Ga naar inhoud

Mogelijk miljardenboete Volkswagen vanwege fraude emissiesoftware


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Van de NRC-site:

 

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/18/vs-volkswagen-en-audi-manipuleerden-emissiesoftware/

 

Volkswagen heeft volgens de Amerikaanse milieuwaakhond geknoeid met de software in een aantal dieselmodellen, om daarmee metingen van schadelijke stoffen te kunnen manipuleren. Het Duitse autoconcern hangt een miljardenboete boven het hoofd.

De gemanipuleerde software zit volgens de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) in dieselauto’s van Volkswagen en dochterbedrijf Audi die tussen 2009 en 2015 zijn verkocht. Een medewerker van het EPA zei volgens persbureau Reuters in een telefonische persconferentie:

 

 

 

Volgens het EPA valt de schadelijke uitstoot van de auto’s, de Volkswagen Jetta, Beetle, Golf en Passat en de Audi A3, door de software tot 40 procent hoger uit, dan op de rollerbank wordt gemeten. Kort gezegd hadden deze auto’s software die de emissiecontroleapparatuur uitschakelden als er gewoon gereden werd, en aanzetten als de auto’s werden getest op hun uitstoot.”

 

Miljoenenboete

Als de fraude kan worden bewezen, kan de Volkswagen Groep per auto waarin de software is geïnstalleerd een boete krijgen van 37.500 dollar. Volgens het EPA rijden er 482 duizend auto’s rond met de software, waardoor de totale boete kan uitkomen op 18 miljard dollar (bijna 16 miljard euro).

Een woordvoerder van Volkswagen laat tegenover Reuters weten op dit moment geen commentaar te kunnen geven. “We werken volledig aan het onderzoek mee.” EPA schrijft in een persbericht dat de eigenaren van de auto’s niet hoeven te vrezen voor hun veiligheid. Het is daarom op dit moment ook niet nodig om langs de garage te gaan, aldus de milieuwaakhond.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval gaat dit veeeeeel geld kosten voor veel mensen, als men ziet is het aandeel met 12% gezakt.

Vraag mij af welke volkswagenmedewerkers met een grijs pak en stropdas hun pak mogen inleveren.

Nu al zegt de top van de VW groep wij zullen de schuldige in ons bedrijf vinden, jammer genoeg waren er geen spiegels in de buurt.

Straks moet wij van Europa onze Skoda wagen verplicht inleveren :P

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Men leest dat ze via de software instellingen aangepast hebben om die emissie cijfers te manipuleren maar waarom hebben ze die dan niet gewoon laten staan ??

En er gaan nu ook in Duitsland stemmen op om een onderzoek te starten, de bal is aan het rollen nu nog maar kunnen doen stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week zal blijken of gisteren nog maar het topje van de ijsberg was. Ook bij Volkswagen Canada zijn de 2.0 TDI verkopen bevroren.

#Dieselgate breidt zich inmiddels uit als een olievlek (har har) over Noord-Amerika. In afwachting van orders van de Duitse hermandad in Wolfsburg zijn per direct alle verkopen met betrekking tot de 2.0 TDI in Canada stilgelegd. Net als in de VS gaat het om de modellen Passat, Golf, Jetta, Beetle en de Audi A3. Inmiddels is de EPA ook een onderzoek gestart naar de satan-motoren die worden geleverd in de andere VAG-modellen. Onder andere de Porsche Cayenne en Audi A6 en Q5 worden onder een vergrootglas gelegd.

Naar aanleiding van het grote schandaal worden ook andere autofabrikanten binnenstebuiten gekeerd. Het bureau gaat namelijk diverse (Europese) auto’s die diesels leveren in de VS onder de loep nemen. Hierbij gaat het onder andere om BMW, Jaguar Land Rover en Fiat-Chrysler.

Toch gaat bij Volkswagen de orde van de dag gewoon door en een paar uur geleden werd de 2016 Volkswagen Passat facelift gepresenteerd. Minimale veranderingen, die vooral in het interieur zijn doogevoerd, maken het tot een kleine update. Wel is het voor het eerst mogelijk om bij een Amerikaanse Passat een R-line pakket te bestellen. En ja, de 2.0 TDI blijft in het gamma, hoewel je hem voorlopig even niet kunt bestellen.

Autoblog.nl

Op de beurs momenteel -17,14% dat kan tellen.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volkswagen heeft 6,5 miljard gereserveerd voor dit grapje.

 

 

Wel slim bedacht trouwens, die software :)  

 

http://cookievrij.nos.nl/artikel/849125-sjoemelsoftware-vw-weet-wanneer-auto-op-rollenbank-staat.html

Volgens Jos Dings, directeur van de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment, kan de speciale 'sjoemelsoftware' in de auto's een testsituatie herkennen. Zo staan de auto's bij een test op een rollenbank. Dus als er gas wordt gegeven draaien de wielen wel, maar gaat de auto niet vooruit. Software kan dat registeren en concluderen dat het waarschijnlijk om een test gaat.

 

Ook is het opvallend als er langere tijd gas wordt gegeven, zonder dat het stuur beweegt. Dat is een tweede indicatie dat het om een test gaat. En de auto kan, omdat de tests over het algemeen binnen zijn, geen contact maken met de satelliet van het GPS-systeem. Dan is er nog een vierde element waar de software naar kijkt: de auto's moeten worden getest bij een temperatuur tussen de 20 en 30 graden.

Als de software eenmaal door heeft dat het om een test gaat, zorgt die ervoor dat de auto zo schoon mogelijk rijdt. En dat is verboden, zegt Dings.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vlaanderen vraagt opheldering aan Volkswagen, 25 miljard beurswaarde in rook opgegaan

Bestuursvoorzitter Martin Winterkorn (68) van Volkswagen is naar eigen zeggen niet van plan om op te stappen vanwege het milieuschandaal waarin het Duitse autoconcern verwikkeld is geraakt. Hij heeft wel zijn excuses aangeboden en kondigt een 'snel en transparant onderzoek' aan. Ook Vlaanderen is van plan om Volkswagen om opheldering te vragen.

Ingewijden rond de raad van commissarissen van Volkswagen lieten eerder op de dag nog weten aan de krant Tagesspiegel dat Winterkorn deze week vervangen zou worden. Het vertrek van Winterkorn zou vrijdag tijdens een bijeenkomst van de raad van toezicht bevestigd worden, aldus dezelfde bronnen, en zijn functie zou overgenomen worden door Porsche-topman Matthias Müller. Winterkorn trad begin 2007 aan als topman van het grootste autoconcern van Europa. Zij huidige termijn loopt eind volgend jaar af.

Nieuwe klap op beurs nadat miljarden reserves opzij gezet worden

Het aandeel Volkswagen is op de beurs van Frankfurt dinsdag opnieuw zwaar in het rood gegaan ten gevolge van het milieuschandaal waar de autobouwer mee geconfronteerd wordt. De handel werd dinsdag afgesloten met een verlies van 19,82 procent op 106,00 euro. Op twee dagen tijd bedraagt het verlies ondertussen 35 procent. Daarmee is zowat 25 miljard euro beurskapitalisatie 'in rook opgegaan'.

Volkswagen zet in het derde kwartaal een voorziening van 6,5 miljard euro aan de kant om de kosten te dekken van ‘de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.’ Omdat diverse onderzoeken nog in volle gang zijn, kan het uiteindelijke bedrag nog veranderen.

Niet enkel de winstwaarschuwing klonk beleggers schel in de oren, ook de boodschap dat wereldwijd circa 11 miljoen wagens van het concern betrokken zijn, zorgt voor onrust. Omstreeks 13.30 uur noteerde het aandeel ruim 19 pct in het rood, aan 107 euro.

Geen 0,5 maar 11 miljoen wagens

De Duitse autoconstructeur Volkswagen heeft toegegeven dat wereldwijd 11 miljoen diesels de bedrieglijke software bevat die enkele dagen geleden in de Verenigde Staten werd ontdekt.

‘De toepassing zit ook in andere wagens van de groep’, zegt Volkswagen in een persbericht. Tot die groep behoren naast het merk Volkswagen ook Audi, Skoda, Seat en Porsche.

In dieselmotoren van het type EA189 werd software (zie foto) gevonden, die ontdekte wanneer de wagen op een testbank stond, en dan de uitstoot drastisch verlaagde. Als de auto gewoon reed, was van de mileuvriendelijke toepassingen geen sprake meer, en overschreed de wagen tot 40 keer de toegelaten uitstootnorm.

Het bedrog werd ontdekt door het Amerikaanse milieuagentschap EPA, dat sprak over een half miljoen auto’s. Volkswagen bekent vandaag dat het om een veelvoud van liefst 11 miljoen wagens gaat.

'Vlaanderen gaat informatie vragen'

Vlaanderen gaat het milieuschandaal bij Volkswagen onderzoeken en de autobouwer om informatie vragen. Dat is dinsdag vernomen bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid. 'We zullen VW benaderen en om info vragen', klinkt het.

Hoeveel wagens er in Vlaanderen uitgerust zijn met de EA189 motor, het type motor dat onderwerp is van discussie in het milieuschandaal, blijft voorlopig onduidelijk. Bij de invoerder voor Volkswagen in België was dinsdagnamiddag niemand bereikbaar voor commentaar.

Golf, Passat, Audi A3...

In Amerika werden gisteren al 482.000 Volkswagens Jetta, Golf, Beetle en Passat (bouwjaar 2009 tot 2015) en Audi’s A3 teruggeroepen.

De Duitse minister van transport Alexander Dobrindt zei dat alle dieselmodellen van Volkswagen grondig getest zullen worden.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel (CDU) eist een snelle en volledige opheldering van het milieuschandaal bij het Duitse autoconcern Volkswagen. Merkel wil 'volledige transparantie' van de autobouwer, zei ze dinsdag in Berlijn. 'Ik hoop dat de feiten snel op tafel liggen.' Over mogelijke gevolgen van het schandaal voor de Duitse industrie wilde Merkel niets kwijt.

De Belgische invoerder D’Ieteren laat weten 'verrast en heel bezorgd' te zijn door de onthullingen. 'Dit is een duidelijke inbreuk op onze morele en ethische waarden. D’Ieteren kondigt aan 'alle nodige maatregelen te treffen die binnen onze controle zijn om het vertrouwen en de loyaliteit van onze klanten in de merken en productente behouden en herstellen.' De invoerder treft maatregelen 'om de impact van deze onregelmatigheden op de klanten in te schatten'.

Bron:nieuwsblad.be

http://files.newscenter.webdisclosure.com/446215/2015_09_22_CP_NL_FINAL.pdf

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het lachen zal ons wel vergaan.

Bijvoorbeeld : het ABP heeft in VW belegd (zie bijlage, blz. 26, verantwoord beleggen.)​

Het beursverlies is geloof ik al opgelopen tot 35 % en blijft toenemen.

 

En dan nog al die TDI's met rookgasrecirculatie (EGR) die van de weg gehaald gaan worden.

Eerst malafide software eruit, daarna mag je pas weer de weg op.

 

Met ingeschakelde EGR vervuilt het rookgascircuit enorm, ik vraag me af, of dit nog oplosbaar is, technisch gesproken.

verslag-verantwoord-beleggen.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Spaanse Seat en producent Skoda, kleinere filialen binnen de Volkswagen-groep, hebben toegegeven dat ook zij malafide software hebben geïnstalleerd in een aantal dieselmodellen. Skoda geeft aan dat de fraude gebeurd is tussen 2009 en 2013.

Ook de politiek roert zich. Duits transportminister Alexander Dobrindt bevestigde dat Volkswagen Group in Europa uitstoottests heeft gemanipuleerd. Het gaat om dieselwagens met 2.0 en 1.6 liter dieselmotoren.

Bron: demorgen.be

Laat dat de tijd zijn dat de Belgische regering subsidie gaf bij een aankoop van een 1.6 diesel greenline. Omdat deze minder vervuilend zijn.

Hoe kan een regering dat zo maar (willen) geloven wat een fabrikant beweerd?

Denk dat dit het topje van de ijsberg is en dat vele zullen volgen.

aangepast door Snelle
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

inderdaad, gisteren zag ik ergens de 1.2 tdi staan in het zelfde illustere rijtje naast de 1.6 en 2.0

Ben benieuwd wat ze gaan doen, gisteren een filmpje gezien over een vermogenstest. Zowel in de testmodus als wegmodus, vermogens afname viel mee 140 pk --> 138 pk..... 

maar, het koppel wordt veel minder vlak afgegeven en loopt wel significant terug ~280 naar ~240. Auto is kwestie was de 2.0 in een Jetta uit 2011

 

Edit:

aangepast door Joepi5
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Volkswagen: EU-klanten kunnen fluiten naar compensatie

Het heeft in de VS niet lang geduurd eer Volkswagen de klanten van een door dieselgate getroffen voertuig probeerde te paaien met een tegemoetkoming. Het merk kondigde al snel een tegemoetkoming van $ 1.000 aan: een betaalkaart met daarop $ 500 die eender waar besteed kan worden en een aankoopbon voor nog eens dezelfde waarde die bij het merk zelf moet uitgegeven worden. Die komen vanzelfsprekend bovenop de kosten die het merk zal maken om de betrokken modellen weer in regel te stellen.

En voor de Europese klanten?

Ook in Europa heeft VW zich geëngageerd om elke auto weer aan de norm te laten voldoen - niet dat het veel keuze had. Over een tegemoetkoming aan klanten werd bij ons nog niets vernomen. De wetgeving op het oude continent is minder strict en het is bij ons moeilijker om grote schadeclaims door het juridische systeem te krijgen, dan in de VS het geval is. Bovendien zijn bij ons veel meer auto’s getroffen. VW zou wel eens ten onder kunnen gaan aan de financiële bloeding.

In een interview met Automotive New Europe bevestigt een woordvoerder van het bedrijf nu wat al een tijdje in de lucht hing. De Europese klanten van VW moeten niet op een compensatie hopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe