Ga naar inhoud

Sneller op de bon door nauwkeurigere snelheidsmeter.


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Automobilisten calculeren ten onrechte een afwijking in bij het bepalen van hun snelheid. Daardoor hebben zij een grotere kans op een bekeuring.

Vooral nieuwe auto's hebben een veel nauwkeurigere snelheidsmeter dan veel eigenaren denken, waarschuwt de VAB, de Belgische zusterorganisatie van de ANWB.

Vooral in Nederland is het oppassen geblazen omdat de politie daar veel strenger controleert met een kleinere snelheidsmarge, zo stelt de bond.

De VAB berekende dat in 2005 nog meer dan de helft van de snelheidsmeters tien procent of meer afweek. Vorig jaar kwamen dergelijke grote afwijkingen helemaal niet meer voor. De bond vermoedt echter dat veel mensen dat niet weten en dat ze onnodig boetes riskeren.

15 kilometer

Bij een snelheid van bijvoorbeeld 120 kilometer per uur is afhankelijk van het type auto de afwijking op de snelheidsmeter volgens de bond zo'n vier tot acht kilometer.

Veel automobilisten denken echter dat ze nog niet worden geflitst als ze harder dan 129 kilometer per uur gaan. Vier procent van de ondervraagden gelooft zelfs dat de snelheidsmeter meer dan 15 kilometer per uur afwijkt. Zij rijden dan ook rustig 135.

Tolerantiemarge

De VAB raadt automobilisten aan om de opgelegde snelheidslimiet te respecteren en daar op eigen initiatief geen tolerantiemarge aan toe te voegen. "Dat komt zeker ook de veiligheid van jezelf en de andere weggebruikers ten goede", aldus de bond.

Bron: autoweek.nl

post-677-0-65941700-1375370408_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van mijn zwager die een Audi A4 had dat bij hem de snelheid die de wijzer aangeeft vrij nauwkeurig is. Bij mij zit er een 5 km/uur afwijking in.

Wat je kunt doen om je afwijking te controleren is door op een recht stuk met constante snelheid (op de CC bijvoorbeeld) je boardcomputer even te resetten. De gemiddelde snelheid die dan weergegeven wordt klopt vrij aardig en dan zul je ook zien dat de wijzer best wel wat afwijkt..

 

Zelf rijd ik meestal de toegestane maximum snelheid + 10 en dan afgelezen op de snelheidsmeter (die met de naald zeg maar).

Afwijking is ca. 5km/uur dus in werkelijkheid rijd ik maximum snelheid + 5, na correctie blijft er vervolgens weinig over om te beboeten. En dat werkt voor mij (klopt even af) tot nu toe prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja plankgas of stilstaand is constant werkend, maar nog geen enkele wagen met bestuurder tegen gekomen die constant kan rijden zonder CC.

Maar dat merk je pas als je op CC rijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

subtiel, zei ik. In elk geval wel zo constant dat de teller op de snelweg continu 5 a 10 km boven de max snelheid staat. Constant genoeg dus ook om verschoond te blijven van prenten. 

 

Btw, tijdje terug wel gereden met leen-Roomster met CC en toen wel vrij grondig uitgeprobeerd. Maar ik vind het dus echt niets en ben blijkbaar niet de enige. Verkeer in het goede gezelschap van iemand hier die onlangs meldde hem nooit aan te hebben staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat de BC dezelfde afwijking laat zien als de snelheidsmeter, bij de afwijking zijn eigenlijk gewoon de km's te kort. Bij mijn vorige auto was een km maar 930 m lang (en ook alle BC gegevens waren daarop gebaseerd, net als de snelheidsmeter), bij mijn huidige auto is een km 960 meter lang. Overigens is dit een oud verhaal: een dikke 20 jaar terug, waren de tellers nog veel nauwkeuriger, maar door klachten is daar weer meer marge in gekomen. Zo heb ik in 1991, (net na de invoering van de regel dat 50 km te hard, betekent rijbewijs inleveren) een bekeuring gehad voor een snelheid van 165 km/u (na correctie) terwijl ik op de teller 167 reed. (ik heb namelijk achteraf precies het moment gezien dat de snelheid in de achtervolgende politieauto werd afgelezen. Rond 1990 waren de tellers bij diverse automerken erg zuiver, en sommigen gaven zelfs een iets lagere snelheid aan, dan de werkelijke snelheid (met de originele bandenmaat).


ja plankgas of stilstaand is constant werkend, maar nog geen enkele wagen met bestuurder tegen gekomen die constant kan rijden zonder CC.

Maar dat merk je pas als je op CC rijd

 

Sinds ik CC heb gebruik ik het volop, maar CC geeft meer snelheidsvariatie dan ik vroeger met het voetje.(tegenwoordig gebruik ik de CC, dus ben het niet meer zo gewend).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe