Ga naar inhoud

Accu Yeti 1.2 aan vervanging toe.


Polypenko
 Delen

Aanbevolen berichten

Kwam er gisteren achter dat na 3 jaar en 10 maanden mijn Accu niet meer zo best was.

Las dat deze accu's slechts 4 - 5 jaar meegaan, bij de dealer kost deze accu euro 175,00.

Een Varta 60ah type Blue of Silverline kost resp. euro 119,00 om euro 139,00 het inzetten

doe ik zelf (stelt niet veel voor eerst de min accu pool los dan de plus)

 

Heeft iemand nog tips m.b.t. type etc. en zou de plastic accubak helpen de levensduur te

verlengen?

 

Vast dank.

aangepast door Polypenko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja zou even de specs opvragen van de accu's

Ben onlangs achter gekomen ivm opknappen elektra zeilboot, dat elk type accu een maximale laadspanning heeft

Dus dat de dynamo met spanningsregelaar dus niet een te hoge spanning afgeven aan de accu.

 

En ja voor de rest laten doen ben je ook meteen van die oude accu af en anders loop je er maar mee te zeulen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de afgelopen maanden een MOOC(cursus) gevolgd op het gebied van zonnecellen, en daar zat ook een hoofdstuk over accu's voor stand alone systemen bij.

Daar heb ik ook geleerd dat ook hoeveel je een accu steeds ontlaad (bijv. bij starten) grote invloed heeft op de levensduur. Als je een 60 Ah accu vervangt door bijv. een 75 Ah accu, moet je niet verbaasd zijn als de gemiddelde levensduur van de accu zomaar 50% of meer toeneemt. Deze wetenschap verklaart ook, waarom mijn - originele - accu nog steeds zonder problemen functioneert en een paar maanden terug bij doormeten gewoon nog in orde was (is de 11e winter voor deze accu). Motor is gewoon een 1.4 16V benzine blok, maar heeft wel een naar verhouding zware accu: 60 Ah.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de levensduur wellicht kan verlengen, is de lampenschakelaar niet op "automatisch" te laten staan.

Als je dat niet doet, branden de (kop)lampen tijdens het starten, een ongehoorde aanlag op de accu, vooral tijdens koude peiodes.

Per 10° C lagere buitentemp. neemt de chemische activiteit van de accu, voor de helft af.

Tijdens het starten even de moeite nemen de verlichting uit te zetten.

aangepast door hobbel de bobbel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is afhankelijk v.d. kwaliteit van de toegepaste accu. Het soort interne materiaal en precieze constructie van de platen en de samenstelling van het elektrolyt.

Dat wat Hobbel vertelt KAN van invloed zijn, maar hoeft absoluut niet.

 

Zo heb ik 5 jaar lang in een O2 2.0 TDI gereden (190kkm) en na die 5 jaar was de accu nog in perfecte conditie. En ja, daar stond CH/LH altijd aan. M.a.w. lampen gingen al aan als ik de auto ontgrendelde c.q. nog een 30 seconden nadat ik de auto alweer afgesloten had. In die specifieke auto vormde dat geen enkel probleem.

Aan de andere kant had mijn vrouw destijds met een Toyota Yaris, na 3 jaar (nieuw gekocht) al diverse problemen met daarin aanwezige accu. Soms moeizaam starten en diverse malen moeten voorzien van starthulp omdat die accu gewoon op apegapen lag.

 

Alles valt en staat met prijs/kwaliteitsverhouding en wat autofabrikanten inkopen (in het groot) en in hun bolides monteren. Zelfs de specificaties van eenzelfde merk accu af-fabriek hoeft nog niet eens dezelfde te zijn dan wanneer die accu later nieuw, los wordt gekocht. En ook hier is een 'merknaam' geen garantie voor een goede kwaliteit! (maar het omgekeerde kan ook wel/niet van toepassing zijn)

Simpelweg een accu met een hogere capaciteitswaarde monteren is ook niet altijd verstandig c.q. zinnig. Want de laadelektronica in de hedendaagse auto's is afgestemd op de af-fabriek gemonteerde capaciteit.

 

Nog iets: volgens mij als je een accu verwijdert gaat het hele boordnet spanningsloos c.q. alle ECU's/CANBus worden gereboot. Vraag me af of je dan niet e.e.a. opnieuw moet inleren? Bij Audi is het al zover dat bepaalde type accu's specifiek aangemeld moeten worden, anders weigert de hele auto gewoon dienst!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is overigens nog iets wat de levensduur van de accu aanmerkelijk kan bekorten: overspanning, dus als je een spanningsregeling hebt die eigenlijk met net iets teveel spanning de accu bijlaadt, dan bekort dat de levensduur ook aanzienlijk. Veel mensen hebben de neiging om die laadspanning zo hoog mogelijk te willen hebben, maar dat kan dus ook (net) iets teveel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Praktijk is/hoort te zijn dat de laadspanning is afgeregeld op circa 13,8 volt, als 'ie (veel) hoger is dan 14 volt, zul je op termijn je accu "droogkoken". En ook wanneer je het electrolyt niveau netjes op peil houdt is die te hoge spanning slecht voor (de levensduur van) je accu.

aangepast door Peter-036
Link naar reactie
Delen op andere sites

Praktijk is/hoort te zijn dat de laadspanning is afgeregeld op circa 13,8 volt, als 'ie (veel) hoger is dan 14 volt, zul je op termijn je accu "droogkoken". .

Dat is ten dele waar , vandaar dat ik ook in mijn eerste reactie zei van kijk naar de specs van de accu en wat zijn max laadspanning mag wezen.

Voor een jaar terug keek ik daar ook nooit echt na totdat ik onlangs met accu's te maken kreeg van in dit geval victron en bij de leverancier om de tafel zat en het hierover kwam aan de hand van de scheeps dynamo en de spanningsregelaar

En toen kwamen de specs op tafel van de 2 type accu's die gebruikt worden in deze en de twee max verschillende laadspanningen die ze mochten hebben en waar ik dus de laagste moet aanhouden.

En daar zit een aanmerkelijk verschil in , maar wat ook wel degelijk van invloed is op de levensduur van de accu bij een te hoge laadspanning.

 

En erik met dat 3 jaar van de accu doen van je vrouw, rijd zij veel korte ritjes met veel starten en niet volledig opladen dus van de accu ? want dat blijkt ook funest te zijn voor de accu.

En jij die er lang meedeed zal lange ritten gemaakt hebben waar dus de ontlading van het starten weer terug geladen werd in de accu.

 

Bij de victron accu's werd zelf verteld dat bij niet afronden van de laadcyclus en dat telkens voorkomend een nieuwe accu in een jaar naar de sloop kan omdat hij niet meer zijn werk doet die hij moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is allemaal nog veel gecompliceerder...

Want het type accu en specifieke eigenschappen van dat type (lood accu, vaste/vloeibaar elektrolyt, loodgel, NiMh, NiCad, Li-ion, Lithium polymeer/ijzerfosfaat, etc, etc.) bepalen de laad- en ontlaadkarakteristiek. De specifieke omgevings gebruikscondities, de houdbaarheid, de levensduur, het aantal laad/ontlaadcycli, zelfontlading, e.d. En de laadelektronika in diverse soorten laders is daar soms wel, soms niet op afgeregeld. Gewenste levensduur, beperkingen in prijs/productie/volume aantallen, etc.

 

Kortom, was het maar zo simpel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Captain Hook: je bent overduidelijk dus ook op de hoogte van deze zaken, maar Li-ion, Li, NiMH, NiCd zul je weinig tegenkomen als (normale) auto accu. Termen als DOD (depth of discharge) zullen je  als deskundige dan ook niet vreemd voorkomen.

aangepast door Cordoba
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de feedback, ondertussen bij de dealer langs geweest en de accu test gaf 100 procent goed aan.

Heel de week nog geen start problemen gehad, dus ik kijk het nog even aan.

De Varta Blue 60ah 12V kost euro 115,00 (en de volgende dag thuis afgeleverd) bij de dealer ben je dacht ik

euro 175,00 voor de oem Varta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe