Ga naar inhoud

Langzaam sluipt total control er in...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

bron: http://www.autoweek....9/waar-houdt-op

1984-Big-Brother.jpg

Ben je leaserijder en heb je ook altijd al grote interesse gehad in het beperken van je verbruik en de slijtage aan je auto? Dan heeft Technocon nu dé vinding voor je: een systeem dat door koppeling van gps-gegevens en een g-krachtmeter een betrouwbaar oordeel over je rijstijl kan geven. Dus wellicht met de uitkomst dat je minder abrupt moet remmen, of minder woest moet insturen bij klaverbladen.

Technocon benadrukt dat het systeem ontwikkeld is met de bestuurder in het achterhoofd en dus niet met de wagenparkbeheerder. Dus de bestuurder gewoon een handvat bieden om de kosten van het autorijden te beperken en niet een instrument voor de baas om over de schouder van de werknemer mee te kijken.

En daar wringt het hele verhaal nu juist een beetje. Want het overgrote deel van de leaserijders interesseert het niets of hun auto meer brandstof verbruikt en/of forse slijtage aan bepaalde onderdelen heeft. Zij hoeven immers niet direct voor deze kosten op te draaien! Nee, dat zijn de leasemaatschappijen. En dus zijn het in mijn ogen vooral de wagenparkbeheerders die baat hebben bij dit systeem. Daar beginnen de bezwaren die er bij mij zijn.

Want natuurlijk is het mooi als leaserijders er zelf voor kiezen om zo'n analyse uit te voeren, maar als dit systeem al gemeengoed wordt, dan is dit denk ik juist omdat de wagenparkbeheerders het personeel dwingen met zo'n kastje te rijden. Dus de redenatie zou kunnen zijn: je krijgt een leaseauto, maar je moet dan wel een niet-SUV met een groen label uitzoeken én je moet minimaal een score van (bijvoorbeeld) 80 procent halen bij de rijstijlanalyse.

Zulke -niet denkbeeldige- bemoeienis gaat mij veel te ver. Het is een Big Brother-achtige praktijk die ervoor zorgt dat de baas ook buiten het kantoor z'n werknemer nadrukkelijk in de gaten houdt. Nog los van het feit dat iemand die nauwelijks remt of woest aan het sturen is, wel degelijk andere weggebruikers in gevaar kan brengen door ze bijvoorbeeld te snijden.

Daarnaast is het technisch bijvoorbeeld ook mogelijk om continu in de gaten te houden of leaserijders zich aan de maximumsnelheid houden. Bij het rijstijlanalysesysteem (mooi Scrabblewoord!) van Technocon is dat bewust buiten beschouwing gelaten om de analyse niet te belerend te maken, en dat valt zeker te prijzen. Maar als het rem-, stuur- en accelaratiegedrag van de bestuurder binnenkort in de gaten wordt gehouden, wie zegt dan dat op termijn niet ook leaserijders op de vingers getikt worden omdat ze op 6 mei 2020 om 14:03 uur op de A44 3 km/h te snel reden met een auto met de stickers van het bedrijf erop?

Wat mij betreft geven we in Nederland op veel fronten te makkelijk onze privacy prijs. Het is zaak om bij alle zaken waarbij dat aan de orde is, je af te vragen of het privacyoffer dat je brengt, wel opweegt tegen de minieme voordelen die het voor jezelf of -nog erger- anderen heeft.

Uiteraard heeft niemand wat te verbergen.

Want onze privacy hebben we al lang opgegeven. Of toch niet? 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ook nauwelijks over privacy en al helemaal niet over veiligheid. Dat ding spuugt alleen wat gemiddelde waardes uit. Verder gaat het vooral over werktijd, en als je niet wilt dat in je vrije tijd je rijstijl wordt geanalyseerd dan staat het je vrij om dan in je eigen auto te rijden natuurlijk.

Het mooiste zou zijn als je toekomstige leasebudget bepaald zou worden door je score.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat zou betekenen dat je gewenst gedrag beloont ipv ongewenst gedrag bestraft. Hoewel al heel lang vanuit de sociale en leer-psychologie bekend is dat dit veel beter werkt, heeft de overheid er nauwelijks blijk van gegeven bekend te zijn met deze kennis en is daar dan helaas ook weinig van terug te zien in beleid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb / had zo'n tomtom works ding in mijn bedrijfswagen.

En aan de hand van snelheidsgegevens die hij uit zijn kaart materiaal haalt laat hij af en toe in een bocht een omvallend wagentje zien met geluidsmelding.

Maar ook toen ik een paar bochten op snelweg had die ik met de snelheid reed volgens de ter plekken staande borden begon dat ding te melden met zijn icoon met omvallende wagen.

Maar goed tomtom works (track and trace ) slaat dit dus op en is zelfs live op PC op zaak af te lezen.

Kreeg ik van zo'n bolleboos op kantoor te horen dat ik roekeloos reed, en sta je dus uit te leggen dat dat niet het geval is.

Wel als op deze basis men bij de lease maatschappijen dit ook gaat doen dan ben je flink het haasje als je zo'n traject dagelijks rijd met verkeerde gegevens van de situatie ter plekken.

Dus tsja moet je er van vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaan zowel persoonlijk als als OR-lid alle alarmbellen rinkelen bij dergelijke systemen. Klinkt vaak mooi, maar er kleven behoorlijke risico's aan ten aanzien van de privacy. Niet voor niets stelt de Wet Bescherming Persoonsgegevens hele hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven met dit soort persoonlijke gegevens om moeten gaan. Da's niet omdat men er blijk van heeft gegeven op een zorgvuldige en juiste wijze met deze systemen om te kunnen gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt vaak mooi, maar er kleven behoorlijke risico's aan ten aanzien van de privacy. Niet voor niets stelt de Wet Bescherming Persoonsgegevens hele hoge eisen aan de wijze waarop bedrijven.....

Maar stel: de berijder wilt zelf dit systeem om te laten zien dat hij/zij keurig rijdt....dan gaat de berijder dus accoord en is de privacy niet in het geding??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad heb ik niets te verbergen, zeker niet voor mijn werkgever die mijn salaris betaalt en mijn auto ook! Daarom leg ik ook op een bepaalde manier verantwoording af over mijn werkzaamheden. Tevens hebben we afgesproken dat ik als een "goed huisvader" omgaat met mijn Peus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar stel: de berijder wilt zelf dit systeem om te laten zien dat hij/zij keurig rijdt....dan gaat de berijder dus accoord en is de privacy niet in het geding??

Dat zou je wel zeggen Frank, totdat blijkt dat de gegevens voor een heel ander doel gebruikt (of gejat!) worden dan jij denkt. De geschiedenis heeft uitgewezen dat gegevens waarvan iedereen dacht dat die écht geen kwaad konden, toch een enorme bak ellende hebben opgeleverd... stomweg omdat ze in verkeerde handen kwamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en ook waar en wanneer je prive rijdt

en dan kun je zeggen mwahhh mogen ze weten

Totdat een werkgever of ander kantoor personeel er zijn voordeel mee probeert te halen om je een hak te zetten

En dit kan dus zakelijk ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijnt er ook al te zijn voor verzekeringen, is het niet hier dan wel in de UK. Hufters die snel optrekken en remmen betalen meer premie. In de praktijk kun je een goedkopere verzekering krijgen als je zo'n apparaat in je bolide plaatst waarmee de verzekering kan controleren dat je een nette rijder bent. Op zich niet mis mee, maar toch. Binnenkort moet je waarschijnlijk nog je DNA afstaan omdat ze erachter gekomen zijn dat een bepaalt gen misdragingen veroorzaakt en dat allemaal voor de profit! Je zult maar pech hebben en in de "doelgroep" passen ook al i het gen niet dominant bij jou.

Blijft inderdaad allemaal wel erg griezelig en meneer Orwell heeft alleen nog maar half beschreven war het allemaal naartoe gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het al gehad, een dergelijk g-krachten meetsysteem. Anderhalf jaar kalm rijden en nu geniet ik levenslang (hopelijk toch) van 20% korting op mijn autoverzekering. Vond het niet zulke grote schending van mijn privacy. Maar goed, wat zou er gebeurd zijn als ik een ongeval veroorzaakte en te snel reed bijvoorbeeld?

Maar om eerlijk te zijn, ik ben toch blij dat het niet permanent moest blijven. Ik moest toen vaak echt een stuk onder de maximumsnelheid op kronkelende wegen om een goede score te halen (dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van de beoordeling die aan een rijstijl gegeven wordt).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

menno als mijn bedrijfswagen op binnenplaats staat van bedrijf

ikzelf in woonplaats in bouwmarkt ben op vrijdag middag en ik wordt gebeld waarom mijn wagen in rosendaal staat.

en hoe dit kan ??

Dan heb ik al iets van piss off met die elektronica die verkeerde conclusies kan veroorzaken

of bij mijn vorige werkgever waar we de blackbox ingebouwd hadden

en je op een dag 300Km hebt gemaakt zakelijk en dat dit extreem hoog is voor dat bedrijf op een dag.

en je drie maanden later een uitdraai krijgt en of je even uitleg kunt geven !

Uitleg was kijk me weeklijsten maar na en kom daarna maar terug

nooit meer wat gehoord, maar het punt dat je gevraagd wordt tot uitleg laat mij al opstaande haren krijgen , en ja op den rug

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe