Ga naar inhoud

(te?) snel oplopende koelwatertemperatuur.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik weet van mensen met problemen, bij bijvoorbeeld koude start (of juist versneld blijven lopen, ook als de motor al warm is) dat de meter op het dash soms gewoon de juiste waarde weergeeft. Nameten van de 2 eenheden op de sensorplug geeft dan duidelijkheid dat er één van de 2 sensoren kapot is, de ander functioneert normaal, of omgekeerd alles werkt normaal voor zover te controleren, alleen de temperatuuraanwijzing op het dash klopt niet. Overigens zijn er 2 soorten dubbele sensor in omloop: een 3 draadsuitvoering (met gezamenlijke massadraad) en een 4-draads die 2 draden per sensor heeft.

 

Probleem met een enkele sensor, is waarschijnlijk dat de gemanipuleerde temperatuur, in de tijd van de introductie de ECU nog op het verkeerde been zou kunnen zetten (beïnvloeden van het signaal). Die dubbele sensor is al van vóór de canbus tijd!! Overigens heb ik het niet zelf bedacht, maar gelezen van een monteur dat het zo zit met die dubbele sensor, en eigenlijk nooit iets gezien dat er mee in tegenspraak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die dubbele sensor is al van vóór de canbus tijd!!

Dat kan ik me goed voorstellen, van vóór de CANBUS tijd, maar niet (meer) sinds dat alles over de CANBUS gaat...

Dus is er b.v. iemand die in de autodocumentatie (ELSA?) kan kijken hoe het tegenwoordig werkt?

BTW: de CANBUS is er toch al een redelijke tijd...

http://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

Ik heb nog eens ff in de beschrijving van het 1.2 TSI blok gezocht en daar zie ik 2 temperatuursensoren in het koelwatercircuit. Zowel bij de in- als de uitgang van het circuit.

Maar beiden zijn slechts enkelvoudig, aan massa en met hun signaalleiding aan de ECU aangesloten.

 

post-47-0-33631000-1372399646_thumb.png

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet bij welke motortype je hebt gezocht, en zie het ook niet zo snel in je bijlage. Tweede koelmiddelsensor zou kunnen zijn voor turbomotor met intercooler, of misschien wel voor de airco. (ik kan het in elk geval aan de hand van de bijlage niet zo snel zien)

 

Wat de dubbele sensor betreft: de sensor voor het dash is in dat geval elektrisch volledig los van het motorregelsysteem, dus de andere helft van de sensor zou je in een ander systeem kunnen tegenkomen. De enige manier om zekerheid te krijgen, is denk ik om te kijken naar het onderdeelnummer voor de sensor, en uitzoeken hoe de aansluiting is voor die sensor, of de beschrijving/functionaliteit checken.

 

:boos: Ik was even aan het kijken of ik de info ergens terug kon vinden, maar lukt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe