Ga naar inhoud

Weg met die ouderwetse handbakken!


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/audi/22414189/__Audi___Handbak_gaat_vrijwel_verdwijnen___.html

RSSBlog

vr 21 mrt 2014, 12:029 reacties

Audi: 'Handbak gaat vrijwel verdwijnen'

door Remco Slump

“De handgeschakelde versnellingsbak is technisch inferieur aan moderne automaten”, aldus Audi’s technisch directeur Ulrich Hackenberg. Daarom denkt hij dat de handbak op zijn laatste benen loopt.

“Ik denk dat handgeschakelde versnellingsbakken steeds minder gebruikt gaan worden”, zei Hackenberg op de autoshow van Genève, “omdat je automaten met dubbele koppeling en continue variabele transmissies ook handmatig kunt gebruiken.”

Zuinigheid

Bovendien verslaan moderne automatische versnellingsbakken hun handgeschakelde broers, volgens Hackenberg, inmiddels op het gebied van zuinigheid en sportieve prestaties.

Kwestie van geld

“Als je kijkt naar de behoeften van automobilisten kun je alles doen met een automaat”, vindt hij, “dus zal het alleen een kwestie van geld zijn. Volgens mij zullen handgeschakelde versnellingsbakken in de toekomst alleen nog in goedkope auto’s en misschien in wat sportievere modellen geleverd worden.”

Sportiever

“Maar toch denk ik dat een bak met dubbele koppeling misschien nog wel sportiever is”, gaat Hackenberg verder. “Bijvoorbeeld op de Nürburgring. Racen met een DSG in een Audi TT geeft je vijf à zes seconden winst, omdat je je handen op het stuur kan houden.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

sarcastic_comment_loading_bumper_sticker

 

Ja zeg! Het 'echte' rijden bestaat niet meer! :P

 

Al die vooruitgang, waar is dat nou goed voor? :lol:

Ik vind dat we stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, ABS, gordels en airbags ook maar moeten afschaffen. Nergens voor nodig, echte chauffeurs hebben dat allemaal niet nodig. Laat staan ESP of (wat primitiever) ASR, kom op zeg, da's voor watjes. En stuurstabilisatiesystemen? Wat een onzin. Gewoon dat stuur goed vasthouden en zelf alle oneffenheden van het wegdek corrigeren.

Ook al die dom-doms moeten ze meteen afschaffen, gewoon opletten bij aardrijkskunde en de kaart in je hoofd stampen. Echte chauffeurs kennen de route en hebben geen elektronische mietjes nodig om hun de weg te wijzen!

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben maar wat blij met al die technologische ontwikkelingen hoor!

Rijdt zoveel relaxter. Nu kun je meer genieten van de omgeving.

 

Kan me nog herinneren hoe ik o.a. de Stelvio Pas, Umbrail, Grossglockner, etc. gereden heb in een auto zonder stuurbekrachtiging, zonder ASR, zonder ABS. En als het dan maar een klein beetje slipperig wordt, dan begin je toch wel te zweten.

 

Terwijl 30 jaar later, in een auto met al die hulpsystemen, je eigenlijk fluitend naar boven en beneden rijdt. Veel meer genietend van de prachtige omgeving.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me nog herinneren hoe ik o.a. de Stelvio Pas, Umbrail, Grossglockner, etc. gereden heb in een auto zonder stuurbekrachtiging, zonder ASR, zonder ABS. En als het dan maar een klein beetje slipperig wordt, dan begin je toch wel te zweten.

Dat kan je je vandaag de dag gewoonweg niet meer voorstellen. De wildste toeren en levensgevaarlijke kapriolen werden uitgehaald, maar ja, je wíst niet beter toen. Achteraf nog een wonder dat het zo vaak goed is gegaan allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben maar wat blij met al die technologische ontwikkelingen hoor! Rijdt zoveel relaxter. Nu kun je meer genieten van de omgeving. Kan me nog herinneren hoe ik o.a. de Stelvio Pas, Umbrail, Grossglockner, etc. gereden heb in een auto zonder stuurbekrachtiging, zonder ASR, zonder ABS. En als het dan maar een klein beetje slipperig wordt, dan begin je toch wel te zweten. Terwijl 30 jaar later, in een auto met al die hulpsystemen, je eigenlijk fluitend naar boven en beneden rijdt. Veel meer genietend van de prachtige omgeving.

En daar sluit ik me volledig bij aan. Ontspannen en relax rijden is tegenwoordig een stuk makkelijker. En dus veiliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat handschakelen gaat bij mij zo vanzelfsprekend dat ik met een automatische bak alleen maar luier en me ga vervelen achter het stuur...... hoe bedoel je veiliger ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal mijn tijd wel duren........

De laatste serie Yeti met handschakelbak zal ik dan aanschaffen en rijd hem dan geheel op.

Mocht ik vroegtijdig mijn laatste adem uitblazen terzijnertijd dan mogen jullie me begraven met mijn Yeti samen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yeti mag niet begraven worden ????

Ja alle vloeistoffen zullen verwijderd moeten worden maar en de banden misschien maar dan gaan we gezaamlijk ten onder met de LED verlichting.

mmmm, 230V aansluiting vast aanvragen voor transformator voor de verlichting

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe