Ga naar inhoud

Contemplatie en de toekomst.


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Einde van het jaar is altijd tijd voor overdenking en vooruitblik naar nieuwe positieve dingen.

(waarom eigenlijk, waarom kunnen we niet gewoon het hele jaar elkaar goede dingen wensen? maar dat ff terzijde)

Wat ik zou wensen? Dat de ikke, ikke, ikke mentaliteit eens wat verder ingedamd zou worden. En dat varieert van zinloos geweld (is er zinnig geweld dan?) tot de ander geen doorgang geven in het pad van de supermarkt, omdat JOUW karretje gewoon midden in het pad moet kunnen staan, tot het neerschieten van iemand die een sneeuwbal gooide naar je auto. (om maar eens wat idiote voorbeelden te noemen)

En op zakelijk gebied? Eigenlijk hetzelfde. Maar voor zakelijke (en 'gewone') relaties/overeenkomsten/afspraken is er eigenlijk een simpele regel:

-Doe wat je zegt en zeg wat je doet.

-Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.

Als we ons daar aan hielden en houden, hadden we ook geen financiële crisis (en al de uitwassen en consequenties daarvan), hadden we ook geen haatdragende paus, hadden we geen oorlogen, geen terroristische conflicten, geen trajectcontroles op de A2, geen vuurwerkoverlast, geen op-het-fietspad-schijtende honden, geen graaiende politici en ander witteboordentuig, geen godsdienstidioten die kinderen misbruiken, geen internet phishing en bankpas skimming, etc, etc.

Soms vraag ik me wel eens af, wat heeft duizenden jaren 'beschaving' ons eigenlijk gebracht? :(

aangepast door Snelle
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

tot de ander geen doorgang geven in het pad van de supermarkt, omdat JOUW karretje gewoon midden in het pad moet kunnen staan, tot het neerschieten van iemand die een sneeuwbal gooide naar je auto.

En wat is het moraal hier dan van? Karretjes verkeerd plaatsen, is geen wenselijk gedrag in onze samenleving? Daar mogen we ons aan ergeren. Echter, iemand er voor neerschieten (ok, dat was voor de sneeuwbal) mag niet. Conclusie, laten we dan geen karretjes meer verkeerd plaatsen en geen sneeuwballen meer gooien, en alles is opgelost? Dat is de perfecte maatschappij dan? Dat noem ik onverdraagzaamheid.

Dat fenomeen van die karretjes is zo oud als de karretjes zelf, dat heeft niets te maken met normen en waarden. Net zoals die sneeuwballen even oud zijn als de sneeuw. Het is maar hoe je omgaat met een ander die in jouw ogen afwijkend gedrag vertoont.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dat heeft alles te maken met ikke-ikke-ikke.

Waarom zou ikke er rekening mee houden dat iemand anders er langs wil. IK mag hier toch zeker staan...

Dat soort gedrag...

En dat manifesteert zich al bij de marktkraampjes, waar mini-ruzies ontstaan van wie het eerst aan de beurt is... (afgelopen zaterdag weer meegemaakt). Alles ikke-ikke-ikke.

Nou, ik wacht wel, en kijk glimlachend toe hoe mensen zich lopen op te fokken.

Dat soort gedrag...

Ikke mag toch zeker graaien. Ikke mag toch zeker zelf bepalen of ik iemand anders 'straf' voor die sneeuwbal naar MIJN auto gooien...

Dat soort gedrag...

-Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.

Lijkt me dat voorkomend gedrag en rekening houdend met een ander toch voor iedereen prettig is?

Toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel ikke ben juist blij als dat winkelwagentje in het midden staat !

Kan ik er van twee kanten langs en blokkeren ze de stelling gelukkig niet met de E nummer artikelen die ik net moet hebben waar het karretje nu juist die stelling staat te blokkeren.

Dus gaarne indien u allen bij Deen boodschappen doet..............zet hem in het midden van het laantje.

Alvast mijn dank hiervoor.

blijf ik alleen nog met 1 woord zitten.................... verdraagzaamheid ...............toch maar afschaffen dan ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat dan met diegene die de sneeuwbal gooit, valt dat dan wel binnen de normen van het aanvaardbare? Dat is ook ikke ikke ikke, ik wil een sneeuwbal op een ander zijn auto gooien, want ik vind dat leuk. Of mag dat niet? En mag diegene die zich ergert aan die sneeuwbal dan reageren, of niet? En hoe moeten we dan reageren op de verkeerd geparkeerde karretjes, op dat afwijkend sociaal gedrag? Of op die sneeuwbal? Opkroppen zou ik niet doen, voor je het weet ligt er een vuurwapen in je auto en de eerste die een sneeuwbal durft gooien.....

Wat ik hieruit opmaak is, we moeten allemaal zo veel mogelijk proberen een ander niet te irriteren. Geen foute karretjes, geen sneeuwballen.

En dat manifesteert zich al bij de marktkraampjes, waar mini-ruzies ontstaan van wie het eerst aan de beurt is... (afgelopen zaterdag weer meegemaakt). Alles ikke-ikke-ikke.

Nou, ik wacht wel, en kijk glimlachend toe hoe mensen zich lopen op te fokken.

Aangezien je 75% van het irritatie topic vult, geef je niet die indruk :)

Niet dat ik je in wezen geen gelijk geef hoor, maar oorzaak en gevolg worden hier in mijn ogen een beetje door elkaar gegooid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een onderwerp als "Contemplatie en de toekomst" verwacht ik in de eerste post toch iets meer overpeinzing. i.p.v. een stortvloed aan dagelijks ervaren ergernissen wat op de argeloze lezer waarschijnlijk overkomt als de primaire reactie van een heetgebakerd forumlid.

Maar ik kan het natuurlijk niet met je oneens zijn over de wenselijkheid dat we met z'n allen wat meer ons best doen rekening met elkaar te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorbeelden uit het dagelijkse leven maken de algehele trend aanschouwelijk. Dat was slechts de bedoeling van b.v. de karretjes of de sneeuwballen.

De overpeinzing is deze: (analogie van het winkelkarretje)

Er is een beperkte ruimte om met het winkelwagentje te manouvreren door de gangpaden van de supermarkt. Prima als iemand even de stelling met 76 koffiesoorten in ogenschouw wil nemen, of als je een bekende tegenkomt en dan even wilt converseren. Doe ik ook wel eens...Maar voordat je dan plompverloren je kar zodanig plaatst dat deze de doorgang voor andere boodschappendoeners blokkeert zou je even de situatie kunnen inschatten en bedenken, goh, als ik nou 30 cm aan de kant ga staan, dan kan iedereen er nog langs. Kleine moeite, groot plezier.

Of, als je aan komt rijden bij een rotonde, en iemand anders is net iets eerder, komende van de andere zijde, is het wel zo duidelijk en behulpzaam om duidelijk richting aan te geven, zodanig dat de ander niet nodeloos hoeft te verpozen en vlotjes en soepeltjes zijn weg kan vervolgen. Kleine moeite, groot plezier.

Je mag best eens sneeuwbal gooien, maar je moet er natuurlijk geen stenen in verpakken en/of een automobilist recht van voren raken, zonder dat hij/zij je vantevoren gezien heeft, anders zijn er mensen die zodanig schrikken, dat ze spontaan hun bolide tegen de stoeprand knallen. Kleine overdenking wat de consequenties van je handelen kunnen zijn, groot plezier.

Ik zie dit soort situaties ontstaan doordat men alleen aan zichzelf denkt, en niet aan de wereld/omgeving/mensen om zich heen. Dat is de reflectie die ik mee wil geven.

Zie dat niet als 'een ander niet irriteren' maar gewoon proberen ongemak en irritatie te voorkomen. Kost vaak niets, is een kleine moeite.

Waarom worden mensen zo pissig en raken geïrriteerd bij de vermaledijde helldesken van menig leverancier? Omdat men zich niet als mens behandelt voelt, maar als nummer zoveel, waarbij men zich letterlijk van ene lompje kastje naar de andere betonnen muur gestuurd voelt worden. Als de helldesk medewerker zich nou eens verplaatste in de persoon aan de andere kant van de lijn en zich afvroeg of hij/zij zelf ook zo behandeld wilde worden...? Denk 't niet.

Kom vooral niet los van dingen die wel goed gaan, van momenten dat mensen wel hun best doen om rekening te houden met anderen, en het benul dat het zonder dat allemaal nog wel wat erger kan.

Da's een goede! We hebben zoveel kennis, ervaring en ondersteunende middelen opgedaan de laatste paar duizend jaar van onze 'beschaving'. Laten we die dan ten volle benutten, en niet iedere keer terugvallen...

Kleine moeite, groot plezier.

Aangezien je 75% van het irritatie topic vult, geef je niet die indruk :)

Van wat menigeen dagelijks meemaakt, zijn er slechts weinigen die dat neerpennen... 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik kan het natuurlijk niet met je oneens zijn over de wenselijkheid dat we met z'n allen wat meer ons best doen rekening met elkaar te houden.

Kom vooral niet los van dingen die wel goed gaan, van momenten dat mensen wel hun best doen om rekening te houden met anderen, en het benul dat het zonder dat allemaal nog wel wat erger kan. Door die poslitieve inspanningen vanzelfsprekend te veronderstellen en onbenoemd te laten doe je die positieve inspanningen geen recht.

Ik zie dit soort situaties ontstaan doordat men alleen aan zichzelf denkt, en niet aan de wereld/omgeving/mensen om zich heen. Dat is de reflectie die ik mee wil geven.

Zie dat niet als 'een ander niet irriteren' maar gewoon proberen ongemak en irritatie te voorkomen. Kost vaak niets, is een kleine moeite.

Dat lijken me mooie uitgangspunten voor het komende jaar!

aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een onderwerp vol verwachtingen zou je zeggen.

Misschien de focus meer leggen op waar je wanneer blij van wordt. In de praktijk is dat effectiever dan droeftoeteren waar je niet blij van wordt of wat je niet wilt. Als het anders wordt is het namelijk ook goed mogelijk dat je dat OOK niet wilde (Egypte even als voorbeeld)... Dat gekoppeld aan het moment dat je de verandering verwacht/ wilt kan ook helpen de frustratie, want de dimensie tijd speelt ook een rol.Wel krijgen wat je wilt, maar "te laat" is dan ook weer verkeerd en reden voor nieuw geklaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe