Ga naar inhoud

lekke band


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

Gisteravond mn eerste lekke band gehad.

Ik reed net de snelweg af toen ik mn band ging horen, alsof er een steentje in de band zat.

Even later ging het bandenspanningscontrolelampje branden.

Het geratel werd erger, dus de kant op gezocht. Gelukkig vlakbij Havelte waar een grote parkeerplaats is bij restaurant De Linthorst en daar geparkeerd.

De band was totaal plat en gloeiend heet.

In het profiel zat een gat van ca 1 cm, dus het oppompsetje voor lekke banden had geen zin.

Skoda alarm komt niet bij lekke band (wel gebeld) dus de ANWB maar gebeld.

Geen probleem. Binnen een uur hopen we u te helpen (kreeg ook sms van ANWB).

Pfff wat duurt wachten lang en zat op hete kolen. Kwam net uit ziekenhuis en moest natuurlijk naar huis de telefoontjes die ongetwijfeld zouden komen, beantwoorden...

20.30 uur ANWB gebeld, 22.45 kwam de wegenwacht.

Geprobeerd met een plug de band te repareren, maar was tevergeefs. De band had blaren, dus kon niet verder rijden.

Besloten de auto naar Pouw Steenwijk te laten brengen en de wegenwacht heeft mij thuis gebracht. De auto ging naar het sleepbedrijf en wrodt zaterdagmorgen bij Pouw neergezet.

Daar staan mn winterbanden in opslag, dus zal nu maar een winterband in de kofferbak leggen, voor t geval dat.. Want dit kwam nu zooo ongelegen.

Na 40 jaar lidmaatschap was dit mn eerste wegenwachthulp en ik hoop ook de laatste. Niet vanwege de service, in tegendeel, maar gewoon, je zit niet op pech te wachten.

Dus maar bij Skoda dat setje bestellen.

Wegenwacht zei nog dat krik niet nodig was, je belt ons maar en wij zetten de band er wel onder.

Maar dat is dan weer mn eer te na. Dat kan ik zelf wel.

Nu zo nog ff Pouw bellen dat ze een nieuwe band moeten bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

maar wel goed te weten dat de ANWB het wiel verwisselt. We hadden het er laatst over, voor het geval dat Marijke een lekke band krijgt. Mij lukt het wel, met instructie boekje er bij. Paar keer gedaan met vorige auto's en trots dat ik dan was dat dat mij gelukt was! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, ze wisselen je wiel, dat schijnt de grootste hulpvraag te zijn.

De auto staat nu bij Pouw, kunnen ze gelijk de winterband achterin leggen.

Maar geen haast, gelukkig nog de panda :)

Ed, mn verbruik, je zegt het, die ging inderdaad geljik omhoog...en natuurlijk sterk naar links trekken.

Jammer dat een paar honderd meter rijden, voorzichtig rijden, toch je band naar de knoppen helpt.

Maar goed, na de stormschade, de operatie en nu dit, is het 3x scheepsrecht, dus nu ff niet meer svp...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kwam ik nog goed weg met mijn schroefje er in :o

Druk was natuurlijk wat minder geworden maar bleef stabiel, bandenspanningscontrole begon dus al snel te piepen en kon rustig doorrijden met schroef er nog in.

Heb wel resevewiel voorbereiding (zelf los laten bijbestellen) maar nog geen reservewiel of winterbanden. Wel gek trouwens dat Skoda dat niet voor je fixt, bij mijn GL zit standaard helemaal geen reservewiel. Hoe verwachten ze dan dat ik dat ga oplossen (als dat setje niet meer helpt)?

Ben wel ANWB lid maar heb geen service abonnement meer zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij de Yeti zat het reservewiel er ook niet standaard in, wel zo'n compressor geval. Dat zag ik dus niet zitten, zeker niet tijdens vakantie in buitenland. En mij kost het geen extra ruimte, omdat de honden daar zitten (nu alleen ietsje hoger)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bandje laten verwisselen door de ANWB ? Sorry maar het wordt steeds gekker !

Maar goed de dames hun nagels zullen maar breken ...... :)

Maar ga echt niet 3/4 uur zitten wachten tot ze er zijn en dan nog wachten tot men me band verwisseld heeft.

In max 15 minuten doet ik hetzelf dan wel ff langs de weg en stop dan wel bij eerste het beste pompstation om me handen te wassen

Of gebruik hiervoor de sloot met wat zand wel, een oude lap heb ik on algemeen wel in de auto liggen.

En anders gebruik ik daarvoor me onderbroek wel weer, improviseren heet dat meen ik .......... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er uberhaupt ruimte voor een reservewiel in een yeti, standaard zeg maar? Volgens mij koste dat piepschuim met krik iets van 40 of 50 euro voor de fab gl. Past dan ook meteen mooi in je wiel en je zet hem vast met de bout natuurlijk.Misschien krijg ik wel weer een yeti als leen auto komende week :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat ik m'n Roomster ook met normaal reservewiel heb besteld en niet zo'n knoei setje.

De afgelopen jaren heb ik met iedere auto wel minstens 1x een lekke band gehad. Zowel in Nederland als in het buitenland. En geloof me, dan is het wel zo prettig om gewoon een band te kunnen verwisselen en op het betreffende moment gewoon te kunnen verder rijden.

Trouwens, wat zijn dat voor een watjes, die de ANWB moeten bellen om een band te verwisselen? Kan dan niemand meer iets zelf? :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... euh.... iets met ene Frank en twee linkerhanden... Ik zeg niks... :lol:

Maar ff sereneus. De gemiddelde aanrijtijd van een ANWB auto is meer dan de hoeveelheid tijd die het kost om een wiel te verwisselen.

Jaren geleden ooit meegemaakt, stond een vrouw (tja) langs de kant v.d. weg die een band wilde verwisselen. Ze was al goed bezig, maar keek vertwijfeld in de kofferbak, volgens haar hadden ze het reservewiel gestolen!

Tja, bij een Peugeot 205 ligt het reservewiel niet IN de kofferbak, maar hangt ONDER de auto. :doh2:

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

die 45 euiro was dacht ik een lente-aanbieding van Skoda, zie het niet meer op de site staan.

Maar anders koop ik het wel via Pouw of bestel die van de Polo, past er ook in.

Watjes, t zijn meestal dames vertelde hij. bovendien, er zijn ook mensen die zeggen dat ze voor wegenwacht betalen, dus laten zij dan maar t vieze werk doen.

Het is mn tweede lekke band in mn autorijleven en ik voelde me echt kl***te dat ik afhankelijk was voor zoiets onbenulligs als een band wisselen.

Dus echt, dat setje gaat eruit en een reservewiel erin.

ANWB en garagebedrijven hebben soms speciale lady's avonden waarin de elementaire dingen worden uitgelegd en geoefend, zoals wiel wisselen.

In mijn geval was de aanrijtijd 2,5 uur, terwijl hij dicht in de buurt was. Een vrachtwagen op de A28 bij De Wijk links voor een lekke band, maar aangezien hij op de vluchtstrook stond met minder dan de toegestane ruimte voor de werkzaamheden tov de rijbaan, moest de rechter rijstrook worden afgesloten. Dus had de WW RWS gebeld om eea af te sluiten. Hij moest toen wachten tot het gele autootje van RWS kwam die ook nog eens moest beoordelen of het echt wel noodzakelijk was en toen kon de weg pas worden afgesloten. De WW stond toen al een uur te wachten . Al met al een klus voor hem van 30 min die door die omstandigheden 2uur duurde. En daar was ik dus de dupe van.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er uberhaupt ruimte voor een reservewiel in een yeti, standaard zeg maar? Volgens mij koste dat piepschuim met krik iets van 40 of 50 euro voor de fab gl. Past dan ook meteen mooi in je wiel en je zet hem vast met de bout natuurlijk.Misschien krijg ik wel weer een yeti als leen auto komende week :P

Ik heb dus de Yeti zonder vast reservewiel en dus met het reparatiesetje, dit gedaan omdat ik de ruimte die het inneemt niet wilde prijsgeven.

Maar als ik nu kijk onder de mat in kofferbak of ik toch de mogelijkheid heb tot een reservewiel dan is deze er nog wel.

Alleen zoals bij de RR en Fabia zit er geen kuil in de kofferbak waar het wiel invalt , dit is bij de Yeti min of meer een vlakke laadruimte met een lichte uitsparing in de vorm van het reserve wiel.

Hierop ligt nu dus een plaat van een soort piepschuim en daar je vloer op !

De mogelijkheid om een reservewiel te plaatsen is er dus nog steeds, maar zoals Menno al aangeeft zal dit in de vorm van een thuiskomertje zijn.

En zodra die in de glooing ligt zal er dus een omranding gemaakt moeten worden (of gekocht) waar dan de vloer weer oplicht !

Ben dan ook benieuwd nu wat de maatvoering is van een thuiskomertje ? dus hoeveel inch en breedte maat etc etc.

Want tijdens aanschaf ging ik er van uit met me winterband in vakantietijd te gaan werken, maar ondanks dat deze een inch kleiner is en in breedte maat 10mm is het evengoed een flinke aanslag aan ruimte in de wagen!

Dus ben nu in het stadium dat ik denk van is een thuiskomertje als vaste reserveband dan toch niet beter ?

En dan heb je de keuze van is een set bij de dealer prijstechnisch redelijk of moet je de 2e hands markt op en daar één en ander aanschaffen en dan met MDF zelf aan de slag gaan.

Maar goed eerst maar dat overwegen en dan zien we wel weer verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft geen bloedspoed hoor menno, ga er zeker vandaag niet aan beginnen !

Maar mocht je het doen maak dan ff ook een foto van hoe de boel er in ligt !

Is mooie leidraad om te kijken hoe ik één en ander zou kunnen maken cq verbeteren.

En dubbelle bodem heeft ook wel weer wat voordelen met tabakssmokkel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe