11 kW AC) gebruik je een snellader (en heeft je auto deze optie) dan kan dit in 30-40 min (100-125 kW DC - zij het niet helemaal tot 100%). https://ev-database.nl/auto/1279/Skoda-Enyaq-iV-60 Tankstations Dealbreaker kan zijn het laden zelf. Ik krijg thuis een laadpaal, in mijn tuin. Dus gegarandeerd plek en hij kan prima de hele nacht laden en 's morgens gekoeld/verwarmd klaar staan zonder gedoe. Voor wie dat niet heeft moet je dus onderweg of op kantoor/bestemming laden. Dit kan vervelend zijn als daar geen plek is of niet dichtbij beschikbaar is. Wellicht nog erger zijn de langere reizen waarbij je tussendoor moet 'tanken'. Stel, ik wil naar Parijs. Dan zal ik toch echt ergens in België of net over de grens in Frankrijk moeten stoppen om zeker een half uur een broodje te eten terwijl de auto aan de laadpaal staat. Maar ja, dat doe ik niet elke week en er zijn inmiddels redelijk veel laadpalen waar je terecht kan. Voor mij een geaccepteerd risico. Prijs/km De kosten per km zijn elektrisch een stuk lager dan op benzine/diesel. De ANWB houdt 5,4 cent aan per km voor elektrisch rijden, en 10 cent voor rijden op brandstof (op basis van 30.000 km). Uiteraard is dit afhankelijk van waar je tankt en je rechtervoet, maar even goed 50% verschil. Heb je thuis een laadpaal dan kost dit bijv eerder 3 cent per km dan 6 cent per km. Snelladers zijn overigens juist weer duurder. Milieu Eerlijk gezegd is mij dit om het even. Ik ga er niet minder om rijden maar vind het wel fijn als ik gewoon de binnenstad van Amsterdam of een plaats in het buitenland in kan (net als nu met mijn benzine auto). Verder kunnen ze roepen dat er 0 emissie is, maar ja dat ding moet ook gemaakt worden incl. de accu's. En niet te vergeten, de stroom moet ergens mee opgewekt worden (al doe ik dat thuis merendeels met zonnepanelen). Conclusie De nieuwste Octavia en de Enyaq lopen elkaar wat betreft design, opties en prijs (lease). Ik heb thuis een laadpaal welke tot 22 kW kan laden (de Enyaq kan tot 11 kW), alle kosten hiervan (aanschaf/verbruik) worden vergoed. Nieuwe snufjes liggen mij wel, de nieuwe Octavia beviel me tijdens de proefrit zeer goed dus ik heb er alle vertrouwen in dat de Enyaq zeker zo goed gaat bevallen. Daarmee verklap ik het al, voor mij is het de EV geworden! Wat vind jij? Zou je een EV kopen als je nu voor de keuze zo staan? Waarom wel of niet?
    1 punt
  3. Nooit verwacht dat ik ooit Skoda zou gaan rijden. Maar, op 1 mei een proefrit gemaakt met een Enyaq iV 80 bij een dealer in mijn buurt. Op voorhand was ik al overtuigd, de proefrit heeft het bevestigd. Dus ik heb een iV 80 First Edition besteld die de dealer al op voorraad had staan. Dus... sinds 12 mei de trotse en tevreden bezitter van een Enyaq in Black Magic. Klein beetje meer achtergrond: ik heb jarenlang diesels gereden. Ben begonnen met 2 Golfjes, daarna een hele rits Peugeots, vervolgens een Volvo C70. En toen, 8 jaar geleden, overgestapt naar PHEV. Inderdaad, de Mitsubishi Outlander. De elektrische range daarvan vind ik wat beperkt en liep ook wel terug in de jaren. Ik wilde graag volledig EV rijden, dus hebben we 2,5 jaar terug een 2e hands Zoé gekocht met 41kW. Vorig jaar hebben we die ingeruild tegen een geïmporteerde Zoé RE50 van het nieuwste model, bereik zo'n 350-380 km. Hele fijne auto. En nu is de Outlander ingeruild tegen een hele fijne Enyaq iV 80.
    1 punt
  4. 🙂 1 juni kan ik het stroompedaal intrappen!!
    1 punt
  5. Uiteindelijk allebei 😉 Maar nu primair even snel een stekker er aan gemaakt zodat de 'computer' van de laadpaal bereikbaar is via de UTP kabel. Verzwaring door Liander naar 3x25 is aangevraagd, daarna sluit ik hem definitief aan.
    1 punt
  6. Mijn iV 60 is vorige week geproduceerd, VIN nummer is nu ook bekend en de auto is onderweg. De dealer zegt hem pas in de week van 7 juni bij hun binnen te krijgen. 😮 de mijne komt dus met een trage stoomtrein of zo... Dus ja dan zou ik hem over een maand hebben of zo 🙂
    1 punt
  7. De afgebeelde ŠKODA Hispano-Suiza is deze maand precies 95 jaar oud. De limousine wordt in mei 1926 geleverd en groeit uit tot de favoriete dienstauto van Tomáš Garrigue Masaryk, de eerste president van Tsjecho-Slowakije. In dit artikel blikken we terug op zowel de auto als zijn bijzondere eigenaar. Laurin & Klement verwelkomen de presidentTsjechië – het thuisland van ŠKODA – vormt pas sinds 1 januari 1993 een zelfstandig land. Daarvoor maakte het deel uit van Tsjecho-Slowakije (1918 tot 1992) en als je nog verder teruggaat, Oostenrijk-Hongarije. Tomáš Garrigue Masaryk was de eerste president van de Tsjecho-Slowaakse republiek van 1918 tot 1935 Tomáš Garrigue Masaryk groeit op in een arbeidersgezin en gaat na zijn lagereschooltijd aan het werk als hoefsmid. Dankzij een docent die ziet hoe pienter de jonge Tomáš is, kan Masaryk op het gymnasium terecht. Hij studeert, wordt hoogleraar in de filosofie en voert campagne voor de democratisering van de monarchie als parlementslid in Wenen. Vlak voor de Eerste Wereldoorlog vlucht Masaryk naar het buitenland en vindt bondgenoten voor de oprichting van een onafhankelijk Tsjecho-Slowakije. Op 14 september 1918 wordt hij als president benoemd. Nu wordt het pas echt boeiend, want we gaan het over auto’s hebben. Bij zijn terugkeer in Praag op 21 december 1918, maakt Masaryk een overwinningsrit door de stad in een open auto van Laurin & Klement. Het is een met bloemen versierd model van de M-serie. Op 3 mei 1919 verwelkomen Václav Laurin en Václav Klement de president hoogstpersoonlijk in hun autofabriek in Mladá Boleslav. Tijdens de rondleiding staat Masaryk positief tegenover het ontwikkelen van betaalbare voertuigen voor het volk. ŠKODA Hispano-Suiza: 10 jaar in dienstTijdens zijn politieke carrière doet Masaryk een beroep over verschillende Tsjechische autofabrikanten om dienstauto’s te leveren, maar de ŠKODA Hispano-Suiza gebruikt hij het langst. Op 10 mei 1926 wordt de limousine geleverd en hij blijft in de presidentiële vloot tot 17 maart 1936. De auto in kwestie is de eerste van honderd exemplaren die tussen 1926 en 1929 worden gebouwd. Hij heeft chassisnummer 388 en motornummer 683. Hij is gebaseerd op de Hispano-Suiza van de gelijknamige Spaans-Franse fabrikant van auto's, vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Dat verklaart de modelnaam. Zoals gebruikelijk in die tijd, wordt de carrosserie op maat gemaakt naar wens van de klant. Dat gebeurt niet altijd in Mladá Boleslav; sommige klanten bestellen hun carrosserie of koetswerk ergens anders. In december 1935 treedt president Masaryk af vanwege gezondheidsredenen. Op 17 maart 1936 haalt ŠKODA zijn auto terug naar Mladá Boleslav. Nu zouden we graag vertellen dat je de limousine kunt bewonderen in het ŠKODA Museum, maar het is niet bekend of het eerste en bekendste van de Hispano-Suiza-voertuigen nog bestaat. ŠKODA gaat voor het beste van het besteDe ŠKODA Hispano-Suiza staat niet alleen bekend om zijn hooggeplaatste eigenaren. De techniek gooit ook hoge ogen. Want op het gebied van materiaalgebruik en vakmanschap, kiest ŠKODA voor het beste van het beste. De zescilinder lijnmotor heeft een zevenvoudig gelagerde krukas en loopt als een zonnetje. Een vers gegoten motorblok weegt 350 kilo, maar na uitgebreide bewerking blijft daar 45 kilo van over. Ook bijzonder: de 2,7 ton wegende limousine heeft rembekrachtiging. Het gebruikt de voorwaartse energie van de auto om de trommelremmen geleidelijk meer remvermogen te bezorgen. Ook met de motor uitgeschakeld, blijven de remmen werken. Een belangrijke veiligheidsvoorziening die de meeste rembekrachtigers uit die tijd niet hebben. De zes-in-lijn met een bovenliggende nokkenas en een cilinderinhoud van 6.654 cc levert 100 pk bij 1.600 toeren per minuut. Dat kan snel oplopen tot 135 pk bij 3.000 omwentelingen. Zo haalt de vijfenhalve meter lange limousine een topsnelheid van 130 km/h. Het brandstofverbruik komt uit op een voor die tijd zeer redelijke 20 tot 25 liter per 100 kilometer. Lees ook: 100 jaar geleden bouwde ŠKODA ook al stoere auto’s Lees hier het volledige artikel
    1 punt
  8. Met maar 4000 km/jaar, moet de Yeti nog heel lang meekunnen, hopen dat er nog zolang benzine uit de pomp komt. 😉
    1 punt
  9. En nu heeft met ook al draadloos tanken.............
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe