Ga naar inhoud

EGR vervangen?


JanvdB
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij onze iets meer dan 2 jr oude Fabia combi greenline 1.2tdi zou de Egr klep vervangen moeten worden. De auto heeft zo'n 95000 km gedraaid. Kan iemand zeggen hoe noodzakelijk dit is......heb de indruk dat het niet direct op stel en sprong hoeft, maar ben geen techneut.......

mvg, Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Top!!!! Het storingslampje brandt inmiddels een paar dagen en qua rijgedrag merk ik niets. De dealer vertelde dat na een eerste poging het lampje te doen uitgaan (softwareupdate voorrekken foutmarge als ik het goed heb begrepen) men veronderstelde dat het aan de bewuste klep zou liggen en deze vervangen moest worden. Vandaag besloten contact te zoeken met de vakgarage en een afspraak gemaakt en @Cyrus een eerste poging zal inderdaad een reinigingspoging zijn. Moet zeggen dat ik wel heel erg veel lees, al googelend over deze storing bij auto's met de 1.2tdi motor. Sommigen zelfs al bij, in mijn ogen, weinig kilometers.

Ik zal later mijn relaas hier vermelden.

met vriendeljke groet, Jan

aangepast door JanvdB
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar en 95.000 km vind ik wel heel snel moet ik zeggen. Ik ken het probleem wel (van andere merken/wagens) en heb me er ook weleens in verdiept i.v.m. de problemen die we daarmee hadden. Je kan hem sowieso schoonmaken, dat kan ook meerdere malen. Je kan zelfs een plaatje plaatsen zodat hij helemaal geen functie meer heeft (let wel op als er ooit een roetmeting plaats moet vinden). Wel moet je dan even kijken wat het canbus systeem er dan van vind...

Zelf vind ik het dus erg snel en die klep is niet bepaald gratis terwijl het best makkelijk te monteren is bij de meeste wagens.

Als hij het begeeft dan wel vastzit merk je het zoals hierboven gezegd vanzelf, hij gaat om de haverklap in noodloop. Even afkoelen en weer starten doet dan wonderen, maar het begint je vanzelf te irriteren...

aangepast door EdK
van paatje plaatje gemaakt
Link naar reactie
Delen op andere sites

@pc-fre@k, bedankt voor je reactie! Ik lees van somige skoda rijders dat die nog eerder een dergelijk probleem hadden......wat betreft het schoonmaken, ik heb het internet al geprobeerd af te struinen voor beeldmateriaal zodat ik weet hoe en waar ik de bewuste klep kan vinden. Als iemand die dit leest een plaatje hiervan heeft dan houd ik mij aanbevolen, kan natuurlijk zijn dat als ik morgen bij de garage ben dan al heel wat wijzer wordt Nog steeds rijdt de Fabia als vanouds en, dat moet ook gezegd, tot dusverre heeft ons exemplaar verder geen rare kuren laten zien!

groeten, Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@captainhook bedankt voor de tip! inmiddels bij garage geweest en aantal testen gedaan, lijkt erop dat de egr inderdaad defect is, men heeft mij gedurende test de uitlezingen laten zien , is wel veel daardoorvdurf ik hier ook niet te vertellen wat er exact uitgelezen is, in ieder ook iets met een defect aan thermosensor....ook gezien waar de egr zit nl. onder motorblok........vandaag zal er nader contact zijn.

groeten, Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf demonteren en schoonmaken kan toch prima? En.... is het de EGR zelf wel? Als 1 van de andere kleppen niet goed meer werkt, resulteert dit vaak in hetzelfde storingsbeeld. (En er zitten nogal wat klepjes.) Die EGR is slechts een "milieu" maatregel om NOx te voorkomen. Maar ondertussen zorgt het wel voor hogere kosten (kapotte turbo's) en meer roet in de lucht. (Mmm ok.... NOx is wel weer minder gezond dan roet.) Maar.... als het maar even kan.... laat je EGR wegschrijven. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ditzelfde geldt ook voor roet. Slecht voor de luchtwegen, slecht voor mens en dier, (carcinogeen) PAC's, broeikasgas bij ontleding enz.

Toomeetoo / Toomaatoo

EGR afdoppen geeft een schonere verbranding (alleen door de hogere verbrandingstemperaturen 'kunnen' NOx worden gevormd.) De turbo blijft schoon, doordat er geen roetafzettingen plaatsvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wat mij betreft niet de bedoeling in een polemiek te verzeilen.....we hebben besloten de egr te laten vervangen! Zal dit onder werp zeker verder volgen en mijn bevindingen hier verder weergeven als daar reden toe is.

Aan een ieder bedankt voor de input tot dusverre!

met vriendelijke groet, Jan

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een update, de EGR is inmiddels vervangen, blijkt een hele operatie te zijn waarbij een hele unit wordt vervangen EGR+koeler (helaas vergeten een foto te maken) en derhalve geen goedkope reparatie. Incl. coulance €445...

Link naar reactie
Delen op andere sites

445 euro, terwijl het ondertussen toch bekend is dat er iets niet al te juist zit met die EGR-kleppen op de 1.2tdi's. VAG laat de klant toch voor een groot stuk opdraaien voor eigen fouten, dan. Niet dat het bij een ander merk daarom beter zou zijn, natuurlijk. Hopelijk sta je binnen 2 jaar niet weer voor hetzelfde probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 4 maanden later...

Is het mogelijk om die EGR-klep zelf te vervangen ?

Moet deze na vervanging in gelezen worden op de boordelectronica ?

Ik hoorde dat het alleen maar schroeven loshalen was, eigenlijk niets bijzonders. Dus als het zover zou zijn wil ik het zelf proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe