Ga naar inhoud

Koude start - hoog stationair toerental


CaseyBasey
 Delen

Aanbevolen berichten

Het feit dat de ene motor dit euvel wel heeft en de andere niet, duidt naar mijn mening op een fout. Softwarefout of een sensor die niet helemaal juiste metingen doorgeeft aan de computer? Ben benieuwd Ron waar de dealer bij jou mee komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron ben je al bij de dealer geweest. Net als jij, lees ik op internet heel veel over dit fenomeen bij verschillende merken. Soms worden toerentallen gemeld van 2000 tot 3000 omw./min bij de start om in enkele tot 30 sec weer af te nemen. Zelfs bij Porche en Mercedes. De toerentallen van rond de 1100 à 1200 zouden heel normaal zijn. Echter er is geen enkele deskundige die dit meldt, maar allemaal mensen die dat zelf ook maar ergens hebben gelezen. Veel wordt als oorzaak genoemd dat de katalisator op temperatuur wordt gebracht door extra brandstof. Dat zou goed zijn voor het milieu. Helaas niet voor m'n portemonnee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron ben je al bij de dealer geweest. Net als jij, lees ik op internet heel veel over dit fenomeen bij verschillende merken. Soms worden toerentallen gemeld van 2000 tot 3000 omw./min bij de start om in enkele tot 30 sec weer af te nemen. Zelfs bij Porche en Mercedes. De toerentallen van rond de 1100 à 1200 zouden heel normaal zijn. Echter er is geen enkele deskundige die dit meldt, maar allemaal mensen die dat zelf ook maar ergens hebben gelezen. Veel wordt als oorzaak genoemd dat de katalisator op temperatuur wordt gebracht door extra brandstof. Dat zou goed zijn voor het milieu. Helaas niet voor m'n portemonnee.

Komende maandag zet ik hem daar 's middags neer, de receptionist kent het gebeuren van de auto waar hij zelf mee rijdt, maar er is geen andere klant die het heeft (????)

Daarom hoeft hij hem niet koud te starten.

Het katalysatorverhaal heb ik ook gelezen, maar klinkt me enigszins onlogisch, het is willekeurig bij wie het gebeurt, het gebeurt wél als het 20 graden is en niet als het mín 20 vriest, eerst was het eens per week, nu om de dag.

Ik zie wel waar ze volgende week mee komen. (als ze al wat kunnen vinden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net eens even goed opgelet bij koude start. Hij gaat naar 1200 en loopt eigenlijk direct terug naar 9000. Zal het eens in de gaten blijven houden

Dat is een normale start (uitgaande van 900 i.p.v. 9000), die terugval is binnen 1 a 2 seconden.

Bij een "niet normale" start blijft hij op die 1200 hangen tot ik een verkeersdrempel en twee straten verder ben. Geloof me, als jou auto dat ook deed had je het al lang gemerkt, want hij dendert gewoon door waar anders gas loslaten genoeg was geweest om b.v. over een drempel of de bocht om te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, bij een handchoke vergat je hem zelf terug te zetten, en bij een automatische was het vaak voldoende om een keer je gaspedaal in te trappen, dan was even de spanning van het choke-mechaniek af en zakte hij meestal direct terug.

Met een choke heeft het natuurlijk niets meer te maken, zelfs bij min 20 starten auto's tegenwoordig op een normaal toerental en rijden gelijk prettig weg zonder gehort en gestoot (behalve sommigen dus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben zeer benieuwd waar de monteur mee gaat komen. Het is altijd hetzelfde liedje als je ergens mee komt waar ze geen oplossing voor hebben: "komt nooit voor, u bent de eerste........". Of: "ik zou niet weten wat het is, maaaaar het is niets bijzonders".....huh? Dat zullen we nog wel zien als je weet wat het wel is, denk ik dan. Misschien is het ook iets van de moderne techniek, maar dan moet dat wel duidelijk zijn. Bij is het brandstofverbruik weer terug naar normaal: 6,5 ltr/100km vanaf 15 km rijden (woon-werk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

"komt nooit voor" kunnen ze in dit geval echt niet zeggen, dan hebben ze nog nooit gegoogeld :lol:

Het komt bij alle VAG merken voor, als de dealer het zelf niet weet moet hij terug kunnen vallen op importeur en deze weer bij de fabrikant, al is het maar om er achter te komen of het gewoon zo hoort. B.v. om de katalysator of inlaatsysteem te reinigen na veel korte stukjes (ik noem maar iets).

Als je als klant maar het gevoel hebt een onderbouwd antwoord te krijgen, en niet "op de computer is niets te zien, dus zal er wel niets zijn".

Als het echt zo hoort, oke, dan leer ik er wel mee leven, ondanks dat ik deze manier van wegrijden niet bij een moderne auto vind passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Superb doet het een enkele keer ook dat starten met 1200, maar loopt dan vrijwel onmiddellijk terug naar 700 toeren. Normaal gesproken start op rond 900 en dan meteen terug naar 700. Geen verklaring voor. Gebeurt zowel warm als koud, zowel met meteen sleutel doordraaien als even op contact en dan door. Ik ben er op gaan letten toen er hier melding van gemaakt werd. Zie zelf geen enkele aanleiding tot ongerustheid. Zou mogelijk wel zo zijn als de motor lang op 1200 zou blijven hangen, maar da's (nog) niet voorgekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu al enkele keren de motor direct uitgezet, nadat de start begon op 1200 omw./min. Daarna gelijk weer gestart en toen normaal. Kijk dat maakt het hele verhaal nu vreemd,........ naar mijn mening. Het blijkt dan nergens voor nodig te zijn, want dan zou de herstart weer in hoger toerental zijn. Ik hou het op software of sensor-afwijkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft te maken met de uitlaatgas temperatuur/kat temperatuur.

De ECU probeert de kat snel op temperatuur te krijgen. Late ontsteking en hoger toerental brengt de kat snel op temp (dus de emissie/uitstoot sneller omlaag).

Start je een 2e keer, dan is hij al warmer door de 1e start en zal hij minder hoog stationair lopen.

Niets om je druk over te maken dus en anders gewoon een diesel gaan rijden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Race Eend in bericht 115 zegt klopt.

Ik heb net de auto weer opgepikt bij de dealer, er zijn geen storingen gevonden. Wel heb ik een goed onderbouwd antwoord wat men officieel bij de importeur vandaan heeft.

Het is inderdaad een vanwege mileu-eisen bewust ingeprogrammeerd "gedrag" om de katalysator versneld op te warmen, het inspuitmoment en ontstekingstijdstip worden verlaat en het toerental verhoogd, hij loopt dan harder, minder mooi met ook iets meer uitlaat geluid. (die van ons stottert dan helaas)

Alles is afhankelijk van een paar factoren:

  • Het gebeurt alleen bij een buitentemperatuur tussen +18 en +33 graden (vandaar dat het bij onze nieuwe auto's pas vanaf de lente speelt).
  • De auto moet minstens 6 uur stilgestaan hebben.
  • Het wordt mede bepaald door de omstandigheden en afstand van de vorige rit. (vandaar de ogenschijnlijke willekeur en de verschillen in de frequentie waarin het voorkomt bij ieder van ons)

Er mag (kan) niets aan veranderd worden omdat de auto anders niet meer aan de milieu eisen voldoet, we zullen er dus mee moeten leren leven.

Ik ben niet tevreden over het wegrijden op zo'n moment, maar wel over het antwoord van de dealer, ze hebben het serieus opgepikt en de moeite genomen een goed antwoord te krijgen waar ik wat mee kan.

Wat mij betreft is dit hoofdstuk afgesloten, volgende week gaan we aan leukere dingen denken (caravan ophalen en wegwezen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Ik rij zelf in een Seat met een 1.4tsi motor.

Heb, sinds de auto een update heeft gekregen, aan de lopende band last van het hoge statationair starten. Rij ook voornamelijk korte stukjes.

Wat bij mij werkt, is de sleutel in het contactslot steken en in 1 keer door starten. Dus niet wachten op de lampjes in het dashboard.

Schijnbaar heeft de electronica dan niet de tijd om "na te denken" over het wel of niet verhoogt starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is puur een milieukwestie.

De uitstoot wordt op dat moment gereduceerd door de rijke verbranding/ te vroege ontsteking (vandaar het pruttelen/schokken)

Los hiervan heeft dit volgens JD tuning verder geen nut.

aangepast door Inbetweener
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe