Ga naar inhoud

zomerbanden vervangen?


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Dat zal vooral zijn terug te voeren op de rijrichting van het circuit, waarbij de openbare weg bijna altijd 2 rijrichtingen heeft. Blijft dus niet uitmaken of je nou linksom of rechtsom rotondes rijdt.

Nou... het maakt wel degelijk uit: in Nederland rotondes hoor je een rotonde altijd linksom te nemen. Als je die rechtsom neemt, rijd je tegen het verkeer in! :P

Maar serieus: als je een doorgaande route met veel rotondes hebt, dan maak je relatief veel bochten linksom. Mijn woon-werkroute kent 3 rotondes in mijn wijk (waarbij ik er bij 2 rechtdoor moet, dus de rotonde 1/2 rond rijd). Vervolgens de provinciale weg, waarbij ik 4 rotondes tegenkom die ik ook allemaal 1/2 rond rijd, omdat ik feitelijk rechtdoor moet. Zo maak ik dus meer bochten linksom dan rechtsom.

aangepast door Cyrus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... het maakt wel degelijk uit: in Nederland rotondes hoor je een rotonde altijd linksom te nemen. Als je die rechtsom neemt, rijd je tegen het verkeer in! :P

Volgens mij verschillen onze definities van "rechtsom" en "linksom". Nedrlandse rotondes neem ik via de rechterkant, dus rechtsom, toch? Of moet je het als het ware van bovenaf bekijken (als een schroefdraad, zeg maar). Dan heb jij gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België gebruiken wij voor rechtsom de term wijzerzin en voor linksom de term tegenwijzerzin. Naar analogie met de wijzers van de klok uiteraard :). Een rotonde neem je tegenwijzerzin en dus linksom.

Edit: moet mijn post in één keer leren afwerken, cyrus was me voor...

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar serieus:

?

volgens mij stuur je bij 1/2 rotonde eerst naar rechts, dan tweemaal zo lang naar links, en dan weer naar rechts. Per saldo dus evenveel naar links als naar rechts. Dus daar laat zich geen verschil in slijtage tussen linker- en rechterbanden uitverklaren. Dat kan hooguit veranderen door een auto-accu die te veel rechtsdraaiende ampères levert voor je laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in al die jaren dat ik autorijd nog nooit substantiële verschillen bemerkt tussen profielslijtage links of rechts. Wel voor of achter.

Misschien ligt het aan de bestuurder? 8-)

Tja, als je met een snelle supercar rondjes trekt in een kombaan (altijd dezelfde kant op), dan is idd het profiel aan één kant van een band snel weg (zelf meerdere malen gezien bij de testbaan van het RDW). Maar in het dagelijkse verkeer?

BTW: linksom, rechtsom, tegenwijzerzin.

Ik noem het altijd 'met de wijzers van de klok mee' of 'tegen de wijzers van de klok in'

Moet je natuurlijk nog wel weten hoe een ouderwetsche klok met wijzers er uit ziet en beweegt... ;)

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het passeren van een rotonde neem je 2 relatief scherpe maar korte rechterbochten, en 1 flauwe wat langere linkse. Ik zou niet weten waar het nu sneller slijt.

Ik kan me dus niet goed kan voorstellen dat banden aan de ene zijde van de auto zo duidelijk waarneembaar sneller slijten dan aan de andere zijde als gevolg van het feit dat er een verschilletje is tussen het nemen van linker- en rechterbochten.

Aannemelijker vind ik het dat het te maken heeft met verschillen in wielbalans, uitlijning of de staat van schokbrekers. Als je bijv. af en toe een stoepje meeneemt bij het parkeren aan de rechterkant van de weg, loop je het zo op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En daar komt dan nog bij dat de meeste straten een beetje naar rechts afhellen om te vermijden dat er te veel water op blijft. De meeste auto's trekken ook een beetje naar rechts, om te vermijden dat iemand die in slaap valt tegen een tegenligger knalt. Er zijn zoveel redenen waarom er wat meer slijtage is aan één kant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste auto's trekken ook een beetje naar rechts, om te vermijden dat iemand die in slaap valt tegen een tegenligger knalt.

Dat lijkt mij niet te kloppen. Mijn auto spoort perfect rechtuit en trekt beslist niet naar rechts. Zou het ook vreemd vinden als de sporing niet perfect rechtuit wordt gesteld: dan zou de auto bij (fors) remmen ook scheef trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch zo bij een aantal auto's af fabriek. Ik weet niet of Skoda het ook doet. Je hoort dat natuurlijk niet te voelen, het is een zeer lichte afwijking. Maar niet alle auto's hebben dat, en bij opnieuw uitlijnen kan het ook verdwijnen. Trouwens je sporing is sowieso links en rechts nooit gelijk, rechts heb je altijd iets meer toespoor omdat de meeste wegen rechts aflopen. Daarom rem je nog niet ongelijk hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe