Ga naar inhoud

TSI motor + turbo en mechanische compressor


boydanan
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Ik ben hier nieuw en weet niet goed hoe ik dit forum moet gebruiken.(sorry als mijn vraag verkeerd staat )

In ieder geval schrik ik van de vrij negetieve reacties op downsizing als ik verschillende forums lees.

Blijkbaar heeft de VW-groep die al jaren (de TSI motor), maar komen de negetieve aspecten meer naar boven. (of ben ik al ver achter met dit nieuws)

Ik heb me net een Skoda Fabia aangekocht 1.2 TSI 105pk/175Nm DSG 7, ik had nog nooit van downsizing gehoord tot een paar maanden terug.

Als ik lees dat er veel vlugger herstellingen en extra kosten aan deze TSI motoren kunnen zijn ben ik daar toch niet echt happy mee.

Blijkbaar zijn er problemen met distributiekettingen, met de injectoren, vlugger aanslag in cilinders, de turbo (te veel koppel en vermogen bij lage toeren)

en blijkbaar dat veel mensen niet weten om te gaan met turbomotoren (voor-en nalopen), blijkbaar moet je je motor na lange ritten stationair min 3 minuten laten nalopen??

Zijn deze dingen allemaal waar? en zo ja hoe kan ik het best deze zaken voorkomen met mijn nieuwe aanwinst die ik in april ga ontvangen.

Ik ben echt geen sportief rijder en haal nooit het onderste uit de motor. Ik ben ook helemaal niet thuis in al deze technische weetjes over auto's.

Dank voor jullie reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me niet zo druk maken. Voornaamste ernstige probleem vormt de distributieketting, maar dat wordt allemaal onder garantie vervangen. Jij zult daar inmiddels geen last van hebben. Bedenk ook dat het om slechts een fractie gaat van het totaal aantal tsi's. Het nalopen is alleen verstandig na langdurige ritten waarbij de turbo maximaal is aangesproken, zoals langdurige bergritten. Aan de andere kant is het rijgenot ongeevenaard. Na 60 000 km met dezelfde motor als jij en ook met dsg, geniet ik nog steeds van elke rit. Je zult het zien, het rijdt gewoon ontzettend lekker. En als je geen sportieve rijder bent, zoals je zegt, zou ik me zeker geen zorgen maken.

Dat er veel koppel is bij lage toeren is juist prettig en kan geen enkel kwaad. De motor kan zelfs zoals de mijne nog verantwoord worden getuned tot een nog hoger koppel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nadeel van fora's kan wezen dat je voor je gevoel denkt dat er veel mensen zijn met het distributie probleem en het waren er ook wel veel maar je leest weer niet de verhalen van de mensen die er geen last van hebben.

En dat zijn er stukken meer.

Als de wagen van jou geheel nieuw vanuit fabriek is , dan zal je dit probleem niet hebben omdat het dan al aangepakt is.

Dus denk dat je je minder zorgen hoeft te maken dan dat je nu blijkbaar doet

Link naar reactie
Delen op andere sites

He dank je voor het vlug reageren op mijn bezorgdheid rond de aankoop van deze wagen.

Ik begrijp uit de reacties dat problemen met de distributieketting met nieuwe wagens niet meer zou voorkomen

en dat ik bij normaal gebruik van de wagen (en de turbo) geen nalopen van de motor moet voorzien.

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met het voorlopen bij een turbo bij koude start? betekend dit dat je bij het pas starten

van de wagen niet direct als een gek moet uit de bocht scheuren en je kalm aan al rijdend eerst de motor moet laten opwarmen

om dan eventueel wat meer pit uit de motor te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij wat al is gezegd, zeker niet gaan stressen. Internet geeft daar een verkeerd beeld van, omdat iedereen vooral over problemen spreekt en weinig over de dingen die wel goed lopen. Zeker niet alle motoren hadden een slechte ketting, en in die van jou zal al een aangepaste ketting zitten. De andere problemen die je aanhaalt zijn zeker niet structureel, hoogstens wat enkele gevallen.

Overigens, jouw 1.2TSI zal enkel een turbo hebben en geen mechanische compressor.

Voor de turbo wat te sparen kan je hem wat laten nadraaien. Maar zoals gezegd is dat vooral bij zwaar belasten. Tanken langs de autosnelweg bijvoorbeeld, dan kan je best een minuutje wachten voor je de auto uit zet, omdat de turbo net heel heet is geworden. Voor de rest, rustig warm rijden geldt toch nog meer voor turbo-motoren. En lange afstanden zijn over het algemeen ook beter dan vele korte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let er inderdaad bij het zoeken naar of lezen over TSI-problemen op of het over een motor met alleen turbo gaat, of de versies met turbo en compressor. Die laatste variant van de 1.4TSI is berucht om zijn problemen, de overige TSI's zijn, in tegenstelling to twat sommige media willen doen geloven, redelijk probleemloos. De kettingproblemen waren berucht, maar zijn inmiddels verholpen.

Ik zou zeggen: gas d'rop en genieten! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor in de winter zeg ik altijd dat je de wagen de eerste 10 a 15 Km niet zwaar moet belasten met snel optrekken en hoog in toeren draaien.

Zomers is de motor wat eerder op temperatuur maar adviseer ik toch om pas na 10 Km de motor pas zwaarder te belasten.

En als ik bedoel met op temperatuur komen bedoel ik zeker niet kijkend naar de koelvloeistof temperatuur maar echt naar de olie temperatuur.

En heb je lange snelle rit gehad dan een 15 Km voor je thuis komt even rustig uitrijden met normale snelheden en laag in toeren houdend zodat de turbo minimaal nog word aangesproken en dus rustig kan afkoelen.

Is kwestie van jezelf aanleren maar een behoud van wagen en motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij wat al is gezegd, zeker niet gaan stressen. Internet geeft daar een verkeerd beeld van, omdat iedereen vooral over problemen spreekt en weinig over de dingen die wel goed lopen. Zeker niet alle motoren hadden een slechte ketting, en in die van jou zal al een aangepaste ketting zitten. De andere problemen die je aanhaalt zijn zeker niet structureel, hoogstens wat enkele gevallen.

Overigens, jouw 1.2TSI zal enkel een turbo hebben en geen mechanische compressor.

Voor de turbo wat te sparen kan je hem wat laten nadraaien. Maar zoals gezegd is dat vooral bij zwaar belasten. Tanken langs de autosnelweg bijvoorbeeld, dan kan je best een minuutje wachten voor je de auto uit zet, omdat de turbo net heel heet is geworden. Voor de rest, rustig warm rijden geldt toch nog meer voor turbo-motoren. En lange afstanden zijn over het algemeen ook beter dan vele korte.

Heb nu ook de TSI 1.2 motor in mijn "nieuwe" Roomster ( van Augustus 2012 ), sinds wanneer zouden er dan aangepaste kettingen inzitten ( fabrieks af? ), weet niet vanaf wanneer deze problemen spelen?....en of ik mij nu ook zorgen moet maken ?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/nieuws/2012/tsi-distributieketting/

http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/mei/golf-tsi-motoren-met-problemen

http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/20058341/__Problemen_met_TSI-motoren_van_Volkswagen__.html

Zo wat meer leesvoer denk niet dat u zich zorgen hoeft te maken de serienummers zullen wel gekend zijn en mogelijk zijn deze reeds vervangen.

Niettemin er kan altijd iets misgaan met een ketting ook al valt ze niet onder de slechte serie.

Denk niet dat ze de motoren die na de maand mei 2012 zijn geproduceerd met slechte kettingen zullen laten vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He mensen allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik ben nu wel gerust gesteld.

Door het feit dat ik op een normale wijze (ik bedoel dat ik mijn wagen niet in extremen zal drijven) zal rijden met de Fabia verwacht ik dan ook geen extra problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe