Ga naar inhoud

Onderhoud aan je auto!


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Aangezien het nu stikdonkere nacht is, kan ik geen foto's maken van het probleem.

Maar ik kan het proberen uit te leggen.

Het is eigenlijk niet echt een probleem, maar ik ervaar het wel als storend.

Tussen de voor - en achterportieren van de Yeti bevindt zich een smalle opening, of kier, er zijn vele namen voor, maar vooruit maar weer.

De kier op zich is OK, maar daaronder op het zwarte kunststof gededeelte, is inmiddels een soort witte afscheiding ontstaan die er niet in de wasstraat afgaat.

Zo kun je toch niet thuiskomen ?

Foto's volgen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kier op zich is OK, maar daaronder op het zwarte kunststof gededeelte, is inmiddels een soort witte afscheiding ontstaan die er niet in de wasstraat afgaat.

Zo kun je toch niet thuiskomen ?

Inderdaad, dan vraagt mn vrouw onmiddellijk hoe ik aan die witte afscheiding kom....

Heb je toevallig de auto onlangs in de was gezet en het kunststof met de was geraakt?

Dat kun je haast niet uitpoetsen en geeft witte vlekken op t kunststof waar de was niet is uitgepoetst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sodela, bedankt voor de tip , de overigen ook trouwens.

Dat van die hotwax kan wel kloppen, Rosinfield ziet niks (op de onderdorpel) en gaat voorzover ik weet ook niet met Henk onder de pomp.

Dit zijn dingen, waar je zonder dit forum gewoon nooit achterkomt.:notworthy:

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Fabje krijgt het volgende (in de Wasbox van Gecu - dat kunnen ze dan weer wel goed..) :

1. Hoge druk, alle vliegen, zand, etc. van de auto afspuiten zonder ze te gebruiken als schuurmiddel. Aan het eind spuit ik de borstel schoon.

2. Schuimborstel (komt een boel zeep uit bij deze box), eerst het dak, niet constant op de auto laten zodat er bij evt. scherpte stukken (verstopt zand) geen superkrassen onstaan. Bovendien probeer ik de onderste rand van de auto en de velgen als laatste te doen om geen extra vuil mee omhoog te nemen.

3. Afspoelen (hoge druk zonder zeep), van boven naar beneden uiteraard.

4. Hot wax. Wel eerst van de auto af richten, hij spoelt hem eerst met hoge druk door om de evt. zeep/oude wax eruit te krijgen; die druk is zo hoog dat de wax ook van de auto af komt. Pas na afnemen van de druk (en zichtbare wax nevel) op de auto richten. Afhankelijk van hoeveel ik nog op de teller heb staan, doe ik ook de onderzijde of een extra wax beurt aan de voorkant.

5. Glansspoel, soort fijne koude nevel. Werkt super, anders krijg je al snel witte strepen/druppel op je lak na het drogen.

6. Niet meteen wegrijden, ik laat ook mijn ruitenwisser vaak nog een poos omhoog. Zet de auto even aan de kant en maak dan met een zeemlap de portieren e.d. droog.

Werkt super, ben dan zo'n 6-8 euro kwijt afhankelijk van het aantal vliegen en hoe vlot ik ben. 1x de mist in gegaan toen ik de zijkant van de borstel (hard plastic) tegen de klep aan deed (in de linkerhoek) zitten nu wat krasjes op :( (laat ik wel een keer wegpoetsen).

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het grote voordeel van hotwax t.o.v. een koud aangebrachte wax, is dat deze beter hecht en langer blijft zitten...

...langer als een week hoeft 'ie bij mij doorgaans ook niet te blijven zitten... ;)

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hotwax is een vloeibare was die met heet water aangebracht wordt en je lak beschermd

Vroeger had je een pot met was ( turtle bv ) en stond je je arm uit de kom te wrijven !

Nu spuiten ze na de wasbeurt in de wasstraat een hotwax over je wagen en vaak erna wordt er dan nog vlekvrij water overheen gespoten zodat het geheel vlekvrij opdroogt en je dus niet me je arm naar de doktor hoeft !

kort samengevat kun je de hotwax dus zien als een makkelijke vervanger voor een hele zondag middag je auto in de was zetten zien !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd Ed, een makkelijke vervanger, meer een surrogaat.

Het eerste probleem vind ik dat een auto nooit goed schoon wordt in de wasstraat. Die spikkeltjes van platgeslagen vliegen blijven altijd zitten. En 'verborgen' randen (portieren, dorpels, kofferbak, erg schuine kanten, onder dakrails, etc) worden sowieso niet gewassen. En dan gaat er vervolgens hotwax overheen. M.a.w. na jaren gebruik van de wasstraat en hotwax is al dat vuil goed gefixeerd op je lak. <_<

Als je zelf een auto wast, kijk je met je oog (tenminste ik wel) waar het nog niet goed schoon is of nog vlekken zitten en daar doe je dan extra je best op. Vervolgens neem je ook alle moeilijke plekken mee en droog je alles zorgvuldig af. Niet alleen maar oppervlakkig heen en weer blazen. En daarna eventueel de goede producten voor de juiste oppervlaktes gebruiken. Hotwax gaat over de hele auto; ramen, kunststof, lak.

Dat noem ik "Onderhoud aan je auto!" :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hotwax = een soort bescherming. Maar hotwax op je ramen moet je weer niet hebben hoor ik want dan wordt het wazig?!

Nog nooit problemen mee gehad. Kan me alleen voorstellen dat als je na de hotwax een week rondgereden hebt (en dus een vuile ruit hebt), je na 1x wissen een wat wazige ruit hebt omdat al het vuil loskomt.

Overigens ga ik van de week mijn auto (deels) eens goed met de hand wassen. Die vliegen zijn dermate plakkerig dat ze niet meer zo makkelijk van de motorkap af komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Vanmiddag heb ik maar eens onderhoud gepleegd. Eerst de auto door de wasstraat gereden met extra bodemwas en velgen poetsen, daarna van binnen schoongemaakt. Als extraatje kreeg de auto een behandeling op het leer van mij. Eerst schoonmaken met een lauw sopje van groene, milieuvriendelijke zeep. Daarna heerlijk ingewreven met een leermiddeltje wat ik van mijn dealer heb gehad. Om het leer in goede conditie te houden.....

Toen was ik gelukkig klaar en heb er een biertje op gedronken: dat mijn auto maar zo'n zorgzame berijder heeft! wink.gif

Alles maar gequoted want ik heb alles weer gedaan vandaag, nu net klaar met het leer overal insmeren met een of ander voedzaam product! Nu geen bier maar cappuccino!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe