Ga naar inhoud

Mijn ergernissen top 3 in het verkeer


PC-fre@k
 Delen

  

32 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Aanbevolen berichten

  • 7 maanden later...

Te langzaam rijden, dat is eigenlijk toch wel het ergste. Ik kan daar bijzonder slecht tegen. Onnodig links rijden valt daar eigenlijk onder. Het probleem is in de weg rijden, en dat kan op twee manieren opgelost: naar rechts gaan of gas bijgeven.

Ik kon nooit met een rotgang aangesjeesd, maar in gevallen van aanhoudend gedraal veroorloof ik mij toch ook wat communicatieve gedragingen die vast wel als irritant ervaren zullen worden voordat er EIN-DE-LIJK eens iets met dat gaspedaal gedaan wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te langzaam rijden...

Wie definieert wat 'te langzaam' is? Het is altijd in de perceptie van die ander... :dontgetit:

'te snel rijden' kan ook een criterium zijn.

Misschien heeft diegene die vindt dat die ander 'te langzaam' rijdt, wel TE veel haast. En is gewoon niet op tijd weggegaan.

Net zoals je bumperklevers hebt bij je voorbumper en bij je achterbumper...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

O jee,

de "er-zit-een-subjectief-randje-aan-en-dus-bestaat-het-fenomeen-niet!"-redenering..... Je kan altijd kletsen over grijze gebieden, maar je hebt genoeg figuren waarbij het evident is dat de door hun gekozen snelheid echt te langzaam is.

Bijvoorbeeld continu 60 op een 80 km-weg, dat is te langzaam. 30 op de 50-weg die doorgaande route is ook te langzaam.

Krijgen we natuurlijk nog minstens 20 postjes met "Ja maar je hebt ook nog factortje dit en factortje dat zoals..... en dan is het juist heel verstandig om...." Het zal wel over mist gaan, over gladheid, en voor je het weet zit je te lullen van aardappeloogst tot winterbanden, maar feit is en blijft dat er genoeg slome duikelaars elke dag weer demonstreren dat er snelheden bestaan die zowel jij als ik te langzaam vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh al die postjes had ik geheel niet in gedachten

Dacht meer in de trant van als ik op een weg van 80 geen 80 rij ben ik niet in overtreding en ik mag daar als IK dat wil gewoon 60 rijden.

En heb je er last van ?? ja is mogelijk, dan moet je het geduld maar even opbrengen om te wachten tot je er langs kan op een verantwoorde manier !

En dit geld uiteraard ook voor de andere snelheids gebieden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat het handig is om harder dan je rechtse buurman te rijden, in die verstande dat er niemand binnen 2 sec. voor je rijdt. Zo niet, naar rechts gaan zodra je er auto er fatsoenlijk tussen past.

1 baans weg; Adviessnelheid van 100 km uur? En er is geen bezwaar om 100 te rijden (aanhanger, benzine bijna op, auto verrot)? Hou je dan aan die snelheid. Wat handig is, weet wat die gekke vierkante blauwe borden met een autootje betekenen.

Groene pijlen boven de weg? Kies de meest rechtse en ga eronder rijden.

Iemand haalt links in, en kan zomaar 2 banen naar rechts gaan? Kies dan de meest rechter baan.

Je ziet langzaam een neus van een auto in je rechterruit voorbij komen? Controleer dan of je voet nog wel goed op het pedaal duwt, haal zo nodig het voortuig (rechts van je) weer in en ga er op gelijke snelheid voor rijden totdat je het probleem hebt opgelost.

Ooit afgevraagd waarom niemand in je directe omgeving op die rechter baan ziet rijden? Dat is de minderwaardigheids baan, daar ga je rijden als je ego niet groot genoeg is om links te blijven rijden.

Dat knipperstokje kan handig zijn, maar als je zeker weet dat je stoer genoeg bent ga je gewoon waar jij wilt.

Wat ik me dan afvraag, wat nou als er mensen zijn die graag uiterst links rijden i.p.v. rechts (A)

aangepast door PC-fre@k
typo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht meer in de trant van als ik op een weg van 80 geen 80 rij ben ik niet in overtreding en ik mag daar als IK dat wil gewoon 60 rijden.

En heb je er last van ?? ja is mogelijk, dan moet je het geduld maar even opbrengen om te wachten tot je er langs kan op een verantwoorde manier !

En dit geld uiteraard ook voor de andere snelheids gebieden

Nee, het is niet verboden. Maar niet alles wat niet verboden is, is daarmee ook fatsoenlijk. Als het niet te druk is, is er ook niks op tegen om je eigen snelheid te kiezen. Maar als het wel te druk is om in te halen, dan is het ronduit asociaal om de medemens in de weg te rijden en onnodig met vertraging op te zadelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het te druk is om in te halen dan is het associaal om de medemens in de weg te rijden ?

Is het dan juist niet zo dat ook de haastige hazen met petjes zich ook maar moeten aanpassen en dus gewoon achteraan moeten sluiten ?

Waar ik me altijd het meest druk om maak is dat anderen maar vinden wat ik moet doen of wat ik verkeerd doe zonder eens naar hun eigen rijgedrag te kijken !

En als ik een acco met een bloedsnelheid zie aankomen in de spiegel dan ga ik juist naar links om in te halen en gaat hij maar in ze HO ankers en ga ik echt niet harder voor zo'n persoon rijden !

En ja als ik dan die vingers erbij zou krijgen die ik toegestoken krijg dan had ik nu al jaren lang meer dan me 2 handen gehad !

Wat ik wil zeggen is dat niemand mij kan verplichten om de max aangegeven snelheid te moeten rijden !

Al lijkt dit heden ten dagen wel de trend te zijn !

Want iedereen heeft maar haast omdat ze anders te laat zijn !

Maar het komt niet in hun botte hersens boven om eens een 10 of 20 minuten eerder te vertrekken van huis zodat ze zich ook eens als een heer of dame kunnen gedragen in het verkeer omdat ze dan ook alle tijd hebben !

Maar goed zie en merk dat ik hier een iets andere mening heb dan menig andere weggebruiker !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed, ga jij voor mij rijden met 60 waar je 80 mag dan gebruik ik wel wat groot licht om je wakker te schudden? Op de snelweg mag je heus wel wat langzamer rijden hoor want dan kan ik een baantje opschuiven naar links om je in te halen! Maar op een provinciale weg gaat dat niet zo makkelijk, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, op een drukke provinciale weg is er maar 1 smaak, en dat is 80. Op een drukke snelweg met 2 banen zijn er 2 smaken, tussen de vrachtwagens of 120. Mensen die gaan inhalen met 105 vind ik ook asociaal.

Ouden van dagen die zich kunnen veroorloven niet meer in de spits te hoeven rijden begrijpen kennelijk niet dat tuning nog niet maakt dat je door een andere auto heen kunt rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frank daar gaat het niet om.

Je zal mij daar echt niet 60 zien rijden

Het gaat bij mij erom dat anderen willen bepalen dat ik daar 80 moet rijden omdat dat de snelheid is die daar klaarblijkelijk dan maar gereden moet worden.

Daar heb ik een gruwelijke hekel aan ! Ik bepaal zelf of ik 80 wil rijden via de GPS of dat ik 75 rij via die zelfde GPS.

En hoe vaak ik het niet meemaak dat ik volgens de GPS al precies 80 rij en men me nog wil opduwen, ja mieter op zeg !

Als er 500 meter verderop dan een flitspaal staat betalen die opdouwers hem toch ook niet voor me omdat ik aan hun wensen heb voldaan !

Wat mij ergert is dat de verdraagzaamheid op de weg is verdwenen, dus dat als opa en oma ook nog mobiel kunnen wezen en dat volgens de wet ook nog mogen bijkans van de weg worden gedrukt door de onverdraagzamen.

Wil die onverdraagzamen wel eens zien als ze zelf dik met pensioen zijn en blij zijn dat ze nog kunnen en mogen rijden en ZIJ dan de berm ingedrukt worden of vingers krijgen toegeworpen !

En daar zit mijn opvatting over dat met de snelheid, zonder iemand hier persoonlijk hier op aan te spreken !

Zit zelf zakelijk als prive ook dagelijks op de weg, en heb ook een periode gehad dat ik overla dwars doorheen moest.

Maar als je met een beetje gezond verstand kijkt, dan kom je er achter dat je er niets mee opschiet met dat hele gejaag op neerlands wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meesten oude van dagen snappen dat ook prima, en gaan lekker buiten de spits rijden. En op die momenten is er ook ruimte om een andere snelheid te kiezen zonder de medemens in de weg te rijden. Daar heb ik ook echt geen probleem mee.

Je groot licht in stelling brengen vind ik prima als het om een verschil tussen 60 en 80 gaat. Bij 79,3 en 80 is het natuurlijk onnodig jagen enzovoorts. En dan heb je nog het grijze gebied inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook zoiets waar ik me soms kwaad om kan maken.

Die oudjes moeten maar buiten de spits gaan rijden.

Of de weg alleen in die tijden van hun is ??

Maw ook weer zo'n vorm van onverdraagzaamheid van de medemens !

En is niet persoonlijk hoor Skoody omdat je toevallig er over begint !!

Maar laten we eens met zijn allen een ieders rijstijl accepteren en ons eens meer druk maken over die gasten die zitten te bellen in een dure wagen zonder carkit

Die als idioten over neerlands wegen razen en denken dat ze god zijn !

Die met een slok achter het stuur gaan zitten ( komt nog vaker voor dan je denkt ) en een ieder in gevaar brengen

Die achtelijke die zo nodig over de vluchtstrook moeten als ze in een file staan, omdat ze simpelweg te laat van huis zijn vertrokken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reactie van Ed (#36/39) is precies het beeld wat ik bij de gemiddelde voor mij irritante weggebruiker heb. Misschien heb ik er zowaar ook meteen een 'te pakken' dan die ik geactiveerd heb door mijn confronterende tekst? En dat terwijl ik dat niet geheel verwacht had... Onthoud overigens wel dat ik het in deze post niet specifiek reageer op jou (als persoon) Ed. :)

Een ander hoeft hen niet te vertellen hoe het werkt en of moet. Maakt niet uit of dit komt doordat het in de wet staan, je het geleerd hebt, het fatsoenlijk is, verdraagzaam is, verantwoordelijk is... Nee, gewoon doen wat jezelf wil en waar jij je fijn bij voelt. Niet laten beperken door anderen, niet laten opdringen en al helemaal niet laten corrigeren.

En dan nog zeggen dat de ander zich wel moet onderwerpen aan hun gedrag. Lekker sociaal is dat!?

Iedereen rijdt weleens met een bepaalde pet op. Lekker relaxed, of die dag dat je echt even vaart wil maken.

Waarom kan een ieder die een rustige rit wil dan niet gewoon rechts rijden zoals voorgeschreven, inhalen zodra dat kan maar dan wel inhalen zoals geleerd, invoegen met de snelheid van het verkeer op de rechterbaan, de parallelweg nemen waar je max 50 mag?

Dan kan een ieder die wat meer vaart wil maken wat harder rijden, hoeft men niet steeds in de ankers voor mensen die hen niet willen laten passeren, niet elke 200meter van baan te wisselen, hoeven de vrachtwagens niet op de 2e baan te komen omdat er iemand met 60 invoegt,   en kan je gewoon 100 rijden op een 100km weg.

Bumperkleven op een 1-baansweg is natuurlijk zinloos. Hoewel ik toch eigenlijk wel een bordje zou willen hebben om de mensen te laten weten wat op dat moment de toegestane snelheid eigenlijk is. Op de N-weg hier in de buurt weet echt de helft niet dat je 100 mag. Hopeloos, zeker op zondag.

Te hard rijden is ook zinloos, echt veel schiet je er vaak niet mee op. Maar om ze nou meteen klem te rijden door met opzet in te halen terwijl je de auto aan ziet komen? Volgens mij verlaag je jezelf dan tot een heel ander niveau.

Klik hier boven om alle tekst weer te geven.

Kortom, waarom kunnen de mensen die relaxed rijden en de mensen die vaart willen maken niet SAMEN rijden? Als de langzame zich wat aanpassen aan het verkeer dat sneller rijdt (zoals de Duitsers gelukkig wel doen - :notworthy:) en de hard rijders zich daar een eind vandaan houden op de linkerbaan en daardoor niet kleven of zonder richting van baan wisselen. Dan is er toch helemaal niks aan de hand?

Iedereen kent vast wel de verhalen van mensen die uit frustratie allerlei idiote dingen doen. Zoals na een actie zoals Ed die beschrijft, de persoon inhalen en VOL in de ankers gaan, ABS in werking, rook onder banden vandaan, BOEM kettingbotsing, gewonden, doden... Was dat de bedoeling? Ik vind het persoonlijk in alle gevallen een zeer domme nutteloze actie.

Wat mij betreft is hetgeen we nu bespreken precies de reden dat 130 in Nederland eigenlijk niet haalbaar is. Terwijl ik tijdens mijn ritjes in Duitsland hier nooit problemen mee heb gehad, iedereen denkt aan elkaar. Zowel de hard rijder als diegene achter de vrachtwagen. Frankrijk is weer een heel ander verhaal, zeker in de vakanties, en wie voegen daar dan met 60 in? Ja, precies, die gekke Nederlanders met sleurhut (en ja, daar reden we zelf ook mee met de toegestane max. snelheid).... Zucht :(

Begin bij jezelf zeggen ze weleens. Als iedereen nou eens het boekje met de theorie (een recente versie :) ) open slaat en begint met de beginselen dan kan je best met elkaar de weg delen. Knipperlichtjes gebruiken (o.a. rotondes/snelweg), rechts aanhouden, manier van invoegen/inhalen.

p.s. excuus voor het lange verhaal :o

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je noemt dat een domme actie maar ik zou daar nog een stapje verder in willen gaan. Ronduit strafbaar om dergelijk gedrag te vertonen!

Dat geldt ook voor de onnadenkende die bij het aanstormen van een andere weggebruiker maar naar links gaat om hem af te remmen. Eigen rechter spelen is zeker niet de bedoeling en juist dit gedrag lokt een even verkeerde reactie uit.

Of het even de rem aantikken? In een dergelijke situatie kun je beter een ander pedaal even licht indrukken. Wel zo sociaal. Of blijf gewoon achter de auto rijden die je al minutenlang aan het inhalen bent: blijkbaar was je inhaalactie al even onnodig als je reactie op het achteropkomende verkeer..

Het klinkt wellicht alsof ik die bumperklever ben maar dat is zeker niet zo.. Ik zie dergelijke dingen echter veel te vaak gebeuren en dan rij ik daar in de buurt als mogelijk onderdeel van die kettingbotsing. Dus gedraagt u beiden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is exact wat ik ook wilde zeggen. Het frappante vind ik n.l. dat beide discussianten er blijkbaar zelf geen enkele moeite mee hebben om resp. het groot licht in stelling te brengen of expres naar links te gaan voor een aanstormende aso. Dit terwijl dit toch wel degelijk ook onnodige irritatie oproepend en de veiligheid in gevaar brengend gedrag is. En de oplossing voor dit alles? Gewoon eens even rustig over nadenken en dan tot de conclusie komen dat het eigenlijk nergens over gaat en dat het wel zo relaxed is om gewoon een beetje te geven en nemen en aso's te negeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens kan ik me voorstellen dat het gebruik van cruise control de neiging tot dit soort ergernissen verergert. Je word dan iedere keer dat een dergelijke situatie zich voordoet immers gedwongen tot het uitschakelen en opnieuw aanzetten ervan, terwijl de chauffeur zonder zo'n apparaat slechts hoeft te reageren met wat subtiele rechtervoet-bewegingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geven en nemen!

Hoe dan ook heb ik wel het idee dat veel mensen steeds meer voorschriften/regels gaan negeren. Zeker op 4-baans wegen zoals de A2. Er zijn weleens mensen die 100-110 rijden en niet van de 2e of 3e baan vandaan komen. En als ik er dan als bijrijder naast zit als iemand zoiets doet vraag ik ze waarom , waarop vrijwel altijd 'Oh, ja...' volgt :doh: . Mensen zijn helemaal niet actief met het rijden bezig, althans niet voor wat betreft rijgedrag. :drive1:

Mooi verhaal is misschien dat mijn externe collega een keer mega zat te bumper kleven. we komen elkaar op de A28 tegen en communiceren even. Hij vervolgt zijn weg op de A28 en ik via een N weg. Ik heb heerlijk relaxt 80 gereden op de CC, hij heeft zigzaggend zitten kleven. Hij stapt in de parkeergarage uit zijn auto, ik vroeg hem waarom hij er zolang over deed met mijn hand aan de deur van het trappenhuis... Scheelde mij frustratie, brandstof, tijd, evt. boetes en ik had een veel mooiere route :)

Ik rij regelmatig met de CC aan en heb daar helemaal geen last van, niet op de relaxte routes en ook niet op de stukjes dat ik eens wat meer vaart wil maken. Ik gebruik gewoon de knop van de CC om even wat gas bij of terug te nemen en desnoods tijdelijk even geen gas te geven en hem later weer te activeren op de laatste snelheid. Gas bij geven kan altijd natuurlijk om even snel iemand in te halen, dat is ten slotte de bedoeling van inhalen zoals al gezegd. Dan heb je ook nog dynamische CC, dat zal hier nog veel beter op in spelen. Heb hier helaas geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een 'aardige' belevenis in het kader van het bumperkleven...Jaren geleden, we komen terug van een wintervakantie uit Oostenrijk. Het is avond, donker, nat, druilerig weer.

Weekend, dus geen LKW's op de weg.

We rijden op het laatste stukje Autobahn vanuit Aachen richting de NL grens. Zit er al een poosje een duitser achter me te drammen dat 'ie er voorbij wilde. Maar het was behoorlijk druk en er was gewoon geen gaatje om naar rechts te gaan en voor me was de weg ook helemaal vol. Regelmatig harder/zachter optrekken/afremmen, afijn, je kent dat wel.

Op een gegeven moment begon 'ie zo dicht op me te rijden (en z'n knipper maar constant aan), dat ik toch een klein gaatje aan de rechterkant pakte, was wel net aan, maar dan was ik in ieder geval van hem af.

En wat doet die ongelofelijke eikel?

BTW: hij had twee kinderen op de achterbank, vol met bagage, ook duidelijk een vakantieganger.

Hij geeft gas om mij voorbij te duiken, kijkt mijn kant op (naar rechts dus), en ziet op datzelfde moment NIET dat er voor hem geremd werd (op de linker rijstrook, want daar zitten al die rem/optrekidioten) en knalt er vol in!!

Pats, klap. En in één keer zie ik in mijn achteruitkijkspiegel de hele linker rijstrook als in een harmonica beweging in elkaar schuiven en tot stilstand komen. Wij, op de rechterrijstrook reden gewoon door met de rest van het verkeer.. en 15 minuten later reden we bij Heerlen de grens over.

Hoorde trouwens op de Verkehrsinfo van de duitse radio dat er een ongeluk gebeurd was en dat de linkerrijstrook versperd was...

Wat een sukkel! En anderen meenemen in z'n gedram en gehaast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe