Ga naar inhoud

Privacy

Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Er zijn nog steeds mensen, die roepen, "ik heb niks te verbergen"... 8-) 

https://www.security.nl/posting/397809/Man+die+rijbewijs+op+Facebook+zet+slachtoffer+ID-fraude

Man die rijbewijs op Facebook zet slachtoffer ID-fraude
woensdag 6 augustus 2014,

Een inwoner van Heemskerk is het slachtoffer van identiteitsfraude geworden nadat hij zijn rijbewijs inclusief foto op zijn Facebookpagina had geplaatst. Onbekenden kopieerden de afbeelding en gebruikten die om zich te legitimeren bij de verkoop van valse festivalkaarten.

Een aantal mensen kocht de betreffende festivalkaarten via internet en maakten van tevoren geld over. Toen ze de kaarten niet kregen toegestuurd gingen ze verhaal halen bij de persoon die op het rijbewijs stond. De man bleek er echter niets mee te maken te hebben. De inwoner van Heemskerk deed vervolgens aangifte dat zijn identiteit valselijk werd gebruik bij de verkoop van tickets.

De politie adviseert om nooit persoonlijke gegevens, zoals bankrekeningnummers, pasnummers, pincodes, betaalcodes, ID-kaarten met burgerservicenummers telefonisch aan onbekenden te geven of op Facebook en andere websites te zetten. Ook raadt de politie Facebookgebruikers aan om hun profiel af te schermen. In juni waarschuwde de politie ook al om rijbewijzen niet op internet te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De boodschap? Mensen die roepen dat ze niks te verbergen hebben...een beetje (heeeeeeel klein beetje maar hoor :P ) naïef zijn... en blijkbaar geloven in de eerlijkheid van je medemens...ahum... :vrezen:

En dat heeft alles te maken met het feit dat interpret en privacy twee onverenigbare begrippen zijn.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Op facebook kun je behoorlijk wat afschermen en tweedens moet je dan nog zulke dingen niet op Facebook zetten. Dit is de wereld op zijn kop. 
Alsof je je auto open en bloot met kostbare spullen op straat laat staan en dan verontwaardigd aangifte gaat doen. 

Hier past slechts 1 kwalificatie: uitermate dom gedrag en vragen om problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat helemaal niet over privacy, maar betreft zoals Marco al terecht stelde, gewoon gevallen van pure uitlokking. Het is alsof ik met mijn 57.5 kg tegen een mannetjesputter met kickbokser uiterlijk zeg: ik wil wel eens zien of jij me aan kunt! Maw, de afloop is bij voorbaat voorspelbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later...

Facebook wil alles over uw gezondheid weten (en dat moet u zorgen baren)

© thinkstock.

dm paging dr. Facebook De medische sector is big business. Niet zo verwonderlijk dus dat elk bedrijf uit Silicon Valley tegenwoordig uw gezondheidsinformatie te pakken wil krijgen. Na onder meer Apple en Google wil nu ook Facebook een heus gezondheids- en patiëntennetwerk uitbouwen. En dat zou u zorgen moeten baren.

Bronnen hebben aan persagentschap Reuters bevestigd dat de sociaalnetwerksite werkt aan de ontwikkeling van verschillende gezondheidsapps en de uitbouw van een sociaal medisch netwerk.

Facebookgebruikers zouden via dat online netwerk ervaringen met elkaar kunnen delen over kwaaltjes en ziektes. Onderzoekers van de techgigant zouden ook bezig zijn met de ontwikkeling van een resem apps om de gezondheid van zijn gebruikers te verbeteren en preventief in te spelen op toekomstige medische problemen.

Het bedrijf achter de sociaalnetwerksite zat de afgelopen weken samen met verschillende gezondheidsexperts en ondernemers die rond medische producten werken. Het heeft een onderzoeksproject opgezet binnen het bedrijf dat voorlopig vooral met het idee speelt om "iets met gezondheid" te doen. Concrete initiatieven zouden nog niet genomen zijn.

Privacy

Het past allemaal in de strategie van Facebook om een zo compleet mogelijk digitaal profiel uit te bouwen van wie zijn gebruikers eigenlijk zijn

De eerste aha-erlebnis van Mark Zuckerberg om iets met gezondheid te doen kwam er toen de sociaalnetwerksite twee jaar geleden zijn gebruikers warm maakte om orgaandonor te worden. Mensen konden opgeven via Facebook dat ze donor wilden worden en het aantal registraties ging in de Verenigde Staten maal 21.

Facebook merkt nu al dat gebruikers regelmatig op zoek gaan naar informatie over chronische ziektes als diabetes. Door meer medische informatie op te slaan over zijn gebruikers, zou de sociaalnetwerksite de gebruikers nauwer kunnen betrekken, maar natuurlijk ook bestoken met meer nauwkeurige gepersonaliseerde advertenties. Het past allemaal in de strategie van Facebook om een zo compleet mogelijk digitaal profiel uit te bouwen van wie zijn gebruikers eigenlijk zijn.

Dat zorgt voor de nodige bekommernissen over privacy, maar Facebook heeft al een paar ideetjes om die handig te omzeilen. Zo zou de sociaalnetwerksite zijn eerste gezondheidsapp uitrollen onder een andere naam, zoals het nu al vrij onopgemerkt eigenaar is van WhatsApp en Instagram.

Het bedrijf kocht in april van dit jaar ook al de fitnessapp Moves over. Omdat Moves zo goed is in het verzamelen van data en locaties, klinkt de app voor Facebook als muziek in de oren. In de toekomst bouwt de sociaalnetwerksite mogelijk meer van die apps. Dat die manier van werken u zorgen moet maken, toonde een recente studie aan. Daaruit bleek dat veel mensen zich niet bewust waren van het feit dat Facebook eigenaar was van Instagram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nergens druk over maken, gewoon laten gebeuren. Er zijn veeeeeel belangrijkere dingen, toch? -_-  8-)

Mijn gedachte!

Ik doe best veel op Facebook. Ook op Linkedin. Maar wat ik er op plaats mag gewoon openbaar van mij hoor. Rijbewijs, paspoort, bsn-nummers, je zult het niet tegen komen van mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wasmachineman, on 04 Oct 2014 - 15:21, said:

Mijn gedachte!

Goed zo Frank! That's the spirit! Gewoon braaf alle je persoonlijke gegevens ter beschikking stellen aan al die commerciële bedrijven.

Ze zijn er immers om JOU te helpen! Echt waar hoor!

Marketingmaffia?

Welnee joh, die mensen hebben het allerbeste met je voor! Ze willen je alleen maar helpen met een fabeltastische aanbieding. Echt waar, het is in je eigen belang hoor.

Niet zo moeilijk doen. Ik vind dit nou weer een erg negatieve instelling! Foei, hoe kun je nou denken dat al die commerciële bedrijven niet het beste met je voor zouden hebben.

Bah zeg, wat een negatieve attitude. Jammer hoor. 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik cookies ook altijd erg fijn.

En ik geef zelf welke gegevens ik wil geven. Dan krijg ik een persoonlijk aanbod i.p.v. een algemeen aanbod voor het gepeupel!

En als ik die gegevens heb gegeven, dan krijg ik ook altijd een mailing met de laatste nieuwtjes erin. Erg fijn.

Ik kan wel krampachtig gaan doen en en mezelf overal voor afsluiten maar dan leef ik niet. Ieder zijn ding, denk ik dan maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als je 'ja' klikt op 'cookies accepteren', dan weet je wat je weggeeft?

Haha, tuurlijk joh... :blink:

BTW: het is al lang niet meer nodig om cookies te gebruiken! Noch om daar wel of niet toestemming voor te verkrijgen...

In gewoon nederlands: http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3584662/2014/01/27/Cookies-zijn-zo-1994-Google-bedenkt-opvolger-AdID.dhtml

Tracking without cookies: https://ochronus.com/tracking-without-cookies/

devicefingerprinting: http://www.homelandsecuritynewswire.com/dr20131011-web-sites-secretly-track-users-without-relying-on-cookies

M.a.w. je bepaalt HELEMAAL NIET ZELF wat je weggeeft of niet...

Maar droom gerust verder, want het is immers allemaal bedoeld om de consument te helpen en te assisteren om zijn webbeleving fabeltastisch te maken...ja, echt waar... 8-)

550_0_3_8_3_nl_loesje_dromen.jpg

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je toon onaangenaam. IRL converseren beschaafde mensen niet aldus met elkaar. Ook dit laat ik dus maar weer voor wat het is.

Al vind ik het hele punt dan nergens over gaan, hetgeen uit eerdere reacties moge blijken. Eea laat onverlet dat je zelf degene bent die wenst gebruik te maken van de diensten van FB. En als je daarvoor kiest zitten daar zaken aan vast waar men al dan niet zwaar aan kan tillen.

aangepast door Rosinfield
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe