Ga naar inhoud

Mogelijk miljardenboete Volkswagen vanwege fraude emissiesoftware


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik las juist vanavond dat staatssecretaris kWiebes heeft verklaard dat VW eventueel ten onrechte verleende kortingen op belastingen, aan de Nederlandse staat gaat betalen, en dat bezitters en ex-bezitters van een sjoemeldiesel van het Vagconcern dus geen extra belasting aanslag krijgen van de Nederlandse staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieselgate: zo zal VW de auto’s aanpassen

Volkswagen heeft vandaag licht laten schijnen op de technische aanpassingen die het voorziet voor de door dieselgate getroffen EA189-motoren met 1,6l en 2,0l cilinderinhoud. De Duitse controle-instantie KBA heeft de aanpassingen goedgekeurd.

Eind deze maand zal het merk ook uitleggen hoe ze ervoor zullen zorgen dat de 1.2l weer zal voldoen aan de heersende normen. Die aanpassing zal naar verwachting bestaan uit een software-update. De 2-litermotoren hebben ook alleen een software-update nodig. Een ingreep waarvan VW verwacht dat ze een half uur in beslag zal nemen.

Meer werk aan 1.6 TDI

Bij de 1,6-liter EA189-motor zal net voor de luchtmassameter een zogenaamde luchtstroomstabilisator gemonteerd worden. Dat is een roosternet dat de wervelende luchtstroom voor de luchtmassameter tot rust brengt en zo de meetprecisie van de luchtmassameter gevoelig verbetert. De luchtmassameter geeft informatie over de effectieve hoeveelheid doorstromende lucht, een zeer belangrijke parameter voor het motormanagement om een optimale verbranding te verkrijgen. Daarnaast wordt bij deze motor ook nog een software-update doorgevoerd. De eigenlijke uitvoering van de technische maatregelen zal waarschijnlijk minder dan een uur duren.

En wat met de prestaties?

Volkswagen zegt dat het zich tot doel stelt geen afbreuk te doen aan “het motorvermogen, het verbruik en de rijprestaties” maar het zegt er in één adem bij dat het bedrijf nu nog niet kan bevestigen of die doelstelling gehaald zal worden. Het herhaalt wel dat “de voertuigen technisch volledig veilig en rijgeschikt blijven en kunnen daarom zonder beperking verder gebruikt worden in het verkeer.”

post-677-0-87657400-1448510704_thumb.jpe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Wat je moet weten over VW's Dieselgate-uitleg 'Wangedrag is goedgekeurd. Dat doet ons pijn'

12 december 2015
Vanuit thuisbasis Wolfsburg hield Volkswagen AG een persconferentie over de huidige status van Dieselgate. Voor wie het gemist heeft hebben we de belangrijkste punten op een rij gezet.
Volkswagen Dieselgate
Volkswagen gaat wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto's met 2.0 TDI-motor heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. In dit dossier verzamelen we alle berichtgeving rondom dit onderwerp.
 

Al snel na de eerste berichten over het gesjoemel van Volkswagen met dieselmotoren werd de term 'Dieselgate' in het leven geroepen. De laatste maanden beheerste het schandaal voor een groot deel de berichtgeving in autoland. Donderdag 10 december gaf Volkswagen AG een persconferentie over de huidige situatie rondom Dieselgate. Zo'n twee uur lang waren Hans Dieter Pötsch (voorzitter van Volkswagen AG's toezichtsraad) en CEO Matthias Müller aan het woord. Omdat niet iedereen twee uur Duitse volzinnen kan uitzitten, hebben we de belangrijkste punten voor je op een rij gezet. 

 

1. Volkswagen geeft (een klein deel van) zijn werknemers min of meer de schuld van het schandaal.

Volgens het concern is het schandaal veroorzaakt door 'wangedrag' van individuen. Toch wordt ook op een hoger niveau met de vinger gewezen.  "Blijkbaar hebben bepaalde afdelingen binnen ons concern dergelijk wangedrag goedgekeurd. Dat is wat ons pijn doet", aldus Pötsch.

 

2. De sjoemelsoftware is volgens Pötsch ontwikkeld omdat het behalen van de NOx-normen destijds anders onmogelijk was. 

 

3. De ogenschijnlijk eenvoudige 'oplossing' voor de 1.2, 1.6 en 2.0 TDI-motoren komen nu pas omdat "men eerder niet op de hoogte was van de aanwezigheid van sjoemelsoftware en omdat de techniek eerder simpelweg niet voor handen was. 

Aldus CEO Matthias Müller. Terugroepacties beginnen begin volgend jaar. Als eerste zijn de 2.0 en 1.6 TDI aan de beurt, over een oplossing voor de 1.2 driecilinder wordt nog nagedacht. 

 

4. De software- en hardwarematige aanpassingen hebben volgens Volkswagen nauwelijks effect op de prestaties van de motoren.

"De updates zijn nagenoeg niet te merken. Mocht een auto anders presteren, dan is dat zeer marginaal en niet merkbaar." Aldus Volkswagen. Onderzoek zal dat nog uit moeten wijzen.

 

5. De omvang van het onderzoek is volgens Volkswagen gigantisch. 

Een groep van 450 interne en externe onderzoekers heeft ruim 100 terabyte aan data door te spitten, iets dat naar eigen zeggen gelijk staat aan 50 miljoen boeken. Daarbij zijn 1.500 digitale opslagmedia van zo'n 380 werknemers in beslag genomen. Het onderzoek duurt nog zeker tot volgend jaar.

 

6. Om in de toekomst dergelijke fouten te voorkomen, komt Volkswagen met een nieuwe bedrijfsstructuur. 

Het concern gaat decentraler werken en 'lokale afdelingen' krijgen meer autonomie. In 2017 moet de nieuwe structuur "waarin transparantie en soepele communicatie centraal staat", wereldwijd zijn ingevoerd. Het terugwinnen van klantvertrouwen is eveneens één van de grootste pijlers.

 

7. Volkswagen komt er financieel wel weer bovenop. 

Aldus Volkswagen. Op de vraag of Volkswagen AG afdelingen of merken gaat verkopen, werd geantwoord: "Er zijn journalisten die het er niet mee eens zijn. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet doen en dat lijkt ons op dit moment ook niet nodig. We denken er niet aan, we zullen zien." Wel zegt Müller dat "de impact van een schandaal van deze omvang niet in te schatten valt" en dat "de enorme terugval die werd verwacht, niet heeft plaatsgevonden." Wel wordt volgend jaar gekort op investeringen, plant het concern minder ver voorruit en worden "alle projecten die niet absoluut noodzakelijk zijn, uitgesteld of gestopt." "De huidige situatie is lastig, maar we gaan er niet aan onderdoor", besloot Müller.

 

8. Volkswagen heeft een nieuwe strategie aangekondigd waarin elektrificatie centraal staat. 

Tot en met 2020 krijgen we twintig nieuwe elektrische- of plug-inhybriden te zien. Medio volgend jaar krijgen we meer uitleg over de nieuwe koers die 'Strategy 2025' is gedoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom, er waren een paar eigenwijze programmeurs die op een achternamiddag op een zolderkamer stiekem VW probeerden te helpen door een sjoemelmodule in elkaar te hobbyen, terwijl verder er niemand wat van wist.

 

"Wat zit er nog allemaal meer in die software"?, vraag je je dan af. Volkswagen zelf weet het kennelijk niet, dat weten hooguit een paar hobbytechneuten die per ongeluk naast hun hobby ook bij VW werken.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe