Ga naar inhoud

Terugroepactie VAG DSG-7 auto's!?


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Zou de typegoedkeuring wegvallen bij een getuned DSG?

Heel onwaarschijnlijk, hoe je de bak ook tuned (ik vind dat niet klinken :onzeker: ) aanpast, het veranderd alleen schakelpunten, en dat zijn maar ogenblikjes.

Praktijkgebruik houdt de bak gewoon in de hogere versnellingen, het grootste verschil zal zitten in het rijgedrag van de bestuurder, en dat zorgt voor marginale verschillen.

Als ik mijzelf na ga, maak ik een enkele keer vaker een 'stoplichtsprintje', omdat het zo lekker gaat :D .En anders had ik misschien wat vaker van de S-stand gebruik gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die S stand is ook nagenoeg onbruikbaar zonder tuning. Er wordt dan veel te lang doorgetrokken in de toeren. Voordeel van optimalisatie is dat de S stand dan ook echt bruikbaar wordt. Er wordt dan wat eerder opgeschakeld, terwijl het in D juist wat later gebeurt. Ik ben er uiterst tevreden over en ga het met de volgende auto weer laten doen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde EU verbruikscyclus wordt bepaald en typegoedkeuring wordt gegeven voor een specifiek model met zus en zo instellingen. Dat wordt vastgelegd in het certificaat (heet misschien anders?) voor dat type auto. Wanneer je nu tussentijds (af fabriek) iets aanpast wat gevolgen heeft voor de emissie, dan zullen ongetwijfeld de EU ambtenaren aan de bel trekken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

EU ambtenaren houden zich bezig met beleid/normen..niet met individuele gevallen. Maar volgens mij is alles al gezegd.

We kunnen rustig concluderen dat het geen invloed heeft op de type goedkeuring van jouw eigen auto...en als het zoals door rosinfield en anderen als effect heeft dat de D stand beter functioneert is het ook voor de emissie van jouw auto beter.

Type goedkeuring wordt eenmalig uitgegeven bij aanbieden vehikel door fabrikant aan betrokken instanties, dus nee, geen invloed tuning op type goedkeuring, alleen op je eigen morele goedkeuring

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België heeft iedere wagen ook een gelijkvormigheidsattest, als bewijs dat het specifieke voertuig voldoet aan de typegoedkeuring die is gevraagd door de fabrikant. Als je gaat tunen, moet je opnieuw een gelijkvormigheidsattest afgeleverd krijgen voor de aanpassingen. In praktijk hoeft niemand zich zorgen te maken over DSG-tuning natuurlijk, maar volgens de letter van de wet ben je in overtreding (In België).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk zou je het aantal standen moeten uitbreiden, voor tuning moeten bepalen hoeveel standen je nou wilt, dan 1 stand extra nemen - namelijk de ongemoeid gelaten D-stand - en die dan nooit gebruiken. Dan zit je voor de letter van de wet goed, en heb je toch een duurzame en aanvaardbaar werkende versnellingsbak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu denk ik dat de naam 'tuning' voor de aanpassingen aan de DSG  schromelijk overdreven is. De auto blijft aan het gelijkvormigheidsattest voldoen omdat de aanpassingen niets anders zijn dan een vroeger of later op of terugschakelen.

Als ik in een handgeschakelde auto een dag erg haastig of juist erg zuinig rij veranderd dat toch ook niets aan een typegoedkeuring of de milieukeuring voor die auto.

Ik ben het met Rosinfield eens dat de bak na tuning beter werkt in zowel D als S, want ja, de mijne is ook 'behandeld' 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik sprak vanochtend ff de monteur die het gaat uitvoeren.

Naast de minerale oliewissel idd ook een s/w update. En volgens hem ligt het schakelmoment van 1 - 2 iets anders en schijnt er wat aangepast te zijn in het overig schakelgedrag omdat sommigen af en toe wat trillingen bespeurden. Daar is ook iets s/w-matigs voor aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, ik merk nu duidelijk, ook bij minder vlot optrekken, dat hij eerst even in de 1 rijdt, alvorens naar 2 te gaan. Uiteraard vooral van belang wanneer je veel file rijdt. Funest voor de (tweede) koppeling bij de standaard programmering

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb morgen een afspraak voor een grote beurt en heb daarbij ook klachten gemeld over het "ribbelige" gedrag van mijn DSG waar ik sinds kort last van heb. Ben benieuwd wat er allemaal utigevoerd wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, bij mij is er géén softwareupdate en/of oliewissel uitgevoerd. Voor mijn auto stond er geen uit te voeren actie in ElsaPro. Wel is de DSG gereset ivm mijn "ribbelklachten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hedenochtend is de DSG van mijn Roomster voorzien van verse minerale olie en een s/w update van mechatronic in het kader van 34F7 actie.

 

Een fragment van deze actie, als onderdeel van een reguliere onderhoudsbeurt:

 

Auto op de brug om zowel de motorolie zo goed mogelijk er uit te laten lopen alsmede het aflaten van de DSG olie. Om zo goed mogelijk de DSG olie uit de bak te laten lopen spuit men met spuitmond op de hogedruk luchtslang zo goed mogelijk binnen in de bak. Je ziet dan ook dat er nog fors meer olie uit de DSG komt.
Beide afdichtingen weer afgesloten, gecontroleerd op eventuele lekkage en later nog een keer nagedraaid.
Motorolie is weer aangevuld.
Om de DSG olie te kunnen vullen moest het luchtfilterhuis verwijderd worden. Vervolgens is er ca. 1,7l DSG olie ingegaan. Hierna werd de mechatronic s/w geupdate, uitgebreide adaptie protocol uitgevoerd en nog wat testritten met DSG inregeling (en de laptop aangesloten, meereizend op de passagiersstoel) gedaan.
Storingen uitgelezen; geen noemenswaardige incidenten geregistreerd.

 

Naar mijn idee schakelt de DSG nu nog soepeler dan dat 'ie al deed. Zeker bij het terugschakelen in de stand zijn nu vrijwel geen schokken meer te bemerken. Het opschakelmoment van 1 -->2 ligt nu een fractie hoger qua toerental.

 

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou bij mij rijdt hij praktisch in de 2 weg en schakelt hij me toch net iets te snel op. En die S stand is nog steeds gewoon niet fijn, veel te lang doortrekken in de toeren zonder enig rendement. Binnenkort lekker aan laten passen dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe