Ga naar inhoud

Wie ik ben?


Stiebe
 Delen

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

Mijn naam is Erwin. Sinds vandaag lid van Skoda Forum. Vanaf maart? trotse bezitter van een nieuwe Octavia Combi 1.4TSI. Op dit moment twijfel ik nog tussen de DSG-7 en de handgeschakelde versie. Dit heeft te maken met het geen ervaring hebben met een automaat, en een caravan die er achter moet. Ook de bijtelling 25% (handgeschakeld) of de 20% (DSG) spelen een belangrijke rol....

 

Ik zal vast nog wel een paar keer een (domme?) vraag stellen op het forum.

 

Vgr. Erwin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Erwin.

 

Allereerst een DSG is eigenlijk geen (conventionele) automaat, maar een ge-automatiseerde handbak volgens de experts. Zeker als je ook met een caravan gaat rijden, zou ik je aanraden om de DSG aan te laten passen bij de DSG-dokter. Wat zij kunnen doen is de schakelmomenten wat aanpassen, zodat de DSG niet bij zulke idioot lage toerentallen al opschakelt, waardoor ie wat prettiger rijdt, en ook de 1e koppeling (vooral bij veel file/stads-verkeer) veel minder te lijden heeft. De reden dat de DSG af fabriek zo vroeg opschakelt heeft te maken met extreem lage uitstoot, maar is gewoon slecht voor de auto. Door die schakelmomenten iets aan te passen rijdt de auto veel prettiger, terwijl het brandstofverbruik nauwelijks verandert, en de vooral de 1e koppeling veel langer meegaat.

(een 1e koppeling die bij veel file/stads-verkeer binnen 100.000 km vervangen moet worden, bij originele fabrieksinstellingen is geen uitzondering)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwin, hier nog een mening:

Laat je niks wijs maken. De elektronica van je auto maakt het mogelijk dat andere partijen aanpassingen kunnen aanbrengen aan o.a. de DSG. Dit brengt dus ook handel met zich mee. Gegoochel met statistieken moet aantonen dat de affabriek-DSG eigenlijk niet deugt.

Maar de DSG schakelt niet bij "idioot" lage toerentallen, maar schakelt op wanneer het kan. En prettig rijden is tijdig opschakelen ook, tenzij je houdt van toeren maken. Met een normale caravan achter je 1.4 DSG is het prima rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is er ook geen enkel bedrijf in NL met DSG's als reserve op voorraad, hier een deeluitsnede van de DSG voorraad die er bijvoorbeeld in Varsseveld staat, zijn toch een paar honderd DSG's, terwijl er nooit een probleem is?

2805bau.jpg

 

Als je dan weet dat er vrijwel nooit een complete DSG wordt vervangen, maar dat het meestal in delen gaat, ligt daar toch een voorraad voor 500-1000 auto's met DSG problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe