Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Met andere woorden we zitten de gehele avond met je opgescheept ??

Moet je je vrouw toevallig niet behagen dan ?

Geplaatst:

Ik hoop voor jou dat ze tijdens opstijgen niet sturen , dus blijft Fly by wire !

Geplaatst:

Voordat vliegtuigen vliegen, moeten ze eerst heel hard rijden en dan stijgen ze op. M.a.w. het is echt wel drive-by-wire. :lol:

En gaspedaal blijft gas geven , echt nie.....

Geplaatst:

Trouwens als je gaat zoeken naar de herkomst van 'gaspedaal'. Dat schijnt een groot raadsel te zijn.

Hoewel je in het duits ook zegt "Gib Gas!"

Meest in de buurt komt nog de verklaring van dat je met het versnellingspedaal de hoeveelheid brandbaar gasmengsel in de cylinders uiteindelijk regelt (maar dat gaat niet op voor b.v. een Tesla)

BTW: Ed; vliegtuigen sturen ook hoor...ook op de grond...

Geplaatst:

Hoewel je in het duits ook zegt "Gib Gas!"

Niet zo moeilijk, de uitvinders van de Otto - en dieselmotor heetten Herr Otto und Herr Diesel...

Wat zouden ze anders hebben moeten zeggen?

De fransen zeggen gewoon accelerer....

Geplaatst: (aangepast)

Even weer terug naar de les heren, hoewel ik overigens een warm voorstander ben van off/topic uitstapjes :)

So on the way home from work today (usually ~14km) I took the 55km route! lol

I spent a decent amount of time playing around with the throttle in the various DSG modes.

I've been becoming familiar with the D mode, with it's many "moods", to the amount of throttle that you can apply before you kick down a gear or two.

What I like about the M mode is that it doesn't matter HOW QUICKLY you push the pedal to 100% throttle, as long as you don't go past the resistance point at the 100% throttle position, you won't hit the physical kick down switch. It makes me wonder, in all the complaints about the DSG and how you can't accelerate without it kicking down and all that, whether most people actually know that there is a physical kick down switch BEYOND the position of 100% / WOT. Anyway - it makes it quite enjoyable once you realise where 100% is and find that resistance position, as you can then do torquey 80 to 100 acceleration in 5th, rather than powery 80 to 100 acceleration in 3rd which automatically occurs if you hit the kickdown button.

Also, after comments that Dave_R made a while back, I tried S mode whilst the cruise control was active. Doing 80km/h along a major 80km/h road, it was extremely amusing how THE MOMENT you touch the accelerator it drops a gear immediately. But that's just from the lightest of touches. Any more than a light touch and it drops two or three, depending on how far you push the accelerator... awesome

WOT= Way of travel dwz. de physieke mate van intrappen ( sorry, induwen) van het acceleratiepedaal ( we leren allemaal)

Hrt meest interessant van deze observatie vind ik, dat er bij de DSG automaat kennelijk 2 manieren van snel accellereren zijn:

de maximale koppelmethode, 100 % WOT

de maximale vermogensmethode met de physieke kickdownschakelaar (110 % WOT) ingeschakeld.

(ik ga nog wel even met een spiegeltje onder mijn vermogens pedaal kijken, wat zich daar allemaal afspeelt, sommigen brengen daar een kunstofblokje met nauwkeurig gespecificeerde afmetingen aan om de schakelaar, op een goedkope, begrijpelijke manier, uit te schakelen)

aangepast door hobbel de bobbel
Geplaatst:

Tjonge, verrassend. In de manual staat hier dacht ik niets over. Zal het straks eens uitproberen (wel slecht voor het verbruik natuurlijk). Zou dus eigenlijk een kickdown + zijn

Maar ik denk eigenlijk dat ik dit wel vaker heb ingeschakeld en voor mij dus kd is. We zullen zien, ik zal beide methoden uitproberen

Geplaatst:

Zo eens even de kick down plus uitproberen op weg naar Friesland. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat dit de mij bekende "normale" kickdown is. ben er n.l. altijd van uit gegaan dat je dan flink moet intrappen. Wordt vervolgd dus

Geplaatst:

Dat het tegenwoordig een simpele potmeter is kan ik wel beamen, met VCDS kan je op de % nauwkeurig de stand van je gaspedaal zien. Bovendien is je gaspedaal dynamisch, dat wil zeggen dat de auto (gaspedaal) wat inhoudt als hij koud is en wellicht zelfs tussen versnellingen anders kan reageren.

Geplaatst: (aangepast)

En Hobbel heeft gelijk tot mijn stomme verbazing. Dacht dat ik de kick down kende, maar Henk heeft idd een geheim knopje.

Op A6 en prov. weg een aantal keren uitgeprobeerd; gewoon intrappen tot de bodem leidt tot terugschakelen en doortrekken tot rond de 4000 rpm (als je vanaf 50 km per uur doet trekt hij nog wat langer door). Echter als je op de bodem zit en je trapt door, dan voel je idd duidelijk de klik van het "knopje" en trekt hij door richting de 6000 rpm. Amazing!

aangepast door Rosinfield
Geplaatst:

(down) kicken hoor! Denk echt voor min of meer noodsituaties. Bv na gedongen verblijf op vluchtstrook weer invoegen. Even oprijden tot een gangetje of 40 en dan hoppa

Of gewoon af en toe voor de lol natuurlijk

Geplaatst:

pas maar op, straks trek je door tot haast dubbel toerental wat je anders rijdt en zou je nog een handbak willen om t geluid te blijven horen wat je motor bij 6000/min produceert :)

Geplaatst: (aangepast)

Ik snapte eigenlijk al niet goed hoe je 'm boven de 4000 moest krijgen. Kan dus bijna alleen met dat maffe knopje.

Maar sneller optrekken doet hij dan denk ik nog steeds niet. Het koppel neemt niet meer toe. En of de extra pk's dan wat doen, ik weet het niet.

aangepast door CaseyBasey
Geplaatst:

Koppel blijft uiteraard gelijk maar hij kan makkelijker accelereren door de lagere versnelling, je spurt dus wel wat sneller vooruit. Denk maar aan een fiets of een handbak die je even terugschakelt alleen moet je dan wel heel snel trappen :P

Geplaatst:

Ik weet niet, juist omdat hij in een lagere versnelling blijft is het effect van extra toeren niet zo groot. Het optimale schakelmoment om zo snel mogelijk te versnellen ligt vast niet boven de 4000 toeren.

Geplaatst:

Maar goed na het vinden van dat fijne knopje in jullie DSG wagens gaan jullie dus nu eindelijk eens gebruik maken van de Turbo !

Geplaatst:

Het gaat er ook echt niet zuiniger/sneller op worden als je lang in een lagere versnelling/hogere toeren blijft, maar het is juist bij het rijden in de meest zuinige stand effectief. 100 km/u in zijn 6 en je wilt even snel naar de 120, dan gaat dit waarschijnlijk sneller met kickdown in zijn 5 (of 4) dan gewoon in zijn 6. Hangt natuurlijk af van de kracht van de motor e.d. maar het gaat om die kleine snelle sprintjes als het ware, niet om constant in te rijden...

Zoiets als een inhaalmanoeuvre, als ik met 75 (5e versnelling, cc) achter een trage slak geplakt zit en snel wil inhalen op de N-weg, dan gaat hij echt naar zijn 4 hoor :)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe