Ga naar inhoud

Daar gaan we weer.................


Octa Collection
 Delen

Aanbevolen berichten

In Den Haag zijn ze flink bezig met bedenken hoe de toekomst van de autobelastingen eruit gaat zien. Eind juni weten we het. Zowel Bovag-RAI als de ANWB hebben inmiddels aan Financiën laten weten wat zij vinden dat er moet gebeuren. De MRB-vrijstelling moet verdwijnen, en anders betalen voor mobiliteit moet terug op de agenda. Dat de autobranche helemaal niet blij is met de huidige belastingvrijstelling voor zuinige auto’s en er daarom vanaf willen schreven we al in februari. De invloed op de verkopen is te groot, vindt men. Ook de ANWB blijkt tegen de vrijstelling. “Wij zijn tegen een nultarief, want dat betekent enkel dat andere mensen voor die niet betaalde belasting opdraaien”, aldus een woordvoerder van de Bond. Bovag en RAI maken het in hun voorstel nog concreter. “Per 2014 moet voor iedere auto MRB betaald worden naar gewicht”, vinden de brancheverenigingen.” Dat geldt dus ook voor de auto’s die op dit moment zijn vrijgesteld van MRB. Voor zowel de BPM als voor de fiscale bijtelling pleit men vervolgens voor een glijdende schaal, zodat een auto die 1 gram CO2 boven een norm zit, niet meteen onverkoopbaar wordt. Ook moet de totale belastingdruk omlaag. “Op dit moment behoort Nederland tot de landen in de EU met de grootste autobelastingdruk", schrijft men. "De autobelastingdruk moet daarom eerder dalen dan stijgen richting 2020.”

Voor de langere termijn pleiten alledrie de verenigingen voor het invoeren van betalen voor gebruik in plaats van bezit, tot voor kort synoniem aan de kilometerbeprijzing. Iets wat door dit kabinet is afgeschoten: in het regeerakkoord staat letterlijk: 'er komt geen kilometerheffing'. “Er blijkt in de praktijk geen beter instrument te vinden met dezelfde of grotere positieve effecten op de bereikbaarheid en de milieudruk”, schrijven Bovag en RAI. “Wij zijn er daarom van overtuigd dat duurzame (auto)mobiliteit uiteindelijk enkel mogelijk is, als de autobelastingen op langere termijn worden verschoven van het bezit naar het gebruik van auto’s, bijvoorbeeld via een vorm van variabele beprijzing.”

“Wij waren altijd voorstander, dat is nooit veranderd”, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal. “Alleen is het in de politiek nu compleet onbespreekbaar. Wij proberen het desondanks op de agenda te houden.”

De ANWB brengt het genuanceerder, maar zit op dezelfde lijn. “Een meerderheid van onze leden (68%) vindt dat principe eerlijker dan het betalen van een vaste belasting voor de aanschaf en het bezit van de auto. Het realiseren van zo'n betaalsysteem blijft voor de ANWB dan ook het einddoel”, schrijft de Bond aan de staatssecretaris. Volgens woordvoerder Ad Vonk betekent dat niet dat de ANWB per se voor kilometerheffing is. “Iedereen denkt dan meteen aan het voorstel zoals het er lag, en het is duidelijk dat onze leden daar veel bezwaar tegen hadden. We zeggen op voorhand geen ja en geen nee tegen een bepaald systeem. Als je ja zegt, is de discussie over, als je nee zegt mag je niet meepraten.” Voor leaserijders is de Bond concreter: "De huidige bijtelling bevat geen prikkel tot bewuster autogebruik. Daarom pleiten wij ervoor om deze kabinetsperiode ruimte te creëren voor het bijtellen per kilometer”, zo schrijft de ANWB.

bron

Wat vinden jullie de meest eerlijke / beste manier van kilometerbeprijzing?

Ikzelf ben voorstander van het te verwerken in de benzineprijs, geen kosten voor bezit, rij je veel en tank je veel betaal je daar ook voor.

Rij je weinig (zoals ik) betaal je minder, heb je een zuinige auto? Merk je dat ook terug in je autokosten.

Geen gedoe met elektronische kastjes, tolpoortjes en dat soort systemen, kost een vermogen om aan te leggen.

En alle buitenlandse auto's betalen dan ook voor hun gebruik op onze wegen. (als ze hier tanken natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vinden jullie de meest eerlijke / beste manier van kilometerbeprijzing?

Ikzelf ben voorstander van het te verwerken in de benzineprijs, geen kosten voor bezit, rij je veel en tank je veel betaal je daar ook voor.

Rij je weinig (zoals ik) betaal je minder, heb je een zuinige auto? Merk je dat ook terug in je autokosten.

Geen gedoe met elektronische kastjes, tolpoortjes en dat soort systemen, kost een vermogen om aan te leggen.

En alle buitenlandse auto's betalen dan ook voor hun gebruik op onze wegen. (als ze hier tanken natuurlijk)

Lastig met het internationale verkeer. De brandstofprijzen in de omringende EG-landen zouden dan giga uiteen gaan lopen en dat doet de grenstankstations geen goed omdat grensbewoners dan over de grens gaan tanken.

En wat als je in NL woont en in Duitsland/België werkt?

Waarom moet NL weer een afwijkend systeem hebben tov de omringende landen/

Harmoniseer het en alle EG landen zijn gelijk en heb je geen gesodemieter met allerlei regelingen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vinden jullie de meest eerlijke / beste manier van kilometerbeprijzing?

Ikzelf ben voorstander van het te verwerken in de benzineprijs, geen kosten voor bezit, rij je veel en tank je veel betaal je daar ook voor.

Rij je weinig (zoals ik) betaal je minder, heb je een zuinige auto? Merk je dat ook terug in je autokosten.

Geen gedoe met elektronische kastjes, tolpoortjes en dat soort systemen, kost een vermogen om aan te leggen.

En alle buitenlandse auto's betalen dan ook voor hun gebruik op onze wegen. (als ze hier tanken natuurlijk)

Ik vind het verwerken in de brandstofprijs prima! Wegenbelasting schrappen dus! We hebben een Fiat Panda prive en die zuipt niet echt veel dus we zullen wel quit spelen want mrb van dit ding is ook nihil! Maar ik ben benieuwd hoe ze de leaserts gaan aanpakken. Dat ben ik dus ook. Vroeger had je inderdaad een % afhankelijk van hoeveel km's je privé zou rijden. Zat ik altijd boven de 500 en onder de 3000 geloof ik, het % weet ik niet meer wat ik moest betalen. Nu zit ik al jaren op 25% bijtelling. Dus wacht ik maar af hoe dit zich gaat ontwikkelen op termijn. Ik lig er niet echt wakker van en schik me wel naar wat me het best lijkt. Het zou kunnen dat de leaseauto niet meer prive rijden dan en de Panda inruilen voor een grotere familiewagen als de bijtelling echt te gortig wordt....! Maar ik loop nu op de zaken vooruit, we zien wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind extra kosten bovenop de brandstofprijs wel nog steeds de beste optie. Als dat zou gebeuren gok ik ook dat andere landen snel zullen volgen.

Zoals Octa al zegt:

Iedereen betaalt mee, ook zuinige auto's, toeristen, etc.

Iedereen betaalt naar gebruik, zuinigere auto is nog altijd goedkoper uit, veel gebruiker merkt het direct

Zeer snel en goedkoop in te voeren

Denk eens hoe het nu met sigaretten gaat en de prijzen in omliggende landen, is niet veel anders volgens mij (is er een roker in het topic?).

Vraag is alleen, aan hoeveel € centjes moeten we dan denken per liter?

Voorbeeld, een diesel auto van 1300 kg betaalt per jaar €1276 (Gelderland). Stel dat die 30.000 km per jaar rijdt. Dan zou de prijsverhoging uitkomen op €0,0433 per km

Voorbeeld 2, een benzine auto van 1300 kg betaalt per jaar €648 (Gelderland). Stel dat die 30.000 km per jaar rijdt. Dan zou de prijsverhoging uitkomen op €0,0216 per km

Ze moeten gewoon een mooie rekensom maken op basis van de totale inkomsten en de totaal verstookte liters (incl. toeristen, etc).

Had een leuke som uitgewerkt, maar haalde even liters en km door elkaar. Maakt nogal verschil :D

Iemand anders een poging, die variabele hoe zuinig iemand rijdt maakt het wat ingewikkelder...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Andere optie is ook nog om net als vroeger een deel 3 achter je voorruit te hebben, je betaalt een x bedrag per jaar voor het gebruik van de openbare weg.

Dit bedrag moet dan zo berekend zijn dat je niet betaalt voor het bezit van een auto.

Voorbeeld:

Ik betaal nu € 44,- per maand wegenbelasting, per jaar is dat € 528,-

Ik rij 10.000 km per jaar, gemakshalve uitgaan van een verbruik van 10 liter/100 km kost mij dat met een benzineprijs van €1,60 totaal € 1.600,-

Bij elkaar is dit € 2.128,-

Zonder wegenbelasting, stel een deel 3 kost (afhankelijk van gewicht en uitstoot) mij € 400,- per jaar.

Om op hetzelfde bedrag uit te komen moet een liter benzine dan € 1,73 kosten.

Rij je meer dan 10.000 km per jaar dan betaal je meer, rij je minder (zoals ik) betaal je minder maar betaal je wel gewoon je deel voor het gebruik van de openbare weg.

Wat betreft de mensen die in de grensstreek wonen, eigenlijk is dat hetzelfde verhaal als het nu al is, pomphouders worden gecompenseerd door de overheid.

En al tanken die mensen in het buitenland, ze betalen in ieder geval een deel mee.

Als je daar woont en je hebt bv een prius en je tankt in het buitenland betaal je nu niet mee aan ons wegennet.

aangepast door Octa Collection
Link naar reactie
Delen op andere sites

Octa C, er zit wel wat in in je redenatie.

Principieel ben ik tegen op compensatie van pomphouders in grensstreken. Een regeling waarmee je groepen moet compenseren, is geen goede regeling.

Harmonisaite met EG is essentieler vind ik.

Duitsland heeft een autobahnheffing voor vrachtverkeer. en wat zie je, t noorden en oosten wordt overspoeld met duitse, tjechische litouwense etc vrachtwagens.

En dat klopt natuurlijk ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zit zeker wat in Octa. Ik had het er pas nog over met m'n pa (n.a.v. mijn mislukte berekening) en die kwam ook al met het idee om iedereen één basis bedrag te laten betalen en daarbovenop de rest van het geld via de brandstof binnen te lepelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn broertje is internationaal chauffeur, dat hij nog naar buiten kan kijken met al die tolkastjes op de voorruit. :notworthy:

Ik ben er dan ook voor om een vignet in te stellen voor de buitenlandse bezoekers van ons land, ze rijden op onze wegen, kunnen ze mooi meebetalen.

Wat betreft de compensatie voor grensstreekpomphouders (3x woordwaarde) ben ik het met Fred eens, eigenlijk zou de hele EU op één lijn moeten zitten. Maar dat is volgens mij een utopie.

Of MP Rutte mij gaat bellen om dit plan verder uit te werken zal wel niet, de politiek kennende zal er wel weer een technisch onmogelijk en vooral duur plan komen.

Over 4 jaar moeten jullie maar allemaal op mij stemmen :lol: Ik heb grote plannen met de Skoda rijders! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu net een weekje terug uit Italië en de dieselprijzen liggen in Nederland, Zwitserland en Italië redelijk op gelijk niveau. Dus die pomphouders hoeven niet echt bang te zijn. Het gebruik van de wegen belasten via de brandstof werkt toch prima. De grote zware benzineslurpers betalen het meest. En ook de leaserijder met z'n zogenaamd zuinig hybride (spuug) hok die toch gewoon 1 op 15 rijdt betaald mee.

Het enige probleem is dat de overheid dan te weinig inkomsten heeft, want de brandstofprijs nog verder verhogen gaat bijna niet meer..

Hoe dan ook, ik geloof nooit dat autorijden ooit minder duur gaat worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu net een weekje terug uit Italië en de dieselprijzen liggen in Nederland, Zwitserland en Italië redelijk op gelijk niveau. Dus die pomphouders hoeven niet echt bang te zijn. Het gebruik van de wegen belasten via de brandstof werkt toch prima. D

Dat is het nu juist Bakkertje, NU liggen de prijzen ongeveer gelijk, nou ja gelijk, 5-10 eurocent.

Maar als er inNederland extra rijbelasting op komt, dan wordt het verschil wel erg groot en dan .. , ja wat eigenlijk?compenseren? dan mogen ze mijn portemonnee ook wel compenseren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

JA we moeten nu in GL forum van SF.nl een oproep gaan plaatsen dat ze ff GL's moeten gaan hamsteren !

Al is het alleen maar om de BPM nog in de zak te steken !

Maar ben bang dat die GL's heel duur kwa afschrijving gaan worden zodra ze ingeruild gaan worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal vast voorspellen dat in 2013 de CO2 uitstoot grenzen weer naar beneden bijgesteld worden in relatie tot de fiscale bijtelling en dat iedereen die nu 20% bijtelling betaald vanaf 2013 25% betaald (of nog meer wellicht) en wie dan nog onzuinig rijdt gaat naar 30%

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry voor de slapeloze nacht :D

Ben wel benieuwd hoe de leasemaatschappijen hiermee omgaan, die moeten vanaf 2013 ineens wegenbelasting gaan betalen terwijl ze dat in hebben gecalculeerd toen ze het contract sloten ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry voor de slapeloze nacht :D

Ben wel benieuwd hoe de leasemaatschappijen hiermee omgaan, die moeten vanaf 2013 ineens wegenbelasting gaan betalen terwijl ze dat in hebben gecalculeerd toen ze het contract sloten ..

Nou, bakkertje! We merken het wel wat we mogen betalen in 2013 of 2014! Ik moet toch rijden dus zal wel accoord moeten gaan, een eigen auto is toch nog duurder, zeker gelijkwaardig als mijn huidige leaser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dat het moet veranderen lijkt me evident

Laat bijvoorbeeld leaserijders bijtelling betalen over het percentage wat men prive rijdt. Voorbeeld:

Jij hebt een lease auto en rijdt 60k zakelijk per jaar. Daarnaast rij je ook nog eens 20k prive per jaar. Totaal 80000. in dit geval rijdt hij 25% prive, dus 25% bijtelling. Voor bedrijven is dit gunstig want dit zal er voor zorgen dat de leaseauto ook echt zakelijk ingezet gaat worden en veel minder voor pivé dus uiteindelijk minder kilometers en dus goedkoper voor het bedrijf. Daarnaast spekt het de schatkist wel mooi. ( kijk ik naar mijn omgeving dan zie ik de balans zakelijk prive regelmatig uitslaan in het voordeel van prive)

Zorg er daarnaast voor dat de vervuiler gaat betalen, dit kan het makkelijkst met de benzineprijs, oftewel omhoog met die benzineprijs en weg met de BPM en wegenbelasting.

Maak dan wel goede afspraken met de autobranche dat het wegvallen van de BPM niet lijdt tot hogere prijzen ( zoals bijvoorbeeld bij de verandering van concerttickets destijds ( volgens mij in 1997) het BTW tarief werd verlaagd van ( toen nog) 17% naar 6 procent, echter de prijzen bleven exact gelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt, ik blijf erbij.

Alle mogelijke milieubelastingen en andere onzinheffingen moeten gewoon in de brandstof zitten. Dan betaalt ieder naar gelang gebruik c.q. misbruik. Isse simpel, kun je een heleboel ingewikkelde regeltjes schrappen.

En leaserijders. Leaseauto's prima, maar zelf de brandstof betalen! Dat is het enige argument waarop mensen bereid zijn aan hun medemens te denken. Ik heb jarenlang zelf leaseauto's gereden en ik verbaasde me er over dat er geen enkele incentive zit in het feit dat je zuinig rijdt en/of voorzichtig met je auto omgaat. De goeden moesten altijd onder de kwaden lijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BPM konden ze ook 'zo maar' doen. En daardoor krijg je van die idiote prijsverschillen binnen de EU bij de nieuwprijs van auto. Waarbij Denemarken wel een heel absurde uitschieter is.

Probleem is natuurlijk de historie. Ieder land heeft z'n eigen regeltjes en voordeeltjes opgebouwd. En we willen allemaal WEL de voordelen, maar niet de nadelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe