Ga naar inhoud

Top 10 van de 14% wagens!


Wasmachineman
 Delen

Aanbevolen berichten

AutoWeekeend Top 10 14% pk's

Mail naar: Naam afzender Email afzender Opmerkingen Annuleren Verstuur

740910_1.jpg740910_2.jpg 740910_3.jpg 740910_4.jpg

Het lijkt wel alsof het Nederlandse autorijden alleen nog maar uit het ontkomen aan wegenbelasting en lage bijtelling bestaat. Raar? Helemaal niet, want de slimme autokopers en leaserijders kunnen vele honderden euro's besparen met hun keuze. Maar wie zegt dat een auto met veertien procent bijtelling een saaie slak moet zijn? Wij hebben voor jou het lijstje samengesteld met de 14 procent bijtellers die het meeste pk's te bieden hebben. De auto's met het meeste vermogen eindigen uiteraard bovenaan, hebben auto's hetzelfde vermogen dan is de vanafprijs de doorslaggevende factor voor de rangschikking.

Frans onderonsje

De top van de lijst wordt gevuld door PSA-producten. Met dank aan de Hybrid4-techniek verdelen Peugeot en Citroën de plekken in de top drie. Het gecombineerde vermogen van 200 pk is iets wat andere merken niet kunnen combineren met een CO2-uitstoot die 14 procent bijtelling veiligstelt (in deze top-10 nemen we niet de plug-in hybrides met 0 procent bijtelling mee, die kunnen dat wel).

Onze winnaar is de Peugeot 3008 Hybrid4. Hij blijft met z'n vanafprijs van 37.390 euro de 508 Hybrid4 nipt voor. Die heeft ook 200 pk, maar kost 37.600 euro. Het brons gaat naar de Citroën DS5 Hybrid4. De 200 pk sterke excentriekeling verwisselt namelijk voor minimaal 39.990 euro van eigenaar.

Op stek vier de enige inzending van Volkswagen, de Jetta Hybrid. De aandrijflijn van deze hybride heeft een vermogen van 170 pk en zodoende bevindt de auto zich precies tussen de Franse toppers en de rest van het veld. De prijs van de Comfortline instapversie is 29.990 euro.

Daarna legt het Toyota-concern beslag op maar liefst vier plekken dankzij de HSD-aandrijflijn. Alle vier hebben de auto's 136 pk, dus ook hier kijken we naar de prijs voor de rangschikking. Zodoende is de Auris hatchback met z'n prijs van 23.750 euro nummer vijf uit de lijst. De zesde plek is voor de Prius (26.425 euro). De Lexus CT 200h mag voor 29.990 euro mee en is dus nummer zeven. De Prius Wagon maakt het Japanse feestje op plek acht compleet met z'n prijs van 32.350 euro.

Op de laatste twee plekken de twee favoriete diesels van ons land. De Renault Mégane dCi 110 heeft met z'n 110 pk de negende stek. Instappen kan vanaf 24.690 euro. De Ford Focus TDCi Econetic sluit het rijtje met z'n 105 pk af. De vanafprijs is 25.655 euro.

Bron: AutoWeek Carbase

Voor als het je allemaal te snel ging, hier het rijtje nog eens overzichtelijk in een tabel.

Plaats Naam auto Aantal pk's Vanafprijs

1 Peugeot 3008 Hybrid4 200pk 37.390 euro

2 Peugeot 508 Hybrid4 200pk 37.600 euro

3 Citroën DS5 Hybrid4 200pk 39.990 euro

4 Volkswagen Jetta Hybrid 170pk 29.990 euro

5 Toyota Auris Hybrid 136pk 23.750 euro

6 Toyota Prius 136pk 26.425 euro

7 Lexus CT 200h 136pk 29.990 euro

8 Toyota Prius Wagon 136pk 32.350 euro

9 Renault Mégane 1.5 dCi 110pk Eco2 24.690 euro

10 Ford Focus 1.6 TDCi Econetic 105pk 25.655 euro

http://auto.nieuws.n...d_top_10_14_pks

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een verschil, hoorde ik, bij bijv Toyota i.v.m. Peugeot.

Heeft ook met aandrijving te maken?

Bij Peugeot kun je het bij elkaar optellen, bij Toyota niet helemaal dus.

Bij Peugeot kan de electromotor wel 3 kilometer electrisch rijden, daarna is de electromotor leeg en moet hij bijgeladen worden.

Dus voor mij is dat van woonhuis de snelweg op net genoeg en in hitte buiten wordt je auto niet gekoeld binnen als je alleen electrisch wilt rijden dus hoppa, de diesel springt dan aan.

aangepast door Wasmachineman
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, 3 km. Maar dat is niet bij de volle belasting die die elektromotoren aankunnen, en dat is wel waarmee je rekent als je het max. vermogen optelt. In de praktijk gebruik je meestal het volle vermogen kortstondig, dus dan zal het wel loslopen. Maar wat als je met een niet zo gestroomlijnde caravan 130 wilt? Of als je met een caravan een flinke bergpas met een behoorlijk enthousiasme gaat doen? Dan heb je onderaan 200 pk, maar halverwege niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caravan kan ik wel vergeten, je mag max 750 kg aan de trekhaak! Nou, ik wil geeneens een trekhaak. Als je veel in de stad rijdt, dan laadt de accu zich zelf continue op en kun je vast verder rijden dan die 3 km. Het is een mix van binnen de bebouwde kom en buiten waardoor de uitstoot zo laag is. Zou ik continue alleen snelweg rijden, dan is de uitstoot minder laag dus en zou ik NIET in aanmerking komen voor 14% maar mss voor 20% of zelfs 25%...

Krom? Ja! Maar ik profiteer er mooi wel van de eerst komende 4 jaar! Scheelt mij ongeveer 100 euro met wat ik nu betaal en een Octavia GL nu is ook nog steeds duurder in bijtelling maar wel iets zuiniger is de O2! :blink:

Vermoeiend zeg dit! :lol:

aangepast door Wasmachineman
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar weer, stoppen met al die labels, bijtellingsgelul, en dingen die uitgaan van wat een auto zou kunnen maar wat een bestuurder niet doet. Alle autobelasting in de vorm van accijns op de brandstof, dat is de oplossing tegen dit soort ongein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog de opgegeven waardens zijn in werkelijkheid al niet eens haalbaar en dan kijken we nog niet eens naar wie er achter het stuur zit.

En wat blijkt, de politiek is nu eindelijk ook wakker geworden en ziet in dat ze worden belazerd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het woord politiek zegt zoals gewoonlijk genoeg. Gaat gewoon helemaal nergens over, dit soort geneuzel. Er hebben weer wat politici kunnen scoren en voor de verandering kunnen sommige burgers daarvan een graantje meepikken, voor zolang als het duurt. Het zij ze van harte gegund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waardens worden door de fabrikanten bijvoorbeeld behaald door banden te gebruiken tijdens de testen en na goedkeuring voor de 14 of 20 procents ( gram p/km ) regeling

Zodra ze het label opgeplakt hebben gekregen gaan er in de produktie gewoon weer normale bandjes op

en dit gebeurd met meerdere dingen op de wagens.

En tsja ook deze gegevens kun je gewoon in de autobladen lezen of ff op internet gaan neuzen.

En als we hier al op forum al hele discussies hebben gehad dat de opgegeven waardens van verbruik brandstof op aantal Kilometers niet klopt en dat die fabrieks gegevens veel te optimistisch zijn tot de werkelijkheid en dat het dus allemaal waardens zijn (opgegeven) die gerealiseerd zijn met sterk verouderde testmethode wel dan kun je er zoet zieflijk ook wel vanuit gaan dat die waardens voor de 14 en 20% regeling ook veel te optimistisch zijn en dus geheel niet reeël.

Wat mij betreft mogen ze het hele systeem van de 14 en 20% opheffen en al die energie die hierin wordt gestoken door alle instanties etc eens te benutten om de autoindustrie te dwingen tot echt schone motoren te leveren in alle wagens.

En komt misschien over als dromen, maar zodra regeringen ook er voor zorgen dat slurpers geheel niet meer ingevoerd mogen worden dan gaan we misschien eens wat bereiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij betreft mogen ze het hele systeem van de 14 en 20% opheffen en al die energie die hierin wordt gestoken door alle instanties etc eens te benutten om de autoindustrie te dwingen tot echt schone motoren te leveren in alle wagens.

Het stopt ook hoor alleen wanneer? In de toekomst wordt je bijtelling ook weer berekend op hoeveel privé kilometers je per jaar rijdt met de lease wagen! Dit was dus vroeger ook zo, is afgeschaft toen, nu op uitstoot en later weer op privé kilometers berekenen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als onze overheden echt iets zouden willen doen, zou het misschien ook wel helpen als ze het uitdelen van bedrijfswagens (met tankkaart) niet zo fiscaal voordelig zouden maken. In de meeste gevallen is dit toch gewoon een vorm van extra loon.

Niet dat ik het niet gun aan iedereen hoor, verre van. Maar in het beste geval zorgt dit systeem er voor dat het bestaande bedrijfswagenpark iets milieuvriendelijke wordt, als de constructeurs al niet te veel ruimte gelaten wordt om te goochelen. Ze zouden bijvoorbeeld ook eens kunnen nadenken over belastingdruk, enz om het echte probleem aan te pakken.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je wel een punt hebt, BC!

Voor mij is het voordeliger en ons bedrijf zal er ook niet slechter van worden.

Ik weet wel dat wij in NL meer belasting betalen over lease auto dan dat belgische leaserijders mogen betalen aan de belgische belastingdienst!

Marco? Wat jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maaaaaar met een 14% bijtelling auto ben ik heel erg tevreden hoor! Met de O2 tdi dsg die in de 25% bijtelling zat was ik al tevreden, een O2 Greenline valt in de 20% maar die was er niet met automaat. En nu heb ik wel een leaseauto gevonden, met automaat in de 14% bijtelling! Geen Skoda jammer genoeg.....

ik mag ieder jaar 25% over € 33.000 bij mijn belastbaar inkomen optellen, om een voorbeeld te geven :)

Ik zit nu op dezelfde waardes!

Vanaf 1 april 14% betalen over € 42.000....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel duidelijk, met al dat bijtellingsgeneuzel. Mensen kijken vaak alleen nog maar 'hoe omzeil ik de regeltjes c.q. hoe maak ik er lekker mis/gebruik van' dan dat duurzaamheidsaspecten c.q. zorg/kennis voor/over het milieu van totaal ondergeschikt belang zijn. Blijkbaar is appeleren aan het verstand totaal niet 'cool'. Alleen daar waar mensen in hun pecunia voorraad geraakt worden scoort het nog enig effect.

Idd, vrijwel de enige, fraudebestendige, methode om verbruik te belasten is om het te verdisconteren in de brandstof. Immers, die brandstof heb je nodig om het vehikel te kunnen gebruiken. Zonder dat, gebeurt er niets. Alle andere methodes als categorieën van bijtelling, vrijstellingsgrenzen, registratiekastjes, etc, zijn allemaal manipuleerbaar c.q. op een of 't andere manier 'oneerlijk' voor een bepaalde groep.

Maar ja, politiek en common sense... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, vrijwel de enige, fraudebestendige, methode om verbruik te belasten is om het te verdisconteren in de brandstof. Immers, die brandstof heb je nodig om het vehikel te kunnen gebruiken. Zonder dat, gebeurt er niets. Alle andere methodes als categorieën van bijtelling, vrijstellingsgrenzen, registratiekastjes, etc, zijn allemaal manipuleerbaar c.q. op een of 't andere manier 'oneerlijk' voor een bepaalde groep.

Maar ja, politiek en common sense... 8-)

Misschien al te ver off-topic, maar dat lijkt eenvoudiger dan het is. Welke brandstof laat je dan het duurste worden, afhankelijk van de uitstoot van fijn stof, NOx, enz… Bovendien zou brandstof bij jullie al heel wat duurder moeten worden alvorens al die inkomsten (bijtellig en MRB enz) gerecupereerd zijn. Het verschil met het buitenland zou al snel te groot worden, en bovendien diefstal, parallelle markten in de hand werken. Alle Europese landen gelijk trekken is ook al geen oplossing, omdat we fundamenteel verschillen. Als je een belg zulke belastingen aanrekent als bij jullie, zijn we allemaal failliet, met onze belastingsdruk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van mij mag het blijven zoals het nu is hoor?

Betalen zal ik wel, veel uitstoot zal ik niet echt veroorzaken want een jakkeraar ben ik niet!

Het liefst betaal ik zo weinig mogelijk maar niet ten koste van alles. Want er zijn nog veel goedkopere leasewagens in de 14% waardoor mijn maandlasten nog meer zouden zakken.

Ook een huidige O2 GL in de 20% bijtelling zal zelfs iets goedkoper zijn dan mijn volgende leasewagen (Peug508) die in de 14% valt.

En een O3 GL, als die komt, zal mss in de 14% vallen en dan een stuk goedkoper zijn. Maar dan zonder automaat die ik toch wel fijn vind.

Dus...ik ben weer een paar jaar tevreden en over 3 jaar gaan we weer eens opnieuw kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien al te ver off-topic, maar dat lijkt eenvoudiger dan het is. Welke brandstof laat je dan het duurste worden, afhankelijk van de uitstoot van fijn stof, NOx, enz…

Dit lijkt me niet zo'n heel groot probleem.

Je zou dan inderdaad ook in elk land dat meedoet evenveel autobelasting moeten betalen, en dan zouden er heel wat belastingstelsels op de schop moeten om dat weer te compenseren met iets anders. Verder hou je natuurlijk altijd grensproblemen aangezien een wereldwijde oplossing onhaalbaar is. Maar forse prijsverschillen in producten tussen landen heb je wel vaker, geeft ook problemen, maar dat hoeft niet per sé onbeheersbaar te worden en een maatregel onmogelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe