Ga naar inhoud

Verschil verbruik met/zonder airco


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Voorheen met mijn O2 2.0 TDI kon ik eigenlijk geen meetbare verbruiksverschillen ontdekken of ik nou met of zonder airco aan reed.

Zelfs bij 35 graden buitentemperatuur en de climatronic op 22 ingesteld (en er behoorlijk wat koude lucht het interieur ingeblazen werd) zag ik geen tot nauwelijks verschil tijdens het rijden (terwijl de auto op een vlakke weg met cc aan reed) in de verbruikscijfers op de maxidot.

Nu met mijn Roomster is dat wel ff wat anders! :blink:

Het is vandaag behoorlijk aan de temperatuur buiten (30 graden) en op een rechte weg, de auto op de cc met ca. 85km/h, geeft de maxidot 18km/l aan als de climatronic met AC aan staat (op 22 graden) versus 21km/l als de AC uit staat. Dit heb ik getest op een lang recht stuk van ca. 30km lengte.

Hoe zijn jullie ervaringen?

Geplaatst:

Moet je zeggen dat ik er toevallig vanmiddag op gelet hebt en kon met mijn woon werk verkeer ritje eigenlijk geen verschil zien tussen vandaag en andere dagen !

En gewenste temp stond ingesteld op 20 graden celcius boven nul uiteraard !

Geplaatst:

Ik heb er nog niet nauwkeurig naar gekeken, maar wat me wel opvalt is dat het verbruik tijdens de eerste km volgens de BC veel hoger is als ik de airco aan heb. Eenmaal een eindje op weg heb ik geen opvallende verschillen gezien maar er ook geen onderzoek naar gedaan.

Geplaatst:

Waar is in NL een weg die 30 km recht is????

Dus gelijke omstandigheden qua wind mee, tegen, of van opzij .

Mijn waarneming is analoog aan die van Ed en Kees, geen merkbaar verschil.

Geplaatst:

De Oostvaardersdijk langs het Markermeer, die is echt heel errug recht

Ik heb zo'n idee, dat naar verhouding een licht motortje meer moeite heeft om de airco compressor mee te trekken dan b.v. een zwaar dieselblok.

Geplaatst:

Heb zelfde blok , alleen 200cc meer maar ook weer hogere cw waarde.

Dus dan toch die voet ?

Geplaatst:

Dus dan toch die voet ?

Voet? De auto rijdt op cc... Juist dan kun je aan allerlei knopjes zitten, zonder dat er maar iets verandert aan de ingestelde snelheid. En ongeacht wat Menno beweert, zo stabiel als de cc de snelheid regelt (op een rechte, horizontale weg) kun je het zelf echt niet.

Geplaatst:

Dat beweer ik ook niet hoor Erik, dat snap ik ook wel dat dat niet kan. Maar ik denk dat ik redelijk in de buurt kom.

Merkte overigens laatst wel degelijk verschil toen mijn grote teen was uitgeschakeld

Geplaatst:

nee, minder! Vond dat wel grappig, want dat had ik me niet gerealiseerd voor die tijd, dat je blijkbaar je grote teen daarbij gebruikt. Merkte het vnl bij parkeren

Geplaatst:

Ik heb der ook wel eens op gelet en bij is er eigenlijk geen verschil (1.9 TDI).

Waar ik wel redelijk veel verschil merk zijn de verschillende soorten asfalt. Als ik op de A12 rijd richting Den Haag zijn er een aantal stukken met verschillende soorten asfalt en daar zie je het verbruik best verschillen.

Geplaatst:

. Als ik op de A12 rijd richting Den Haag zijn er een aantal stukken met verschillende soorten asfalt en daar zie je het verbruik best verschillen.

Leuk om te lezen, ik hoor wel t verschil, maar heb eigenlijk nooit naar t verschil in verbruik gekeken bij de verschillende asfaltsoorten.

Heb jij enig idee? Open asfalt zuiniger, of stiller asfalt? etc?

Geplaatst:

Een eenvoudige manier om het verbruik van de AC vast te stellen, is in stationaire toestand.

De maxidot schakelt dan automatisch over van bijvoorbeeld km/ltr naar verbruik per uur.

Als je onder deze omstandigheden de AC aan of uit zet , zie je de extra bijdrage van de AC in verbruik per uur

Vandaag ga ik dit eens uitproberen bij 32 °C en ditmaal de cijfertjes opschrijven,

iemand anders kan dit natuurlijk ook doen.

Geplaatst:

Een eenvoudige manier om het verbruik van de AC vast te stellen, is in stationaire toestand.

De maxidot schakelt dan automatisch over van bijvoorbeeld km/ltr naar verbruik per uur.

Bij een Yeti wellicht wel, maar bij mijn Roomster niet. De maxidot geeft bij stationair draaien gewoon een paar streepjes als verbruik aan.

Bovendien zul je zien dat als je langer stilstaat het verbruik dan gaat oplopen (als er correct gemeten wordt), want de rijwind (= koeling) ontbreekt, met als gevolg dat even later de fan voor de radiator van de koelvloeistof aanslaat. In auto's met climatronic zie je voorin vrijwel altijd twee condensors zitten met meerdere fans. 1 x voor de climatronic, 1 x voor de motorkoeling.

Geplaatst:

die streepjes heb ik wel bij de start, maar daarna zie je dacht ik wel verbruik bij stationair draaien, als je een tijdje gereden hebt. Maar ik heb geen maxidot

Geplaatst:

Het is geen rocketscience, een airco compressor draait (als deze aanstaat) mee met je multiriem, als de airco uitstaat draait ie niet mee, daar zit een slimme koppeling op. Vandaar ook het econ knopje om hem bewust uit te zetten. Het spreekt voor zich dat dit extra belasting voor de motor met zich meebrengt en dus ook extra verbruik..

Wisten jullie dat we een hele berg rot weer krijgen vandaag?

Geplaatst:

Als ik de airco aangooi terwijl er nog een groot verschil is tussen de werkelijke en de gewenste temperatuur gaat de airco op "high". Het verbruik neemt dan ngeveer een 0,5- 0,6 liter per 100 km toe volgens de display. Toetsten door aan / uit zetten...

Als het binnen op temperatuur is, is het meer bverbruik ongeveer 0,2 l.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe