Ga naar inhoud

De juiste tuner


Bouncy3
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben nieuw op dit forum maar ik heb al diverse forums en andere artikelen geraadpleegd over het chiptunen van de auto. Los van alle discussies of het wel of niet goed is voor de auto is het erg moeilijk om de juiste tuner te vinden. Ik heb al geinformeerd naar Abt, maar ik ben op zoek naar goede ervaringen (mag ook Abt zijn, maar graag ook anderen). De tuning is enerzijds voor het lekkere extra vermogen en anderzijds daarmee het voordeel dat de caravan die ik elk jaar meesleep makkelijker wordt om te trekken. Ik rijd met een 1.8 TSI. Wie helpt mij in het woud van topics?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al aangegeven in een reactie op je voorstel topic, ik zou 100% voor JD engineering gaan. Hier kun je dus de software helemaal af laten stellen aan de eigenschappen van jouw auto. Oftewel op maat chippen op de rollenbank. Dit resulteerd in een zeer mooie vermogensopbouw en optimale prestaties. ABT tuning herschrijft gewoon de software met een standaard programma. Oftewel iedere 1.8TSI krijgt exact dezelfde gegevens. Tevens is er in de vermogenstabellen van ABT veel meer sprake van een piekvermogen. ABT geeft voor mijn RS 2.0 TFSI 240pk en 350nm op, door hem bij JD op maat te laten tunen beschik ik nu over 260pk en 412nm koppel. Belangrijker vind ik echter de aanwezige hoeveelheid pk's door het hele toerengebied. Ik heb bijvoorbeeld bij 4500rpm al 250pk, tussen 5000 en 6000 is dat 260pk en bij 6500 nog steeds 250pk. Ook bij lagere toerentallen is er al aanzienlijk meer vermogen aanwezig.

Indien interesse kan ik altijd een keer mijn uitdraai met gegevens toesturen. Echter denkik dat Marco hier een perfect beeld kan schetsen aangezien hij een 1.8TSI op maat heeft laten chippen bij JD

Nog even een aanvulling; Indien gewenst zou je bijvoorbeeld ook aan kunnen geven dat je de tuning af wilt laten stellen op het trekken van een caravan. Oftewel veel koppel en pk's bij lage toerentallen en misschien wat minder pure snelheid bij hogere toerentallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Luuk,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Stilletjes had ik JD al een beetje in gedachten omdat ik daar al een aantal goede verhalen over heb gelezen. Het is inderdaad beter om het programma op de auto af te stemmen in plaats van een standaard programma wat door Abt wordt ingelezen. Als ik jouw cijfers zo zie ben ik erg gecharmeerd van het brede toerengebied waarin de pk's worden losgelaten. Dit vind ik beter dan piekmomenten. Komt misschien omdat ik een diesel gewend ben.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de 1.8 TSI rijder, dus ik wacht ook nog even zijn reactie af na zijn vakantie. Het leuke van dit verhaal is zelfs dat JD tuning ondanks de tuning op maat goedkoper is dan Abt met zijn standaardprogramma.

Bouncy, ik weet hier in elk geval wel 1 persoon met een getunede 1.8 tsi, die daar tevreden over is. Die is momenteel op vakantie, maar komt binnenkort terug en zal dan zeker op je vraag ingaan, denk ik.

Rosinfield, Ik ben erg benieuwd naar zijn bevindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bouncy, ik weet hier in elk geval wel 1 persoon met een getunede 1.8 tsi, die daar tevreden over is. Die is momenteel op vakantie, maar komt binnenkort terug en zal dan zeker op je vraag ingaan, denk ik.

And here I am... ;)

Ik heb mijn 1.8TSI (met handmatige 6-bak)na 25000 km laten tunen. Inmiddels heb ik er ruim 100.000 km mee gereden en zou ik het direct weer laten doen. Ik heb gekozen voor tuning door JD. Zonder er al te veel een verkooppraatje van te maken: die jongens weten donders goed waar ze mee bezig zijn en investeren ook voldoende tijd in jou als klant. Mijn auto is zowel voor als na de tuning op de rollenbank geweest, de tuning is dus exact op mijn auto toegespitst. Fabrieksgegevens waren 160 PK en 250 Nm. Sowieso waren die waarden voor de tuning al hoger (zoals meestal bij VAG-auto's). Na de tuning was het zo'n 225 pk en 360 Nm. Dat is de moeite... :D

De auto is echt retesnel, heeft een betere drivability en en is (bij normaal gebruik) alleen maar zuiniger op geworden. Tenzij je er een rondje Nurburgring mee doet: dan gebruikt hij 1 op 3... :blink:

Heb er net een paar duizend kilometer op en neer naar Italie op zitten, en zeker bij die lange ritten merk ik echt dat het een heerlijke auto is om te rijden. Zeker op lange stukken met druk verkeer kun je dankzij veel power en koppel gewoon lekker relaxed en schakellui rijden. Heb de laatste 500 km door Duitsland non-stop afgelegd, met een cruisesnelheid van zo'n 180 km/uur. Heerlijk!

Kortom: ik kan het je van harte aanbevelen!

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Marco,

Hoop dat je een goede vakantie hebt gehad. Bedankt voor je antwoord. Klinkt erg goed. Ik ga eens bij JD informeren. Ik heb er op dit moment 13000 km opzitten. Even wat centjes bij elkaar leggen. Zal waarschijnlijk nog wel dit jaar worden. Zodra ik de wagen heb getuned doe ik natuurlijk verslag. Kan eigenlijk niet wachten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ga voor JD!

Ik heb mijn yeti laten tunen (custom tuning) en is gemeten op de rollenbank en heeft 216pk en 351 Nm.

Maar wat belangrijker is, is het doortrekvermogen bij hoger toerental werkelijk fenomenaal.

Ik ben wel benieuwd naar de koppelcurve van Scout want bij mij kwam JD echt niet verder dan 216 pk en 351 Nm met de standaard yeti.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, lijkt me evident. Andre, scout is een rangaanduiding ogv het aantal berichten dat men heeft gepost. Daaronder staat de naam van het forum lid, in dit geval Marco02

De naam van het forumlid staat er boven in de lichtblauwe balk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien goed om een tegengeluid te laten horen? De 1.8 levert standaard 160 pk en door de turbo zijn er al vrij snel veel van beschikbaar. Het is dan ook verre van noodzakelijk om voor de caravan te gaan tunen. Die trekt ie echt wel de bergen over hoor!

Tuning moet je om andere redenen doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ mOToVe: De topicstarter zegt ook niet dat het niet kan of dat het noodzakelijk is, alleen dat het dan makkelijker gaat (en dat wil hij blijkbaar). Als ik met een caravan op vakantie ging, zou ik het ook willen. Het rijdt wel degelijk een heel stuk relaxer dan met de ongetunede 1.8TSI.

@ Andreroest: ik ga eens op zoek naar de rollenbankuitdraai, is een aantal jaren geleden dus moet even zoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Misschien loop ik wat achter, maar ik ga hopelijk deze week mijn Octavia II 1.6FSI laten chiptunen bij Vtune in Houten. Ze doen dat kennelijk voor € 250,-, all-in. Ik hoop dat daarmee onder meer de voor mijn gevoel ontbrekende zesde versnelling te compenseren die ik met dezelfde motor eerder wel had in een VW Golf. Wat meer soeplesse - gewoon in het lagere snelhedenbereik - zou ook fijn zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of bedoel je een lager toeren bereik? En een versnelling krijg je er niet bij hoor door tunen. Persoonlijk zou ik liever wat meer uitgeven en het bij een van de weinige gespecialiseerde en gerenommeerde bedrijven laten doen en niet bij zo'n bedrijf "dat alle auto's kan tunen". Ik heb me destijds uitgebreid georienteerd alvorens de stap te nemen en kwam toen na ampel beraad tot deze conclusie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een atmosferische benzinemotor tunen levert max 10pk op en dat ga je echt niet merken. Zonde van het geld.

Zie o.a. dit stukje op de site van JD Engineering:

Tuning atmosferische motoren.

Uit ervaring blijkt dat chiptuning voor atmosferische VAG motoren (motoren zonder turbo of compressor) over het algemeen weinig/geen winst geeft. Denk hierbij aan de 1.4i-1.6i/V5/FSI/SDI motoren. De vermogensstijging is vaak maar enkele pk's na de tuning. Met als gevolg dat dit op de weg zeer slecht te vernemen zal zijn.

Er zijn enkele modellen waarbij er wel verbetering mogelijk is. De modellen waarbij de tuning wel merkbaar meer vermogen oplevert worden op de website vermeld. Alle niet vermelde atmosferische motoren zijn niet nuttig om van chiptuning te voorzien.

De 1.6FSI staat niet in de lijst van modellen die door JD getuned worden. Dat zegt genoeg, lijkt me.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe