Ga naar inhoud

Aanrijding met trailer mogelijk dodelijk


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Aanrijding met trailer mogelijk dodelijk

7 maart 2011 | 14:12 | Tekst: Marco Gorter | Foto's: ANP Print Mail

Nadat eerder al bleek dat de achterste zitplaatsen soms levensgevaarlijk kunnen zijn, komt het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) met nieuwe schokkende testresultaten. Een oplegger van achteren aanrijden kan de voorste inzittenden in sommige gevallen het leven kosten.

Het IIHS voerde de test uit door een Chevrolet Malibu, een auto gewaardeerd met vijf sterren voor crashveiligheid, met een snelheid van 56 kilometer per uur achterop een vrachtwagentrailer te laten rijden. De test werd met drie verschillende trailers met beschermingssystemen gedaan. Twee van die trailers voldeden niet alleen aan de Amerikaanse eisen voor veiligheid, maar ook aan de strengere Canadese eisen. De systemen zijn bedoeld om te voorkomen dat een auto bij een aanrijding onder de trailer kan schieten, het zogenaamde underride.

Het slechtst presteerde Hyundai trailer, bij een aanrijding in het midden van de trailer brak de underride bescherming af waardoor de auto volledig onder de trailer terecht kwam, inzittenden hadden hierbij geen schijn van kans gehad. De trailer van Wabash presteerde het best, hoewel de kans op verwondingen nog steeds groot is, bleef het passagierscompartiment intact.

Maatregelen

Naast een crash waarbij de auto over de volle breedte achterop de trailer botste, werden er ook tests uitgevoerd als de auto met 30% of 50% van de voorzijde achterop reed. De zijkanten van de beschermingssystemen worden minder goed ondersteund dan het midden, waardoor bij de aanrijding met 30% van de wagenbreedte ook bij de Wabash trailer een aanzienlijke kans op dodelijke afloop ontstond. Bij een aanrijding met 50% overlap was ook de Vanguard trailer, die bij de crashtest in het midden nog redelijk presteerde, niet in staat om underride te voorkomen, hier slaagde de Wabash trailer wel in.

Naar aanleiding van de tests maant het IIHS de overheid tot het nemen van maatregelen. “Door de huidige regelgeving hoeven trailer, bescherming, bouten en lasnaden niet als één geheel getest worden. Ook is het door gaten in de regelgeving voor sommige trucks helemaal niet nodig om een beschermingssysteem te hebben. Zonder regels is er voor fabrikanten weinig motivatie om verbeteringen aan te brengen. We hopen dat hier snel verandering in komt."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zie je vaker ja, ook precies de reden waarom ik liever niet tussen 2 vrachtwagens in rijdt en altijd goed oplet hoeveel afstand ze houden. Bij het afremmen zal ik dan sneller mijn waarschuwingslichten gebruiken en langer aangeven (al seinend) dat ik rem.

Mocht ik het niet vertrouwen dan zou ik direct de vluchtstrook op rijden (indien aanwezig). Dat laatste is natuurlijk makkelijker dan gezegd maar is dan gelukkig ook nog niet voorgekomen.

Het is wel voorgekomen dat ik abrubt moest remmen op de linker baan, ook dan neig ik er naar om links uitgelijnd de remmen. Dus zeg maar met mijn linker wiel over de lijn, grappig is dan wel dat de hele rits remmende auto's een soort zigzag vormt. Sommigen gaan naar rechts, sommigen in het midden, en anderen dus naar links.

p.s. vergeet de bron niet te noemen. AW?

post-2-0-93040000-1299570524_thumb.jpg

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt, ik begrijp dat nooit, als je met je wiel in de berm komt, dan vliegt je auto aan de andere kant tegen een boom....?

Ik probeer dat altijd uit met nieuwe auto's, tijdens een proefrit. Wat is het weggedrag in bijzondere situaties.

En ja, er zijn behoorlijke verschillen. Zo is het best lastig een Toyota Yaris in bedwang te houden als je met de wielen aan 1 kant de berm rijdt. Maar zolang je het hoofd koel houdt en het stuur vasthoudt, kan dat best.

Mijn O2 lag als blok, daar kon je bijna het stuur loslaten en dan nog volgde 'ie keurig de lijn v.d. weg. De Roomster zit daar tussenin qua weggedrag.

Een v.d. beste auto's wat dit betreft was jaaaaaaaren geleden al, de Citroën met z'n hydropneumatische vering. Echt toppie! Zonder enig spectaculaire capriolen en/of overhellen kon je gewoon op ieder soort ongelijk wegdek je weg vervolgen. Zelfs een lekke band bracht een Citroën GSA of CX nauwelijks uit de koers!

Ik heb zo'n idee dat het vooral de schrikreacties zijn die dit soort ongelukken veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine 2 uur geleden ben ik van achteren aangetikt door een vrachtwagen. (Ik durf niet te zeggen wie de schuldige was. We wisselden beide van baan). Het eerste waar ik aan moest denken was dit bericht. Gelukkig hadden wij beiden nauwelijks snelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk artikel, alleen jammer dat zoiets zomaar wordt overgenomen. Trailers in de VS zien er ietwat anders uit dan in Europa!

Toch ben ik het er wel mee eens: ondanks dat de laatste jaren het nodige is verbeterd m.b.t. bescherming aan de achter- en zijkant van trailers, rij ik toch zo nu en dan ergens achter, waarbij ik denk: "daar moet je niet met de neus van je auto onder schieten..!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen in te ruilen auto, dus voor de aflevering maakt het niet uit. Ik leen al bijna een half jaar een auto van mijn ouders ivm met de afwikkeling van mijn echtscheiding.

Maar ik heb dus de achterbumper en lichtkap (en mogelijk nog het een en ander daar onder) van mijn moeders anderhalf jaar oude auto vernielt/laten vernielen. (Alle lampen zijn nog heel, maar het linker remlicht verblind nu andere autos)

De snelheid was gelukkig erg laag maar de auto schoof wel, dus de werkelijke schade is nog even afwachten.

Via de grote wisseltruc heb ik nu tot komend weekend de 307 van mijn vader, zodat de 207 even bij de gewone garage langs kan voor inspectie, maar ik baal als een stekker.

Hopelijk kan het echte herstel van de 207 even wachten tot na volgende week, want vrijdag de 18e komt mijn GL. Anders hebben we mogelijk even maar 1 auto beschikbaar met zijn 3en :(

(Mijn ouders wonen 40 km verderop en in de halve week dat de kinderen hier zijn kan ik lastig zonder auto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe