Ga naar inhoud

1.2 TSI tikkende geluiden koude start


McGrover
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb al sinds enige tijd het verschijnsel dat m'n motor tikt bij een koude start.

Zo kan het dagen niet voorkomen, en dan zo ineens weer elke dag.

Het is niet altijd even erg, maar soms ook behoorlijk hard getik.

Auto heeft al diverse malen bij de dealer gestaan, maar ze weten niet wat het is. Wordt afgedaan als normaal.

In het filmpje is het redelijk te horen. Dit is nog een milde vorm, meestal gaat het veel harder en langer.

Iemmand een iedee?

Zat zelf te denken aan of de brandstofhogedruk pomp of de hydrostoter eronder.

p.s Distibutie ketting is al reeds vervangen met de terugroep actie, dus dat is het niet.

1.2 koude start.MOV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh, dat je distributieketting al eens vervangen is, wil nog niet zeggen dat 'ie niet weer een probleem kan geven.

Dit geluid (voor zover ik het uit het filmpje kan halen) klinkt toch erg a la kettingproblemen...

Het geluid is zeker dan na 10-30 sekonden weer weg?

Zoiets ervaar ik ook met mijn 1.2 TSI.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij dit doet, is het met een seconde of 2 / 3 weg.

Het geluid wat ik eerst had, dus met de ketting klinkt meer als ratelen. Dat was ook weg nadat de ketting vervangen was.

Dit klinkt niet hetzelfde, het is meer het geluid van tikkende klepstoters.

Maar zijn er meer 1.2 TSI rijders die dit geluid herkennen bij hun eigen auto?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij dit doet, is het met een seconde of 2 / 3 weg.

Dat kan inderdaad een normaal verschijnsel zijn. De auto heeft hydraulische klepstoters en die hebben nu eenmaal een beetje olie nodig. Als je de auto start, moet de olie eerst even rondgepompt worden in het motorblok, voordat de klepstoters voldoende olie hebben. Doorgaans is een paar seconden genoeg om te zorgen voor voldoende olie; hangt ook een beetje van de temperatuur af en hoe lang de auto heeft stil gestaan. Immers: hoe kouder, hoe dikker de olie en bij stilstand zakt de olie langzaam naar beneden in het carter.

Als het blok na minuten nóg blijft tikken of ratelen, dan is er meer aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Late reactie van mijn kant, maar dit verschijnsel had ik ook. Bouwjaar 2011-april. Mijn garageman had ook idee dat het de klepstoters waren, geluid was kort na starten motor weg.... ECHTER.... bracht mijn Yeti voor de 30k beurt naar de garage en op de dag van de beurt startten ze de motor, hoorde de reutel aan, vertrouwde de boel niet, bellen met VAG-dealer hiero... bleek het toch de distributieketting te zijn. Een bekend euvel met de 1.2 TSI motoren van VAG. Enfin, lang verhaal kort, ik viel nog in een coulance regeling, wat mij 80% op de manuren en 50% op de materialen scheelde.... was voor 414 euro klaar.... Hulde aan de locale VAG-dealer en aan mijn garageman, die het niet vertrouwde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar ik heb geen hulde voor dat bedrag.

Het is een productiefout in een onderdeel dat een motorleven behoort mee te gaan.

En dan evengoed zo een bedrag moeten neertellen ??

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Ed al zegt, dit is geen coulance! De hele reparatie had gewoon uitgevoerd moeten worden, zonder kosten aan de kant van de consument!

http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

 

Tijd om eens contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering?

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Update,

 

Heb het hele verhaal opgespeeld naar Skoda PON omdat ik het gewoon zat ben met die auto. Heb destijds veel geld betaald ( privé ) voor een product

dat tot op de dag van vandaag gebreken vertoont die niet opgelost kunnen / willen worden?

Daar ook duidelijk vermeld wat de historie van de auto is. Dat wil zeggen dat de distributie ketting al vervangen is onder een terugroepactie en dat daarbij 

het ratelende geluid tijdens motorstart daarna ook verdwenen was.

Duidelijk aangegeven dat het tikkende geluid ( wat er nog steeds inzit ) enige tijd daarna is ontstaan. Heb zelfs een geluid fragment meegestuurd maar daar

deden ze niets mee.

Het was volgens PON aan de reparerende dealer de taak om het gebrek te diagnosticeren.  ( zucht, voor de zoveelste keer )

Dus er is via PON een afspraak gemaakt bij de dealer waar de auto in onderhoud is ( niet gekocht trouwens ) en daar is toen ook de ketting vervangen.

Ben de auto een week kwijt geweest, zodat de heren daar goed kunnen luisteren bij koude start.

De conclusie volgens hun was dat alle TSI motoren zo starten, en dat dit tikkende geluid een product eigenschap zou zijn.

Er werd wel gezegd dat mijn auto inderdaad wel meer geluid maakt dan een andere, en dat het door de benzine hogedrukpomp die op het kleppendeksel zit

veroorzaakt werd.

Alleen doen ze er niets aan. :gestoord:

Heb ik daarom dan extra betaald voor garantie verlenging? Om er maar niets mee te doen? Gewoon te bezopen voor woorden. :angry:

Ik zou zeggen zet er dan een andere pomp op ?

 

Heb nu werkelijk geen idee wat ik er mee moet. Kan me niet voorstellen dat dit een product eigenschap is, dat mijn buurman wel eens opmerkingen gemaakt heeft

van wat maakt je auto een raar geluid als je die start......

Denk dat ik hem nadat de garantie eraf is maar weg doe, en nooit meer een Skoda weer koop.

 

Zal eens kijken of ik morgen nog wat geluid fragmenten kan posten, die heb ik nog wel ergens. Effe zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

McGrover, on 29 Dec 2013 - 09:29, said:

... Of klagen die er niet over?

Helaas, die krijgen ook allemaal te horen dat het 'normaal' is en slikken braaf die uitleg van de garage...

 

Ik hoor ook nog steeds dat gereutel tijdens het starten (soms koude start, soms warme start, maar ook weer niet altijd).

En volgens de garage is dit normaal... :onzeker:

En ja, het is duidelijk het geluid van de distributieketting die ratelt. Want ik was een paar weken geleden bij de garage (Skoda Wintercheck) en toen kwam er iemand binnen met een Yeti 1.2 TSI (van SBB) en die had die geluid continu (bij mij is het geluid na ca. een halve minuut tot een minuut weer verdwenen). En die auto werd wel gefixed...

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 maanden later...

Beetje late reactie van mij, maar dan toch nog het eindresultaat.........

Bij de desbetreffende dealer kom ik nooit weer, daar zijn woorden voorbij gekomen die beter niet voor herhaling vatbaar zijn.

Daarna bij een "vag specialist" geweest en het volgende gedaan.

- Ander type motor olie

- Ander type olie filter ( bosch )

 

Geluid komt nauwelijks nog voor, denk van de 100x starten misschien 5x keer nog. :lol:

 

Had de dealer dit niet kunnen bedenken?? :angry:

 

Verlengde garantie is inmiddels afgelopen, waardeloze klachten afhandeling van Pon en Dealer.

Volgende keer als ik weer een auto koop neem ik deze wel zonder garantie, en regel ik het zelf.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit nu een 5w40 in , wel elke 15.000km vervangen maar dat vind ik geen probleem.

Origineel filter is van Mann, zit nu een Bosch filter op.

Alle klachten wat betreft geluiden met starten zijn voor 95 % verdwenen.

 

Hulde aan de specialist, ik ga nooit meer naar die betreffende dealer.

aangepast door McGrover
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Onze Octavia Combi 2 uit 2011  (1.2 TSI 90.000km) heeft sinds de zomer ook ketting-problemen; een paar seconden ratelen bij het starten, meestal koud. S-point adviseert de ketting te vervangen, en geeft de schuld aan het onderhoud door de eerste eigenaar, Athlon-lease, en aan onze eigen garage, die weliswaar geen officiele dealer is maar wel veel VAG-auto's onderhoudt. Zo proberen ze de produktiefout (wat het is) weg te moffelen.

 

S-point suggereert dat er geen coulanceregeling kan zijn, omdat de auto niet bij hun in onderhoud is (geweest). Ik voel mij behoorlijk belazerd door deze houding; ik voel er niets voor om nu het onderhoud door S-point te laten doen, gezien wat ik lees op het forum bij anderen. (Mijn vorige Octavia was bij S-point in onderhoud, maar de service was de laatste tijd niet meer correct.)

 

Waarschijnlijk zal ik de ketting laten vervangen door mijn eigen (algemene) garage, die vertrouw ik wel. De eigenaar van die garage is een ervaren exVAG-monteur. De kosten zal ik wel zelf moeten betalen; maar als S-point de ketting zou vervangen, zou het op het hetzelfde uitdraaien en die vertrouw ik niet meer.

In de toekomst zou S-Point eventueel weer coulance kunnen geven, als wij maar bij hun het onderhoud laten doen. Ja Ja !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de koop hebben we naar de ketting gevraagd; de ketting was niet vervangen; ze waren daar open in. Wat ik indertijd kon vinden (op internet) over dit onderwerp ging vrijwel alleen over oudere auto's, van voor 2011.  Nu weet ik dat het probleem nog steeds voorkomt (ook bij nieuwere modellen) en ook bij grotere motoren. Fouten kan iedereen maken, bij het maken van auto's en bij het kopen :). Maar het probleem afschuiven (door S-Point) is onbehoorlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe