Sign in to follow this  
Snelle

Miljoenen airbags zo dodelijk als granaten.

Recommended Posts

De autosector zit met een flinke kater. De oorzaak is toeleverancier Takata. Dat is een fabrikant van airbags die onder meer Honda, Toyota, Ford, Chrysler, Nissan, Mazda, General Motors, Nissan, Daihatsu en Fiat als klant heeft. Airbags van verschillende jaartallen (in elk geval al van 2001 tot en met 2004) van die leverancier blijken niet alleen defect te zijn. Ze zijn zelfs levensgevaarlijk. Bij het ontplooien van de airbag kan de stof waaruit die vervaardigd is scheuren. Tot overmaat van ramp blijken er ook nog metaaldeeltjes - sommige behoorlijk groot - vrij te komen. De airbag fungeert daardoor op dezelfde manier als een splintergranaat. En daarbij zijn reeds doden gevallen. Voorzichtige schattingen hebben het over 8 doden en tenminste 160 gewonden. Metaalfragmenten boorden zich in het hoofd of de hals van de inzittenden. Verschillende instanties vergeleken het gebrek al met rondrijden met een granaat in het stuur.

Minstens 20 miljoen auto’s getroffen

“Verschillende instanties vergeleken het gebrek al met rondrijden met een granaat in het stuur” In de VS, waar veiligheidsinstituut NHTSA een veel agressievere politiek voert dan vergelijkbare Europese instanties, en Japan zijn al miljoenen auto’s teruggeroepen naar de dealer voor een vervanging van de getroffen onderdelen. Alleen al bij Honda gaat het om 13 miljoen (!!) wagens, bij Toyota om 5 miljoen, Nissan anderhalf miljoen… wereldwijd zijn volgens conservatieve schattingen minstens 20 miljoen wagens getroffen. De NHTSA sloeg Takata al om de oren met een boete van $ 14.000 per dag dat het bedrijf weigerde voldoende mee te werken met het onderzoek.

Verschillende automerken beperken zich inmiddels niet alleen tot het terugroepen van auto’s die nog in gebruik zijn. Ze halen ook alle airbags die via schrootverwerking in alternatieve circuits terecht gekomen zijn terug. Het gaat dan bijvoorbeeld om occasie vervangonderdelen die gebruikt worden om de kost van een herstelling te drukken. Het lijkt evenwel onmogelijk om alle getroffen modules te recupereren.

Bron: auto55.be

post-677-0-10164900-1432102131_thumb.jpg

Edited by Snelle
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da's lekker...  :gestoord:

Denk je ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch wel verbijsterend, dat men meer dan 10 jaar na de productie van de laatste auto met dit probleem, pas besluit om er iets aan te gaan doen. :angry:

Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem al niet een jaar of tien in beperkte kring bekend moet zijn: tenslotte zijn in 2001 de eerste projectiel-airbags al gemonteerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsja nu zijn er minder wagens terug te roepen dan 10 jaar terug, en dus nu financieel te overzien voor de heren zakkenvullers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou... eerder stoppen met produceren en monteren had juist een hoop ellende bespaard, lijkt mij!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja maar dan moet je met je billen bloot........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het vervolg van het verhaal :(

Grootste terugroepactie ooit van auto’s in VS

De Japanse airbagfabrikant Takata heeft besloten dat zo’n 33,8 miljoen auto’s in de VS terug moeten naar de garage, omdat de airbag stuk kan zijn. Het is de grootste terugroepactie van auto’s in de VS ooit, melden de Amerikaanse autoriteiten dinsdag. Het kan tussen de 4 en 5 miljard dollar gaan kosten.

Auto’s van elf automerken (BMW, Fiat, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Toyota) kunnen problemen hebben met de airbag aan de passagiers- en bestuurderskant. Volgens Amerikaanse overheidsinstanties die toezien op de verkeersveiligheid kan de airbag soms te hard opengaan, waardoor metaaldeeltjes kunnen losschieten. Zeker zes mensen zijn daardoor om het leven gekomen, meer dan 100 raakten gewond.

Takata wilde aanvankelijk helemaal geen auto’s terugroepen. De Japanse fabrikant erkende de fabrieksfout in eerste instantie helemaal niet, maar is gezwicht onder druk van de Amerikaanse veiligheidsautoriteiten.

Automerken als Nissan, Honda en Toyota hadden eerder al zelf auto’s teruggeroepen toen ze merkten dat de airbags van Takata niet in orde waren. Sinds 2013 ging het om zo’n 17 miljoen voertuigen, maar nu wordt dat aantal dus verdubbeld.

De terugroepactie zal wel een hele tijd in beslag nemen, want Takata beschikt niet over voldoende productiecapaciteit om alles meteen te vervangen. Het bedrijf zou ook nog niet de oorzaak van het defect hebben gevonden.

Bron: destandaard.be

Zeker het laatste zinnetje is verontrustend, wat dan met de huidige airbags en in Europa?

Edited by Snelle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las dat de kans op problemen groter is in de Zuid-Amerikaanse landen, in verband met de klimaatomstandigheden daar. Het risico zou in Europa veel minder groot zijn. 

 

Maar goeiedag zeg... 50 miljoen auto's terugroepen...  :gestoord:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Maar goeiedag zeg... 50 miljoen auto's terugroepen...  :gestoord:

Ik voel een faillisement aankomen van de producent!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zal maar in een auto zitten waarbij de airbag op zich een gevaar vormt. Vraag is inderdaad of dat bedrijf zo een enorme terugroepactie kan bekostigen en aan welk tempo ze nieuwe airbags kunnen leveren.

Edited by The bone collector

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar goeiedag zeg... 50 miljoen auto's terugroepen... :gestoord:

 

Wel begin maar  vast te tellen........1........2.......3.......4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voel een faillisement aankomen van de producent!

 

als je dan nog niet failliet gaat heb je wel een hele rare balans :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een enorm eigen vermogen - dankzij jarenlang inkopen van goedkope zooi ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig, kan ook als reclame dienen dat je je zorgen maakt om de klant en je hebt weer een klantcontact ;).

 

Het is trouwens ook de vraag of het hier om het theoretische aantal gaat (ooit verkocht) of de nog rijdende exemplaren die echt vervangen moeten worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een enorm eigen vermogen - dankzij jarenlang inkopen van goedkope zooi ;)

 

Dan heb je geen balans, dan heb je een disbalans ;). Maar dan is zo'n terugroepactie natuurlijk mooi om weer in balans te komen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this