Ga naar inhoud

Fabia II staat zo vast als een huis


Ron467
 Delen

Aanbevolen berichten

De Fabia wilde gisteravond niet meer van z´n plek af komen. :blink:

Mijn oprit is behoorlijk hellend, dus gebruik ik de handrem waar hij volgens mij voor bedoeld is. Behalve in de winter, want ik weet dat dan de boel vast kan vriezen met als gevolg bovengenoemd probleem.

De P stand, om de auto ho te houden op een helling heb ik moeite mee; als het gewicht van de auto in de bak hangt, moet er behoorlijk wat extra weerstand overwonnen worden om de keuze hendel van P naar een willekeurig andere stand te verplaatsen. Dus extra belasting van bedieningsorgaan en bak. Ze zullen er best wel langere tijd tegen kunnen, maar toch.

Na wat jutteren kwam rechter achterwiel vrij, maar links bleef muurvast.

De Skoda 24 uur mobiliteitservice gebeld en jawel, binnen het half uur een behulpzame ANWB op de stoep.

Wiel demonteren en met vele hamerslagen de trommel los weten te krijgen, beetje pielen aan de remschoenbediening (handrem), maar blijkbaar is gewoon remstof voldoende om goede werking te belemmeren.

Met goede werking bedoel ik hier het weer vrij komen van de remschoenen dus.

Ongelofelijk voor een auto van nog geen jaar oud (oké al 21500 km….).

Op mijn opmerking dat ik nog steeds niet begrijp waarom pon voor trommeltjes gekozen heeft en geen schijven, antwoordde hij dat ik maar blij moest zijn………… Trommel remmen remmen beter? En zijn veel betrouwbaarder, maar in ieder geval heeft hij (de ANWB) dus normaal veel meer problemen met achter schijven die echt vast staan (niet remmen) dan trommels.

Enige nadeel van trommels is dat het remstof niet weg kan, en dit kan dus voor problemen zorgen, regelmatig schoonhouden is dus het devies.

De ANWB man heeft ook het andere achter wiel nog gecontroleerd en ook hier een slepend, aanlopen geconstateerd.

Hij raad dan ook aan dat de dealer e.e.a. schoonmaakt en opnieuw afstelt.

Dan vanochtend de dealer gebeld, in de (valse) hoop dat het deze week nog kon………..

Hallo, heeft u de handrem gebruikt ?

-Natuurlijk, daar is hij toch voor.

Ja mensen die de handrem gebruiken hebben dat probleem wel meer.

-Dus hij zit er wel op, maar je mag hem eigenlijk niet gebruiken?

Ja,nee, ja in de versnelling of P stand doen de meeste mensen.

-Bij de beurt staat ook “remmen controle”, wat gebeurt er dan?

Visuele inspectie van de voorste remblokjes en bij de grote beurt wordt de remkracht gemeten.

-Dus de trommels worden nooit geopend en gecontroleerd?

Nee meneer

-Terwijl jullie weten dat dit stof bij diverse mensen dus problemen geeft.

Ja meneer, we volgen gewoon de richtlijnen van de importeur.

-Zucht, maar u heeft deze week dus geen tijd, maar het kan dus geen kwaad?

Ja, meneer volgende week pas en het kan geen kwaad, als u de handrem maar niet gebruikt.

Volgende week heb ik geen tijd, zie het dan bij de volgende beurt wel weer

Einde telefoon gesprek.

Bij de volgende beurt eis ik gewoon dat ze dit zonder extra kosten bij mij wel even doen (veel werk is het echt niet, kan het zo zelf, maar daarvoor koop ik geen nieuwe auto), wiel eraf, torx schroefje los, trommeltje eraf, met perslucht alles schoonblazen en omgekeerd alles weer terug.

En nu maar gewoon op weg (ik #$%&>* het gewoon om het zelf te doen), als ik ergens in europa per ongeluk de handrem weer eens gebruik en de boel staat weer vast, bel ik die Skoda mobiliteitservice wel weer. Die kosten zullen wel uit een ander potje komen. :alien3:

in ieder geval niet direct uit mijn zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moest dan ook even tot een meervoud van 10 tellen

Wordt vervolgd, ga als ik weer tijd heb persoonlijk langs de dealer.

Hoop dat hij zich niet gaat verschuilen achter ; "slijtage delen meneer"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er ook nog maar een mailtje aan gewaagd (vind mezelf verbaal niet zo sterk :dizzy: )

en jawel, zojuist teruggebeld.

afspraak gemaakt voor kosteloze reiniging.

Wel eenmalig, want.................. tada :director:

Het zijn slijtage delen

Oké, deze ronde "gewonnen", later maar weer eens proberen door te dringen dat remblokjes/schoenen inderdaad slijtage delen zijn, maar alle rondom bedienende techniek niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maw als je remschijven achter hebt dan doen ze dus wel visuele controle maar omdat het pokke werk is doen ze het niet bij de trommelremmen ?

Terwijl vanwege het ophopend remslijpselstof het juist wel bij de trommel eerder zou moeten !?

Wel die monteur of die je aan de phone hebt gehad was zeker nog niet klaar met me mbt die discussie

En oke ik heb hem ook altijd in de versnelling staan, maar aan de hand van de uitspraak kunnen ze dus bij de volgende servicebeurt meteen die handrem ook wel verwijderen want tsja hij zit er wel maar je moet hem niet gebruiken !?

Ohwww heerlijk voer voor een discussie aldaar, hij was mij geweest !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Voordeel van remtrommels is dat ze enorm lang mee gaan. Nadeel is dat de remkracht veel lager is dan bij schijfremmen. Qua kosten zijn trommels interessanter. De dealer heeft hier een flinke steek laten vallen. Remcontrole houdt echt niet in dat ze alleen even naar de remblokken op de vooras kijken. (Ja....  wel als ze snel geld willen verdienen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe