Ga naar inhoud

Octavia facelift verdamper airco gescheurd


SkodaFrank
 Delen

Aanbevolen berichten

Skoda-vrienden

Mijn Octavia 1,6 Crdti combi (facelift) én 50000km heeft reeds te maken met een defekte verdamper van de airco

Een geluid van de airco binnen in de wagen zette me aan de garage op te bellen

Daar stelde de monteur vast dat er een minuscule scheur zat in de verdamper.

Blijkt dat dit onderdeel vanaf een zeker produktienummer slecht beschermd was vooral tegen strooizout.

Gelukkig ga ik op het juiste tijdstip naar de dealer en worden de kosten van de verdamper door Skoda gedragen

Enkel de werkuren zijn voor mij wetende dat het volledige front van de wagen er af moet om deze te vervangen

Heeft iemand met een Octavia hetzelfde voor gehad?

Skoda-Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel Yeti rijders hier zo en zo

 

Rosinfield om te beginnen

Dan Hobbel de Bobbel

En casey Basey kan ook aan de bak

 

Octavia rijders weet ik niet of die hier met zelfde probleem zijn

 

Twee van de bovenstaande namen hebben de verlengde garantie en krijgen een full garantie verhaal met 0 euro kosten

Rosinfield heeft wel de buidel moeten trekken maar als ik goed heb op zelfde basis als jij nu hebt.

Maar dat staat hier ergens beschreven op het forum door hem als ik goed heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. En er is een beschermrooster geplaatst, waarvan je je af vraagt waarom dat er dan niet standaard op zit. De kosten zijn het niet. Lijkt me van meer belang dan koplampsproeiers 

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kosten zijn het wel.

Iedere boutje, ieder stukkie materiaal (zeker NIET zichtbare zaken) wat men kan besparen, wordt weggelaten. Immers het is een paar euro voor dat onderdeel X de hoeveelheid auto's = een aardig bedrag.

B.v. net zoiets als een kunststof bak rond de accu. Die is in de loop der tijd ook wegbezuinigd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, misschien is er zelfs wel over nagedacht; onder coulance vergoeden materiaal als het kapot gaat (en die kans is natuurlijk niet zo heel groot, al komt het nogal eens voor), is misschien goedkoper dan het standaard plaatsen van die zo'n rooster.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar die monteur jouw verdamper gezocht heeft in de auto, maar volgens mij spreekt hij over de condensor :). Maar inderdaad, andere leden hebben hier ook al het probleem gehad, maar dan wel door steenslag.

 

Ik heb wel een beetje het gevoel dat er vrij vaak problemen voorkomen bij de huidige Skoda's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar sta je niet alleen in, dat gevoel. Overigens was steenslag slechts een vermoeden in mijn geval. Lek was hij zeker


En ja, het "argument" dat je op fora vnl de probleemgevallen ziet en dat de overgrote meerderheid geen mankementen kent, is mij bekend. Maar dan nog. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Skoda vrienden

Omschrijving condenser maar hier zijn ook vele NL Skoda-vrienden maar is eigenlijk de koeler voor het gas.

Kosten aan de airco na 3 jaar is vrij snel ook al rijden we met een degelijk VAG product.

Mijn Octavia (combi)rijd zoals mijn 5 Passat's die ik de afgelopen jaren versleten heb als bedrijfswagens

Alle Passat's reed ik tot 180000 km maar...nooit één met een scheurtje in condensor.

Onderdelen zijn inderdaad iets minder goed beschermd/afgewerkt dan deze voor een VW

Het moet ergens zitten die lagere aanschafprijs...

Ik vermoed slechte serie koelers want corrosie daar vond ik geen sporen van terug

Belgische slechte wegen zitten daar voor een groot stuk in daar ben ik wél van overtuigd maar bewijzen aan wie?

Toen ik m'n Octavia kocht heb ik meteen voor de "condensor" een alu-muggengaas geplaatst.

Zonder klemmetjes of tyre raps geen last meer van steenslag of insecten.

Zoals reeds vermeld, na de vervanging kom ik hier terug met mijn verhaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

en waarom zouden die Skoda's niet representatief zijn? Of anders gesteld, waarom zouden de leden hier meer problemen hebben dan Skoda-rijders die niet hier komen?

 

Om de simpele reden dat er een groep mensen is die je nooit op een autoforum ziet, tot ze een probleem hebben. Sommigen blijven daarna wel hangen, maar een forse groep zie je na het oplossen van het probleem (op welke manier dan ook, dus ook andere auto kopen) zelden of nooit meer terug op het forum.

 

Er zijn ook mensen die een autoforum bezoeken om voor aanschaf zaken uit te zoeken, of om informatie te delen en anderen te helpen, maar dat is niet de meerderheid van de leden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. En er is een beschermrooster geplaatst, waarvan je je af vraagt waarom dat er dan niet standaard op zit. De kosten zijn het niet. Lijkt me van meer belang dan koplampsproeiers

@Rosinfield,

Beschermrooster voor de koeler....zal ik eens vragen bij de dealer

Wat ik wel ga aankopen is het plastic cover om in de winter voor de grille te zetten

Motor sneller opgewarmd en minder impact van strooizout

Alleen zoek ik hier nog andere met een Octavia "facelift" zodat we dit winter scherm samen kunnen aankopen om de hoge verzendkosten te drukken (dacht iets van +/- €25)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een steekproef van rond de 2500 groot zat is. Ook als je degenen er af trekt die puur vanwege een probleem een kijkje komen nemen. Zoveel zijn dat er niet.

Ik weet wel dat ik in tientallen Toyota jaren nooit ook maar 1 probleem heb gehad. Nu binnen 3 jaar:

 

- 24W6

- ketting vervangen

- ESP storing

- Noodloop

- Airco condensor lek

 

Daar tegenover staat dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn rijdt. En dat is maar goed ook, anders wist ik het wel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Hi Skoda-vrienden,

Na het vervangen van de condensor ben ik ff met vakantie vertrokken maar...hier ben ik terug met het resultaat.

Herstelling heb ik laten uitvoeren bij Van Den Berg-Ansoms in Nieuwmoer (Belgie) én op een steenworp van de NL-grens.

Volledig front moest er af anders kom je er niet bij.

Condensor was onderaan lichtjes gescheurd door corrosie die onder de losgekomen verflaag zat.

Nieuwe condensor is opvallend veranderd/verbeterd en is van het merk Keihin.

Na een goed uurtje alles terug opgebouwd en elke schroef terug netjes op zijn plaats.

Installatie terug vullen (duurt even)

Monteur heeft tegelijk ook de pc aan de auto gehangen en alle nodige software updates laten draaien.

Het "starten" van de airco liep niet zoals verwacht.(startte niet op...!)

Eérste stap was alle bedrading van en naar de aircopomp uitmeten doch die bleek in orde.

Na ff zoeken was "zou" de oorzaak een defekte pomp zijn (ik kreeg het dus al warm)

Doch de jonge ervaren monteur Wim liet zich niet kennen en ging verder op zoek.

Aangezien de airco de dag voordien nog werkte kon het onmogelijk zijn dat nu de pomp de geest had gegeven!

Naar het bedieningspaneel en dat haalde hij er uit en ging dit "ff" wisselen met een gelijkaardige uit een andere Octavia facelift

En, toen werkte het...dus bediedingpaneel defekt (kreeg het nog warmer)

Ook dit onmogelijk want het werkte wél een dag eerder.

Dus, had ik helemaal geen keuze meer en....de prijs voor een nieuw bedieningspaneel (hou je vast) was €750 en was ook niet voorradig.

Een dikke streep door mijn rekening want de kosten voor de condensor werden wél gedragen door Skoda.

Doch petje af voor monteur Wim die toch alles uit de kast bleef halen met zijn kennis.

Een totale reset van de stroomkring( via de batterij)

En, toen zakte mijn temperatuur die van monteur Wim en die in de auto, alles werkte zoals het moest.

Iedereen tevreden en alle lof voor het doorzettingsvermogen van monteur Wim

Prijskaartje lag rond de €280 voor al het werk

Ook al moet ik er ver voor rijden maar,Van Den berg-Ansoms is een zéér degelijk garage met zéér bekwame en vooral vriendelijke mensen

Betalen moeten we overal doch je moet enkel zien wat er voor in de plaats krijgt

Ik zeg altijd als de service goed is dan ben je de rekening snel vergeten

Mvg

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe