Ga naar inhoud

Uurtarief garages


Busje
 Delen

Aanbevolen berichten

Eigenlijk na aanleiding van het onderwerp grote beurt waar ik op gereageerd heb/had. Zou ik wel eens willen weten wat de uurtarief is bij de verschillende garage waar jullie voor onderhoud en reparatie naar toegaan.

Zoals gezegd wordt mijn Skoda bij de Skoda-dealer in Heerlen onderhouden. Garage Rotor, deze telt € 70,-- ex BTW per uur.

Is dit duur, normaal of goedkoop ?

aangepast door Busje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Skoda garages die rekenen met zgn handling fee. die krijg je pas te horen als je ze onder druk zet. Ik heb het met de banden gedaan, toen kwam de aap uit de mou, 20.- /twee banden extra voor heen en weer lopen en aanratelen/vastdraaien. plus dat de aangeboden banden natuurlijk 15-20 euries duurder zijn. Heb nu een garage die neemt 45/uur, OOK als ik zelf mijn onderdelen ingekocht heb.....mag met alles bij hem komen, zolang het maar past :D . Die banden legt hij er op voor 12.7/st incl btw incl ventiel en balans lood. Daar kan je ook alleen maar blij van worden, kan je niet voor naar de kwikfit... :blink: Hij doet het binnen een 1/2 uur. Dus dan weet je dat de merkdealer idd zeer fors rekend. Klopt wel dus die 60-70/uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve het uurtarief, is er nog een ding: hoe gaat men om met de uren die men schrijft. Bijvoorbeeld ooit gezien: monteur klokt in voor auto-x (teller gaat lopen), vervolgens wil zijn collega uit de garage, en moet ie daarvoor even wachten tot de collega zover is, en voor de auto in de garage staat, staat de teller al op tien minuten. Vervolgens is de monteur een paar minuten bezig met de auto, en vervolgens moet ie wachten tot de auto's die de uitgang versperren weer weg zijn, dan rijdt ie de auto buiten en gaat uitklokken. Resultaat: rekening voor iets van 20 minuten, waarvan de monteur misschien 3 minuten aan de auto heeft gewerkt Ook als er een ervaren monteur aan je auto werkt, heb je kans dat collega's hem raadplegen voor een probleem dat ze tegenkomen, en ondertussen loopt jouw rekening op.

 

Ik heb ook meegemaakt dat ik een garage geen geld rekende voor het checken van het gasklephuis: ik had kleine variaties in het stationair toerental (50-100 tpm verschil) en daarom de garage gevraagd bij de beurt het gasklephuis te checken en eventueel te reinigen. Gasklephuis was niet vervuild, en garage rekende op eigen initiatief geen geld voor dat deel van de verricht arbeid.

 

Het uurtarief is dus een zeer beperkt vergelijkingsmiddel, de manier waarom men uren schrijft, is veel bepalender voor je rekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het nog iets erger maken. Als stage loper moest ik ook inklokken voor een klus. Ook de begeleider die aan zijn eigen klus werkt klokt in. Ondertussen gaat hij mij dingen uitleggen en laten zien, dus dan lopen er al 2 klanten te betalen voor de uitleg aan mij. Ook worden erg vaak TE lange testritjes gemaakt. Zo heb ik bij een garage waar ik ook stage liep een keer met het personeel meegemaakt dat er met de auto van de klant rustig een boodchap gedaan werd en er even naar huis werd gereden. En dat deden niet alleen de monteurs, ook de chef zelf en de tijd tikt maar door. Ik maak zelf ook maar enkel een afspraak zodat ik erop kan wachten, dan voorkom ik dit soort onzin minuten.

Je moet gaan vrezen als er een stage loper aan jou auto werkt, bedrijf betaald de stagiere niet of nauwelijks en verdiend er bakken met geld aan. Menig keer worden de stagieres even geroepen tijdens zijn eigen klus om "even" te helpen bij een andere monteur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

 

 

Het uurtarief is dus een zeer beperkt vergelijkingsmiddel, de manier waarom men uren schrijft, is veel bepalender voor je rekening.

Maar hoe wil je dan een vergelijking kunnen maken ? 

Dit zijn ervaringsgegevens hier kom je pas achter als er aan je voertuig gewerkt wordt door de garage. En valt het op als de rekening voor een zelfde reparatie bij een ander lager is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach dat is wel kort door de bocht.

Elk willekeurig product of offerte aanvraag geeft verschillende prijzen

En dus andere uurlonen en materiaal prijzen

 

Had dat ook niet gewoon met concurentie te maken ?

 

En komt dat imago niet meer uit andere dingen voort.......

En komt daar ook niet uit dat de goede onder de kwade moeten lijden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Busje: wat ik wilde aangeven is dat je niet zomaar met een calculator de goedkoopste garage uit kunt kiezen. Er zijn overigens garages die klussen tegen vooraf gesteld bedrag (offerte) doen, hebben ze meer tijd nodig, kost het de garage geld, hebben ze minder tijd nodig heeft de garage een goede dag. Als je een scherp afgebakende klus laat doen tegen een vooraf overeengekomen bedrag kun je dus wel vergelijken, maar hierbij is het van belang dat je zeker weet dat de klus ook goed wordt uitgevoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik achter wil komen is, of er verschil is in de tarieven die de verschillende dealerbedrijven tellen. Is Skodadealer A goedkoper dan Skodadealer B, buiten de vast gestelde prijzen voor de beurten. Bij de volgende beurt wordt geadviseerd om de remvloeistof te vervangen, de rem schoon te maken en af te stellen, het interieurfilter te vervangen enz.. Extra werkzaamheden zijn die duurder of goedkoper bij de verschillende dealers. Dat heeft voor een groot deel met het uurloon te maken.

Afgelopen week ben ik met de auto van mijn vrouw (Honda Civic '91) naar de universele garage geweest prijs per uur € 47.50 ex BTW. Dat is een verschil van € 25,--inc de BTW met de Skodadealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Busje, er is wel een verschil in uurtarief tussen de verschillende dealers hoor, dus Skodadealer A kan zeker goedkoper zijn dan B. Over het algemeen zal je goedkoper af zijn bij de universele garage.

 

Zoals al gezegd, 70 euro is toch wel veel. Voor een VW of Audi-dealer zijn het (denk ik) al normalere prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hi,

Zal hier terugkomen met het bedrag dat ik zal moeten betalen als de verdamper van mijn airco vervangen is

Mijn garage is Ansoms uit Nieuwmoer,vriendelijk én degelijk opgeleidde techniekers.

Wat is duur?

Duur is voor mij relatief anders moet je een Dacia kopen en geen product van VAG.

Goedkoop kan meestal in autoland dure koop worden als je bij een "knutselaar" terecht komt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De duurdere merken denken wellicht dat de klant meer euros heeft.

Beetje vreemde vergelijking wat betreft uurtarief.

Als de elektricien of loodgieter bij een groot duur huis komt, is z'n uurtarief hoger dan bij een simpele huurwoning?

Of een pakje bezorgen bij een grote villa kost meer dan bij een appartementje, drie hoog achter?

 

Vreemde redenering...

 

BTW: Dacia is onderdeel van de Renault groep. En Dacia's staan in dezelfde showroom als Renaults (tenminste hier wel).

Groupe Renault bestaat uit vier bedrijven: Renault (2.260.694 auto's/lichte bedrijfswagens in 2011), Renault Samsung Motors (118.135 auto's), Dacia (343.233 auto's/lichtebedrijswagens) en Alpine (buiten gebruik genomen in 1994). Ook heeft Renault S.A. het grootse aandeel (20%) in de beursgenoteerde Volvo Group, die op zijn beurt de divisie Renault Trucks beheert en een belang van 25% in het Russische Avtovaz (moederbedrijf van Lada). In 1999 voegden Renault en het Italiaanse IVECO (onderdeel van Fiat) hun eigen busdivisies samen tot Irisbus. In 2001 verkocht Renault zijn aandelen in Irisbus aan IVECO, waarmee deze voor de volle 100% eigenaar werd van het busbedrijf. De tractorendivisie is in 2004 overgenomen door het Duitse Claas. In Nissan heeft Renault een aandeel van 43.4% en in het Duitse Daimler AG tot slot, een aandeel van 1.55% (als onderdeel van een samenwerking tussen Daimler AG en de Renault-Nissan alliantie).

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Duur is voor mij relatief anders moet je een Dacia kopen en geen product van VAG.

Goedkoop kan meestal in autoland dure koop worden als je bij een "knutselaar" terecht komt....

Ik ben van mening als ik een bugetmerk auto koop, daar ook bugetmerkprijzen voor onderhoud bij horen. En dan maakt het niet uit of het een bugetmerk is van VAG of van Renault. U rijdt toch ook vanuit een overtuiging Skoda en geen Audi. Vandaar dat ik dit een vreemde  opmerking vind van iemand die ook Skoda rijdt.

En de tweede opmerking, Tussen de merkdealer en de "knutselaar" zit toch ook nog een heel gebied. Waarom zou een universele garage (b.v.Vakgarage) slechter zijn dan een dealer ? Kwaliteit is per definitie niet af te lezen aan het geld dat ik voor een produkt betaal. In bijvoorbeeld de consumentengids wordt iedere maand het tegendeel bewezen.

Dacia om dit voorbeeld ook maar eens te gebruiken geeft wel 3 jaar garantie op haar produkten, bij Skoda maar 2 jaar. Heeft Skoda dan zoveel minder vertrouwen in haar product dat men niet meer garantie geeft dan de wettelijke termijn van twee jaar ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja watte 70€ per uur excl. BTW, werken ze daar met gouden moersleutels of zo? Dat is erg veel geld voor een uurtje aan een auto te prutsen niet? En zeker als de monteurs weg gehaald worden aan een auto en je uren lopen gewoon door, daarom ga ik tijdens een onderhoud nooit van mijn wagen weg, en zeg ik het gewoon ook als het niet goed loopt. En zeker niet te veel vragen stellen tijdens zijn werk, kost zo al genoeg. Als ik dat uurloon aan een klant moet vragen heb ik geen minuut werk meer (ben ook zelfstandig) maar ja voor een auto  vinden de mensen dit blijkbaar normaal dat ze tussen de 50 € en 75€ per uur, wel ik vertel jou, dat is niet normaal, dat kan alleen in de auto branche,nergens anders, en dan moet je denken dat die mechanieken daar staat te werken aan  15 €  bruto, he,he  (gewoon noemen ze dat) dan denk ik soms dat ik het verkeerde vak heb gekozen. 

Gewoon niet normaal toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe