Ga naar inhoud

Met Henk in de bergen


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

In Italie over heel steile bergpassen geweest en dan is het echt een genot met die DSG. Op een gegeven moment had ik steeds een RAV op mijn bumper. Na elke haarspeld gaf ik vol gas en dan was hij in de kortst mogelijke tijd een end achter. Daar valt niet tegenop te schakelen. Wel halve liter olie moeten bijvullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lekker in de bergen hè? Ik heb ook nooit het gevoel gehad tekort te komen.

Alleen deze vakantie dus een halve liter want je had pasgeleden al bijgevuld. Ik zou denk ik toch maar je dealer even raadplegen over het olieverbruik, dat waarschuwingslampje en brandluchtje. Is misschien toch iets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ga het wel melden natuurlijk. Maar het lijkt idd loos alarm geweest te zijn, sindsdien geen enkel probleem. En laatst had ik slechts een klein scheutje gedaan en nu een halve liter. Maar dat was ook wel echt een paar keer uren achter elkaar tegen die passen opscheuren (als je even verkeerd rijdt, ben je zo weer een paar uur verder, maar dan zie je weer allerlei prachtigs).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had n.b. nog alles na laten kijken, maar dit soort dingen kunnen gewoon gebeuren met die elektronica. En als er een lampje ten onrechte blijft branden, dan is dat vervelend. Maar in dit geval is het natuurlijk meer dan vervelend omdat dat programma wordt ingeschakeld. Wees dus gewaarschuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het andere topic zat ik een bericht van mij aan te vullen maar toen ik klaar was stonden er alweer een boel boven en is de aanvulling misschien ongelezen gebleven. Hier nog maar eens. Zoals anderen wel eens zeggen, just my two cents:

Waar ik een beetje bang voor zou zijn is dat de turbo het te zwaar heeft gehad en niet goed gekoeld werd na zo'n bergrit. Zelf vergat ik ook wel eens de motor even stationair te laten lopen nadat de turbo in de bergen flink aan de bak was geweest. Bijvoorbeeld als je de top bereikt hebt en even uitstapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn O2 is om onverklaarbare redenen een keer in noodloop geschoten, terwijl ik netjes 100km/h op de cruise reed (km-stand 29.000).

Lastige was dat ik net op weg was naar Papendrecht voor een afsluitend examen van een cursus, terwijl net achter Emmen de auto in noodloop ging en dan houdt het domweg op bij ca. 100 km/h!!!

Naar de dealer in Hoogeveen gehobbelt, waar ze de auto snel hebben uitgelezen en gereset. Niks gevonden en nu ben ik zonder problemen bijna 90k verder. Blijkbaar een bitje wat even verkeerd gevallen is...

Was verder op tijd voor het examen en ben ook nog geslaagd, dus dat viel allemaal weer mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je zeker een punt! Dat kan wellicht ook die geur + olie verbruik verklaren.

Geur, olieverbruik EN uitlaatgaswaarschuwingslampje: kan alle drie turbo-gerelateerd zijn.

nee, dat heb ik juist steeds wel gedaan, nadat ik dat ik meen van jou, had gehoord

Goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijna 117k, dus ik kan de dealer wel alvast bellen om een afspraak te maken.

Bij de zomercheck (112k) gaf de dealer aan dat de blokken en schijven ook vervangen dienen te worden! Hoop dat de indicatiemelding voor de remblokken niet vóór die tijd begint te jengelen!

In September maar even naar de IAA in Frankfurt om te kijken wat er allemaal in aanmerking komt voor vervanging; ik vrees dat de O3 of een Golf 7 te laat komen... S2C is natuurlijk altijd leuk, maar dan wel graag een Ambition GL. Andere optie is wellicht de volgende versie van de A3.

Ga in elk geval eind Augustus een proefrit maken in de i40...

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat olieverbruik is niet zo gek. Witte yeti meldde al eens dat hij een waarschuwingslampje kreeg en ook die man op de camping in Duitsland (o, dat had ik alleen Frank ge-smst), met zijn Yeti 1.8, vertelde dat hij op vakantie ook ineens hoog nodig moest bijvullen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Henk: A3 is veel te klein met 2 kinderen ook nog eens + sleurhut. i40 zal het ook niet worden ook al is het een lel van een wagen! S2GL amb bl is de enige echte voor je tenzij je weer in een O2 stapt met DSG, hahaha!

aangepast door Wasmachineman
Link naar reactie
Delen op andere sites

We wachten het af... Eerst maar eens rondkijken en orienterend proefzitten op de IAA!

Olieverbruik zal wel samenhangen dat je de auto op vakantie toch net even iets anders gebruikt...

Aangezien ik een pompverstuiver gewend ben, staat er bij altijd een litertje achterin!

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf on topic, het gedrag van Henk in de bergen en de daarop volgende storing :

Op grotere hoogtes is de soortelijke massa van de verbrandingslucht een stuk minder. (minder kilogrammen beschikbaar)

De gas/lucht verhouding is, ondanks de turbo blower , daardoor uit balans en dit wordt (soms) opgemerkt door de lamda sensor in de rookgassen.

Bij een te groot aandeel van overbrande brandstof in de uitlaatgassen, kan de katalysator dit niet meer aan en wordt "beschermd" door het motormanagement en

wordt er een veilige stand gekozen, een "arm"mengsel.

Dit rijdt voor geen meter, maar je kunt langzamer rijdend, de garage halen.

EN ER GAAN NATUURLIJK ALARMLAMPJES BRANDEN, TERECHT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar op een snelweg rijden wil niet zeggen, dat je daarmee automatisch op Hollands niveau van 0 NAP rijdt,

op weg naar het warme zuiden verschuift de komma geleidelijk 3 naar rechts.

De dichtheid van de aangezogen verbrandingslucht wordt daardoor minder en als het dan ook nog eens > 30 °C is neemt de dichtheid nog eens extra af.

Kortom de motor krijgt ademnood, het aandeel onverbrand in de uitlaatgassen neemt toe en kan daarbij de rookgassensor (lamdasensor) tijdelijk, of wat later "vergiftigen"

Wat de tijdsvertraging precies is, weet ik niet, maar ik kan me voorstellen, dat er wel een tijdsvertraging is ingebouwd, zodat je niet op de Brennerpas ineens geconfronteerd wordt met een halvering van je motorvermogen, alleen om je katalysator te sparen.

Over een maand ga ik naar Zwiterland (Zermatt) om daar een bruiloft te vieren en zal ik, na de bevindingen door Rosinfield opgedaan,extra opletten, wat er dan onder de motorkap gebeurt.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

In September maar even naar de IAA in Frankfurt om te kijken wat er allemaal in aanmerking komt voor vervanging; ik vrees dat de O3 of een Golf 7 te laat komen... S2C is natuurlijk altijd leuk, maar dan wel graag een Ambition GL. Andere optie is wellicht de volgende versie van de A3.Ga in elk geval eind Augustus een proefrit maken in de i40...

Hey, leuk! Ik ga waarschijnlijk ook twee dagen die kant uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelweg rond Venetië zal niet zo gek veel afwijken van NAP, aangezien dit peil maar enkele decimeters afwijkt van het peil wat in die hoek gehanteerd word: zeeniveau van Triëst of Genua...

http://nl.wikipedia....%C3%BCber_Adria

Volgens mij begint m'n auto nog niet te sputteren als ik over een viaduct rijd... ;)

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Italie over heel steile bergpassen geweest en dan is het echt een genot met die DSG. Op een gegeven moment had ik steeds een RAV op mijn bumper. Na elke haarspeld gaf ik vol gas en dan was hij in de kortst mogelijke tijd een end achter. Daar valt niet tegenop te schakelen. Wel halve liter olie moeten bijvullen

Aan de DSG zal het niet liggen, maar vol gas geven in "dunne" berglucht ?

Sorry Rosinfield, dat je openhartigheid zo onder het (technische) vergrootglas wordt gelegd.

Storingen dienen toch uitgezocht en verklaard te worden.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe