Ga naar inhoud

Winterbanden met lage(re) snelheidsindex verboden in Italië in de zomer


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Belangrijk voor Italiëgangers:

http://www.adac.de/reise_freizeit/top_news/detail.aspx?ItpId=7157&PagingIds=wucNachrichtStartseite&ReturnUrl=rfPi2tRi1UXY3GyU3GyZrUTi3MNaDBgOwtRXEA__

 

originele bericht: http://www.patente.it/normativa/circolare-17-01-2014-n-1049-pneumatici-invernali?idc=2644

Bestimmte Winterreifen ab sofort nicht mehr erlaubt

 

Autofahrer, die jetzt noch mit Winterreifen nach Italien fahren, sollten unbedingt die Daten auf ihren Pneus mit dem Fahrzeugschein abgleichen. Der Grund: Seit Donnerstag, 15. Mai, dürfen bestimmte Winterreifen während der Sommermonate nicht mehr verwendet werden.

Betroffen sind alle Winterreifen (M+S) mit dem Geschwindigkeitsindex Q oder darunter. In der warmen Jahreszeit hingegen zulässig sind alle Winterreifen, deren Geschwindigkeitsindex darüber liegt oder bei denen die im Zulassungsschein eingetragene Höchstgeschwindigkeit identisch ist mit dem Geschwindigkeitsindex. Der Geschwindigkeitsindex ist Teil der am Reifen aufgedruckten Reifenkennzeichnung (z. B. 225/55 R17 H). Am letzten Buchstaben lässt sich der Geschwindigkeitsindex ablesen.

Die Winterreifen-Bestimmungen gelten auch für ausländische Autofahrer. Wer diese ignoriert, riskiert eine Geldbuße von 419 Euro bis 1.682 Euro.

 

Oftewel: Het is in Italië vanaf 15 mei niet meer toegestaan om winterbanden onder je auto te hebben met een snelheidsindex van 'Q' of lager. Tenzij de gemonteerde winterbanden een snelheidsindex hebben gelijk of hoger dan de voor de auto geregistreerde maximumsnelheid.

Bepaling geldt ook voor buitenlanders. Boetebedrag ligt tussen de 419 en 1682 EURO!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb midden in de zomer, in Italië, wel eens door de sneeuw gereden hoor...(Stelvio pas, Timmelsjoch) en mis je toch echt je M+S bandjes...

Blij dat er nu quattro stagioni rubber onder zit! :P

 

En wat betreft die hoogte van de boetes; tja, pas als de bedragen absurd hoog zijn, dan willen mensen pas hun gedrag aanpassen... Het is net als met afval dumpen op straat in Singapore... dat kost je ook een vermogen. Maar het helpt wel...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb grote twijfels over de rechtsgeldigheid van dit verbod: al eens eerder gelezen dat zeker binnen de EU het ene land geen eisen mag stellen aan een auto met kenteken van ander EU-land die afwijken van de regels van het betreffende land.

 

Ik krijg de indruk dat men bezig is om Euro's binnen te harken, en of dat rechtsgeldig is, is in Italie niet belangrijk. Voor zover ik kan beoordelen vergelijkbaar met het gedoe van de witte kentekenplaten op fietsendragers waar een poos terug volop voor bekeurd werd in het buitenland, terwijl het in NL niet anders mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cordoba, on 15 May 2014 - 21:07, said:

Ik heb grote twijfels over de rechtsgeldigheid van dit verbod:

Suk6, als je aangehouden wordt en de discussie wilt aangaan met de carabinieri... :P

 

BTW: er zijn wel meer regeltjes anders in de diverse landen. Zaken als radarverklikkers, flitsmelders, winterbanden in DE, al dan niet fluor. vestjes bij je moeten hebben, verbandtrommelplicht, reservebrilplicht, etc, etc.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was niet van plan om de regel te gaan bestrijden, maar we krijgen wel steeds minder 'Europa', waar we steeds meer voor moeten betalen. Als je nu een rondrit EU doet, heb je al een flinke aanhanger nodig om de verplichte zooi voor de diverse EU-landen mee te kunnen nemen. 8-)

 

Voor een aantal regels zoals de fluorvestjes heb ik alle begrip: het kost weinig geld, weinig ruimte en gewicht en kan bij pech/ongeluk uitermate nuttig zijn. Er zijn echter ook regels die uitermate onzinnig zijn (zoals die alcoholtester voor Frankrijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe